سئوال : جناب آقای رئیس جمهور با حضور حضرت عالی امروز بیست و شش طرح مهم و اساسی مربوط به راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران و به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد جایگاه و ویژگیهای این طرحها در توسعه چگونه جایگاهی است و توان مهندسی داخلی را در اجرای این طرح چگونه دیدید .
جواب : بسم الله الرحمن الرحیم واقعآ روز شیرینی است برای بنده و فکر میکنم یک روز تاریخی است برای ایران در یکی از مهمترین زمینه های توسعه کشور که راه آهن است میلیاردها تومان ریالی و دهها میلیون دلار ارزی هزینه شده در این مدت و نزدیک به سی طرح امروز به نتیجه رسیده که به هر یکی شان جایگاه مهمی دارد من به بعضیهاش اشاره میکنم بخشش مربوط خطوط راه آهن است که شروع استفاده از دو خطه کردن راه آهن مشهد تهران است که بخاطر فراوانی مسافر و در آینده بار ترانزیت بسیار ضروری بود و به موقع کارش شروع شده که امروز حدود چهار صد پانصد کیلومترش آماده است قسمت زیادش ریل گذاری شده با امکانات خود راه آهن عمدتآ انجام میشود . ایجاد کمر بندی برای تهران است که خطوط راه آهن را در اطراف تهران بسیار منظم میکند قطارهای غیر ضرور دیگر به تهران نمیآیند از ایستگاه بهرام به طرف غرب از طریق آبرین و ملکی میروند به طرف غرب و برعکس ایجاد خط مسافربری بین تهران و ورامین و پیشوا که بعدآ به گرمسار هم وصل میشود این منطقه را از لحاظ رفت و آمد بسیار راحت میکند راه تهران و ورامین وپیشوا که بعدآ به گرمسار هم وصل میشود این منطقه را از لحاظ رفت و آمد بسیار راحت میکند راه تهران ورامین راه خوبی نبود و با فراوانی جمعیت منطقه ورامین با راه افتادن این خط مردم منطقه راحت می شوند وهمچنین اسلامشهر که یک شهر بزرگی شده خط ویژه راه آهنش آماده شده در چند روز آینده چند ماه آینده قطارش با آمادگی کامل کارش را شروع میکند . علائم و ارتباطات راهآهن که یک ضرورت بسیار بالائی است امروز برای ایمنی راهآهن با ابتکارات داخلی و تکنولوژی که وارد کردیم امروز در اختیار خودمان قرارگرفته وما امیدواریم که جزو امن ترین راه آهنهای دنیا شویم با این برنامهای که آقایان قسمتش اجرا کردند و قسمتش در دست اجرااست بازسازی ایستگاهها که امروز چهارده پروژهاش افتتاح شد و قبلا یازده پروژه دیگر خیلی اهمیت دارد برای ما چون ایستگاهها قدیمی بوده ومناسب روز نبوده اینها را آماده کردند که درست به مردم بتوانند سرویس بدهد . وما در آستانه این هستیم که از طریق راه آهن خط سیر جاده بشود وبااحیا شدن این خط که در همین ماه ما شاهد اتصال راه آهن ایران و ترکمنستان خواهیم بود واز چین تا اقیانوس اطلس به هم وصل می شود بایست راه آهنمان را متناسب باآن شرایط درست بکنیم لوکوموتیوها را باسازی بکنیم وواگنها را آمادهتر بکنیم علائم ارتباطاتمان رادرست بکنیم خطوطمان را مطمئن بکنیم برای آماده شدن استفاده از قطارهای سنگین خطوط را آماده بکنیم که این کارها همه امروز افتتاح شد وقسمت دیگری بزودی افتتاح می شود بزودی ما از شمال وصل می شود قطارمان به یکی از بنادر جدید احداث شده فریدون کنار که بارهای شمال راهم باز اضافه خواهیم کرد به این راه آهن من می بینیم که با آمادگیهای که امروز شد کشور مادر آینده یک شبکه مطمئنی خواهد داشت وبه خصوص وقتی که راهآهن زاهدان وکرمان هم وصل بشود و شبه قاره هند هم به این شکه اضافه بشود یکی از پردرآمدترین و پررونقترین کارهای زیربنائی کشور با این مقدماتی که الان فراهم شده و نیروهای مخلصی که ما اینجا داریم بوجود خواهد آمد انشاالله
سپاسگزام وقت شما را نمیگیرم .
سئوال : از گروه اقتصاد شبکه اول افتخار حضور داریم خدمتتان عرضم به حضورتان که خودتان استحضار دارید که بخش راهآهن در دنیا بسیار مهم و از اینکه صرفه جوئی در سوخت و سرعت هست و سرعت بسیار دارد و ایمن بسیار دارد بفرمایید که ما الان سرخس مشهد داریم افتتاح میکنیم در نیمه دوم اردیبهشت احساس شما چی است و اینکه واقعآ در برنامه دوم فکر میکنید که چقدر باید بهاء بدهیم به خصوص آقای مهندس ترکان التماس دعا در مورد بودجه و اینها داشتند
جواب : بله ما خیلی منتظر شدیم و صبر کردیم که به حمد الله رسیدیم به این طرح مهم بین المللی چند سال پیش من در ترکمنستان در جمع روسای جمهور عضو اکو قول دادم که در ظرف مدت معینی ما راه آهن مان را وصل بکنیم به شبکه آسیای میانه این کار تقریبآ در همان زمانی که قول داده بودیم یکی دوماه جلوتر به نتیجه رسیده و من انشاالله آخر این ماه شاهد عبور قطارها خواهیم بود قطارهای کشورهای دیگر از این طریق همانطور که شما اشاره کردید امروز مطمئن ترین ارزان ترین و سالمترین وسیله حمل و نقل راه آهن و ایران بخاطر موقعیت اقتصادی خاصی که دارد موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد بهترین شرایط را برای بهره گیری از این سیستم دارد هم از طریق اروپا ما الان وصل هستیم و هم از طریق ترکیه وصل هستیم به اروپا این طرف هم وصل میشویم تا چین و بعد به زاهدان و بعد به هندوستان و پاکستان و بنگلادش وصل میشویم شبکه کاملی به عنوان چهار راه دنیا در این منطقه بوجود میآید که آن نقطه اساسیش گلوگاه اساسیش همین راه آهن سرخس مشهد بود که به حمد الله به موقع تمام شد
سئوال : خیلی متشکریم در برنامه دوم فکر میکنید که چقدر جنابعالی بهاء میدهید به راه آهن به خصوص که ما الان صرفه جوئی سوخت هم داریم و دولت واقعآ یارانه بسیار فراوانی را روی سوخت دارد
جواب : در برنامه اول هم راه آهن در الویت بود و به همین دلیل ما توانستیم خودمان را آماده کنیم که الان بیست و شش طرح را در یک روز افتتاح میکنیم و به علاوه طرحهای فراوانی که قبلا شده اعتباراتی که در اختیار آقای مهندس ترکان و وزارت راه هست کم نیست آنها پول زیادی در اختیارشان دارند از این به بعد که در آمدهای ترانزیتی به آنها اضافه میشود درآمدهای ارزی دارند هم وضع بهتری پیدا میکند ما انتظار داریم آنها به ما کمک بکنند ولی در عین حال فکر میکنم خزانه کشور هر مقدار بتواند به راه آهن کمک بکند جای خوبی هزینه کرده اینها الان حدود دو هزار پانصد کیلو متر در دست احداث دارند که زودی هزار کیلومترش وارد شبکه میشود و به هر اندازهای که بتوانند کار بکنند ما از طرف غرب هم تصویب کردیم که از جنوب دریاچه ارومیه راه آهن را به ارومیه ببریم و جاهای دیگر هم داریم آماده میکنیم آقایان خیلی اعتبار خواهند گرفت از ما سپاسگذار از محبتتان