مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه با رسانه‌های استان گیلان 22/2/95

مصاحبه با رسانه‌های استان گیلان 22/2/95

از سرسبزی گیلان تا رنگ های سازندگی// مسئولان صداوسیمای مرکز رشت که خواستار مصاحبه‌ای با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودند، پس از برنامه‌های صبح اولین روزسفر، وقتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استراحت به مجتمع رفاهی ـ تفریحی صداوسیما در زیباکنار رفته بودند، با حضور در آنجا تقاضای مصاحبه کردند که با موافقت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شد.

  • چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
ظرفیت‌های استان گیلان/ سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی/ درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی/ آینده منطقه آزاد انزلی

س) جناب آقای هاشمی، خیلی خیلی خوش آمدید به استان گیلان. امروز تا حدودی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان ما آشنا شدید. بفرمایید نقش استان گیلان را در توسعه تجارت و اقتصاد کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ج) بسم الله الرحمن الرحیم، من از 40 سال پیش با ظرفیت‌های گیلان آشنا هستم و خیلی چیزها از اینجا می‌دانم. به نظرم اصولاً مازندران، گیلان و گلستان، یعنی شمال کشور، اگر با برنامه درستی عمل شود، مجموعه آنها می‌تواند به اندازه ژاپن ظرفیت داشته باشد. به علاوه زیبایی‌هایی برای گردشگری که در دنیا کم‌نظیر است. خیلی جاهای دنیا را دیدم و کمتر جای مثل اینجاست.

س) با توجه به اینکه امسال سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، سیاست‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 95 چیست؟

ج) برنامه اقتصاد مقاومتی را مجمع تشخیص تهیه و تصویب کرد و خدمت رهبری فرستاد که ایشان امضا و ابلاغ کردند. فکر می‌کنم الان با ابزاری که سیاست در اختیار گذاشته، ظرفیت بالای برای کشور ایجاد شده است. نکته اساسی این است که به درون تکیه کنیم و به بیرون نگاه کنیم. یعنی این دو با هم باشند. در داخل می‌توانیم تولید را در همه زمینه‌ها بالا ببریم و با دنیا هم می‌توانیم براساس تولیدات خود، مبادله داشته باشیم. یعنی چیزهای خوب دنیا را بگیریم و چیزهای خوب خود را در دنیا عرضه کنیم تا بردارند. به نظرم این ظرفیت در ایران هست و برای اقتصاد مقاومتی هم سیاست‌های خوبی تصویب شده است.

س) امروز از پروژه‌های متعدد منطقه آزاد بازدید داشتید. فکر می‌کنید این پروژه‌ها چقدر می‌توانند در شکوفایی اقتصاد استان تأثیرگذار باشند؟

ج) می‌تواند به اندازه یک منطقه آزاد مدرن عمل کند. دریای خزر و ظرفیت کم نظیری که استان گیلان دارد و خلائی که الان در حمل‌ونقل خزر وجود دارد و ارتباط کمی که با بنادر دیگر کشورهای اطراف خزر داریم و کریدور شمال و جنوب که برنامه جدّی دنیا در آینده است، بر اهمیت پروژه‌های منطقه آزاد تأکید می‌کنند که می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

س) خیلی متشکریم که در این مصاحبه شرکت فرمودید.

ج) موفق باشید.