سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۶۰

جلسه: 60/3/6 - 27 May 1981

سپاسگزاری از رهنمودهای امام

راستی که امامت [مقامی]نیست که انسان بدون صلاحیتهای لازم به آنجا برسد.[امام]، شخصی که عمری در میان این جامعه بود، و تا چند سال پیش جامعه او رانشناخته بود، [اینک]هر روز که از این تاریخ می‏گذرد و هر ورقی که این کتاب‏قطور می‏خورد بعد دیگری از وجود این شخصیت برای ما کشف می‏شود.

موقعی که در آن جلسه ملکوتی جماران، گوش به اظهارات امام می‏دادم،می‏کردم حرف زدن تا چند روز دیگر برای ما مشکل است. یعنی آنقدر طنین آن‏فریاد و اثر آن کلمات نافذ، وجود انسان را تسخیر می‏نمود که احساس می‏کردچیزی از خودش نمانده است. [امام]در چه لحظه حساسی به سراغ ما آمدند! و بااشارات و نصایحی که برای مدت طولانی می‏تواند راهنمای ما باشد بحرانی را که‏به دست خودمان درست کرده بودیم به آرامش تبدیل کردند.

من صبح که خدمتشان رفتم طبق قرار معمول، بنا بر این بود که در جلسه‏خصوصی و دور از چشم و گوش دیگران حرف بزنند ولی ایشان فرمودند: »نه‏مطلبی که من به نمایندگان مردم می‏خواهم بگویم، چیزی است که همه می‏توانندبشنوند و دلیلی ندارد که خصوصی باشد« به هر حال وظیفه رهبری را آن طور که‏شایسته رهبری بود، انجام دادند. ما به حق استحقاق نصایحی را که در موردمجلس کردند داشتیم. البته یک نکته اینجا هست؛ و آن این است که اکثریت‏مجلس ملامتی را شنید که تعداد معدودی از مجلسیان باعث آن ملامت بودند مااین را می‏دانیم که اکثریت دویست و هفده نفر نماینده مجلس کار خلاف اخلاق،تندی، اهانت و برخورد شدید نداشت. و تعداد کمی بودند که آن هم نه باسوءنیت. من عرض کردم آنها را آدمهای صالحی می‏دانم اما به خاطر از دست دادن کنترل خود باعث شدند که این نوع ملامت و این چنین از زبان رهبرمان‏بشنویم. اما به هر حال ملامت برای ما سازنده و شیرین و آینده‏ساز است. تلخی‏آن با شیرینی آینده جبرلان می‏شود. امیدواریم برای آینده، بار دیگر دوستان‏معدود مجلس، باعث مورد سرزنش قرار گرفتن اکثریت متخلق به اخلاقی اسلامی‏نشوند و این توقع زیادی برای افرادی در سطح شما نیست.

قسمت دوم سخنان امام، مجلس را احیاء کرد و از زیر سؤال به درآورد وموقعیت قانونگذاری کشور را که پایه و اساس این جمهوری است در شأنی که‏باید باشد قرار داد. مردم شاهد و ناظر این کلمات بودند و به این آسانی فراموش‏نخواهند کرد.

ما مجلسیان با خیال راحت و آرامش خاطر از این ببعد با اظهارنظراتمان‏می‏توانیم مطمئن باشیم که آنچه اکثریت مجلس و شورای نگهبان برای این‏انقلاب تشخیص دادند، تردید پذیر نیست و قابل اجراست و کسی نمی‏تواند [دربرابر آن]مقاومت کند. و خصوصاً روی این نکته تکیه می‏کنیم که ملت و موکلین‏خودمان را شاهد می‏گیریم که ناظر بر مجلس باشند و ببینند چه کسی از فرمان‏امام تخلف می‏کند؟ چون لحظات مجلس در اختیار آنها است؛ تخلفها روشن‏می‏شود و [متخلف]احتیاج به معرفی شدن هم ندارد ما ضمن تشکر از این‏راهنماییها و ا ین حمایتها، دوام عمر و موفقیت و سلامت را برای رهبرمان وبنیانگذار جمهوریمان و نورچشممان از خداوند خواستاریم.