مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر 6 روزه به استان فارس

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر 6 روزه به استان فارس

  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۵

 

آقای رئیس جمهور عصر روز دوشنبه 17 اردیبهشت در جمع خبرنگاران در تهران، نتایج سفر شش روزه‌شان به استان فارس را تشریح کردند و اظهار داشتند: در این سفر به کلیه اهداف خود دست یافته‌ایم و تبلیغات زهرآگین دشمنان انقلاب شکست خورده است. آقای رئیس جمهور افزودند: در این سفر مردم استان فارس را مردمی بسیار مهربان ، انقلابی و علاقه‌مندبه استان و کشور یافتم و صحنه‌هایی را که مرد در اجتماعات با شکوه خود آفریدند ، غیر قابل توصیف است. آقای رئیس جمهور تأکید کردند: مهمترین محور کار برای من ، رضایت مردم است و این صحنه‌ها نشاندهنده رضایت مردم از انقلاب است و اگر هیچ رضایتی مطلب نیست، اما مردم در مجموع راضی هستند. معظم له با اشاره به دیدار خود با روحانیون و اقشار مختلف مردم شهری، روستایی ،عشایر ونیز خانواده‌های معظم ایثارگران ، دانشگاهیان ، دانشجویان و فرهنگیان استان فارس گفتند: این دیدارها بسیار پرمعنا، پرمحتوی و شیرین بود. آقای رئیس جمهور تاکید کردند: استقبال مردم شیراز و کل استان فارس همه را قانع کرد که انقلاب شاداب و پرتحرک پیش می‌رود  وتبلیغات زهرآگین دشمنان انقلاب اصلا موفق نبوده است. در شهر شیراز جمعیت فشرده و انبوه مردم در فاصله 22 کیلومتری فرودگاه تا محل سخنرانی در دو سوی خیابانها و بر پشت بامها گرد آمده بودند و همه با شور و هیجان و تبسم در صحنه بودند و شهرستانها نیز از مرکز شلوغتر بود.

آقای رئیس جمهور تصریح کردند: کشاورزی در برنامه توسعه کشور اولویت اول را دارد و استان فارس به دلیل طبیعت خاص خود از اولویت ویژه‌ای برخودار است و بهای زیادی به آن داده شده است. آقای رئیس جمهور بااشاره به آغاز رسمی عملیات اجرایی 6 سد بزرگ و متوسط در اسان فارس گفتند: با اتمام این سدها که با هزینه‌ای حدود370 میلیارد ریال احداث می‌شود، سالانه دو میلیارد و هفتصد میلیون متر مکعب آب ذخیره شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت که اگر این رقم با سدکرج که 250 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد مقایسه شود،می‌بینیم که چه حجم عظیمی از آبهای استان با این 6 سد مهار خواهد شد.

ایشان افزودند : میزان نزولات آسمانی استان سالیانه 30 میلیارد مکعب است که نیمی از آن درهمان روزهای اول تبخیر می‌شود، مقداری از آبها به زیرزمین می‌رود و 7تا 8 میلیارد متر مکعب بر روی زمین به شکل رودخانه جریان می‌یابد که با این سدها تقریبا 80 درصد آبها مهار می‌شوند. با  5 سد دیگری که اکنون در دست مطالعه است، 20 درصد بقیه آبهای استان فارس نیز مهار خواهد شد و مقدار آبی که از استان عبور می‌کند در بوشهر ، کهگیلویه و یا یزد مهار می‌شود. آقای رئیس جمهور ابراز امیدواری کردند که با اجرای دو برنامه توسعه و نهایتا با اجرای برنامه سوم، تمام آبهای با ارزش کشور مهار شود و ایران برای صدها سال از آب کافی استفاده کند.

آقای رئیس جمهور از اقدامات وزارت کشاورزی در بخش آب و خاک ، از جمله احداث یک سد انحرافی در فیرزوآباد و تشکیل 35 تعاونی روستایی در استان فارس برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی قدردانی کردند و فرمودند: با یکپارچه سازی اراضی، آب،کود، سوخت و سم کمتری مصرف می‌شود، زمین بیشتری به زیر کشت می‌رود، برداشت بهتری صورت می‌گیرد و با نصف شدن هزینه‌ها، درآمد کشاورزان 5/2 برابر می‌شود. آقای رئیس جمهور خاطرنشان ساخت: طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی از برنامه‌های بسیار مهم کشاورزی است و استقبال کشاورزان از این طرح آن چنان است که ما قدرت پاسخگویی به آن رانداریم واگر این طرح در سراسر کشور اجرا شود، جهشی درتولید خواهیم داشت.

آقای رئیس جمهور با اشاره به بازدیدشان از مراکز آبخوان داری در فسا گفتند: طرح آبخوان داری طرح بسیار مهمی برای کشور است و 7 تا 8 میلیون هکتار زمین را با این اطرح می‌توانیم به زیر کشت ببریم که ایران را از نظر کشاروزی درشرایط بسیار مساعدی قرار خواهد داد. معظم‌له فرمودند : طرح آبخوان داری امسال در 200 هزار هکتار از اراضی اجرا خواهد شد و اعتبار آن تأمین شده است.

 آقای رئیس جمهور افزودند: طرح ساماندهی عشایر از طرحهای دیگری بود که از آن بازدید کردیم. در این طرح برای عشایر خانه احداث می‌شود، 10 هکتار زمین به آنها واگذار میشود و زندگی خوبی برای آنان فراهم آمده است و عشایر از این طرح بسیار راضی بودند.

آقای رئیس جمهور تصریح کردند:استان فارس هم اکنون از نظر تولید برق خودکفا است و با طرح جدید نیروگاه بخاری سیکل ترکیبی فارس که کلنگ آن زده شده است ، این استان برای سالهای آینده نیز از برق بی نیاز خواهد بود. ایشان افزدند: 6 سدی که عملیات اجرایی آن را آغاز کردیم  120 مگاوات نیرو تولدی می‌کندو 300 مگاوات نیز ظرفیت تولید این نیروگاه است که رقم بسیار خوبی است.

آقای رئیس جمهور با اشاره ب روند صنعتی شدن استان فارس گفتند: تکیه اول استان فارس بر روی کشاورزی است، اما به سرعت در حال صنعتی شدن است و ما در شیراز از یک نمایشگاه صنعتی بازدید کردیم که 140 واحد، تولیدات خود را با کیفیت بسیار خوبی به معرض نمایش گذاشته بودند. آقای رئیس جمهور افزودند: در این سفر چند طرح صنعتی مهم از جمله یک کارخانه کمپرسور سازی با ظرفیت تولیدی سالیانه یک میلیون دستگاه، یک کارخانه لوله‌سازی و یک کارخانه سیمان سفید را در نیریز افتتاح کردیم.کلنگ کارخانه سیمان دیگری را در فیروزآباد به زمین زدیم و یک کارخانه سیمان را در استهبان با ظرفیت 2 هزار تن افتتاح کردیم. معظم‌له افزودند: در استهبان از صنعت بسته‌بندی انجیر بازدید کردیم و در این منطقه حدود 30 تا 40 هزار اصله درخت انجیر دیم در دامنه کوهها وجود دارد که سرمایه بسیار خوبی برای کشور است وایران بیش از هر نقطه دنیا دارای این محصول کشاورزی است و باید این صنعت راتقویت کنیم، همانجا 20 هزار هکتار زمین دیگر برای واگذاری به کشاورزان انجیرکار آماده است.

آقای رئیس جمهور به طرحهای خدماتی فراوانی که در استان فارس صورت گرفته است،اشاره کردند و فرمودند: در این سفر گازرسانی به چند شهر استان آغاز و در خود شیراز چند طرح بزرگ خدماتی افتتاح شد. ایشان تأکید نمودند: خط آهن شیراز از آرزوهای دیرین ملی و استان است و استانی که هم اکنون دارای 4 میلیون تن بار و 3 میلیون مسافر است، نمی‌تواند فاقد راه‌آهن باشد. ایشان فرمودند: چون اعتبار مناسبی در این زمینه نبود، در مرحله اول راه آهن شیراز- تخت جمشید از طریق اعتبارات ریاست جمهوری ،وزارت راه و ترابری وسازمان برنامه احداث و قطعات دیگر راه آهن در برنامه گنجانده خواهد شد.

آقای رئیس جمهور با اشاره به بازدیدشان از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استان فارس گفتند : در این سفر چندین پروژه دانشگاهی افتتاح و یا کلنگ آن به زمین زده شد. شیراز و استان فارس با داشتن 63 هزار دانشجو از قطبهای هم آموزش عالی کشور است و در این سفر تصمیماتی برای مسائل رفاهی و توسعه گرفته شد. ایشان افزودند: در زمینه میراث فرهنگی نیز تصمیمات خوبی گرفته شد که بعدا از آن‌ها مطلع خواهید شد.

آقای رئیس جمهور افتتاح همزمان 45 هزار شماره تلفن در استان فارس با هزینه‌ای معادل 240 میلیارد ریال در نخستین روز سفر را  از خدمات با ارزش ذکر کردند و خاطرنشان ساختند که در این سفر مرکز تلفن موبایل نیز راه اندازی شد.آقای رئیس جمهور گفتند: صنایع الکترونیک دراستان فارس از مناطق دیگر  کشور قویتر است ،از جمله تصمیماتی که در این سفر اتخاذ شد ،مقرر گردید که وزارتخانه‌های دفاع، مخابرات و صنایع ، گروهی هماهنگ برای ساخت ماهواره تشکیل دهند که ما از ماهواره‌ای که ساخت کارشناسان و متخصصان ایرانی است، استفاده کنیم واین سوغاتیهای خوب این سفر بود.

آقای رئیس جمهور با اشاره به افتتاح تأسیسات گاز «آغاز ودالان» گفت: این پروژه، کار بسیار باارزش ملی و استراتژیک برای حفظ ذخایر نفتی ماست. بااین طرح ، نفت «دالان» و «آغاز» در فراشبند جمع و به منطقه مارون خوزستان در 340 کیلومتری فرستاده می‌شود و با تزریق در چاههای نفت، 2 میلیارد و 900 میلیون بشکه نفت به میزان مخازن اضافه می‌شود که 50 میلیارد دلار به ارزش مخزن اضافه می‌شود و گاز از بین نمی‌رود. آقای رئیس جمهور هزینه ارزی وریای این طرح عظیم راکه توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته است، 500 میلیون دلار و 50 میلیارد ریال و در مجموع 2000 میلیارد ریال ذکر کردند. ایشان افزودند: درآمد این طرح ،دهها برابر هزینه آن است و این طرح مشکل کمبود گاز را در فصل زمستان حل خواهد کرد، زیرا این گاز به لوله سراسری گاز متصل می‌شود و هر وقت مصرف گاز افزایش یابد به جای تزریق به چاهها به مصرف شهری اختصاص خواهد یافت.

آقای رئیس جمهور با اشاره به وجود منابع عظیم معدنی و سنگهای «مرمریت» و «کائولین» در استان فارس گفتند: در گذشته ، با استفاده از روشهای انفجاری این معدن استخراج می‌شد و امروز شیوه خوبی برای بهره‌برداری از این سنگها  همچنین سنگتراشی پیدا شده است  وبازار صادراتی آن را نیز پیدا کرده‌ایم.

ایشان تجلیل از کارگردان، معلمان و استادان نمونه اعطای نشان به یکی از متخصصان مجری طرح آبخوان‌داری را از برنامه‌های دیگر سفر ذکر کردند. آقای رئیس جمهور در پایان از تلاشهای استاندار فارس برای پیشرفت این استان و همچنین از نیروهای امنیتی  ونیروهای سپاه ، ارتش، بسیج، و نیروهای انتظامی در فراهم آوردن امنیت و از صداو سیمای استان فارس به خاطر پوشش خبری مناسب از این سفر ،قدردانی کردند.