سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۶ تیر ۱۳۶۱

جلسه: 328 = 61/4/6 - 26 June 1982

 سالگرد شهادت هفتادودوتن از یاران امام در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی

 بسم اللّه الرحمن‏الرحیم. حضور عکسهای نمایندگان شهید در جلسه امروز، ما را به فضای جلسه در یکسال قبل برمی‏گرداند و اندوه عمیقی در نمایندگان مجلس و فضای مجلس شورای اسلامی احساس می‏شود؛ برای شهدای عزیزمان که امروز بار دیگر محیط مجلس ما را روحانی و بهشتی کرده‏اند، بشارتها و پیامهای خوبی داریم. ارواح خودشان در محیط کشور شهادت خیز ما حضور دارند و همه چیز را بهتر از ما می‏دانند ولی از تریبون مجلس که تریبون آنها است ما بار دیگر با عرض سلام و تبریک نمایندگان به برادران عزیز و شهیدمان، عرض می‏کنیم که خون شماها روند انقلاب و سرعت حرکت انقلاب اسلامی را سرعت داد، سرعت بیشتری داد و اعماق انقلاب امروز برای همه روشن شده است.

 ابعاد انقلاب آن قدر وسیع شده است که آثار انقلاب در لبنان و در سازمان ملل متحد، جهان اسلام را رویاروی شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار، عامل اصلی شهادت شماها قرار داده است و به دنبال شهادت شما و به برکت خونهای مقدس شما امروز در ایران نفاق محکوم و مطرود است و قاتلان شما امروز پیش ملت روسیاه و سرکوب و فاقد هیچگونه ارزش و اعتبار هستند. به شما بشارت می‏دهیم که در جنگ تحمیلی ملت ایران به مرحله نزدیک به پیروزی است و انقلاب اسلامی که شما برای آن شهید شده‏اید، امروز بعد از یکسال ارج و اعتبار و عظمت بیشتری در دنیا پیدا کرده است. به خانواده های شما و به بستگان شما، به موکلین شما وبه مردم ایران که در عزای شما خون گریه کرده‏اند بار دیگر امروز تسلیت می‏گوئیم و امروز فضای ایران و سراسر ایران به یاد شما انقلاب دیگری را برپا کرده شور عظیمی در ایران و در جهان آنجا که خاطره شما و راه شما زنده است بر پا است.

 اسامی عزیزان از دست رفته  مجلس شورای اسلامی را من از تریبون مجلس برای تجدید خاطره عزیز آنها، برای مردم انقلابی ایران قرائت می‏کنم، در این فاصله ما سی و سه شهید از مجلس شورای اسلامی در کنار هزاران شهید دیگر در جبهه ها و در خیابانها به دست منافقین تسلیم انقلاب کرده‏ایم. به ترتیب یادداشت شده:

 آقای دکتر شمس‏الدین حسینی نماینده نائین، آقای عباسعلی ناطق نوری نماینده نور، آقای محمد جواد شرافت نماینده شوشتر، حجت الاسلام دکتر غلامرضا دانش نماینده تفرش، حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی نماینده ملاوی، حجت‏الاسلام محمد حسین صادقی نماینده درود، حجت الاسلام سید نوراللّه طباطبائی نژاد نماینده اردستان، حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی نماینده ساری، دکتر عبدالحمید دیالمه نماینده مشهد، آقای عباس حیدری نماینده بوشهر، آقای علیرضا چراغزاده دزفولی نماینده رامهرمز، حجت الاسلام محمد حسین طیبی نماینده اسفراین، آقای میربهزاد شهریاری نماینده رودباران، حجت‏الاسلام محمد منتظری نماینده نجف آباد، حجت الاسلام سید محمدکاظم دانش نماینده اندیمشک و شوش، آقای رحمان استکی نماینده شهرکرد، آقای علی اکبر دهقان نماینده تربت جام، حجت الاسلام غلامحسین حقانی نماینده بندرعباس، حجت الاسلام دکترقاسم صادقی نماینده مشهد، حجت الاسلام عمادالدین کریمی بیژنی نژاد نماینده نوشهر، دکتر سید محمد باقر لواسانی نماینده تهران، دکتر سید رضا پاک نژاد نماینده یزد، آقای سیف اللّه عبدالکریمی نماینده لنگرود، آقای مهدی نصیری لاری نماینده لارستان، حجت‏الاسلام محمد علی حیدری نماینده نهاوند، حجت الاسلام سید محمد تقی حسینی طباطبائی نماینده زابل، حجت الاسلام علی هاشمی سنجانی نماینده اراک.

 این بیست و هفت نفر در فاجعه تاریخی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی شهید شده‏اند و شش شهید دیگر در جریان های دیگر داده‏ایم که آقای دکتر حسن آیت نماینده تهران، آقای محمد علی رجائی رئیس جمهور و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از تهران، آقای دکتر باهنر نخست وزیر و نماینده مردم تهران، آقای دکتر چمران نماینده مردم تهران شهید در جبهه، آقای مجتبی استکی نماینده شهر کرد و آقای محمد تقی بشارت نماینده سمیرم.

 خداوند به بازماندگان این شهدای عزیز اجر و صبر عنایت کند و به ما توفیق عنایت کند که در راه آنها راه خدا قدم برداریم و به شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقدان این عزیزان را تبریک و تسلیت عرض می‏کنم والسلام علیکم.

 فاتحه‏ای برای ارواح همه شهداء قرائت بفرمائید ( نمایندگان - برای شادی روح شهداء سوره فاتحه را تلاوت نمودند).