مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و سفر رئیس جمهور ترکمنستان ( صفر مراد نیازوف ) و مصاحبه روسای جمهور دو کشور در پاویون دولت

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و سفر رئیس جمهور ترکمنستان ( صفر مراد نیازوف ) و مصاحبه روسای جمهور دو کشور در پاویون دولت

  • تهران
  • یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۷۴

 

 سئوال : جناب آقای رئیس جمهور از حضورتان تقاضا می‌کنم که در مورد سطح روابط دو کشور توضیح بفرمائید و جمهوری اسلامی ایران در چه زمینه‌هایی مایل است که با ترکمنستان همکاری کند ؟

جواب : بسم الله الرحمن الرحیم  ما الان موارد فراوانی داریم که با کشور دوست و همسایه مان ترکمنستان داریم همکاری می‌کنیم . کارها بحمد الله طبق برنامه و به طور دلخواه دارد پیشرفت می‌کند خواهش کردم از جناب آقای نیازوف که زحمت بکشند تشریف بیاورند اینجا بیشتر محبت کنیم بررسی کنیم شرایط منطقه را و همچنین کارهایی که با هم داریم باید صمیمانه تشکر کنم از ایشان و همراهانشان که دعوت ما را پذیرفتند و زحمت این سفر را تحمل می‌کنند و وسعت همکاریهای ما از وسعت همراهان جناب آقای رئیس جمهور ترکمنستان بدست می‌آید می‌بینید که اکثریت اعضاء کابینه ایشان معاونین وزارءشان مدیران عالیشان دراین سفر حضور دارند ما الان در زمینه‌های فرهنگی ، علمی ، کشاورزی ، صنعت ، نفت ، گاز ، مخابرات ، تجارت با هم همکاری داریم یک از بحثهای جدیمان کیفیت بهره برداری از راه آهن ایران و ترکمنستان است که بزودی درچند ماه آینده شما شاهد تجدید جاده ابریشم از طریق ایران و ترکمنستان خواهید بود بحثهای منطقه‌ای هم خواهیم داشت درباره مسائل دریای خزر درباره امنیت کل منطقه درباره اکو و خیلی چیزهای دیگری مسائل جهانی که هیچ محدودیتی در مذاکراتمان نیست .

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خیر مقدم و خوش آمد می‌گوییم به مهمانان عزیزمان من حقیقتآ از جناب آقای نیازوف و همراهانشان تشکر می‌کنم این که می‌بینیم جمع زیادی از شخصیتهای ترکمنستان همراه جنابعالی اینجا هستند ما این را دلیل می‌گیریم بر عمق دوستیها و جدی گرفتن روابط بین دو کشور ما از اینکه دعوتمان را شما پذیرفتند و از اینکه همکارنتان در مذاکرات مثبت هستند نسبت به مسائل فیما بین راضی هستیم انتظار داریم که این ملاقات و مذاکراتمان ثمره خوبی داشته باشد برای کارهایمان وقت را من در اختیار جنابعالی می‌گذارم که از نظرات شما استفاده بکنیم .