مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • ناگفته های بازدید هاشمی از منطقه فدک عربستان

ناگفته های بازدید هاشمی از منطقه فدک عربستان

  • عربستان,مدینه
  • یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷
هاشمی رفسنجانی در سفر 10 روزه خود به عربستان سعودی در حالی که به مدینه سفر کرده بود از وادی فاطمه یا همان منطقه تاریخی فدک دیدن کرد.


آفتاب: هاشمی رفسنجانی برای بازدید از منطقه جغرافیایی فدک، با اتومبیل برای رسیدن به مقصود بیش از 260 کیلومتر را از شهر مدینه منوره به سوی استان «حائل» درنوردید و به شهر «حائط» و «حویطه» که به گفته آیت الله شیخ محمدعلی عمری رهبر شیعیان مدینه، همان «فدک» است، رسید. در شهر حائط، فرماندار و مسوولان این شهر از رئیس مجلس خبرگان استقبال کردند.
 
این گزارش حاکی است، مردم منطقه نیز با شور و شوق از خانه ها بیرون زده و بر بام ها و بلندی های اطراف مشغول تماشای صحنه های بازدید بودند. آقای نایف فرماندار شهر گفت: «اینجا فدک است و الان قدیمی ها هنوز به آن فدک می گویند. شهر حدود 35 هزار نفر جمعیت دارد ولی جمعیت کل منطقه به اضافه روستانشینان و عشایر کوچ نشین به صدهزار نفر می رسد». 

سپس،محمد عبدالرحمن جابر، پیرمردی از اهالی فدک که قبلا رئیس دایره امر به معروف و نهی از منکر منطقه بوده و هم اکنون نیز طبق گفته خودش به دعوت مسوولان منطقه مشغول همکاری با آنهاست توضیحاتی در مورد این منطقه به هیات ایرانی ارائه کرد و به سوالات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد. 

آیت الله هاشمی از او پرسید چرا به این منطقه فدک می گویند؟
عبدالرحمن جابر: «چون پیامبر اکرم آن را به حضرت فاطمه بخشید».
هاشمی رفسنجانی پرسید: «چرا پیامبر آن را به حضرت فاطمه بخشید»؟ 

عبدالرحمن جابر پاسخ داد: «نظر ما این است چون اهالی این منطقه بدون درگیری آن را به پیامبر اکرم هدیه کردند و پیامبر نیز آن را به حضرت فاطمه هدیه کردند». 

هاشمی رفسنجانی باز سوال کرد: «در این منطقه چه چیزهایی به نام فاطمه وجود دارد»؟ 

عبدالرحمن جابر در جواب گفت: «چشمه های هفت گانه فاطمه، مسجد فاطمه، وادی فاطمه و بساتین (باغستان های) فاطمه».
هاشمی رفسنجانی پرسید: «چرا اسم فدک را عوض کردید و حائط یعنی دیوار می گویید»؟ 

جابر نیز ادامه داد: «در این منطقه سه دیوار بلند است که به صورت حلقه منطقه را احاطه کرده است. درون دیوارها باغ (بستان) فاطمه نام دارد که در «معجم البلدان» یاقوت حموی هم ذکر شده است. مسجدی که الان ترمیم شده مربوط به زمان پیامبر اسلام بوده که به مسجد فاطمه معروف است. ما آل جابر هستیم که قدمتی چند صدساله در منطقه داریم و پیش از دولت سعودی حکمران اینجا بوده ایم». 

هاشمی رفسنجانی باز پرسید: «مساحت کل فدک چقدر است»؟
و جابر پاسخ داد: «مساحت منطقه فدک 50 در 50 کیلومتر است».
سپس هاشمی رفسنجانی سوال کرد: «آب منطقه چگونه است»؟
جابر در جواب اضافه کرد: «فدک دارای هفت چشمه آب بوده که به «عیون فاطمه» معروف است که به دلیل اهمال و بی توجهی به کشاورزی آب آن کم شده و شاید علت کمی آب حفر چاه های عمیق (آرتزین) در منطقه باشد». 

هاشمی رفسنجانی پرسید: «می خواهم از آب چشمه فاطمه بخورم». 

جابر و دیگر همراهان، وی را منع کردند و گفتند: «آقای هاشمی این کار را نکنید چون نمی دانیم وضع آب چگونه است». 

هاشمی در حالی که قطرات اشک چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود، گفت: «آیا بی سعادتی و حیف نیست که انسان تا اینجا بیاید و از چشمه فاطمه سیراب نشود»؟ 

این جمله باعث شد که قطرات اشک چشمان همراهان نیز در چشمه بریزد. 

سفر، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به «فدک» که در 20 خردادماه جاری انجام شد، برای مسوولان عربستانی که وی را همراهی می کردند نیز بسیار جالب بود و تازگی داشت به طوری که در بازگشت به مدینه ضمن تشکر از وی که با این اقدام موجب شد آنها نیز برای اولین بار قدم به فدک بگذارند، گفتند ما تاکنون از چنین مسائلی مطلع نبودیم و آنچه در فدک دیدیم و شنیدیم برای خود ما نیز تازگی داشت. 

سفر هاشمی رفسنجانی به فدک در حالی صورت گرفت که قبل از آن نیز با ورود وی به قبرستان بقیع در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(ع)، بانوان ایرانی برای نخستین بار توانستند وارد آن مزار نورانی شوند و در کنار دیگر زائران مشتاق به مرثیه سرایی و سوگواری یگانه دخت پیامبر اسلام بپردازند. 

هاشمی رفسنجانی در این مراسم، پس از یک سخنرانی که مستقیم و برای اولین بار از همه کانا ل های تلویزیون عربستان سعودی در حضور بیش از 800 نفر از دانشمندان علما، فقها و صاحبان فکر وفتوا پخش می شد مبانی نظری عملی و علمی اسلام را در محورهای چهارده گانه تبیین کرد. گفتنی است که فدک، منطقه ای در شمال شرق مدینه است که ملک شخصی پیامبر گرامی اسلام بود و ایشان آن را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشیده بودند. سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی 10 روز از 13 تا 22 خردادماه سال 1387 به طول انجامید.

تصاویر ضمیمه