مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه در ارتباط با سفر به سوریه و ترکیه

مصاحبه در ارتباط با سفر به سوریه و ترکیه

  • سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶

 

س : بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای هاشمی رفسنجانی هدف از سفر حضرتعالی به جمهوری عربی سوریه چیست ؟

ج : بسم الله الرحمن الرحیم . ما در شرایطی که در منطقه داریم باید خیلی بیشتر از آن  چه که فعلا" در گذشته مذاکره و ملاقات داشتیم با رهبریان سوریه می داشتیم روزانه مسایل هست که ما باید با هم تماس داشته باشیم و مشورت کنیم معمولا" از طریق وزرای خارجه یا سایر کانالهای ارتباطی این مسایل بررسی می شود ولی مسایل عمده ای هم هست که لازم است که در سطح سران بررسی بشود سفری که جناب حافظ اسد ایران بودند در مقطع پیش از شروع جنگ ما مذاکرات مفید و سودمندی داشتیم که برای مدتی همکاری مان را مشخص می کرد الان مقطع جدیدی است شرایطی که در عراق و منطقه داریم که باید باز مسایل جدید را بررسی بکنیم من در جواب سفر ایشان به ایران و با دعوت ایشان می روم به سوریه برای اینکه مسایل جهانی ، منطقه ای و بالاخص دینی را با هم بررسی بکنیم .

س : جناب آقای رییس جمهور روابط با کشور برادر سوریه و ایران را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ج : به نظر ما جزء موارد خوب روابط دو کشور می شود حساب بشود که در مجموعه ارتباطاتی که در دنیا بین کشورهای مختلف هست ما بعد از انقلاب بلافاصله سوریه را به عنوان دوست صمیمی و هم نظر در بسیاری از مسایل جهانی و منطقه ای در کنار خودمان داشتیم حتی در دوران جنگ که خیلی سعی می شد جنگ را عربی و فارسی قلمداد بکنند سوریه با شهامت در کنار ما ماند آخر . در مسایل لبنان ، فلسطین ، مسایل عربی ، مسایل جهانی معمولا" ما با هم همکاری داریم همراهی داریم و به نظر می رسد که باید تعبیر کرد در سطح عالی  است روابط ما .

خیلی متشکر . سؤالات خبرگزاری آناتولی  :

س : حضرتعالی در آستانه سفر به ترکیه چشم انداز روابط ایران و ترکیه را چگونه ارزیابی می فرمائید ؟

ج : ما در منطقه از لحاظ اقتصادی به ترکیه روابط مان نسبتا" خوب است شاید هیچ کشوری در منطقه تا این اندازه با ما شریک تجاری و مسایل اقتصادی نباشد . البته طبیعی هم هست که همینجورها باشد چون امکانات دو کشور چنین چیزی را ایجاب می کند از لحاظ سیاسی هم در منطقه اشتراک نظر در بسیاری از مسایل داریم و به خصوص که ما در اکو یک همکاری مشترکی با ترکیه و پاکستان با هم داریم و یک حرکت دسته جمعی خوبی است به نظر می رسد که روابط مان رو به توسعه است با ترکیه .

س : در آستانه این سفر اگر حضرتعالی پیامی برای ملت ترکیه دارید بفرمائید ؟

ج : طبعا" من علاقه مندم که دو ملت ایران و ترکیه که اشتراکات فراوانی دارند از جنبه های متعدد و بیش از هر چیز از لحاظ عقیدتی که مسلمانیم ما همه با هم . ملت ترکیه بر اساس  همبستگی بیشتر اسلامی با مردم ایران و سایر ملتهای اسلامی که اطراف خودشان هستند باید این همکاری را توسعه بدهند همانطوریکه ملت ما هم دنبال این راه هستند . ما با وحدت و همفکری آن هم در سطح وسیع مردمی می توانیم یکپارچگی اسلامی را ضامن منافع مسلمانان در دنیاست و مانع نفوذ بیگانگان و سوء استفاده مغرضان هست . داشته باشیم انشاء الله از نزدیک آنها را زیارت خواهیم کرد .

خبرنگار : خیلی متشکرم .