مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۷۷

 

جناب آقای هاشمی رفسنجانی باتوجه به اینکه بیشتر از یکسال از فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام و مأموریتهایی که در کشور دارید، گذشته و سال جدید را آغاز کردیم، خواهش می‌کنم در مورد فعالیتهای مجمع در طول سال گذشته و پیشنهادات مقام معظم رهبری و همچنین برنامه‌های آینده مجمع توضیحاتی بفرمایید.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

اصلاح قانون مبارزه با مواد

مخدر عمده‌ترین کار

مجمع در سال 76

تعریف سیاستهای کلی

توسط مجمع

امسال اولین جلسه شورای عمومی مجمع را امروز داشتیم و در کار مجمع مرحله جدیدی است. سال گذشته کار عمده‌مان تدوین آئینامه و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر بود که وقت زیادی می‌گرفت. کارهای جاری یعنی اختلافات مجلس و شورای نگهبان را رفع کردیم و عالی بود و کمیسیونهای مجمع را تشکیل دادیم و هر کمیسیونی هم جلساتی داشت. تقریبآ همه چیز برای آن محور مهم و اصلی کار جدید آماده شد. در سال گذشته یکی از کارهای بنیانی که کردیم این بود که بنابر دستور رهبری موارد سیاستهای کلی و تعریف سیاستهای کلی را مشخص کردیم. منتهی اینها چیزهایی بود که ایشان باید از ما بخواهند. خواسته بودند ما تعیین کردیم و خدمت‌شان فرستادیم. دو سه ماه هم ایشان بررسی کردند. خوشبختانه 15 فروردین ایشان پیشنهادهای مجمع را تصریح کردند و به ما ابلاغ کردند. الان موارد سیاستهای کلی که ما بایدروی آنها بحث کنیم مشخص شد. در همه امور کشور مسائل فرهنگی و آموزشی، امنیتی، سیاست داخلی و خارجی و اداری و قضایی و زیر بنایی صنعتی، همه موارد مهم عموم کشور، مواردی که باید اینجا بحث بشود، در اختیار رهبری گذاشته بشود، به

کمیسیونهای مجمع محل

بحث کارشناسی

سیاستهای کلی

مراحل مسیر موضوعات

مربوط به سیاستهای کلی

لزوم همکاری صاحب نظران

با مجمع

عنوان مشورت مشخص شده است.

ایشان هم به ما ابلاغ کردند. کار امسال ما روی این جهت از امروز شروع شد. ما این موارد را به کمیسیونها محول می‌کنیم. پنج ـ شش کمیسیون داریم که شبیه کمیسیونهای دولت تنظیم شده است. اینها این موارد را در بحث می‌گذارند. بحث کارشناسی می‌شود. در موارد کارشناسی هم اینها را به دولت ارسال می‌کنیم. نظارت دولت را می‌گیریم. به مجلس ارسال می‌کنیم. نظارت کمیسیونهای مجلس را می‌گیریم. به مراکز تحقیقاتی ذی‌ربط کشور خواهیم داد و از آنها هم نظر می‌گیریم و بناست که به همه مردم اعلان عمومی بکنیم تا کسانی که در این مسائل نظری دارند یک نوع ارتباطی برقرار کنند و بگیریم. کار بدیع و بی سابقه‌ایی در کشور ما است که اجرای سیاستهای کلی تنظیم بشود. در گذشته این اصلا نبود. در زمان ما هم در قانون اساسی آمده بود. اما اجرا نشده بود. آن مواردی که برای رهبری روشن بود ابلاغ می‌کردند. اما این موارد احتیاج به کار تحقیقی کارشناسی داشته‌اند که از حالا باید کار شروع بشود. بنابراین طبق قرار، اول کمیسیونهایمان فعال می‌شود. این کمیسیونها بعد از بررسی و همکاری با دولت و مجلس و مراکز تحقیقات و بخصوص دانشگاهها چیزی را به عنوان پیشنهاد به مجمع می‌آورند و این موضوعات در جلسات مجمع با حضور مسؤولین اجرایی و مقننه و قضایی بررسی می‌شود. هر چه درآمد ما آن را خدمت رهبری می‌دهیم. ایشان اگر این سیاستها را قبول دارند، اعلان می‌کنند به بقیه دستگاهها، مثل قوه مجریه، مقننه و قضائیه و قوه‌ای زیربط به نسبتهای مربوط به نیروهای مسلح اعلام می‌کنند. ما از آنها استمداد می‌کنیم. آنها باید در مسایل امنیتی و مسائل خاص و نظامی سیاستهای دفاعی به ما کمک کنند. فکر می‌کنم چنین جریانی تازه است. به همکاری عمومی نیاز داریم. چه صاحب نظران، چه مسؤولان و افراد دارای تجربه باید کمک کنند. کشور ما را در ظرف چند سال آینده از یک سیاستهای مشخص تثبیت شده‌ایی که قاعدتآ طولانی است، برخوردار می‌شود. چون یکی از مواردی که ما در تعریف سیاستهای کلی گفتیم این است که دارای مدت خواهد بود. به برنامه‌های کشور آرامش خواهد داد که بر اساس این سیاستها در دولت تنظیم خواهد شد.

* جلسات مجمع طبق گذشته است؟ هرچندبار باید برگزار شود؟ آیا مسؤولیتهای قانونی پی‌گیری خواهد شد؟ ممنون می‌شویم اگر در این زمینه مطالبی بفرمائید.

روال تشکیل جلسات مجمع

رسیدگی به اختلافات

مجلس و شورای نگهبان

برنامه روزمره مجمع

** بله، جلساتمان طبق آئین‌نامه حداقل دو هفته یکبار باید باشد که شنبه‌ها گذاشتیم. اگر برنامه و دستور بیشتری رسید، جلسات اضافه می‌شود. کمیسیونها همین طور دو هفته یکبار جلسه دارند. اگر دستور بیشتری رسید آنها هم اضافه می‌کنند که قاعدتآ الان کار کمیسیونها اضافه می‌شود. کارهای جاری هم مثل اختلافات هر وقت رسید ما جلسه تشکیل می‌دهیم. مثلا همین امروز ما یک موردی داشتیم که بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر بود. آمدیم اختلاف را برطرف کردیم. قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجلس تصویب شده بود. مجلسیها به مجمع کمک کرده و ما را هم شبیه شورای نگهبان و خود مجلس کرده بودند. براساس لایحه‌ایی که از دولت رفته بود که ما هم بودجه مان را خودمان بنویسیم و در بودجه کل کشور درج بشود. شورای نگهبان به این اشکال داشت و می‌گفت که دولت باید بودجه کل کشور را تنظیم بکند. چون دولت مسئول خرج و دخل کشور است. بنابراین ما نظر شورای نگهبان را پذیرفتیم. ما به دولت پیشنهاد می‌دهیم و این دولت است که هرچه می‌خواهد به هر صورتی که مقدورش است، در بودجه‌اش خواهد گذاشت.

* از اینکه ما را به حضور پذیرفتید، ممنونیم.

** موفق باشید.