ناگفته هایی از آخرین نماز جمعه آیت الله هاشمی
به گزارش ایرنا، تقوی عصر جمعه با حضور در برنامه تلویزیونی شناسنامه همچنین ناگفته هایی از انتخابات امامان جمعه و میزان حقوق و مزایای آنان مطالبی را تشریح کرد.
وی درباره آخرین نمازجمعه آیت الله هاشمیرفسنجانی گفت: این نمازجمعه را با چنگ و دندان کنترل کردیم. آیا واقعا در هر هفتهای که آقای هاشمی میخواست بیاید ما باید یک لشکری را بسیج کنیم و به این شکل نمازجمعه را اداره کنیم. آن جمعه کنترل کردیم، اگر جمعه بعد میخواست ایشان تشریف بیاورد و بریزند نماز را به هم بریزند اصلا چه میماند برای نمازجمعه؟ کشورهای اسلامی در مورد ما چه میگفتند؟ دنیا چگونه نگاه میکرد؟ لذا جناب آقای هاشمی خودشان هم متوجه شدند که به این شکل نمیتواند نماز بخواند.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در این برنامه تلویزیونی تصریح کرد : احمدینژاد یکی دو جلسه به جلسات شورای هماهنگی انتخابات 84 آمد و دیگر نیامد. اول هیچ فکر نمیکردیم او رئیسجمهور شود، حتی یکی دو برخورد تلفنی بین ناطقنوری با احمدینژاد هم انجام شد. آقای ناطق میگفت شما این طرحهایی که دارید طرحهایی است که با واقعیتها خیلی نمیسازد، روی آسمانها سیر نکن، بیا پایین با هم صحبت کنیم، اینها را من میشنیدم که آقای ناطق تلفن زد به آقای احمدینژاد و آقای ناطق به شدت معترض بود به اینگونه برخورد و این روش.
بخش هایی از متن این گفت و گوی تلویزیونی به شرح زیر است:
مجری: شناسنامه امروز برگهای شناسنامهی کسی را ورق خواهد زد که از سال 48 و 49، حدودا 45 سال پیش، نزدیک به نیم قرن پیش، پای در مسیر انقلاب اسلامی نهاد و بعد از انقلاب اسلامی هم در عرصههای مختلف قبول مسوولیت کرد و الآن هم مسوولیت شورایی را دارند که سیاست گذار منابر حساس نماز جمعههای سراسر کشور هستند. مهمان ما در کنار مسوولیتهایی که دارند شخصیتی سیاسی و تاثیر گذار در جماعتها و تشکلهای مختلف سیاسی دارند، به ویژه در ایام انتخابات و نزدیکیهای انتخابات که نشستهای انتخاباتی حال و هوای دیگری دارد. او یکی از شخصیتهای موثر جمعهای مختلف است و بسیاری از رسانهایها در کنار ایشان هستند تا از ایشان خبرهایی را در زمینههای انتخاباتی و مسائل سیاسی کسب کنند. از این جا شروع میکنیم که شورای سیاست گذاری ائمهی جمعه کارش چه است؟ شما برای همین جمعهای که داریم چه سیاست گذاری برای منابر مختلف نماز جمعه انجام میدهید.
تقوی: شورای سیاست گذاری همانطور که از این واژهها روشن است برای نهاد نماز جمعه سیاست گذاری میکند. ما نیروهایی که گزینش میکنیم در این شورا پرونده هایشان مطرح و تصویب میشود. یکی از کارهای شورای سیاست گذاری این است که ائمهی جمعه را که میخواهند وارد این تشکیلات شوند انتخاب میکنند و به تصویب میرسانند. کار دیگرشان این است که اگر خواستند امام جمعهای را به دلایلی کنار بزنند و یا امام جمعهای استعفاء بدهد باز باید در این شورا دلایل و مسائل مطرح شود و در موردش رای گیری شود تا آن امام جمعه منفک یا حتی جا به جا شود از شهری به شهر دیگر برود.
مجری: به لحاظ محتوایی چطور؟
تقوی: نکتهی دیگر داوری است. در شهری اگر اختلاف شد بین امام جمعه و مسئولین و یا کسی با امام جمعه مسالهای پیدا کرد و کارشان رسید به این که باید در یک جایی صحبت آخر را بزنند و جمع بندی کنند، شورا داوری میکند. در ارتباط با مسایل فرهنگی و سیاسی و این گونه مسائل هم خود شورا یک سیاستهایی دارد. در زمان حضرت امام(ره) و الآن هم مقام معظم رهبری، رهنمودهایی که ایشان در احکام و ملاقاتها داشتند مشخص است. بر اساس همان رهنمودها ما کارها را دنبال میکنیم. مثلا یک موقعی پرسیده شده بود که امام جمعه با مسوولین چگونه باید برخورد کند؟ در یک شهر مردم میریزند در خانهی امام جمعه و راجع یک مسئلهای و یا راجع یک مسوولی گله دارند، ما سیاست کلی مان این است که تا میشود این گونه مسائل را به خطبهها نکشانند و در خارج از خطبههای نماز جمعه مسئولین با امام جمعه صحبت کنند و امامان جمعه صحبت مردم را به مسئولین برساند و مسوولین بالاتر مشکل را حل کنند. این که مقام معظم رهبری میفرمایند دولت را باید حمایت کرد، باید دید حمایت ائمه جمعه چگونه و چه شکلی باشد؟ به هر نحوی و به هر شکلی ما باید از دولت حمایت کنیم؟ اگر این طور باشد امام جمعه دولتی میشود. خود مردم نگاه شان به امام جمعه عوض میشود. مردم امام جمعه و روحانیت را پناهگاه خودشان میدانستند و هر کجا شکایتی و مسالهای داشتند با آنها در میان میگذاشتند. از گذشته همین طور بوده است. این حرفها را در خانهی روحانیت به مراجع و علما میزدند و امروز هم دفتر امام جمعه در هر شهری پناه گاه مردم است. پس نمیتوانیم مردم را نادیده بگیریم. این جاست که یک سیاست مشخص میشود که نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه است.
مجری: مثلا برای همین هفته یا هر هفته شما مطالب خاصی را تاکید دارید که امامان جمعه رویش تاکید کنند؟ چه سیاست داخلی چه خارجی؟
**مدیریت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مدیریت پادگانی نیست
تقوی: نه به این شکل نیست. سیاستهای کلی مشخص است. این طور نیست هر هفته بنشینیم برای نماز جمعه یک چارچوبی را مشخص کنیم. اما مواردی اینگونه پیدا میشود. امامان جمعه شخصیتهای فاضل و تحصیل کرده هستند و چهرههای قابل قبولی دارند. انها افرادی نیستند که هر روز بخواهی مسئلهای را دیکته کنیم به آنها. ما چون دسترسی مان به اطلاعات و اخبار فراوان است، اخبار هفته را جمع میکنیم و برای آنها ارسال میکنیم. یک سایتی هم داریم به نام سایت امامت، اخبار را میگذاریم در آن سایت و آقایان از آن استفاده میکنند. بعضیها میگویند شما مطالب را برای ائمهی جمعه دیکته میکنید، آنها مطالب شما را میگویند، من بارها گفتم مدیریت ما در نهاد نماز جمعه مدیریت پادگانی نیست که یک فرماندهی بالا باشد که به چپ چپ به راست راست بگوید. این مدیریت در نهاد روحانیت جواب نمیدهد. روحانیت در یک محیطی تربیت شده که به این شکل نمیشود مدیریت کرد.
مجری: ما با خیلی از ائمه جمعه سرشناس مصاحبه گرفتیم و گفتیم منابع اطلاعاتی تان کجاست؟ آنها هم به صورت مختلف توضیح میدهند. آیا شما خودتان اشراف دارید بر این موضوع. چون خودتان میگویید روحانیت این طور نیست که بشود به آنها مطالب را دیکته کرد. آیا شما می دانید که منابع اطلاعاتی آنها چه طور است؟ شما باید به عنوان سیاست گذار ائمهی جمعه پاسخگو باشید. اگر مطلبی خدای نکرده اشتباهی بر اساس اطلاعات اشتباه گفته شود، شما هم باید پاسخ گو باشید.
**نماز جمعه جای مناظره نیست و نمازگزاران فقط باید گوش دهند
تقوی: امام جمعه منابع مختلفی دارد. اولا در خطبههای نماز جمعه هر مطلبی را نمیشود مطرح کرد و ائمه هم مطرح نمیکنند. ادبیات خطبهها ادبیات ویژهای دارد. آنها دارند در نماز صحبت میکنند و به تعبیر علما خُطبَتَین بمَنزله الرَّکعَتین، دو خطبهای که میخوانند به جای دو رکعت نمازی است که در ظهر چهار رکعت و در جمعه دو رکعتی خوانده میشود. نماز جمعه دو رکعت است و به جای دو رکعت دیگرش خطبه است. آنها احتیاط میکنند. هیچکس نباید حین خطبه خواندن صحبت کند و نمازگزاران فقط باید گوش دهند. در جایی امام جمعه مطالبی سیاسی مطرح کرده بود که به مذاق خیلیها جور نیامده بود، مستمعین آمده بودند به شورای سیاست گذاری میگفتند این امام جمعه این مسائل را مطرح کرده است. من گفتم خب چه عیبی دارد؟ گفتند ما حرف داریم و میخواهیم در این مورد حرف بزنیم. گفتند همان موقعی که صحبت میکند اجازه دهید ما جواب دهیم یا ما هم برویم پشت تریبون برای مردم صحبت کنیم. من آن جا گفتم یکی از جاهایی که مستمعین و مخاطب فقط باید گوش دهد نماز جمعه است. اصلا بحث طرفین نیست. خطبه را باید امام جمعه بخواند، کسی هم حرف نزند و صحبت نکند، این ضوابط شرعی است، نه چیزی که ما خودمان گفته باشیم. همه باید استماع کنند. این جا جای مناظره نیست. کرسیهای آزاد اندیشی که در بحثها باید طرفین باید رو به روی هم قرار بگیرند، جای دیگری استو این جا امام جمعه فقط باید سخن بگوید و بقیه هم باید گوش بدهند و حتی با بغل دستی هم صحبت نکنند.
مجری: اگر در مورد کسی مطلبی گفته شد، مستمعین چه کار باید کنند؟ بروند جای دیگر صحبت کنند؟
تقوی: فرض کنید ما یک سیاست نظام اسلامی را در خطبههای نماز جمعه میخواهیم تبیین کنیم. به عنوان مثال سیاست کلی نظام اسلامی این است که آمریکا دشمن شمارهی یک ملتهای مستضعف و به ویژه ملت ما است. آمریکا شیطان بزرگ است. حالا اگر دلایل همین جملهی امام را ما بیاییم در خطبهها بیان بکنیم و یکی اعتقاد نداشته باشد و موافق نباشد با حرفهای ما، باید به او میدان دهیم تا بیاید در نماز جمعه حرف بزند؟ طبیعی است که در یک مجموعهی عظیمی که در نماز جمعه شرکت کردند افکار و سلیقههای مختلفی وجود دارد. امام جمعه موظف است سیاستهای نظام را برگزار کند.
مجری: بیشتر در مورد نقدهای منصفانه محل مناقشه است. مثلا امام جمعه از دولت، قوهی قضائیه و مجلس نقدهایی میکند، آنها میخواهند جوابش را بدهند، قطعا نمیتوانند در تریبون مجلس این پاسخ را دهند، آیا جایی برای این پیش بینی شده است؟
**امام جمعه جناحی حرف نمیزند
تقوی: نه، شده است که به امام جمعه اطلاعات غلطی دادهاند و او رفته در خطبه این حرفها را گفته است. این پیش آمده البته نه زیاد ولی بعد به امام جمعه اطلاعات صحیح دادهاند و شورا به او زنگ زده است. ایشان هم در جمعهی بعد رفت و تصحیح کرد. گاهی بعضی از احزاب و گروههای سیاسی ایراد میگیرند که نماز جمعه و امام جمعه جناحی است و جناحی دارد صحبت میکند. روی همین مسائل است که باید بگویم امام جمعه جناحی نیست. البته ممکن است صحبت امام جمعه با صحبت یک جناح و طرف داران یک جناح در تضاد باشد. فرض کنیم در مورد رابطه با آمریکا، یک عده ممکن است طرف دار رابطه با آمریکا باشند، حالا اگر امام جمعه آمد و با این رابطه با دلیل و منطق مخالفت کرد، آن وقت آنهایی که مخالف هستند حق دارند بگویند شما جناحی هستید؟ یا بعضی از جناحها با امام جمعه همراهند؟ بعضی مسائل این طوری است.
مجری: اشاره کردید موضوعی که متهم میکنند تریبون نماز جمعه را که مثلا جناحی هست. شما بیش از 800 ائمه جمعه دارید در سراسر کشور، قطعا هر کدام از ائمهی جمعه یک سری تفکرات سیاسی خاص خودشان را دارند، تریبون نماز جمعه که جای بیان کردن تفکرات خاص خودشان نیست و باید سیاستهای نظام مطرح شود. آیا آماری دارید که نشان بدهد این بیش از 800 نفر، چند درصدشان به چه تفکر سیاسی معتقدند. به قول حضرت آقا **ما دو بال و دو جناح اصلی داریم.
تقوی: در نهاد نماز جمعه سلیقههای سیاسی وجود دارد، این را نمیشود منکر شد. الحمدلله وقتی آقایان پشت تریبون قرار میگیرند، سعی میکنند در راه همان سیاستهایی که برای نهاد نماز جمعه از طرف امام و مقام معظم رهبری مشخص شده حرکت کنند و مسائل را اینگونه مطرح کنند. ولی خارج از نماز جمعه بله ائمهی جمعهای داریم که علاقه مندی شان به بعضی از جریانهای سیاسی بیشتر است. البته همانها هم سعی میکنند متهم به جناحی شدن نشوند یعنی آنها هم این پرهیز را دارند و مراقب هستند ولی بعضی از ائمهی جمعه در میان احزاب و گروههای مختلف دوستانی دارند، علاقه مندانی دارند، به لحاظ عاطفی و فکری به آنها نزدیک ترند.
مجری: بله، برای همین میخواستم بدانم چند درصد این طرفی هستند چند درصد آن طرفی؟
تقوی: آنهایی که در نهاد نماز جمعه هستند و سلیقهی سیاسی خاصی دارند و تریبون نماز جمعه را هم چنان تریبون نظام میدانند و حفظ کردند، کارشان را دارند انجام میدهند ما مشکلی نداریم با انها. ما هیچ کس را به خاطر این که سلیقهی سیاسی خاصی دارد از گزینشها رد نکردیم و سلیقههای مختلفی را گزینش میکنیم اما او باید به سیاستهای نظام معتقد باشد و سیاستهای نظام را ترویج کند. هر نظامی تریبون به مخالفین خودش نمیدهد. باید سیاستهای کلی نظام را تقویت کند و ترویج کند.
مجری: فرمودید گزینشهایی دارید و نفراتی را گزینش میکنید برای امامت جمعه جاهای مختلف. بعد از این که کار گزینش تمام شد شما افراد را معرفی میکنید به حضرت آقا؟
تقوی: نه، ائمهی جمعهی کشور در شورا مطرح میشوند و فقط ائمهی جمعهی مراکز استانها هستند که پیشنهاد میشود خدمت حضرت آقا. اگر قرار شد در مرکز استان امام جمعهای تغییر کند یا امام جمعهای نصب شود، فرد مورد نظر پیشنهاد میشود با دلایل و خصوصیاتی که باید حضرت آقا بدانند، حکم ائمهی جمعهی مراکز استانها را خود حضرت آقا میدهند چون نمایندگی خاص ایشان را هم دارند در استان. امام جمعهی مرکز هر استانی نمایندهی رهبر معظم انقلاب هم است.
**مقام معظم رهبری به شدت به مشورت معتقد است
مجری: بیشتر موارد پیشنهاد شما را حضرت آقا قبول میکنند؟ معدود پیش میآید رد کنند؟
تقوی: آنهایی که با حضرت آقا کار کردند میدانند که آقا به شدت به مشورت معتقد است. چند سال قبل در سالهای اولیهای که آمده بودم در شورای سیاست گذاری و مسوول شده بودم، حدود ده سال دوازده پیش، یک مطلبی را گزارش کردم خدمت حضرت آقا، این گزارش که رفت خدمت شان رسیده بود دفتر زنگ زد، گفت آقا فرموده بودند چرا نظر خودشان را ننوشته اند. یک امام جمعهای را میخواستیم برداریم، شخصیتی بود معروف و مشهور. من خدمت ایشان عرض کردم یکی از مراجع قم هم پیامی برای شما داده، من آن پیام را نوشته بودم، یادداشت کرده بودم در چند سطر و گفتم فلان آقای بزرگوار هم از قم زنگ زدند و اطلاعاتشان را راجع به آن شخص دادند و سلام هم رساندند و گفتند این اطلاعات من را هم خدمت آقا عرضه کنید و بعد هر چه ایشان تصمیم گرفت. من وقتی اطلاعات را برایشان خواندم تاملی کردند و فرمودند نظر خودتان چیست. بعد من عرض کردم نظر من هم تقریبا شبیه همین نظر است. من معتقدم که مقام معظم رهبری این اطلاعات را داشتند حتی اطلاعات شان شاید بیشتر بود چون از جاهای دیگر هم اطلاعات گرفتند که شاید ما نداشتیم، اما در این نوع برخورد میخواهد بگوید نظر شما هم به عنوان کارشناس برای من مهم است.
مجری: ما خدمت آیت الله امامی کاشانی رسیدیم و پرسیدم نظرتان در مورد نماز جمعهها چه است. ایشان از قدیمیهای نماز جمعه هستند به ویژه نماز جمعهی تهران، پرسیدم استقبالها چطور است؟ گفتند استقبالها یک مقداری کم رنگ تر شده. آیا شما این را قبول دارید که یک مقدار استقبال به نماز جمعه نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است؟
تقوی: در بعضی از شهرها مثل اوایل نیست، در بعضی از نقاط هم استقبال بیشتر هم شده است. اگر یک نگاه کلی را روی کشور اگر داشته باشیم، نمیتوانیم بگوییم کم شده است. حضور مردم در نماز جمعه به چند چیز بستگی دارد. یکی خود امام جمعه است، بله امام جمعه اگر خطبههای غنی¬تری داشته باشد و در طول هفته هم ارتباطاتش با مردم بیشتر باشد استقبال بیشتر است. ما در شهرهایی میبینیم که امام جمعه در همان شهر ساکن است با زن و بچه رفته به قول ما بار و بنه اش را کنار محرابش گذاشته و در درون آن شهر زندگی میکند و شب و روزش را گذاشته در اختیار مردم و در غم شان در شادی شان مردم حسش میکنند. او همه جا وقتی کسی از زیارت میآید، از مکه، از کربلا میآید میرود سراغش، اگر کسی خدای نکرده حادثهای پیش بیاید در جلساتش شرکت میکند، اگر کسی بیمار شود به بیمارستان میرود و ملاقاتش میکند، در اعیاد مثل عید غدیر، عید نوروز، خانوادههای شهدا، رزمندگان، جانبازان را دیدار میکند حتی مسوولین را هم جمع میکند و به دنبال خودش راه میاندازند و میروند برای دیدار. ما امام جمعهای داشتیم در ماه مبارک رمضان که یک شب افطارش را با زن و بچه اش نبود. در طول این سی شب خانوادههای محرومین و مسوولین را جمع میکرد و افطارشان را فراهم میکرد. آنها از کمیتهی امداد لیست گرفته بودند و پنج نفر ده نفر از مسوولین حرکت میکردند و میرفتند محلههای مستضعف در خانهی محرومین را میزدند و در همان خانه مینشستند و سر سفره افطار میکردند. این یک اثرات بسیار زیادی را در جامعه گذاشته بود.
مجری: اکثریت غالب امام جمعهها همین طورند این خصلتها را دارند.
تقوی: روحیهها فرق میکند. یک امام جمعه بیشتر به تدریس میپردازد و در دانشگاه و حوزه است. ما گاهی سفارش هم میکنیم میگوییم آن چه که باید برای شما اصل باشد امام جمعه بودن و رسالتها و مسئولیتهایی است که این منصب دارد، ارتباط با مردم یکی اط آنهاست چون نماز جمعه عبادتی است که فقط باید با مردم انجام گیرد.
مجری: با احترام به همهی بزرگانی که ما هم محضرشان و نماز جمعه شان را درک کردیم، قبول دارید یک مقدار اگر جوان تر کنید امامان جمعه را مخصوصا در شهرهای بزرگ، برای جوانان جذابتر خواهد بود؟
تقوی: متوسط سن 800 امام جمعه ما بین 40 تا 50 است. این سن مناسب ترین سن برای امامت جمعه است، چون به یک پختگی خاصی رسیده اند. در ارتباط با سوال قبلی تان عرض کنم که حضور مردم در نماز جمعه به خیلی از چیزها بستگی دارد. یکیش امام جمعه است و ارتباطاتی که باید برقرار کند. رسانهها اگر مدام علیه نماز جمعه یا علیه دین و دیانت فعالیت کنند تاثیرگذار است. رسانههای دشمن این گونه هستند. عوض شدن ترکیب جمعیتی هم موثر است، باید به نسل سوم و چهارم که معمولا مورد هدف دشمن هستند و ماهوارهها مدام ذهن شان و اندیشه هایشان را مورد هجمه قرار میدهند توجه کرد. ممکن است بگویید اینها کار میکنند از این طرف باید کار شود، میخواهم بگویم دشمن هم هست. از آن طرف دستگاهها هم باید هماهنگی داشته باشند. اگر فرض کنید آموزش و پرورش و دانشگاه و یا فلان وزارت خانه و فلان دستگاه فرهنگی همراهی و هماهنگی نداشته باشد و در تضاد با نماز جمعه عمل کند، نمیخواهم بگویم این انجام میشود؛ و به تشویق و تحریص و جا انداختن موضوع خیلی اهمیت ندهند، آن وقت نمیشود توقع داشت که برای سه ربع یک ساعتی که مردم باید بیایند به نماز جمعه، همه جمعیت بیاید. یا در بعضی شهرها امکانات حمل و نقل به خصوص در شهرهای بزرگ کم است که بتوانیم جمعیت را بیاوریم به نماز جمعه. اینها را هم باید در نظر گرفت. بسیاری از تحولات اقتصادی در نماز جمعهها تاثیر دارد. بحث تورمف بحث مشکلات زندگی مردم، این را هم نباید نا دیده بگیریم، هر گاه دعواهای سیاسی در جامعه اوج میگیرد روی نمازهای جمعه اثر میگذارد.
مجری: حرف شما کاملا درست است بر اساس صحبتهای خودتان عرض میکنم نمیشود از این گذشت که امام جمعه باید با مردم ارتباط دشته باشد، سفره اش با مردم یکی باشد، مردم به پاک دستی و ساده زیستی بشناسندش و الحمدلله بیشترشان این طور هستند. کسی که همه چیز را فرای جناحها و جریانها میبیند مهم است. آیت الله امامی کاشانی فرمودند یکی از چیزهایی مهم است این است که امام جمعهها باید عمود خیمهی ولایت به معنای واقعی باشند و همان طور که ولایت حرکت میکنند و همهی جناحها را یک جور میبینند آنها هم یک جور ببینند، در این صورت آبی است روی آتش.
**برای امام جمعه، همه ایام هفته جمعه است
تقوی: بله طبیعی است کسی که میخواهد برود توصیه به تقوا بکند باید این ویژگی ها را داشته باشد. من به دوستانی که وارد حوزهی نماز جمعه میشوند و میخواهند بیایند حکم شان را بگیرند میگویم نماز جمعه از شنبه شروع میشود. این نیست که روز جمعه برویم بایستیم جلوی مردم خطبه بخوانیم و نماز بخوانیم برویم تا جمعهی دیگر. یعنی شنبه و یک شنبه هم برای امام جمعه، جمعه است. باید فعالیتها و تلاشها و اخلاصهای امام جمعه در طول هفته جمع شود و روز جمعه خودش را نشان دهد.
**شهریه ائمه جمعه فقط 150 هزار تومان است
مجری: هر امام جمعه چقدر حقوق دریافت میکند؟
تقوی: ما عنوان حقوق را به کار نمیبریم، عنوان شهریه را بکار میبریم. همان چیزی که در حوزههای علمیه مرسوم بوده از 150 هزار تومان تا 200 هزار تومان. این را مقام معظم رهبری میدهند.
مجری: یعنی از بودجهی دولت چیزی تعلق نمیگیرد؟
تقوی: در این زمینه هیچ چیز. دولت برای مصلیها کمک کمی میکند که بسیار اندک است. ما از 800 شهری که داریم دو سومشان جای مناسبی برای اقامهی نماز جمعه ندارند، یا در مساجد کوچکی که برای این کار ساخته نشده بوده نماز اقامه میکنند یا تابستانها در پارکها و یا سالنهای تربیت بدنی. یک سوم فی الجمله مشکلی ندارد ولی برای آینده بعضی هایشان مشکل داریم. خیلی بد است در نظام اسلامی وقتی مردم متدین و مومن میخواهند بیایند نماز بخوانند، باید در خیابان بایستند و نماز بخوانند، تابستان زیر آفتاب و زمستان زیر برف و باران باشند. 24 میلیارد برای کل نهاد نماز جمعه بودجه گذاشتند. اگر خود این آقایان بیایند توزیع کنند میبینند که فقط پول یک مصلای مرکز استان و شهر بزرگ است، این بودجهی یک مصلی است. اگر برای دویست شهر بخواهیم مصلی بسازیم چه باید کرد تا الآن چیزی به ما از بودجهی مصلی نداده¬اند. البته به من گفته اند یک رقم کمی در روزهای اخیر داده اند که زمستان هم میرسد.
مجری: از بودجهی 93 چیزی نداده اند؟
تقوی: بله پول مصلی را نداده اند. من از دولت محترم جناب آقای دکتر روحانی خواهش میکنم، هم چنین از معاونت دولت آقای نوبخت که توجه کنند، مجلس هم توجه کند، هم مجلس و هم دولت، کسانی که این برنامه را میبینند، این شوخی است که با 150 هزار تومان اینها بخواهند زندگی کنند. این پول آب و برق و رفت و آمدی که ائمهی جمعه دارند نمیشود. من این مطلب را هم روشن کنم که واقعا ائمهی جمعه چیزی از دولت نمیگیرند، نه حقوقی میگیرند نه پولی میگیرند، فقط شهریهی مقام معظم رهبری را میگیرند، البته اجازهای مقام معظم رهبری به آقایان میدهد که از ثلث سهم امام استفاده بکنند و بخشی از زندگی شان را از همان راه سهم امام تامین کنند با اجازهی مقام معظم رهبری که آن هم حساب و کتاب دارد.
مجری: رابطهی دولتها با نماز جمعهها و خطبههای نماز جمعه چطور بوده و هست؟
تقوی: خوب بوده، بعضی از دولتها رابطهی بهتری داشتند، کمک بیشتری داشتند ما با دولتها مشکل نداشتیم.
دولت نهم و دهم بیشترین کمک را به نماز جمعه کردند
مجری: کدام دولتها رابطهی بیشتری داشتند.
تقوی: دولت نهم و دهم کمک هایش بیشتر بود، به نهاد نماز جمعه و به نهادهای فرهنگی و دینی و حوزهی دین که در زیر نظر معمولا ائمهی جمعه هست کمک هایش بیشتر بوده است.
مجری: ممکن است دوباره آقای آیت الله هاشمی به خطبههای نماز جمعه برگردند؟
تقوی: فکر نمیکنم ایشان باز بیایند.
**آقای هاشمی رفسنجانی خودشان متوجه شدند که نمیتوانند نماز جمعه بخوانند/ با چنگ و دندان نماز جمعه را حفظ کردیم
مجری: ایشان کناره گیری کردند یا کنار گذاشته شدند؟
تقوی: جریان فتنهی 88 خسارت هایش خیلی زیاد بود. آن هفتهای هم که قرار شد در ماه رمضان در 26 تیر 88 جناب آقای هاشمی بیاید نماز جمعه، ما واقعا از یکی دو روز قبل شب و روز بسیار سختی داشتیم که نماز جمعه را چگونه کنترل کنیم. این جمعیت را که هر آن ممکن بود نماز جمعه را به هم بریزند و نگذارند ایشان صحبت کند را چگونه کنترل کنیم. نیروهای امنیتی و انتظامی و بچههای ستاد نماز جمعهی تهران کمک کردند که نماز جمعه به هم نریزد، با همهی کنترلها باز، یکی بلند شد و شعار داد بین دو نماز که ماموری که آن جا بود زد در صورتش و بیرونش کرد و صورتش هم مجروح شد. ما با چنگ و دندان سعی کردیم نماز جمعهی آن روز را حفظ کنیم. اگر میخواست نماز جمعهی آن روز به هم بریزد، معلوم نبود نماز جمعههای دیگر به هم نریزد و بشود کنترل کرد . قرار بود در سخنرانیهای پیش از خطبهها وزیر اقتصاد وقت آقای دکتر حسینی صحبت کند. من دیدم شرایط به گونهای است که اصلا نمیتواند ایشان صحبت کند. من خودم از آن بالا شاهد بودم اینهایی که آمده بودند با کفش نماز خواندند، آن زنهای کذایی و چه کارهایی که نکردند. در پشت دیوار دانشگاه بودند و بعضیها نفوذ کرده بودند در دانشگاه و همراهی و هماهنگی میکردند. نماز جمعهی جناب آقای هاشمی را به این شکل کنترل کردیم. آیا واقعا در هر هفتهای که آقای هاشمی میخواست بیاید ما باید یک لشکری را بسیج کنیم و به این شکل نماز جمعه را اداره کنیم. آن جمعه کنترل کردیم، اگر جمعهی بعد میخواست ایشان تشریف بیاورد و بریزند نماز را به هم بریزند اصلا چه میماند برای نماز جمعه؟ کشورهای اسلامی در مورد ما چه میگفتند؟ دنیا چگونه نگاه میکرد؟ لذا جناب آقای هاشمی خودشان هم متوجه شدند که به این شکل نمیتواند نماز بخواند.
مجری: قبل از این که این نماز جمعهی آخر را اقامه کنند با ایشان صحبت کردید؟
تقوی: بله .گفتم شما چگونه باید صحبت بکنید. اطلاع دادم به ایشان، حساسیت آن جا را منعکس کردم که در جهت وحدت و یک پارچگی باشد که بتوانیم نماز جمعه را کنترل کنیم .تلفنی صحبت کردیم و گفتند من هم این طور صحبت خواهم کرد. فضا فضایی نبود که بتوانند نماز جمعه را هم اقامه بکنند. خودشان هم شاهد بودند که ما به چه زحمتی نماز جمعه را اداره کردیم.
مجری: خیلی صحبت در مورد نماز جمعه شد. میخواهیم برویم 45 سال پیش. سال 49 نخستین دستگیریتان اتفاق افتاد در دامغان. بعد از این که با شهید محمد منتظر قائم سخنرانی کردید دستگیر شدید و رفتید زندان قزل قلعه، چطور دستگیر شدید؟
تقوی: من منبر میرفتم منبرهای ما هم در راستای روشنگری بصیرت افزایی بود، مقلد امام بودیم بله 23-24 ساله بودم. من اعلامیهها و عکسهای امام را برده بودم در دامغان پخش میکردم. کسانی بودند که گزارش کرده بودند و منبرهای ما را رصد میکردند. ما را دستگیر کردند و از دامغان آوردند سمنان، چند روز در ساواک سمنان بودیم از آن جا ما را آوردند تهران قزل قلعه، بعد از شهادت شهید سعیدی بود، فضا فضای بسیار سختی بود. فشار هم بر انقلابیون بسیار زیاد بود. آن سالها سخت ترین سالها بود. فشار طاغوت بیشترین فشار روی انقلابیون بود در زندان ها.