سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

نطق پیش از دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۶۰

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در اولین جلسه سال 1360 مجلس شورای اسلامی دو سه مطلب کوچک را به‌عنوان تذکر عرض می‌کنم از مجموع گزارش‌ها و اطلاعاتی که از مسافرت برادران و خواهران نمایندگان مجلس به شهرستان‌ها به ما رسید، زحماتی که شما نمایندگان مجلس به شهرستان‌ها به ما رسید، زحماتی که شما نمایندگان عزیز کشیدید و خدمات و رسیدگی‌هایی که به مردم کردید. قابل‌توجه بوده است. امیدواریم که دریافت‌های خودتان را تعقیب فرمایید و مشکلات کشور، انقلاب و مردم را در سال آینده رفع کنید.

امسال، کار مجلس، انتظار مردم، خواست خود شما و نیاز انقلاب ما را دعوت ‌می‌کند که جدیت بیشتری به خرج دهیم و کار مجلس را در سرلوحه برنامه‌هایمان قرار دهیم. من خواهم از برادران و خواهران نماینده این است که هر کار و هر مسئولیتی، به هر حدی که دارند تحت‌الشعاع کار مجلس قرار بدهند و ازاین‌به‌بعد ما شاهد تأخیر کار مجلس (به خاطر کارهای دیگری که برای نمایندگان مجلس پیش می‌آید و هر چه باشد، فرعی است) نباشیم، هیئت‌رئیسه در جلسه ‌امروز صبح خود برای فعال کردن مجلس اولین تصمیم را گرفت که خدمتتان عرض می‌کنم.

تجربه سال گذشته به ما نشان داد که جلسات علنی یکی دو ماه آخر سال ترتیب سود بخشی ندارد، چون ما پنجشنبه آزادیم و جلسات کمیسیون‌ها بیشتر در روزهای دوشنبه تشکیل می‌شود و این به اتاق‌های مجلس فشار آورده است. ما محل‌های کمی داریم. این امر کارایی کمیسیون‌ها را کم کرده است ما تصمیم ‌گرفتیم از هفته آینده - این هفته بر روال گذشته است - جلسه علنی، روزهای ‌یکشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه باشد و چهارشنبه را به‌روزهای تشکیل کمیسیون‌ها اضافه کنیم. چون مطمئناً امسال که سال تصمیمات اساسی در قانون‌گذاری است. نقش کمیسیون‌های مجلس عظیم‌تر است ما امسال لوایح و طرح‌های‌ عظیمی داریم باید وضع استخدامی کشور روشن بشود، وضع اداری روشن بشود. کمیسیون استخدام وظیفه مهمی دارد، مسئله شوراها امسال گام نهایی خویش را بردارد و کمیسیون شوراها باید فعال و پیگیر باشد.

امسال باید مسئله مالکیت، صنایع، کشاورزی، آب‌ها و بسیاری چیزهای دیگر و همین‌طور لایحه بازسازی تکلیف احزاب، گروه‌ها و مطبوعات به‌طور عادلانه وبر اساس اسلام مشخص بشود. مجلس اگر امسال از عهده این کارها برآید خدمت اساسی خودش را انجام داده است وگرنه، ضعف خودش را نشان داده است. تقاضای من از برادران و خواهران محترم نماینده این است که همت خود را روی این مسائل متمرکز کنند. تصمیم‌گیری که برای مجلس گرفته‌ایم این است که از هفته آینده، جلسات علنی را در ساعت هفت و نیم صبح شروع می‌کنیم تا حداقل بتوانیم هرروز چهار ساعت به‌طور فعال کار کنیم. نمایندگان برنامه‌هایشان را برای هفته آینده بر همین منوال که یادشده تنظیم خواهند کرد.

مسئله بعدی در مورد جنگ و برخورد با صدام است. [این] ضعف عراق و صدام بود که با حمله موشکی و توپ به شهرها و نقاط مسکونی ما، دزفول قهرمان، اهواز قهرمان، آبادان قهرمان، ایلام قهرمان، و با حمله به خانه‌های‌ مردمی که به لحاظ نظامی در جنگ شرکت ندارند، خودش را نشان داد. خوشبختانه روز آخر تعطیلی کار ما، قهرمانان نیروی هوایی جواب مناسبی که حاکی از قدرت و سلطه روحی آن‌ها است به این حملات بی‌شرمانه عراق دادند؛ درست نقطه مقابل اعمال عراق.

صدام به خانه‌های مردم شهرنشین [و] غیرنظامی حمله کرد و این‌ها رفتند و پایگاه‌های هوایی عراق را که در مرز اردن و به خیال خودش و مشاوران غربی و شرقی دور از دسترس حملات ما بود و نقطه امن عراق بود، و قهرمانانه بمب بر سر هواپیماها ریختند. من این حسن انتخاب برادران نیروی هوایی و این‌قدرت نمایی به حق و این ضربه اساسی را به آنهاتبریک عرض می‌کنم. و این‌قدرت نمایی به حق و این ضربه اساسی را به آن‌ها تبریک عرض می‌کنم. این نشانه‌قدرت ما و ضعف دولت صدام است. و امروز خاطره درگیری آن مرد شرافتمندبا همسر بدکاره‌اش زنده می‌شود. وقتی که مرد طلاقش می‌دهد، زن می‌خواهدانتقامش را از بچه‌های معصوم و شیرخوار خانواده بگیرد.