مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه با خبرگزاری ایسکانیوز

مصاحبه با خبرگزاری ایسکانیوز

اهداف سفر به کرمان، رفسنجان و بهرمان ، واحدهای دانشگاه آزاد در مناطق کویری و در کشورهای دیگر ، برنامه‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد

  • پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵
اهمیت دانشگاه آزاد برای کرمان، رفسنجان و بهرمان/ برنامه‌های دانشگاه آزاد برای بحران آینده آب/ سیاست‌های دانشگاه آزاد برای گسترش کمّی و کیفی تحصیلات تکمیلی/ نقش دانشگاه آزاد برای اجرای سند چشم‌انداز/ وجهه بین‌المللی دانشگاه آزاد

س) حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، راجع به سفرتان، یعنی بازدید از واحد کرمان و واحدهای رفسنجان و بهرمان چه نظری دارید؟

ج) بسم الله الرحمن الرحیم. سفر ما دو بخش داشت. اولاً خیلی عجولانه بود. با آقای دکتر میرزاده ساعت 5 بعدازظهر سه‌شنبه تصمیم گرفتیم که فردا به کرمان بیاییم. ایشان آماده بودند، ولی من تا خودم را آماده کنم، طول کشید که ناقص شد.

در مورد کارهای مربوط به استان، با استاندار، وقت زیادی در جلسات برای مسائل آب، زیربناهای شهری و مسائل توریستی بحث و مذاکره کردیم.

برای دانشگاه آزاد هم جلسه‌ای در واحد کرمان داشتیم که معاونین دانشگاه و مدیران استانی بودند. با رؤسای واحدهای مراکز استان هم جلسه داشتیم که کار خودمان بود و توقعاتم از واحدهای بزرگ در استان‌ها را به آنها عرض کردم.

واحد بهرمان، دانشگاه کوچکی است. شخص خیّری ساخت که فعلاً 200 و اندی دانشجو دارد، ولی امروز تصمیم گرفتیم از جهات مختلف آن را تقویت کنیم. چون الان چند شهر در جلگه نوق هستند که به نظرم در آینده دانشجویان بومی بیشتری خواهیم داشت.

الان هم در واحد رفسنجان هستیم تا ببینیم در فاصله دیدار قبلی تا امروز چه تفاوت‌هایی کرده که داریم می‌بینیم و مقایسه می‌کنیم.

این دو ساختمان جزو کارهای خوب دانشگاه است که الحمدلله ساخت آنها دارد به خوبی پیش می‌رود. یک بخش از وقتم را برای موزه گذاشتم که تا به حال با دقت آن را ندیده بودم. عصر دیروز فرصتی شد و وقت گذاشتیم و دیدم. سرمایه عظیمی از دوران مبارزه، مجلس، ریاست جمهوری، مجمع و جنگ شده که تاریخ ایران خیلی خوب مجسّم شده است. کالاهایی که در موزه جمع شده، اسناد خوبی برای تاریخ آینده کشور است. انشاءالله آن را هم تکمیل می‌کنیم.

س) با آمدن دکتر میرزاده و حمایت‌های شما، توسعه تحصیلات تکمیلی، تمام واحدهای سراسر کشور را فرا گرفته است و پیشرفت می‌کند. چه موانعی را بر سر راهش می‌بینید؟ در استان کرمان با توجه به اینکه در آمارها آمده است که 39 درصد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، چه تحولاتی را در دو سه سال اخیر دیدید؟

ج) این کار جزو اهداف سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد بوده که پنج شش سال پیش در برنامه 5 ساله تصمیم گرفته بودیم تا از این به بعد باید سنگینی کار را روی تحصیلات تکمیلی و کیفیت کارها بگذاریم. اجرای این سیاست‌ها مصادف با شرایطی شد که دانشگاه‌ها زیاد شدند و رقابت‌ها جدّی شد. یعنی دانشجویان مقطع کارشناسی کم شد. با این حساب، کار ما به موقع انجام شد و الان سنگینی کار ما دارد به طرف تکمیل ظرفیت تحصیلات تکمیلی و پژوهش می‌رود. بالاتر از آن هم داریم قدمی برمی‌داریم که برای شرکت‌های دانش بنیان است. این کار یک خدمت عمومی غیر از تحصیل به کشور است.

چون سیاست کلی توسعه کشور در چشم‌انداز 20 ساله، دانش محور تعریف شده که دانشگاه آزاد می‌تواند در این کار پیشقدم باشد. در سراسر کشور می‌توانیم نمونه‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان در همه زمینه‌های خوب بسازیم. طرح‌ها هم به سرعت دارند می‌رسند. هم از داخل کشور و هم دیگران از بیرون دانشگاه که فهمیدند، دارند طرح‌ها را می‌آورند.

یعنی آنچه را که به عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص تعریف و تصویب کردیم، اینجا دارد شکل می‌گیرد که درون‌زا و برونگر است. الان برای برون‌زایی زمینه را داریم. برای برونگری هم باید با دنیا همکاری کنیم.

الان دانشگاه آزاد اسلامی در هر گوشه دنیا بخواهد همکاری کند، دانشگاه‌های معتبر دنیا با ما کار می‌کنند. به جایی رسیدیم که در سایه برجام، الان در گداخت هسته‌ای که عالی ترین قله بالای تکنولوژی‌های پیشرفته دنیاست و هنوز دسترسی به آن کامل نیست، وارد آن باشگاه شدیم. یکی از دانشمندان دانشگاه آزاد، از طرف دولت نماینده ایران در آن جمع است. در پلاسما هم پیشرفت کردیم. این دو، از علوم بسیار پیشرفته روز و موردنیاز کشور هستند. نانو را هم داریم در شرکت‌های دانش بنیان تقویت می‌کنیم. فعلاً دانشگاه آزاد اسلامی در یک شیب بسیار تند قرار گرفته تا مرکز تحقیق و اعتلای علمی کشور شود.

س) خیلی ممنون.

ج) موفق باشید.