مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان بازدید از مناطق سیل‌زده مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز گرگان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان بازدید از مناطق سیل‌زده مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز گرگان

  • جنگل گلستان
  • شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۱

 

È جناب آقای هاشمی، جناب‌عالی در ادامه‌ی سفر خود به استان گلستان، از مناطق سیل‌زده‌ی شرق استان گلستان بازدید نمودید، وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

É بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. در گذشته گزارشهایی را که تهیّه کرده بودند، خواندم. امروز که در ستاد لشگر 30 گرگان بودیم، آقایان گفتند که هزار هکتار از جنگل گلستان تخریب شده است. من رقم را قبلا این‌گونه نمی‌دانستم. به فکر افتادم که ببینم و نگران شدم. چون این همه تخریب جنگل برای ما خیلی اهمیّت دارد. لذا به‌اینجا آمدیم. همچنین مسیر سیل و جاهای مورد نظر را دیدم. البته سیل خیلی وحشتناک بود. الان مسأله‌ای که مهمّ است، بحثی است که آقایان دارند و اینکه بازسازی که در اینجا می‌شود، چگونه بازسازی شود که در آینده مسلّط باشند. ان‌شاءاللّه دیگر هیچ‌وقت شاهد چنین مسایلی نباشیم. اگر این اتفاق روی داد، آقایان برنامه‌ای داشته باشند که اتفّاق گذشته تکرار نشود. از جهت مطالعه برای محققین دیدنی است.

È آیا برای شما تازگی داشت؟

É باور کردن هزار هکتار برای من سخت است. این سیل خرابی خیلی زیاد داشت.

È علی‌رغم کمکهای ملّی و جهانی که در خصوص سیل شده،

برنامه‌های آبخیزداری،

آبخوانداری و تنظیم

مسیر آبها یکی از

راههای جلوگیری از سیل

تنگناهها و مشکلاتی در حال حاضر احساس می‌شود که مردم سیل‌زده در شرق استان با آن مواجه هستند، جناب‌عالی چه نظری در این خصوص دارید؟ فکر می‌کنید چگونه می‌توان مشکلات را تا حدّی حلّ کرد.

É به هر حال همان راههایی که برای مهار آبها و تنظیم مسیر آبها و آبخیزداری‌ها و آبخوان داری‌ها هست، برنامه‌هایی است که نهایتآ باید جلوی این‌گونه حوادث را بگیرد. اینها الان در دستور وزارت نیرو است. منتهی دیر شروع کردیم و کُند هم پیش می‌رویم. باید یک مقدار عجله کنیم.

È خیلی متشکریم.

É موفق باشید.