مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم اولین روز هفته منابع طبیع ( روز درختکاری )

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم اولین روز هفته منابع طبیع ( روز درختکاری )

  • مرقد مطهر امام خمینی
  • یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۷۲

 

س  : با حضور حضرتعالی مراسم هفته منابع طبیعی امروز آغاز شد. چه صحبتی برای مردم انقلابی و مسلمان کشورمان دارید دراین رابطه و بفرمائید دولت چه حمایتهایی در جهت احیاء منابع طبعی انجام خواهد داد؟

ج : بس الله الرحمن الرحیم . جزء اولویتهای ما بود در برنامه اول و هم در برنامه دوم و فکر می‌کنیم که برای مدتی ما باید این اولویت را حفظ بکنیم، چون در گذشته جدآ بی‌توجهی شده است به منابع طبیعی. در شرایطی که صنعتی شده دنیا معمولا همراه است با تخریب منابع طبیعی و از بین بردن منابع حیاتی و تنفس بشریت، باید ما مقدار زیادی نیرو و پول مصرف بکنیم که احیاء کنیم و تجدید کنیم این منابع قابل تجدید را . خوشبختانه با تلاشی که امروز دیگر شکل گرفته در همه ابعاد، هم در جنگلداری و حفظ جنگلها، هم در بیابان زدایی، مبارزه با پیشروی کویر، هم در آبخیز داری و هم در توسعه درختکاری در شهرها و روستاها و در جاده‌ها و همه این‌جا که جهاد این را تبدیل کرده است به یک برنامه منسجم و تقریبآ اتوماتیکی که بین خود مردم دارد شکل می‌گیرد. کار را دارند مردم می‌کنند. همان‌طور که امام یک وقتی فرمودند، باید این تبدیل بشود به فرهنگ عمومی، دارد به این طرف می‌رویم
و مردم هم آثار کارشان را خواهند دید. اگر ما منابع را تجدید بکنیم، اگر مراتع را احیاء بکنیم، اگر جنگل‌هامان را حفظ بکنیم، بهره‌برداری صحیح بکنیم، خیلی زود می‌فهمند مردم.امروز روز مبارکی است برای ما، به‌خصوص که بعد از ایام و لیالّی قدر هستیم، روحیات مردم روحیات معنوی است. ما در کنار مرقد امام که ایشان تشویق می‌کردند ما را به این راه، از زمینهای مرقد که آقای حاج احمدآقا محبت فرمودند یک 50 هکتاری را در اختیار منابع طبیعی گذاشتند برای تأسیس این پردیس تاریخی که بعدآ این‌جا به صورت یک تفرّج گاه عمومی هم درخواهد آمد، ا فکر می‌کنیم گام مؤثری را در جهت عمومی تر شدن این فکر و این راه و هم تثبیت تقدس این راه که باید جنبه اسلامی و ملّی به خودش بگیرد، برداریم با این‌کار.

س : درخصوص گسترش مشارکتهای مردمی در این جهت چه برنامه ریزیهایی شده است؟

ج : هم قانون تهیه شده است و هم برنامه اجرایی که اراضی را در اختیار مردم بگذارند. حتّی سند مالکیت بدهند، مردم خودشتان مرتعکاری بکنند و دامداری و سایر بهره‌برداریهایی که می‌شود از مراتع وسیع کرد. وقتی‌که مردم مالک زمین باشند یا اجاره‌ای طولانی مدت داشته باشند، طبعآ تشویق می‌شوند. چون زود هم جواب می‌دهد این‌طور چیزها، من فکر می‌کنم راه درستی انتهاب شده است. گویا آنجاهایی‌که اقدام هم شده، مردم خوب استقبال کرده‌اند.