حدیث دیگران

معتمدترین یار انقلاب

جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کلام حضرت امام خمینی (ره)

  • تهران
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۰
امام خمینی(ره) در میان یاران انقلاب، توجه خاصی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند و علاوه بر ارتباطات قدیمی در حوزه معلم و شاگردی و مباحث علمی و حوزوی، به‌دلیل همکاری و همراهی دیرینی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ایشان در جریان مبارزات ضد رژیم ستم‌شاهی داشت، از نخستین روزهای پیروزی انقلاب مسئولیت‌ها و وظایف متعددی را به او واگذار کردند و این همه نشان از اعتماد زیادی داشت که حضرت امام به آقای هاشمی داشتند. مرور بخش هایی از بیانات امام خمینی درباره ایت الله هاشمی رفسنجانی نشان‌دهنده اعتماد فراوان و عمیق بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی به اوست.

حادثه ترور به دست گروه فرقان1
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام مجاهد متعهد، آقای هاشمی عزیز
مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: «به رضاخان بگویید من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
امریکا و دیگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده است. اجتماعات عظیم این دو - سه روز شاهد زنده بودن انقلاب است. اینان با این تلاشهای احمقانه نمی‌توانند انقلاب اسلامی ما را ترور کنند؛ نمی‌توانند شخصیت انسانی - اسلامی مطهری و هاشمی را ترور کنند؛ هر چند ترورها حساب شده و سازمان یافته باشند و از لابه لای آنها جای پای ابرقدرتها و جنایتکاران بین المللی به چشم بخورد.
ملت با تمام قوا باید در مقابل دسیسه‌ها مقاومت کنند، توطئه‌ها را بشکنند؛ با کمال مراقبت انقلابی این جنایتکاران را شناسایی کنند و به دادگاه‌های انقلابی معرفی کنند. پاسداران انقلاب و روسای آنان موظفند از این شخصیتهای ارزنده انقلابی حفاظت کنند و رفت وآمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگرچه خود آنان راضی نباشند. ملت بزرگ اسلامی مصمم است به نهضت اسلامی خود ادامه دهد، و اجازه دخالت خیانتکاران را در کشور خود ندهد. ما ملتهای بزرگ اسلامی را به همکاری در این نهضت اسلامی ایران دعوت می‌کنیم. باید دست جنایتکاران از ممالک اسلامی و از عموم مستضعفین قطع شود، و وعده الهی به همت اقشار ملتهای اسلامی تحقق یابد. من به آقای هاشمی - فرزند برومند اسلام تبریک می‌گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفت. و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خدای تعالی خواستارم. والسلام علیه و علی عبادالله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی‌


متعهد در اداره کشور2
ما گمان می‌کردیم که در بین روشنفکران ما - به اصطلاح - خوب، اشخاصی پیدا می‌شوند که متعهدند و حفظ می‌کنند این را. اگر حالا هم پیدا شد یک همچو اشخاصی، یک همچو جمعیت‌هایی، آقایان پست‌های مهم‌تر دارند، می‌روند سراغ کارشان؛ آقای هاشمی(رفسنجانی) هم می‌روند، آقای خامنه‌ای هم می‌روند و همه کسانی که متصدی هستند. اما، ما چه بکنیم؟ امروز وضع ما، وضع ایران، وضع گرفتاری‌های داخل و خارج به جوری است که بدون این‌ها نمی‌شود اداره کرد این مملکت را. 

تعهد به اسلام3
آن شناختی که من از این متصدیان امور دارم که بعضی از آنها سال‌های طولانی با آنها بوده‌ام و از نزدیک ملاقاتشان می‌کرده‌ام، و بعضی دیگر هم که در طول این خدمتی که مشغول بودند با آنها آشنا شدم... مجلسمان را شما ملاحظه کنید، بسیاری از آنها را من از نزدیک می‌شناسم؛ یعنی سابقه طولانی دارند، مثل رئیس مجلس (هاشمی رفسنجانی) و بسیاری از آقایان دیگر، و آنها را با تعهد و تعهد به اسلام و خدمتگزاری و هرچه توان دارند، آن‌ها را می‌شناسم. 

انتصاب در جنگ4
جناب حجت‌الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی ایده‌الله تعالی جنابعالی را به سمت فرماندهی دنباله عملیات والفجر1 نصب کردم. توفیق و پیروزی قوای اسلام را بر کفر از خداوند تعالی خواستارم. روح‌الله‌الموسوی‌الخمینی 30/بهمن/1362 


مشی انقلاب5
نهضت ما قائم است ولو اشخاصی مثل مرحوم مطهری و مثل آقای هاشمی(رفسنجانی) -هم- و مثل سایرین نباشند. 


اهمیت انقلابیون6
خدا انصاف بدهد به آنهایی که انحصارطلب بودند و می‌خواستند بهشتی و خامنه‌ای و رفسنجانی و امثال این‌ها را از صحنه خارج کنند. 

ترورهای برنامه ریزی شده7
این طور نبود که من باب اتفاق یک کسی مرحوم مطهری را ترور کند یا مرحوم مفتح را یا آقای هاشمی را یا آقای خامنه‌ای را یا مرحوم بهشتی را، مساله یک مساله تنظیم شده بود و هست. 

شایعه سازی8
نه از باب اینکه با رجایی و بهشتی و هاشمی و امام جمعه تهران مخالفتی داشتند، چه مخالفتی؟ یک جریانی بود که باید افراد متعهد نباشند. اگر شد آنها را از صحنه بیرون کنند و منعزل کنند از مردم، بهتر. شایعه‌سازی کنند که حتی این اجناسی که برای جنگ‌زده‌ها می‌‌خواهند ببرند، این می‌رود تو جیب آقای بهشتی و آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی.

شناخت9
افرادی که این حزب (جمهوری اسلامی) را ایجاد کردند، خوب من می‌شناختم. من آقای خامنه‌ای را بزرگش کردم. من آقای هاشمی را بزرگ کردم، من آقای بهشتی را بزرگش کردم. دیده‌ام اینها را از اول تا آخر. 

وزن مجلس10
افرادی که در مجلس هستند، از رئیس مجلس، آقای هاشمی، با سایر افرادی که در مجلس هستند، این را مقایسه کنید با مجلس سابق! 


پی نوشت:
1-    (صحیفه امام، ج 7، ص 495)
2-     (صحیفه امام، ج16، ص466)
3-     (صحیفه امام، ج17، ص271)
4-    (صحیفه امام، ج18، ص355)
5-    (صحیفه امام، ج7، ص504)
6-    (صحیفه امام، ج14، ص518)
7-    (صحیفه امام، ج15، ص22)
8-    (صحیفه امام، ج15، ص22)
9-    (صحیفه امام، ج15، ص197)
10-    (صحیفه امام، ج15، ص197)