نامه ها
  • صفحه اصلی
  • نامه ها
  • نامه آقای محسن رضایی به آیت الله هاشمی رفسنجانی

نامه آقای محسن رضایی به آیت الله هاشمی رفسنجانی

فرماندهی نزاجا را به سپاه بدهید/ وزارت دفاع و سپاه را هم ادغام کنید

  • شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۷
فرمانده کل سپاه در سال ۶۷ طی ۳ نامه جداگانه پیشنهادهای فراوان و گاه ضد و نقیضی به جانشین وقت فرماندهی کل قوا ارائه نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم

فرماندهی محترم قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)

سرور مکرم جناب آقای هاشمی رفسنجانی (دام عزه)

با سلام و اهداء تحیات، در مورد طرح ادغام سریع نیروهای سه‌گانهٔ ارتش و سپاه در یکدیگر، احتمالاتی بدین شرح، متصور و قابل پیش‌بینی است:

الف- نارضایتی فراوان در پرسنل ارتش و سپاه.

ب - ناهماهنگی فرهنگی‌ها، آموزش و وضعیت خدماتی پرسنل ادغام شده و احساس غربت و آثار روحی که حاصل خواهد شد، کاهش راندمان کار پرسنل سپاه و ارتش را به دنبال دارد.

ج - با توجه به حوادثی که پیش روی داریم (از جمله جنگ مجدد شهرها، حملات زمینی عراق به خطوط پدافندی و سقوط یک یا دو نقطه از نقاط پدافندی ارتش و سپاه، احتمال حرکات اجتماعی از ناراضیان به بهانه جنگ) همه را به گردن جنابعالی به عنوان مسئول جنگ و امنیت کشور (و بی‌سیاستی در اداره نیروهای مسلح) خواهند انداخت و آن موقع به جای ارتش و سپاه، مستقیماً شخص جنابعالی و فرمان حضرت امام را زیر سئوال خواهند برد.

د - در اثر ادغام نیروی زمینی ارتش در سپاه، مشکلات پدافندی جدیدی به دوش سپاه خواهد افتاد که نتیجتاً قدرت هجومی و آفندی سپاه، کم خواهد شد. بنابر این نظر سپاه همان پیشنهادی است که در نامه مورخه ۸/۲/۶۷ خدمتتان عرض شد که با اصلاحی بدین شرح تکمیل می‌گردد:

پیشنهاد پنجم - همزمان با صدور حکم یک برادر سپاهی برای فرماندهی نزاجا، یکی از برادران نهاجا (سرهنگ اردستانی یا سرهنگ بقایی) به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه منصوب گردد، که با تشکیل ستاد فرماندهی کل قوا و این دو انتصاب، ناهماهنگی‌ها حل خواهد شد و اگر حضرتعالی اختیارات کامل بگیرید، در جابجایی نیروها و تمرکز امکانات برای آفند و پدافند، هیچ مشکلی نخواهد بود.

البته ششمین پیشنهاد هم این است که وزارتین سپاه و دفاع ادغام شوند، تا یک سیستم پشتیبانی برای نیروهای مسلح داشته باشیم.

با کمال معذرت

ملتمس دعا - محسن رضایی