مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی درباره نمایشگاه معراج مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیما

مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی درباره نمایشگاه معراج مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیما

  • محل برپایی نمایشگاه - پناهگاه میدان آزادی تهران
  • یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۰

 

توجه نسل سوّم به آثار

جنگ، از پدیده‌های مبارک

Èجناب آقای هاشمی! ضمن تشکر که تشریف‌آوردید و نمایشگاه را افتتاح کردید؛ سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدرای که با هنرمندان داشتند، اشاره کردند که هنرمندان باید هزاران هزار ماجرای دفاع مقدّس را روایت کنند. حقیقتآ در همان موقعیّت زمانی می‌خواستیم نمایشگاه را افتتاح کنیم. امسال سعی کردیم این سخن رهبری شعار ما شود. امسال نوجوانان و جوانان از نسل سوّم انقلاب این نمایشگاه را اجرا کردند. فراخوان زدیم و چهارصد طرح به اینجا آمد و از این چهارصد طرح، 72 طرح را انتخاب کردیم که این نمایشگاه را افتتاح کردند. حضرت‌عالی این کار نسل سوّم انقلاب را، یعنی نسلی که در دوران جنگ نبوده و لمس نکرده، چگونه می‌بینید؟Éبرای من هم جالب است. از دو، سه نفر دختر خانم که دم نمایشگاه ایستاده بودند و طراح بودند، سؤالاتی کردم که بدانم از کجا به این رازورمزها توجّه کردند و این‌گونه منتقل می‌کنند. اوّل فکر می‌کردم اینها جزو خانواده‌ای شهدا هستند. اعضای خانواده‌های شهید این‌گونه هستند. امّا هیچ‌کدام از آنها نبودند. ظاهرآ عضو بسیج هستند. باید این را به فال نیک بگیریم که نسل سوّم، یعنی کسانی که از آن زمان احساسی نداشتند و درباره حوادث جنگ، درک و تحلیل و حضور نداشتند، الان می‌توانند نکات مهمّی را جذب و توضیح بدهند و هنرشان را در این راه به‌کار گیرند. این کار

الهام‌گیری انقلاب اسلامی از

عاشورا و شهدای تاریخ

درک پیام جبهه‌ها توسط

نسل نو

کوتاهی در تأسیس

موزه جنگ

لزوم ایجاد یک موزه خوب

درباره جنگ

جالب و امیدوار کننده است. این نشانه مهمّی است.

البته در تحلیلهای معارف اسلامی این افکار را داریم. ولی غیبت آن برای ما مهمّ است. اینها بعد از جنگ و بعد از دوره ایثار و شهادت، ماندنی است. ما از عاشورا و شهدای تاریخ الهام می‌گیریم. برای ما روشن است که چنین چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد. امّا سطحی که در این نمایشگاه هست و بچه‌ها و نوجوانان عاشقانه این کار را کردند، نشان خوبی است که نسل نو پیام جبهه‌ها را درک می‌کند. کسانی که گوششان را بستند یا آلودگی دارند، نمی‌توانند درک کنند. این کار در فضای ماست و راه بسته برای درک نیست.

Èما از سال گذشته این مسأله را به طور جدّی پی‌گیری می‌کنیم که هر کشوری که به نوعی درگیر جنگ بوده، سعی کرده به نوعی برای خود موزه‌ای تشکیل بدهد و موزه دایمی داشته باشد. در کره و ژاپن تاریخ حماسه را به نمایش می‌گذارند. نظر حضرت‌عالی در ارتباط با موزه دفاع مقدّس، با توجّه به اینکه بیش از 12 سال از پایان جنگ می‌گذرد، چیست؟

Éباید بگویم که متأسفم و کوتاهی شده است و کوتاهی هم از مجریان بوده است. چون ما حتّی در زمان جنگ این را خواستیم. در سفری که به کره شمالی رفته بودم، موزه، جنگ آنها را دیدم. همان موقع گفتم که باید طراحی کنیم. بعد حتی در کرمانشاه یا خرمشهر موزه‌های کوچک ساختیم و معنویت آن صادر شده است. ولی گویا هنوز در پیچ و خم طراحی مسایل است.

اگر این معطلی باعث غنی شدن موزه شود، حرفی نداریم. ولی اگر مشمول مرور زمان شود، ضرر می‌کنیم. فکر می‌کنم کوتاهی شده است. الان زمانی است که باید یک موزه خوب داشته باشیم.

Èخیلی متشکر.

Éموفق باشید.