سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱

    جلسه: 307 = 61/2/19 - 8 May 1982

 تشکر ازطرف نمایندگان مجلس و مردم از رزمندگان قهرمان وفداکارجمهوری اسلامی ایران 

 بسم الّله الرحمن الرحیم، ازطرف نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و از طرف مردم قهرمان و شهید پرور جمهوری اسلامی ایران از رزمندگان قهرمان و فداکارمان سپاسگزار هستم که جنگ را درآستانه پیروزی مطلق قرار دادند و با رشادت و ایثار دشمنان اسلام را وادار به فرار وتحمل رسوائی هزیمت کردند. خداوند به آنها و به مردمی که پشت جبهه راتقویت کردند، خیر و سعادت و سلامت عطا فرماید.

 نکته قابل توجه این است که دیشب به طوری که گزارش داده‏اند آقای صدام در سخنرانی از ارتش قهرمان عراق به خاطر فراربه موقعشان تشکر کرده است، همین صدام است که دوسال پیش به خاطر خلق کردن قادسیه جدید از ارتش عراق تشکر کرد و خودش را قهرمان قادسیه زمان معرفی کرد. ما اینکه صدام چه می‏خواهد بگوید، کاری نداریم، او مختار است که هرچه بخواهد بگوید، مسأله بر سرعمل و نتیجه جنگ است، فراری که دیروز تحت فشار و زیر رگبار مسلسل نیروهای پیاده ما انجام گرفته است، فرارعادی نیست.  به دنبال خودشان مخروبه‏های عظیمی از کشور ما را به جا گذاشته‏اند. کاری که صدامیان با پادگان حمید و هویزه و قبلاً با خرمشهر و قصرشیرین و جاده‏ها و خط آهن‏ها و پل‏ها وسایر اماکنی که در دستشان بوده و حتی تیرچراغ برقها انجام داده‏اند، اینها چیزی نیست که به آسانی بشود از آن گذشت، محققاً اسرائیلی‏ها هم در قُنیطَرِه جنایت خودشان را تا این حد پیش نبردند. قنیطره را مخروبه تحویل دولت سوریه دادند. اما واقعاً به این وضعی که عراق با کشور ما کرده است با مملکت ما کرده است، با شهرهای ما، با راههای ماکرده است، نکرده، البته آنهاخیال کرده‏اند که آخرین قطرات سمشان را برما می‏ریزند. اما اشتباهشان این است که خیال کرده‏اند این خرابیها از جیب مردم ایران بیرون می‏رود. نه، ما تمام اینها را به حساب صدام و درلیست طلب خودمان بابت خسارت جنگ قرار می‏دهیم. (تکبیرنمایندگان)

 به هرحال ورق دیگری بر جنایات صدام و حزب بعث عفلقی عراق اضافه می‏شود که باید جوابگوی آن در مقابل ملت عراق  وملت ایران و ملتهای اسلامی و مستضعفین جهان باشند. عراق اگر از عهده این خسارتها بر بیاید، یا نیاید مسأله دیگری است. اما صدام و حزب بعث عفلقی باید جواب این را به ملت عراق و به همه مردم جهان بدهد، امروز که فراریان عراق وارد خاک عراق شده‏اند به مردم عراق چه می‏خواهند بگویند؟ چه کرده‏اند؟ بیست ماه چه سوغاتی و چه هدیه‏ای از ایران برای مردمشان می‏برند؟ اینها مسائلی است که باید مطرح بشود و مردم عراق در مقابل خودشان قرار بدهند و از ما توقع نکنند که به آسانی از جرم صدام و جنایت صدام بگذریم. از نیروهای مسلح‏مان تقاضا داریم که فشارشان را بر گرده بعثی‏ها اضافه کنند تا حقوق حقه مردم ایران گرفته شود. ( تکبیرنمایندگان)