نامه ها
  • صفحه اصلی
  • نامه ها
  • نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به نامه یاسر عرفات

نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به نامه یاسر عرفات

  • تهران
  • چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۶۳
دوشنبه 7 خرداد 63: عصر آقای رفیق دوست، همراه با ابوخالد- فرستاده ویژه یاسر عرفات- آمدند.نامه ای از عرفات آورد...

 

برادر گرامی جناب آقای یاسر عرفات

ریاست سازمان آزادی‌بخش فلسطین

 

نامه مورخ 18 شعبان 1304 جنابعالی که فرستاده مخصوص شما جناب ابو خالد درباره آن توضیحاتی شفاهی و از روی نوشته دیگری که گفتند از الفاظ و انشاء خود جنابعالی تدوین‌شده دادند، دریافت گردید، مطالب ثبت و اظهار شده که متن آن را بعداً چند بار مطالعه کردم از جهتی سخت مایه اندوهم گردید و از جهتی مایه امید؛ مایه امید ازآن‌جهت که برادران فلسطینی ما پی به اشتباهات خودشان و خیانت‌های دشمنانِ دوست‌نمایشان برده‌اند و دارند آماده اصلاح خط حرکت می‌شوند. و تأسف و اندوه ازآن‌جهت که شخصیت‌های بزرگ مبارز و پر سابقه و کارآزموده فلسطین، چرا به این آسانی در تله فریب فریبکاران خودفروخته افتاده بودند.

اینکه فرموده‌اید برای شما روشن‌شده که حزب بعث عراق و شخص صدام به نیابت از آمریکا جنگ را علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز کرده است و ادامه می‌دهد، کشف و اظهار این مطلب مایه امید است ولی دیر فهمیدن یا دیر گفتن شما مایه تأسف.

اعلان اینکه در کنفرانس شوم طائف، شاهِ یکی از کشورهای مهم عربی در محضر جنابعالی به صدام گفت: «جنگ را علیه ایران شروع کن و تا نابودی انقلاب اسلامی ادامه بده و من در مقابل هر سنگی که از دست بدهی، پنج سنگ به عراق می‌دهم.»

افشاء این سند تکان‌دهنده ضمن اینکه امروز هم پرارزش است، اما اگر زودتر می‌گفتند آن‌هم نه به ما بلکه به مسلمین و آزادی خواهان دنیا و مخصوصاً مردم فلسطین، شاید برای پایان جنگ و جلوگیری از ریختن خون مسلمین مؤثر می‌افتاد و تعجب و تأسف ما این است که چرا آزادگان و آوارگان فلسطینی خودشان از این اطلاع استفاده نکردند.

اینکه امروز به این نتیجه رسیده‌اید که: "سگ‌های حریص عرب ـ گر چه ازنظر این‌جانب این تعبیر برای مسئولان به‌ظاهر مسلمان عرب، زیاد مناسب و خوشایند نیست ـ که فلسطین و سازمان فلسطین را دارند می‌خورند و در عزایشان ریاکارانه اشک تمساح می‌ریزند. "شناخت ماهیت خیانت‌کاران برای آینده جهاد مقدس، آزادی فلسطین را نوید می‌دهد ولی غصه‌ای است که دیر فهمیدن یا دیر اظهار کردن این مطلب، خسارت عمدهای به آرمان مردم فلسطین و مسلمانان و عرب وارد آورده است و ان‌شاءالله جبران خواهید کرد.

اعتراف به اشتباه مسئولان فلسطینی در ملاقات با دشمنان تروریست ما که دستشان به خون بهترین مسلمانان و حامیان مردم فلسطین از قبیل دکتر بهشتی و دکتر باهنر و محمد منتظری و رجائی و ... آلوده است، چنین اشتباه مهمی اندوه دارد و اگر جبران بشود سازنده است.

نصایح و خیرخواهی‌ها و توضیح توطئه جدید آمریکا و ارتجاع علیه ایران را که در نوشته جداگانه ارائه دادند و راه‌حل‌های پیشنهادی و پیشنهاد کمک‌های مشخص سازمان فلسطین در به هم زدن توطئه و رسوا نمودن صدام قابل‌توجه و قدردانی است.

اینکه از مذاکرات مأمور و عامل یکی از کشورهای عمده عربی و اسلامی با شولتز و مهره‌های کنگره آمریکا و تکمیل توطئه و خطوط اجرائی آن ما را مطلع فرمودید و راهه‌ای مبارزه و به هم زدن آن را پیشنهاد نمودید، متشکرم.

در قسمت اول، مطلب همان است که فرموده‌اید و اسناد و کانال‌های دیگری هم آن را تأیید می‌کند. همان‌گونه که نوشته‌اید آمریکا دارد با فعالیت‌های سیاسی زمینه دخالت نظامی را درست می‌کند و همان‌گونه که فهمیده‌اید قصدشان خاتمه دادن جنگ نیست و بلکه می‌خواهند از این طریق حضورشان را در خلیج‌فارس عینیت دهند و انقلاب اسلامی را نابود کنند و سپس به بهانه‌های دیگر به این حضور ادامه دهند و حکام عرب را مثل اسیر در اختیار داشته باشند و درنتیجه آرمان فلسطین را هم قربانی کنند و دوام حکومت صهیونیسم را تضمین نمایند. اما راه نجات آن نیست که شما پیشنهاد کرده‌اید.

از کنفرانس اسلامی و غیر متعهدها چیزی به دست نخواهد آمد. دشمن و مخصوصاً ابرقدرت‌ها در آنجاها نفوذ قوی دارد. پیشنهاد محور قرار گرفتن قرارداد 75 الجزیره هم راه گشا نیست: اولاً صدام آن را یک‌طرفه لغو کرده و ثانیاً شخص صدام با جنایات فراوانش دیگر نمی‌تواند طرف صحبت و مذاکره و عهد قرار گیرد. و اگر بشود آن‌گونه که شما حساب کرده‌اید از این طریق به سقوط او نمی‌رسیم. زیرا بوق‌های تبلیغاتی استکبار جهانی به‌گونه‌ای توجه خواهند کرد که آبروی رفته او را برگردانند و ملت عراق را گول بزنند و باز قهرمان صلح قادسیه بسازند. بی‌شک چنین مزدوری را که تا این حد حاضر بشود به جهان اسلام ضربه بزند به‌آسانی از دست نخواهند داد.

ولی اگر صدام سقوط کند ما می‌توانیم با مردم عراق با صلح و صفا زندگی کنیم و این‌گونه مسائل مادی را حل کنیم. پذیرفتن آتش‌بس، مرزهای ما را مثل مرز سوریه و لبنان با اسرائیل خواهد کرد و برای مدت طولانی ملت‌های منطقه دچار کشمکش و مسابقه تسلیحاتی و برخوردهای کینه‌توزانه تبلیغاتی خواهند شد و وسیله سوءاستفاده دشمنان و باج‌گیری فرصت‌طلبان از دو طرف یا چند طرف و اسرائیل در این میان نفس راحت خواهد کشید.

باید ریشه فساد را کند و امنیت و صلح واقعی به مردم منطقه داد. شما اگر در این حرکت پیش‌قدم شوید، به‌جای جلب اعتماد مردم ایران مورد تهمت جدیدی هم قرار می‌گیرید. بهتر است خودتان را کنار بکشید و اگر مانعی ندارید حقایق را بگوئید که از این راه بهتر به مقصد می‌رسیم.

اظهار تأسفتان از تحویل اسلحه‌ی جدید توسط شوروی و غربی‌ها به عراق بجا است ولی تجربه ثابت کرده این اسلحه نمی‌تواند صدام را نجات بدهد. در طول جنگ همیشه دشمن ما ازنظر سلاح بر ما تفوق داشته و همیشه شکست‌خورده و عملاً این سلاح‌ها بعد از هر عملیات مقداری سالم در اختیار ما قرارگرفته. ان‌شاءالله این سلاح‌ها علیه اسرائیل و برای نجات مردم فلسطین به کار خواهد رفت.

از دخالت آمریکا هم نگران نباشید. ایران مثل افغانستان و ویتنام و لبنان نیست. در ایران چند میلیون جوان آماده شهادت آموزش‌دیده و در میدان جنگ دوره‌دیده‌اند و اگر آمریکا مستقیماً وارد جنگ با ما شود، در سراسر دنیا جنگ واقعی اسلام با کفر راه خواهد افتاد و در آن صورت کاخ شیشه‌ای امپریالیسم از هر سو سنگ‌باران خواهد شد و همان‌گونه که خودتان پیشنهاد داده‌اید در آن حال نیروی فلسطین هم در همه دنیای عرب و غیر عرب می‌توانند در کنار ما علیه دشمن واقعی‌شان و عامل اصلی و عمال دست‌نشانده او به جهاد برخیزند.

فرستاده شما گله‌هایی هم از مسئولان ایرانی مطرح کردند که می‌خواستند از عوامل دور شدن سازمان شما از جو انقلاب و نزدیک شدن به مرتجعان و مخالفان انقلاب به‌حساب آورند. ما ضمن اینکه نمی‌خواهیم خودمان را از عیوب تبرئه کنیم، این گله‌ها را نمی‌پذیریم. شما می‌دانید به‌محض پیروزی انقلاب، سفارت اسرائیل در ایران رژیم گذشته را به سفارت فلسطین تبدیل کردیم و اولین کشوری هستیم که عنوان سفارت به نمایندگی شما دادیم و امام امت روز جمعه آخر رمضان را روز قدس اعلان کردند و با طاغوتیان مصر و جنایتکاران کمپ دیوید قطع رابطه کردیم و ایران را خانه دوم شماها اعلان نمودیم. تا امروز هم همان سیاست را ادامه می‌دهیم و یک روز هم در هدف اعلان‌شده انقلاب که تشکیل حکومت فلسطینی در کل اراضی فلسطینی است، دست برنداشته‌ایم و درنخواهیم داشت و در بحبوحه گرفتاری‌ها، نیرو به لبنان اعزام داشت‌هایم و شما خود سهم اساسی ما در اخراج ارتش‌های اشغالگر از لبنان و به هم زدن توطئه تشکیل اسرائیل دوم توسط فالانژها در لبنان میدانید و مطلعید که امروز قدرت انقلاب اسلامی ماست که تنور جهاد را در جنوب لبنان گرم دارد که اسرائیل را در تنگنا قرار داد.

به نظر این‌جانب آنچه را که علت و عامل در این خصوص خواندند، معلول حرکت شما در جهت رفتن به‌سوی تز غلط حل مسالمت‌آمیز مشکل فلسطین است که یکی از مسئولان طراز اول دنیای عرب در تهران به خود این‌جانب گفت: "ما از فلسطینی‌ها بیشتر فلسطینی نیستیم و آن‌ها میگویند مهروموم‌ها با جنگ نتوانستیم چیزی به دست بیاوریم، بگذاریم یک‌بار هم با صلح اقدام کنیم" من همان روز به ایشان گفتم: این به معنای قبول غصب همیشگی فلسطین توسط صهیونیسم و نابودی آرمان فلسطین است و امروز هم همین را میگویم.

در خاتمه یک‌بار دیگر اعلان می‌کنم: راه درست نجات فلسطین، اسلامی کردن انقلاب فلسطین است و اگر چنین چیزی به وجود آید، خواهید دید که جمهوری اسلامی با همه امکانات در صحنه نبرد آنجا حاضر است. والسلام علی من اتبع الهدی

                رئیس مجلس شورای اسلامی

                اکبر هاشمی رفسنجانی

تصاویر ضمیمه