سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۶۲

    جلسه: 62/7/10=512 - 2 October 1983

 حمله موشکی عراق به دزفول و اندیمشک

 با سپاس خداوند منان، مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلی تابستان کار خودش را امروز در رأس موعد مقرر شروع کرد. امیدواریم که خداوند به ما توفیق بدهد که وظایف مهم نمایندگی مردم را به خوبی انجام بدهیم.

 در این دوران تعطیلی، اخباری که از تلاشهای نمایندگان محترم مجلس به اینجا می‏رسید، امیدوارکننده بود. چه برادرانی که به جبهه‏ها رفتند و با سنگرنشینان و رزمندگان مأنوس بودند که آثار بسیارمثبتی در روحیه آنان گذاشتند، چه برادرانی که در حوزه‏های انتخاباتی خودشان به کارهای مردم رسیدگی کردند و چه دوستانی که موفق شدند در مسافرت عظیم سیاسی عبادی حج - که امسال افتخاری بود برای انقلاب اسلامی - آنجا فعال بودند.

 در مجموع گزارشاتی که به من می‏رسید نشان تأثیر عمیق نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود در هر نقطه‏ای که حضور داشتند. متأسفانه در آغاز کار ما، باز قساوت صدام برای ملت ما فاجعه آفرید. اوج قساوت صدام را در جنایت اخیرش باید دید که در نیمه شب موقعی که همه مردم در خواب هستند و سکوت همه شهر را فراگرفته است، دو شهر مجاور را آن گونه با نهایت قساوت به خاک و خون بکشد که پیدا است هیچ مایه تعقل و تفکر و برنامه‏ریزی درست در این جنایت دیده نمی‏شود؛ جز روح ماجراجوئی و ایجاد حوادث مهم پر سروصدای بین‏المللی که بخواهد از این طریق، خودش را از مخمصه‏ای که به دست خودش دچار کرده، نجات بدهد و این را ما امروز سیاست ابرقدرتها و حامیان صدام می‏بینیم.

 آنها الان راهی که انتخاب کرده‏اند این است که در دنیا هیاهو و بحران ایجاد کنند که از درون بحران، شاید بتوانند صدام را از جنایت عظیمی که در تاریخ مرتکب شده، معاف کنند. اما باز مثل گذشته کور خوانده‏اند و این راه هم باز یک قدم اینها را به باتلاق دیگری فرو می‏برد.

 گذشته‏های این جنایت نشان داد که هر بار صدام چنین جنایتی مرتکب شد در میدان رزم، نیروهای مخصلص اسلامی ما، جواب مناسب را دادند و این بار جواب باید قاطع‏تر و شکننده‏تر باشد و کار را به جائی برساند که دست صدام را از این جنایت کوتاه بکند. اگر منظور، تضعیف روحیه مردم است که باز بارها تجربه شد و دیدیم مردم دزفول و اندیمشک هر بار که قساوت بیشتر بوده آنها مقاوم‏تر شده‏اند و مخصوصاً این بار افتخار جدیدی در حوادثی که بعد از این فاجعه در آنجا بوجود آمد ما می‏بینیم. تشییع جنازه‏ای که دیشب ما از سیمای جمهوری اسلامی ایران دیدیم شباهت به حرکت مردم در روزهای عاشورا داشت و واقعاً انسان را تحت تأثیر فداکاریها و شهامت این مردم عظیم قرار می‏دهد - علیرغم اینکه منافقین و ضدانقلاب با صدام هماهنگ کرده بودند که هنگام چنین فاجعه‏هائی روحیه مردم را تضعیف کنند و بارها در گذشته در محل فاجعه حضور پیدا کردند - اما این بار آن چنان حرکت کردند که عوامل نفوذی صدام هم نتوانستند، حتی در یک مورد کاری از پیش ببرند.

 خداوند به این مردم باصفا، باوفا و مقاوم اجر و صبر عنایت بکند و به ما هم این توفیق را بدهد که بتوانیم با انتقام گرفتن به موقع و به جا از خونخواران بعث عفلقی، مرهمی بر این زخمهای عمیق که پیکر، این دو شهر مظلوم را تحت تأثیر قرار داده است، بگذاریم.

 در خاتمه صحبتم قابل تذکر است که پدر خانم برادرمان جناب آقای متکی در جبهه شهید شده‏اند که ما و هم از طرف نمایندگان استان مازندران - که کتباً تسلیت گفته‏اند - به همکارمان و خانواده شهید، این مصیبت را هم تبریک و هم تسلیت می‏گوئیم.