مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به استان اصفهان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به استان اصفهان

  • اصفهان
  • پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۷۵

 

خبرنگار : جناب آقای رئیس جمهور ، حضرت عالی برای سومین بار چهار روز از استان اصفهان دیدار داشتید و طبعآ اصفهان با آن گستردگی و جایگاه صنعتی که دارد نسبت به گذشته تفاوتهای اساسی داشت . از دیدگاه حضرت عالی این تفاوتها چگونه هست و جایگاه استان اصفهان را در نظام اقتصاد کشور چگونه ارزیابی می‌کنید و اصولاً در این سفر چه طرح هایی را مورد بهره برداری قرار دادید ویا عملیات اجرائیش آغاز شد؟

رئیس جمهور : بسم الله الرحمن الرحیم . اصفهان معلوم است که از استانهای نیرومند ما است .از مدتها قبل اصفهان به خاطر مرکزیتش و همچنین وجود رودخانه ای مثل زاینده رود ، جزء استانهای قوی بوده و سوابق صنعتی استان طبیعتآ جلو است و در این سالهای اخیر که توجه به سازندگی بوده ، خوب است قدیم اینها معلم کشاورزی هم بودند. همیشه از لحاظ صنایع دستی ، اصفهانیها جلوتر بودند؛ خب ، هنر در ایران بیشتر از همه جا در اصفهان جلوه داشته است . از لحاظ صنعت هم این استان در دهه‌های اخیر اینطور بطور طبیعی رشد کرده است . با آن سفر قبلی که من رفتم ، تفاوت زیادی در این مدت کرده بود . اصولاً با تراکم جمعیت و حمل و نقل بسیار فشرده بار ، خب بالاخره آنجا کارهای بزرگی هست . ولی به نظر رسید خیلی از امور استان روبراه است . بحمدالله در سفر قبلی دو مشکل مطرح شده بود . یکی حمل ونقل که می گفتند با وجود کارخانه‌های بزرگ ، آوردن مواد اولیه و بردن محصولات ، کار مشکلی است ؛ یکی هم مسئله آب که حدس  می‌زدم کمبود آب داشته باشند. در این سفر ، دیگر این دو مشکل هم مطرح نبود ، چون مشکل آب را با اجرای دو طرح بزرگ که از آن طرف از طریق زاگرس آب را به کوهرنگ منتقل می‌کند و یکی هم توسط چشمه لنگان ، حل کرده و دیگر برای سالهای آینده مشکلی نخواهد بود. حمل ونقل را هم با ساختن جاده‌ها و اتوبان ها وآن چیزهایی که در دست اجرا است ، خوب اداره کردند . اصولاً بایدبگوئیم مشکل جدی در استان نیست و رو به رشد است . اما در همین سفری که در آنجا بودیم ، اینها هزار و صد یا هزار و دویست طرح را آماده افتتاح کرده بودند . البته هفته جشن سازندگی شان بوده و برای آن آماده کرده بودند . خوب ما به تعداد کمی از اینها رسیدیم ؛ چند بخش را ما رسیدیم ، مثلاً اگر به ترتیب بگوییم بعد از بخش مردمی که قسمت زیادی از وقت ما صرف آن شد ، بخش صنعت یکی از بخشهای مهم آن بود.

ما در بخش فولاد ، دو الی سه طرح مهم داشتیم . یکی که جزء اهداف سفر هم بود و از اهداف اصلی بود ، طرح فولاد قائم بود. واقعآ یک کار بسیار عظیمی کردند. الان در ایران ، سه شیوه تولید فولاد هست که در دنیا هم هست . شیوه چهارمی را اختراع کردند . آقای مهندس صادقی ، مدیر کارخانه ذوب آهن اصفهان ، آن را اختراع کردند و واقعآ چیز جالبی است ؛ این نشان رشد صنعت در آنجا است.

برای احیاء مستقیم تبدیل سنگ آهن به چدن و ترکیب با گاز ، شیوه ای است که هم ارزانتر است و سرمایه گذاری کمی می‌خواهد و هم در جریان تولید ، حدود سی درصد از هزینه تولید را پائین می آورد ، و طبیعتآ این شیوه بتدریج در نقاطی که برای تولید فولاد و چدن ، گاز و سنگ آهن دارند روش معمول دنیا خواهد شد. اینجا ما سفرای خارجی را هم دعوت کرده بودیم و واقعآ یک مراسم با ارزشی بود ؛ افتخاری برای کشور ما ثبت کرد . همچنین صنعت فولاد آلیاژی را که در ایران نبود ، برای اولین بار ، وزارت دفاع با ظرفیت سی هزار تن ساخته است که آن هم خیلی کار مهمی است . فولاد آلیاژی خیلی گران است . اما همین حالا چند نوع از آنها را تا تنی مثلاً 9 هزار دلار می خریم ؛ گاهی ده هزار وگاهی نه هزاردلار . از هزار دلار اینها شروع می‌شود وگاهی تا ده برابر یا بیشتر از قیمت فولادهای معمولی است . البته طرح فولاد آلیاژی خیلی بزرگتری در یزد داریم می سازیم ؛ چند برابر این است ولی هنوز افتتاح نشده است با وجود این ، اینجا افتتاح شده است . خود صنایع نظامی و خیلی از صنایع دیگر ، مصرف کننده عمده فولاد آلیاژی درکشورند . این یک کار بسیار ارزشمندی است و ما را یک گام بزرگ به طرف استقلال می‌برد. در فولاد آلیاژی ، ما وابسته بودیم ، هنوز هم هستیم تا زمانی که فولاد آلیاژی یزد را افتتاح کرده و انشاءالله صادر کننده بشویم . همچنین توسعه کارخانه ذوب آهن اصفهان را دیدیم که دیگر آن چیزی که روس ها در زمان قدیم آوردند، نیست وتبدیل به یک کارخانه بسیار مدرن شده است . صنایع دیگر را هم نظیر صنایع متعلق به فولاد ( فرومنگنز ) رفتیم افتتاح کردیم که اینها هم از کارهای با ارزش اخیر ماست . آلیاژهایی که ما در صنعت فولاد بکار می‌بردیم ، نوعآ وارداتی بود. اخیرآ اکثر اینها را از معادن خودمان استخراج می‌کنیم وفروآلیاژها را می‌سازیم . یکی از آنها را ما افتتاح کردیم ؛ جالب هم اینکه کارخانه آن ، بخش کوره حساس آن را خود ایرانیها طراحی کرده و ساختند . شبیه این را در ازنا قبلاً برای فروسیلیس ساختیم که حدود سی میلیون دلار ارز برده بود. ولی این از یک میلیون دلار هم کمتر ارز برده بود؛ همین را داخل ساخته بودند.

صنایع دیگری را هم ما بازدید کردیم ، مثل کارخانه تولید مواد اولیه داروهای شهید مدرس که یک کار بسیار عظیمی است . ما الان بیشتر صنعت داروئیمان به این گونه است که مواد اولیه را وارد کرده و اینجاترکیب می‌کنیم ؛ یک قسمتی هم خودمان می سازیم ولی عمده آن را وارد می‌کنیم . از مدتی قبل تصمیم گرفتیم که مواد اولیه را هم خودمان بسازیم . در منطقه نجف آباد اصفهان ، یک زمین وسیع پنج هزار هکتاری در نظر گرفته و دارند آماده می‌کنند چنانکه تا امروز دو کارخانه آن را آماده کردند و به تدریج تا پنجاه نوع مواد اولیه را باید آنجا بسازیم که یکی از کارهای مادر و اساسی است .دنیا هم خیلی به این مواد نیاز دارد که الان در انحصار چند تا شرکت است . ما این انحصار را باید بشکنیم و بحمدلله تا اینجا خیلی خوب پیش رفتند. من هم تأیید کردم که سرعت بیشتر بگیرند. جهت بازدید از کارخانه‌های دیگری مثل پیستون سازی در گلپایگان و جاهای دیگر هم رفتیم . یکی از مشکلات ما همین بود که وقتمان کم بود؛ نمی‌توانستیم آن طرحهایی که منتظر ما بودند برسیم . در بخش صنعت دهها طرح در انتظار ما بودند که در افتتاحشان شرکت بکنیم . ولی اسباب شرمندگی ما شد. در آن شب آخر هم که می خواستیم بیائیم ، بیست کارخانه را یک جا در نمایشگاه فولاد و صنایع که برقرار شده بود ، توانستیم فقط تابلوهایش را آنجا بخوانیم . البته وزیر صنایع رفتند وهمه آنها را افتتاح کردند. ما به این صورت توانستیم برسیم . خوب تعداد زیادی از کارخانه‌ها در هفته جشن سازندگی شان و با حضور ما افتتاح شد ولی من متأسفانه نتوانستم بروم همه را ببینم . برای توسعه کارخانه پلی اکریل به آنجا رفتیم چونکه آنجاکارخانه بسیار مهمی است . یکی از جاهایی که نتوانستم بروم ودلم می خواست بروم ، سیمان نسوز بود. ما در ایران سیمان نسوز تولید نمی کردیم ؛ سیمان نسوز هم در خیلی از جاها مصرف دارد ؛ در جاهایی مثل کوره‌ها وجاهایی که حرارت بالاست ، چیز با ارزشی هم هست . فکر می‌کنم ما اینها را تنی، هزار دلار وارد می‌کنیم . آنجا در اصفهان یکی از کارخانه‌های سیمان ، یکی از کوره‌های متروکه اش را با ابتکار خود تبدیل به تولید سیمان نسوز کرده است و واقعآ خدمت خوبی به کشور کرده و ما را با این کارشان از سیمان نسوز وارداتی که یک محصول استراتژیکی است ، مستغنی کردند.

بعلاوه وقتی که به ظرفیت اصلی شان برسند ، ما یک صادرکننده هم خواهیم بود. البته در توسعه صنایع هم تصمیماتی گرفتیم چونکه ما الان در اصفهان به ظرفیت حدود پنج تن فولاد نصب شده داریم ( ذوب آهن و فولاد مبارکه ). و خیلی آسان و ارزان می‌توانیم این ظرفیت را تبدیل به ده میلیون تن کنیم ، چونکه زیربناهایش همه آماده است . با کمی دست کاری تصمیم به این کار گرفتیم و معلوم شد که با پانصد میلیون دلار یا کمتر می‌توانیم ظرفیت فولاد مبارکه را از دو و نیم میلیون تن به شش میلیون تن برسانیم - پنج و نیم تا شش میلیون تن ورق - و نیز ذوب آهن اصفهان را هم به چهارو نیم میلیون تن که جمعآ حدود ده میلیون تن می‌شود. ما این طرح را آنجا تصویب کردیم ؛ رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه هم بودند ، بررسی کردند و دیدند که خیلی لازم است که این کار را بکنیم زیرا با سرمایه کمی می‌توانیم چهار - پنج میلیون تن فولاد به تولید کشور اضافه کنیم .این بخش صنعت که خوب خیلی حرف دارد ، ما حالا یک مقدار از آن یادمان است . بخش کشاورزی هم آنجا دراین سفر جالب بود چون با سه طرح سهم آبیاری 7 کانال طولانی از زاینده رود به مناطق بلخار ، مهیار ، دشت مهیار ، رودشتین و خمیران کشیده بودند که در مجموع اینهاجزء طرح هایی بودند که افتتاح شد و وقتی که من بودم ، تمام وتکمیل شده بودند . بعضی جاهای آن را رفتم و دیدم ، بعضی ها را هم از فضا دیدم ، بعلاوه یک طرح یکپارچه سازی اراضی هم داشتندکه اراضی چند روستا را یکپارچه کرده بودند رفتیم و با روستائیها ملاقات کردیم وهمچنین طرح را دیدیم که خیلی کار باارزشی بود ، برنج کاری بود . گفتند که با یکپارچگی روستاها هم در مصرف آب صرفه جوئی کرده ، تولیدشان را بالا برده و هم اینکه مقدار زیادی سطح زیرکشت بالا رفته است . نظر ما این بود که از آن مقداری که مدفون بوده ، آب زیادشان را به خودشان بدهیم تا در ارتفاعات برای درخت وامثال آن استفاده کنند چون زمینشان محدود است .

کارهای خدماتی و رفاهی هم جزء بخش دیگری از برنامه‌های ما بود ،مثلاًدر مخابرات هفتاد الی هشتاد هزار شماره تلفن در همین سفر ما افتتاح شد که گمان می‌کنم شامل دویست وهشت طرح مخابراتی به روستاها ومکانهای مختلف بود بعلاوه کارهای مربوط به تلفن سیار و دیتا را با بیش از چهل میلیارد تومان سرمایه گذاری ، به ثمر رسانده بودند . ما همچنین به چند بیمارستان در خود اصفهان ، دو بیمارستان در نجف آباد ، بیمارستانی متعلق به تأمین اجتماعی و نیز به یک بیمارستان دیگری در خوانسار رفتیم که اینها همه افتتاح شدند . کارهای رفاهی شهری هم قابل توجه بود. در کنار زاینده رود یک منطقه باغ گل خوبی تهیه کرده بودند که ما نرسیدیم برویم ؛ کسی از طرف من رفت . و منطقه ای هم برای جمع آوری و حفاظت از حیوانات بود که سقف توری برای آن درست کرده بودند که بسیار جای جالب و برای سیاحت گران یک مرکز تماشایی است . در نهمین بخش ، ورزشگاه بزرگی ، کمی کوچکتر از ورزشگاه آزادی تهران در شمال شهر اصفهان کارش را شروع کردند ، اصفهانیها پل بزرگ و جالبی ساخته بودند که دیدنی بود و افتتاح شد. جاده ای بین خمینی شهر و نجف آباد افتتاح شد ، جاده دیگری ( اتوبان ) را بین کاشان و اصفهان بازدید کردیم که یک قسمت از آن  را سپاه و قسمت دیگری از آن  را دیگران می سازند. و حالا اگر باز در بخش های دیگر به نظر مان برسد، می گوئیم.

در قسمت های فرهنگی و دانشگاهی آنجا وضع خوبی دارند ، بیش از صد هزار دانشجو در اصفهان است که در چند دانشگاه بزرگ نیرومند دولتی علوم پزشکی و غیر پزشکی تحصیل می‌کنند وهمچنین دانشگاه آزاد هم طرحهایی را در دانشگاه علوم پزشکی توسعه داده بودند که افتتاح کردیم ، از یک دانشگاه نظامی‌بازدید و در جشن فارغ التحصیلانشان شرکت کردیم چنانکه برای صنایع نظامی ، دانشگاهی را از زمانی که من خودم فرماندهی جنگ را بعهده داشتم ، تصمیم به ساخت گرفته بودیم وبحمدلله الان به ثمر رسیده است و برای ما این دانشگاه خیلی جالب بود . همانجا کارخانه بسیار عظیمی را که از پیش از انقلاب طرحش برای هواپیماسازی و هلیکوپترسازی آماده شده است ولی متوقف شده بود ، تجهیز کردیم . الان تمام قسمتهایی که برای ساختن هواپیما و همچنین هلیکوپتر وزیردریایی رفتیم بازدید کردیم ، بسیار خوب و امیدوارکننده است . من می‌بینم که بزودی هم هلیکوپترهای ساخت خودمان و هم هواپیمای ساخت مشترک ما و اوکراین به نتیجه می‌رسد، موزه خوبی برای هنرهای تزئینی افتتاح کردیم که در اصفهان چنین موزه ای بسیار ضرورت داشت . بحمدلله در آن  سفر که ما رفتیم تصمیم به این کار گرفته بودیم حالا در این سفر دیدیم که به نتیجه رسیده است .

در جشن سازندگی آنها شرکت کردیم که حوزه هنری تبلیغات اسلامی‌برنامه خوبی را اجرا کرد که در آن سرگذشت کوتاهی از پیروزی انقلاب و جنگ و سازندگی را ارائه دادند و این برای من جالب بود . در جشن مراسم سرداران شهید اصفهان شرکت کردیم که خیلی جالب بود ؛ خانواده‌های شهداء و ایثارگران جمع بودند ، خوب آنها اکثرشان کسانی بودند که عکس هایشان را من در اطراف ورزشگاه می دیدم و در جبهه با آنها آشنا بودیم ، با آنها کار کرده بودیم و آنها را از دست دادیم ؛ البته به یک معنا خودشان را پیدا کردند ، به یک معنا ما آنها را از دست دادیم . به خاطر شخصیت های خیلی عظیم الشأنی که داشتند . آنجابعنوان یکی از مراکز عظیم فرهنگی ما می‌تواند باشد ، افتخارات اسلامی آنجا خیلی فراوان است . در جائیکه حالا مقبره شهداء هم هست ، مصلای بسیار بزرگی را دارند می سازند که آنجا را بازدید کردیم و بنا شد کمک کنیم تا سریعتر ساخته شود. آنجا را برای آیت الله طاهری می سازند ، خوب آنجا برای نماز ، مصلا ندارند و در میدان امام نماز می‌خوانند.کتابخانه ای که آقای فقیه ایمانی آن  را تأسیس کرده‌اند ، طرح خیلی عظیمی است ؛ کتابخانه خیلی خوبی است و آنجا را هم بازدید کردیم ، کتابخانه ای است در خور شأن اصفهان که بسیار با ارزش است . همچنین طرحهای فرهنگ دیگری همه داشتند ، مثلاً در خوانسار از حوزه علمیه‌هایی که آقای ابن الرضا ساختند ، بازدید کردیم و در شهری مثل خوانسار چنین حوزه  علمیه ای بسیار با ارزش است . از مسجد جامع گلپایگان که مسجد بسیار قدیمی است و از زمان سلجوقیان است ، برای توسعه و حفظ آنجا تصمیم گرفتیم که کمک بکنیم .

خبرنگار: بله ، یکی از محورهایی که حضرت عالی در این سفر تأکید کردید و از بخشی از آنها دیدن کردید، مجتمع اداری اصفهان بود که کاری جدید و ضروری بود وحضرت عالی آنجا تأکید کردید که برای دیگر بخشهای کشور هم ، چنین مجموعه ای در نظر گرفته شود ، آیا برای تهران هم دولت تصمیم دارد این کار را انجام بدهد؟ و مبنای این تصمیم گیری برای کل کشور چه هست ؟

رئیس جمهور : بله ، این یکی از کارهای عمده ای بود که ما در همین دوره برای اصلاح امور اداری تصمیم گرفته بودیم ، جزء مصوبات شورای عالی اداری است که همه جا ادارات را در یک مجموعه جمع می‌کنیم و نیز در یک محوطه . این دو صورت دارد: یک صورت اینکه در جاهایی سالن‌های بزرگی از هر اداره ای ایجاد شود و آن قسمت هایی که مردم مراجعه دارند به آنجا بیایند و غرفه‌ای داشته باشندکه مراجعین بتوانند یکجا به همه ادارات دسترسی داشته باشند . صورت دیگرش هم این است که ادارات را بتدریج در یک منطقه جمع کنیم . چنانکه مردم هر زمانی که باهر اداره ای کار داشته باشند ، در همان منطقه بتوانند آن  را انجام دهند . بعلاوه با سرویس ها وکارهای مشترک هم می‌توانیم هزینه‌ها را کم بکنیم که خوشبختانه اصفهانیها جلو افتادند وبخش قابل توجهی از ادارات را در یک منطقه جمع آوری کردند. کسانیکه ساختمان نداشتند ومی خواستند از نوبسازند ، آمدند و اینجا ساختند . بنظرم رسید که ما باید این کار را در همه جای ایران انجام بدهیم و بدین‌طریق صرفه جوئی زیادی در ساخت ادارات می‌شود چون چیزهای مشترک زیادی دارند ، خدمات اداری مشترکی دارند که می‌توانند به همدیگر بدهند و برای مردم هم خیلی راحت می‌شود . محیط های خوبی هم آنجا آماده کردند تا در صورتیکه مراجعین ، یکی دوساعتی کار داشته باشند بتوانند در یک فضای بازی ، وقت بگذرانند . حالا بناشد وزارت مسکن - که آن کار را آنجا انجام داده - با همکاری وزارت کشور و سازمان اموراداری واستخدامی کشور ، این کار را نیز همه جا انجام بدهند . مرکز اسناد ملی را هم همان جا افتتاح کردیم که قرار است اسناد خود استان را جمع آوری کنند واین از کارهایی است که بنا است در همه استانها انجام‌بشود. اولین فروشگاه رفاه را هم افتتاح کردیم که فروشگاه بسیار عظیمی‌بود و مردم هم خیلی خوشحال بودند ؛ از اجتماعی که مردم در آنجا داشتند ، معلوم بود که آنها از اینکار خیلی راضی هستند.

خبرنگار : بنظر می‌رسید که در بخش آب و برق هم تحرک جدی در استان اصفهان دیده می‌شود. دولت سرمایه گذاریهای کلانی کرده است ، در صورت امکان توضیحاتی بفرمائید که در این بخش میزان سرمایه گذاریها چقدر هست ؟ و چه تأثیری در توان اقتصاد دارد؟

رئیس جمهور : بله ، یک بخش دیگر که جزء همین موارد رفاهی بود ، قسمت آب است . موقعی که من آنجا بودم ، آبرسانی چهار شهر نائین ، کوهپایه ، تیران و لوخات را ما افتتاح کردیم ، البته من فقط به تیران رفتم وجاهای دیگر را نمایندگانی از طرف من رفتند. همچنین در این مدتی که من آنجا بودم ، به چند شهر گاز دادند . یکی از این شهرهایی که من رفتم ، باغ بهادران  بود که با مردم هم آنجا ملاقات داشتیم ، به شهرهای دیگر هم گاز داده بودند که با وجود این چند شهر دیگر هم هنوز نیاز داشتند گاز بگیرند . در این سفر بنا شد که به آنها نیز گاز بدهند . در مورد آب دو کار جدید در این سفر انجام دادیم ؛ یکی چشمه لنگان هست که خود استان از منابع استانی که من بعنوان عوارض تصویب کردم ، از صنایع دریافت می‌کنند و بنا شد که این طرح را اجرا بکنند . حدود صد و بیست میلیون متر مکعب آب از چشمه لنگان به منطقه فریدون شهر و فریدن می آید که مازاد آن  هم به پشت سد زاینده رود می‌رود؛ خوب ، سد زاینده رود ، سد عظیمی است . و نیز همان جا یکی دیگر از کارهای فرهنگی خوبی را که انجام دادند ، یک دهکده تفریحی کنار سد ساخته‌اند. این منطقه خیلی جای باصفایی برای کسانی است که بخواهند در کنار زندگی در منطقه صنعتی متراکم ، قدری را در آنجا استراحت بکنند . آنجا جای بسیار زیبائی را تهیه می‌کنند که در کنار زاینده رود ساختند و زاینده‌رود همه آبهای آن منطقه را جمع کرده و بتدریج به سراسر استان پخش می‌کند، منجمله همین چشمه لنگان که قسمتی از آب آن به اینجا می آید. و مسئله دیگری که از پیش ما تصمیم گرفته بودیم و آنجا اعلام کردیم ، مسئله آب دره دایی بود که به منطقه مرکزی می آید یعنی به گلپایگان و بعد دلیجان  ، قم و کاشان که دارای حجم خیلی زیادی است ؛ حاوی دویست الی سیصد میلیون متر مکعب آب و نیز کار پرهزینه ای است ولی کاری است که قطعآ به صلاح کشور است . اگر این مقدار آب را به دشت مرکزی آوردید که کلی تأثیر دارد چنانکه ما فاز دوم آن را آنجا تصمیم گرفتیم که سایت یابی شود ولی مطالعات دقیق تر در مورد آن در این سفر شروع شد و همچنین آبرسانی به شهر کاشان که در سفر قبلی ما اعتباری از منابع استانی در نظر گرفته بودیم ، از همان عوارض ، همه چیز آن آماده شده بود ، کار اجرائی آن نیز شروع شد که این هم کار مهمی است چون کنار کویر کاشان جایی مثل یزد است که بسیار خشک و نیازمند مقدار زیادی آب خوب است که از سد زاینده رود به آنجا منتقل می‌شود.

خبرنگار: بله ، جناب آقای  رئیس جمهور در بخش بهداشت و درمان ما شاهد تحرک جدی و بلند پروازانه‌ای هستیم و در سفر حضرت عالی چند بیمارستان افتتاح و یا عملیات اجرائی آنها آغاز شده و یا مورد بازدید قرار می گیرند. حضرت عالی اخیرآ رقمی را راجع به افزایش میانگین سنی زنان و مردان در کشورمان فرمودید ، اگر عنایت بفرمائید در این مورد هم توضیح بفرمائید که ما به اصطلاح به چه رقمی از سرمایه‌گذاری رسیدیم ؟ واین سرمایه گذاریهای دولت چه تأثیری در سلامت جامعه داشته است ؟

رئیس جمهور : یکی از بخش هایی که ما در این دوره خیلی روی آن کار کردیم ، بهداشت و درمان بود. در ارتباط با دانشگاههای آن که برای همه رشته‌های پزشکی خیلی بها دادیم بطوری که الان مسئله ای که آنجا مطرح می‌باشد ، این است که ظرفیت دانشگاههایمان بیشتر از نیاز مصرفی خودمان است . چنانکه مجلس با یک قانونی ، وزارت بهداشت ودرمان را مجبور کرد که تعداد دانشجوها را کم نکنند ولی وزارت خودش نظرش این بود که تعداد دانشجوها را کم بکند . این خیلی به ما کمک کرده است که دستمان از نیروی انسانی خالی نباشد . و همانطوریکه می‌بینید دیگر افراد به خارج هم کم می روند و همه کارها را خودشان انجام می دهند. قبل از این هم کار بهداشتی وسیعی کردیم ؛ در روستاها خیلی کار بهداشتی شد ، خانه‌های بهداشت در اکثر روستاها هستند، آب سالم به روستاها رساندیم ، اکثر روستاها الان آب آشامیدنی دارند وخوب ، دستورات بهداشتی خوبی هم داده شد ، وضع تغذیه ، با تکیه ای که روی آن کردیم ، بهتر شده است . مجموعه عواملی که بکار گرفتیم ، همین اواخر طبق بررسی که کردند گفتندکه میانگین امید به زندگی درزن ها 16 سال و در مردها 11 سال اضافه شده ، گویا مردها به 67 سال و زن ها به 69 سال رسیدند که زن ها وضعشان 4 سال بهتر از مردها است . حال آنچه در این سفر مثل بقیه جاها برای من بیشتر جالب بود ، این بود که به مسئله بیمه در شهرستانها خیلی بهتر از تهران توجه میشود ، چون محیط کوچک است مردم مطلع شده وبهتر استفاده می‌کنند . من این را چند بار تکرار کردم ، باز هم همین جا تکرار می‌کنم ، مردم ما هیچکدام از آنها الان نباید مشکل معالجه داشته باشند ؛ اگر دارند تقصیر خود آنها است . ما الان به همه بیمارستانها دستور دادیم - بیمارستانهای دولتی که در اختیار ماست - که هر بیماری مراجعه کند اگر بیمه است ، خوب می‌پذیرند و مجانی معالجه می‌کنند ؛اگر بیمه نیست می‌تواند در همان بیمارستان بیمه شود و هر هزینه ای که به بیمارستان می‌پردازد همان جا بیمه می‌پردازد . فرض می‌کنیم که این فرد فقیر باشد و نتواند مثلاً پنج هزار تومان پول بیمه خودش را بدهد ، با این فرض ، کمیته امداد باید آن رابدهد؛ کمیته امداد هم آمده و مبلغی را تنخواه گردان در اختیار بیمارستانها گذاشته است که از طرف کمیته ، چنین افرادی را که معلوم باشد فقیرند ، بیمه کنند. یعنی الان در مورد بیمه شاید هنوز هم مواردی است که کسانی می‌روند و مشکل پیدا می‌کنند . در حالیکه واقعآ ما نباید مشکل دارو داشته باشیم ، مشکل مراجعه به پزشک نباید داشته باشیم ، مشکل بیمارستان هم نباید داشته باشیم . با این قانون بیمه ، تا اندازه ای باید مردم را آموزش بدهند و مردم از این حق خودشان استفاده بکنند . اگر کسی امروز در بیمارستان بخاطر پول معطل شود ، این یا به خاطر سوء عمل در بیمارستان است و یا بخاطر عدم آگاهی خود این مراجعه کننده می‌باشد.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور ، برای اینکه وقت حضرت عالی را زیاد نگیرم از این بخش می گذریم و بخش بعدی را مطرح می‌کنیم که اهم آن دیداریهای حضرت عالی با مردم 9 شهر از استان اصفهان بود. در این سفر هم طبق معمول سراسر کشور شاهد حماسه‌های باشکوهی از حضور مردم و استقبال مردم از حضرت عالی بود که این واقعآ نشان می دهد که مردم لذت سازندگی را درک می‌کنند. تحلیل و ارزیابی حضرت عالی از این موضوع چه هست ؟ و آیا دراین چهارچوب می گنجد ؟ ما همچنین شاهد بودیم که شهر اصفهان و سایر شهرها رامردم بطور خودجوش آذین بندی کرده ، تمام محلات کوی و برزن و حتی خانه‌هایی را خانوادگی پلاکارد زده ومقدم حضرت‌عالی را گرامی داشته بودند ، نظرتان را در این مورد بفرمائید.

رئیس جمهور: بله ، من هم تحت تأثیر این همه محبت مردم قرار گرفتم . واقعآ در سفرهای دوم و سوم که به استانها می روم هیچ انتظاری ندارم که اینگونه بشود. من در برنامه ام نبود ولی این دفعه به اصرار خود اصفهانیها پذیرفتم که در شهر اصفهان استقبال باشد. برنامه ما این نبود که تکرار بکنیم ، خوب واقعآ هم در شهر اصفهان مردم بی نهایت اظهار محبت کردند و ما را شرمنده کردند؛ هم در مراسم رسمی و هم در رفت وآمدهایی که طبق برنامه میخواستیم جایی برویم یا بیاییم و نیز وقتیکه در خیابانها عبور می کردیم . اجتماعی بسیار عظیمی در میدان امام ( میدان با آن وسعت ) بود که من اصلاً چنین اجتماعی را یادم نیست به آن شکل جایی دیده باشم . و با حضور همه آقایان علما در اصفهان در مراسم استقبال ، در ملاقاتی که با آنها در مسجد داشتیم یعنی آقایان علما آیت‌الله‌طاهری ، آیت الله مظاهری و سایر دوستانمان از اینجا ( آیت الله مقتدایی ) به اتفاق در تمام شهرهایی  که رفتیم ، در شهرضا ، فریدون شهر ، باماتون  ، باغ بهادران ، گلپایگان ، خوانسار ، داران وفریدن ، خمینی شهر ، تیران و کرون ، در حاشیه نجف آباد که برای بیمارستان رفته بودیم ، در شاهین شهر و روستاهایی که به هر مناسبتی می رفتیم ، یا شهرک صنعتی نظامی که عبور کردیم و روستاهایی که برای برنامه‌های کشاورزی رفتیم ، همه جا با مردم مواجه شدیم ، آنقدر مردم باصفا ، صمیمی  ، شاداب و خوش بودند که با این همه محبت هایشان کلی نشاط و توان به ما دادند. من از این جهت خوشحالم که مردم را در صحنه می دیدم و رضایت در سیمای مردم دیده می‌شد. مردم دارند واقعیتها را لمس می‌کنند  ، اینکه اگر مدتی از رفاهیاتشان برداشتیم و صرف سازندگی کردیم، اگر از امروزشان  مقداری گرفتیم و برای فردایشان ذخیره کردیم ، حالا لمس می‌کنند و می فهمند که به نفعشان بوده است ، تأیید این راه ، کار درستی است ؛ نتیجه آن ، این است که از آیندگان هم هر کسی بخواهد برنامه ریزی بکند می فهمد که با یک مردم آگاهی مواجه شده است و با برنامه ریزی و دادن توضیح ، صبر ومقاومت مردم را می‌تواند همراه خودش داشته باشد. در مورد کارهای دیگر نیز ما باید زیربنائی وبازدهی انجام دهیم که هنوز هم در برنامه‌ها هست و ده الی دوازده سال طول می کشد . بعدآ مردم می فهمند چه خبر بوده و همه اینها با این آگاهیها و هوشیاریهای مردم قابل انجام است .

خبرنگار: جناب آقای  رئیس جمهور ، صحبت از طرحهای ملی فرمودید ، طرحهای بزرگی که دراز مدت هستند ؛ یکی از آن محورها انتقال آب از سرشاخه‌های دز به مناطق کویر خشک و تشنه ایران است . مبنای این تصمیم گیری در کجاست ؟ و آیا پیگیری خواهد شد؟

رئیس جمهور : آره ، خوب ، این الان در برنامه ما نیست و مبنای آن همین است که ما تصمیم گرفتیم ، به سازمان برنامه گفتیم ، به وزارت نیرو هم گفتیم ، که مطالعات مدتی طول می کشد تا مطالعات آن انجام بشود من از اعتباراتی که در اختیار خودم در قانون هست ، استفاده کرده و مبلغی را کمک می‌کنم . وزارت نیرو هم از طریق منابع داخلی اش باید مراحل مقدماتی را که همان دوران مطالعه هست نظیر مسیر تونل ، زمین شناسی و جای سدهای انحرافی و مخزنی و امثال اینها را تعیین بکنند. وزارت نیرو این طرحها را پیگیری می‌کند و نیز علاقمند به این گونه طرحها است ؛ چنین طرحهایی وقتیکه اجرا می‌شوند، ممکن است مثلاً برای هزار تا هفت هزار سال و بیشتر هم مفید باشند. این که دیگر تمام نمی‌شود یعنی از این به بعد مسیر یک رودخانه به یک طرف دیگر برمی گردد و برای همیشه ثروت عظیمی از یک ماده حیاتی از دشتی که از پرآبی  دارد خفه می‌شود ، به یک دشت تشنه منتقل می‌شود یعنی به دشتی که به آن آب نیاز دارد ، می آید و کاری است که در ظرف یکی دو سال هم هزینه‌های خودش را از کشاورزی و صنعت در می آورد . و کارهای دیگری غیر از این چیزها هم هست که البته سریع جواب می دهد ، مثلاً در همین سفر ، ما حدود صد یا نود وهشت طرح مدرسه‌سازی و مراکز فرهنگی را که آموزش و پرورش در ظرف همین یکسال ساخته بودند بطور یکجا افتتاح کردیم . اینگونه کارها را مردم زود می فهمند ، مدرسه امروز که شروع می‌شود هفت یا هشت ماه بعد از آن بچه‌های مردم به مدرسه می روند؛ هم ساخت آن را می  بینند وهم می روند از آن استفاده می‌کنند . کنار اینگونه طرحهای بزرگ ، خیلی طرحهای کوچکی هم باید باشد و الا مردم نمی‌توانند همه ذخیره‌شان را برای فرداها بگذارند.

خبرنگار : بله ، البته به بنده با حوصله پاسخ گفتند.

رئیس جمهور : انشاءالله موفق باشید ، ما آنجا یکی از کارهایی هم که داشتیم با صدا و سیما بود که شبکه پنج آنها را افتتاح کردیم و این از کارهای خوب است که در آن  شبکه مخصوص استان ، دائمآ می‌تواند مردم استان را در جریان امور قرار بدهد و نیز بچه‌های صدا و سیما انصافآ در همین سفر و سفرهای دیگر برای آگاه کردن و نشاط دادن به مردم ، خیلی کمک می‌کنند . من از شماها، خبرنگارها ، روزنامه‌ها و همه تشکر می‌کنم و همین جا باید از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و اینها هم واقعآ تشکر کنیم .

این امنیتی که در استان برقرار کردند ، خیلی ستایش آمیز است . شما که می‌بینید چگونه ما با مردم مخلوطیم و واقعآ احساس امنیت می‌کنیم ، مثلاً در همین محیط کارمان اینقدر احساس امنیت می‌شود وهمین امنیت و این زحماتی که نیروهای سپاه و انتظامی  و اطلاعاتی و اینها می کشند ، باعث شده است که مردم با خیال راحت سرمایه‌گذاری کرده و هزینه کنند.

رئیس جمهور : ببینید چیز دیگری از مطالب را نینداختیم ، اینجا من مروری بکنم .

رئیس جمهور : ملاقاتی با هنرمندان اصفهان داشتیم خوب ، هنر در اصفهان قوی است . با هنرمندان باسابقه جلسه خوبی بود که من در آنجا از آنها خواستم و انتظار هم دارم که کلیه  هنرمندان ( فیلم سازان و شعرا ) هم این دعوت مرا بپذیرند که یک مقدار هنر را امروز با مظاهر سازندگی و پیشرفت کشور توأم  کنند . این قطعه تاریخ در ایران قطعه با ارزشی است که دراثر انقلاب پیش آمده، حیف است که هنرمندان از این بخش غائب باشند و حرف خودشان را از این طریق با مردم در میان نگذارند. و نیز با شورای‌عالی اداری استان جلسه ای داشتیم و در این جلسه، گزارشی که استاندار داد، وضع استان را مجسم کرد؛ بنظرم یکی از نشانه‌های خوب مدیریت در استان در آن گزارش دیده می‌شود که واقعآ مدیران این استان انصافآ کارآئی خوبی را ارائه دادند . کمبودی هم در این سفر داشتیم طوریکه به بعضی از شهرستانها نتوانستیم برویم ، یعنی به شهر سمیرم ، نطنز و شهرستان اردستان که وعده داده بودم. البته چون آنها طرحهای مهمی دارند نظیر سد حنا در سمیرم و نیز اتوبان قم - کاشان که به بهانه آنها ان  شاءالله ما باید به این شهرستانها مسافرتی بکنیم . یک طرح بزرگ مثل قطران هم داریم که آن برای من خیلی مهم است و بعدآ آماده می‌شود که یک سفری هم بخاطر آنها خواهم کرد. ان شاءالله در آینده با مردم این شهرستانها هم زیارت خواهیم کرد . نامه‌های فراوانی هم از مردم دریافت کردیم که در حال بررسی هستیم و ان شاءالله جواب آن را دریافت خواهند کرد.