مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به شهرستان ساوه

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به شهرستان ساوه

  • دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۷۵

 

خبرنگار : جناب آقای رئیس جمهورارزیابی شما از این 5 طرحی که مورد بازدید و افتتاح قرار گرفتند ، چیست؟

آقای رئیس جمهور : بسم الله الرحمن الرحیم ، چند کار متنوع و همه آنها با ارزش بود که ما توفیق پیدا کردیم امروز ببینیم هم برای تشکر از کسانی که اینجا زحمت کشیدند و هم برای بازدید خودم و عمدتآ هم افتتاح بود .اولی آن افتتاح کارخانه سیمان سفید بود . این اولین کارخانه سیمان سفید ما بعد از انقلاب است که من به این بخش از صنعت بسیار اهمیت قائل هستم. چون سیمان سفید اولا برای استفاده آثار خیلی خوبی دارد استحکام آن بیشتر از سیمان خاکستری است . زیبایی آن بیشتر است و کشور ما هم نیاز دارد و خیلی جا هم بجای رنگهایی که الان روی کار استفاده می کنیم می تواند به کار برود. از لحاظ صادراتی که هدف اصلی ما است ، دو برابر ارز آوری دارد یعنی از هر تن حدود 100 دلار می توانیم ارز بدست آوریم ، با کمی انرژی بیشتر از سیمان خاکستری . چهار طرح را ما تصویب کردیم که اولی آن را من افتتاح کردم ، سه کارخانه دیگر باید بزودی افتتاح شود.

 طرح دومی که رفتیم طرح توسعه کارخانه چینی بود که اخیرآ در چند نمایشگاه بین المللی جایزه گرفته و با چینی های معروف دنیا مثل ژاپن یا آلمانی در این رقابت پیروز شده است و این برای تشکر از کسانی که این صنعت را پیروز کردند و این طرح دوم ما ، کارخانه چینی بود ، که بخاظر کیفیت خوبی که دارد
مورد تشویق قرار گرفت و من می خواهم عرض کنم به صنعتگران کشور که ، چینی امروز یکی از کالاهای با ارزش ایران است و مزیت بسیار خوبی دارد چون همه مواد اولیه آن در ایران هست و با نیروی کار مناسبی که داریم می توانیم یکی از صادر کنندگان عمده چینی باشیم بخصوص با این موفقیتی که در نمایشگاهها بدست آوردیم ، بشرط اینکه همه سعی کنند کیفیتهایشان را بهتر بکنند .

طرح سوم ، کارخانه تایر سازی پارس بود که فاز دوم با شروع 20 هزار تن در سال افتتاح کردیم که از این به بعد با ظرفیت 40 هزار تن تولید می کنیم و یکی از بزرگترین کارخانه های تولید لاستیک خاورمیانه خواهد بود. با دو عدد کارخانه دیگر که تا آخر امسال در اردبیل و بیرجند اضافه می شود . ما بیش از  200 هزار تن تولید لاستیک داریم که بیش از مصرف ما است و ما بعد از این وارد کننده تایر نخواهیم بود و چند کارخانه دیگر هست که آنها برای صادرات تولید می کند.

آخرین بخشی که آمدیم همین منطقه سد غدیر ساوه است که برای افتتاح نیروگاه آبی و همچنین کانالهای آبیاری آمدیم و خوشبختانه در فاصله دو دیدار ما طرح آبیاری را اصلاح کردند و قرار شده است که آبیاری تحت فشار باشد و وسعت اراضی که بنا بود حدود 20 هزار هکتار باشد به 30 هزار هکتار می رسد . در آب صرفه جویی خواهد شد و راندمان استفاده از آب بالا می رود و محصولات متنوع فصلی خواهیم داشت . بطور کلی منظره ساوه و منطقه را این سد عوض خواهد کرد.امیدواریم که بتوانیم بخوبی از این منابع با ارزش کشورمان در همه جا بهره برداری بکنیم .