مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا.... هاشمی رفسنجانی پایان سفر به استان آذربایجان شرقی

مصاحبه آیت ا.... هاشمی رفسنجانی پایان سفر به استان آذربایجان شرقی

  • فرودگاه تبریز
  • یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۱

 

حضور در کنگره

آیت‌الله طباطبایی از اهداف

سفر به آذربایجان شرقی

وجود روحیه سازندگی در

مدیران استان آذربایجان شرقی

وجود روحیه همکاری خوب

بین مردم و مسؤولین استان

آذربایجان شرقی

Èضمن عرض خسته نباشید، اگر ممکن است در مورد ماحصل سفر یک روزه خودتان به مرکز استان آذربایجان شرقی برای بینندگان ما توضیحاتی بفرمائید.

Éبسم‌اللّه الرحمن الرحیم. به مناسبت کنگره‌ی آیت‌اللّه طباطبایی آمدیم. ولی این یک وسیله بود و فرصتی شد دوباره با تبریز و تبریزی‌ها تجدید عهد کنیم. مسایل زیادی هم در این سفر مطرح شد. اوّلا مترو را دیدم. خیلی خوشحال شدم که مترو در حال ساخته شدن است و تبریز حتمآ لازم دارد. دو جلسه با آقایان استانداری و گروه دیگری که عمدتآ از شورای امنیت استان بودند، داشتیم که مسایل مهمّ توسعه‌ی استان را مطرح کردند. به‌نظرم روحیه‌ی سازندگی در مدیران استان وجود دارد. تأخیر بعضی از طرحها نگرانی‌های برحقّی دارند. مثل طرح نفلین یا توسعه‌ی جلفا و امثال اینها که باید کمک بشود. البته من مسایل استان را کم و بیش می‌دانم. از طریق آیت‌اللّه شبستری که خیلی ایشان را می‌بینیم، معمولا ایشان مسایل استان و نیازها را به ما می‌گویند. فعلا به من هم خیلی مربوط نیست، در حدّ کمک کردن است. با آقای دکتر جبارزاده به طور مرتب تماس داریم. ایشان هم انصافآ مسایل استان را پی‌گیری می‌کنند. در مجموع از جلسه‌ای که با مدیران داشتیم، خوشحال شدم. فکر می‌کردم روحیه همکاری خوبی در اینجا حاکم است. بحثهای تفرقه‌انگیز بسیار کم است. در بیت آیت‌اللّه شبستری با علما

رضایت از سفر به استان

آذربایجان شرقی

عواقب تلخ جنگ آمریکا و

عراق برای منطقه

لزوم هوشیاری ملّت ایران در

شرایط کنونی منطقه

لزوم حفظ وحدت و آمادگی در

شرایط حاضر

جلسه داشتیم که فرصت پیدا کردم نظرات آقایان را در مسایل استان و کشور بشنوم. در مجموع از این وقتی که مصرف کردم، راضی هستم.

Èاجازه می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و یک سؤال منطقه‌ای بکنم. بحرانی که در منطقه ایجاد شده می‌رود که به یک فاجعه تبدیل شود. بی‌تردید این فاجعه بعضی از کشورها را دربر خواهد گرفت.

در این شرایط مسؤولیت مردم، مسؤولان و قوای سه‌گانه ایران چیست؟

Éاوّلا خدا کند که این جنگ اتفاق نیفتد. ولی اگر آمریکا خامی بکند و عملا وارد کار شود، می‌تواند عوارض بسیار تلخی برای منطقه و دنیا داشته باشد و حتّی برای خود آمریکا. من خیلی مطمئن نیستم که آمریکا اگر قصد اشغال عراق را داشته باشد و مثل گذشته نخواهد به بمباران اکتفا کند، بتواند موفّق شود. احتمال دارد در باتلاق سختی گرفتار شود.

Èهمانند افغانستان؟

Éبدتر از افغانستان. در افغانستان نیرویی در مقابلش نبود. بلکه نیروهای واقعی افغانستان با او همراهی کردند. اینجا این‌گونه نیست. خطر هست. ما غصه نمی‌خوریم که آمریکا اینجا گیر بیفتد. امّا کشورهای مغروری مثل آمریکا وقتی گیر افتادند، ممکن است به آب‌وآتش بزنند و خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. لذا ما باید خیلی هوشیار باشیم. اوّلا وحدت را حفظ کنیم و برای شرایطی که در منطقه پیدا می‌شود، آمادگی داشته باشیم و مواظب باشیم که امنیّت مرزهایمان آسیب نبیند. به‌خصوص استانهای مرزی را خیلی حفاظت کنیم. باید از این شرّی که در کمین منطقه خوابیده است، به خدا پناه برد.

Èخیلی ممنون و متشکّر.

Éموفق باشید.