مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جریان بازدید از اسکله بندرعباس

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جریان بازدید از اسکله بندرعباس

  • بندرعباس
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۷۳

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ازجهاتی این اسکله برای کشور اهمیت دارد . اولا ظرفیت بندری ما را بالای می‌برد . چون حدود ده میلیون تن تخلیه و بارگیری می‌تواند در نهایت اینجا لازم بشود که رقم بسیار بالائی است . از جهت دیگر برای بارگیری و تخلیه کشتیهای بسیار بزرگ اینجا آماده می‌شود که صرفه جوئیهای خیلی زیادی را را به همراه دارد. ما همین امروز آماری را در گزارش دیدیم که کرایه یک تن سنگ آهن یا گندمی که به اینجا وارد می‌شود از مثلا بیست و چهار دلار با این کشتی فعلا به هیجده دلار رسیده ، وقتی‌که کشتیهای بزرگتر بیایند کمتر از این می‌شود ، ده ، دوازده دلار می‌شود. سرعت کار خیلی تفاوت می‌کند چون اینجا بنا است مجهز بشود به تجهیزاتی که بار را سریعآ با نقاله به انبارها بفرستد که این سرعت هم برای معطل شدن کشتیها که معمولا هزینه زیادی دارد برای ما مهم است . نقطه دیگر ، نقطه بهداشتی است چون بعضی از موادی که مربوط به صنایع فولاد یا آلومینیم هستند مثل سنگ‌آهن یا پودر آلومینیم . اینها یک مقدارش در فضا پراکنده می‌شود ، شهرها را آلوده می‌کند . با این تجهیزاتی که اینجا است دیگر ما این مشکل را نخواهیم داشت.

سرعت کار ما در کارخانه‌های بزرگ، چون با آن ظرفیتهای پائین گذشته، آن کارخانه‌های بزرگ دو ، سه میلیون تنی را نمی‌شود اداره بکنیم برای رساندن مواد اولیه به اینجا بسیار مؤثراست . بعلاوه ما در آینده سنگ آهن بعضی از کارخانه‌های بزرگ داخلی را باید از طریق دریا به اهواز برسانیم، این اسکله باید این مسئله را حل کند . با راه‌آهن به اینجا می‌آورند و از اینجا می‌برند به بندرامام و از آنجا تا نزدیک کارخانه ذوب آهن اهواز می‌برند و از آنها استفاده می‌کنند ، و درنهایت اینجا برای آسیای میانه هم یک ظرفیت بالائی است . ما بعدآ که بخواهیم از موقعیت ترانزیتی کشورمان استفاده بکنیم، این‌گونه اسکله‌ها و بندرها ضرورت کار است. بهرحال یک کار بسیار بزرگی بود . من تبریک می‌گویم به کسانیکه تلاش کردند و این طرح را به موقع به بهره‌برداری رساندند . سال آینده راه‌آهن بندرعباس در اینجا وصل می‌شود و همچنین کارخانه سنگ آهن گل‌گهر از دوسه ماه پیش شروع به کار کرده که به زودی افتتاح می‌شود . کارخانه فولاد مبارکه دارد به ظرفیت مطلوب خود نزدیک می‌شود؛ با این ظرفیتهای بالای تولیدی و حمل و نقل . اگر این اسکله آماده نمی‌شد ما مشکل جدی داشتیم کمااین‌که این دو، سه ماه گذشته هم این مشکل را داشتیم .ان‌شاءا... که بقیه طرح هم تکمیل بشود.

کاربزرگ دیگری که اینجا هست ، کانالهای آبگیر خود این اسکله هست که آقایان دیدنددر زیرپل ، آنجا برای آب گرفتن ، برای پالایشگاه نفت ، برای فولاد آینده تقسیم شد. اگر بخواهد چون ما هنوز از فولاد هرمزگان منصرف نیستیم، داریم بررسی می‌کنیم و همچنین برای طرح المهدی مال آلومینیم که خیلی آب باید اینها مصرف بکنند. کانالهای آبگیر کار ما را آسان در اینجا کردند. سه کانال بزرگ زیر پل وجود دارد که یک مقدار زیادی آب را می‌تواند از عمق دریا به خشکی . در مجموع به نظر می‌رسد که آقایان توفیق خوبی آقایان برای اجرای این طرح داشتند، من از همه آقایان تشکر می‌کنم.

این سفر را که من به خاطر همین اسکله آمدم و برای من این‌طور منظره‌ها خیلی زیبا است . من وقتی‌که می‌بینم گامی در مسائل زیربنائی کشور برداشته می‌شود و مشکلات حل می‌شود ، هیچ چیز به اندازه اینها روحیه من را شاد نمی‌کند . فکر می‌کنم مردم هم همینطور باشند؛ بهرحال مردم می‌خواهند کشورشان آباد بشود. بطور کلی نبض اقتصاد کشور در اینجا، در بندرعباس و هرمزگان می‌زند. اینجا ما طرحهای عظیمی در سیمان، پالایش ، آلومینیم و درخیلی چیزهای دیگر داریم، بعلاوه منطقه تجاری ما است ، دروازه کشورما است و برای کشورهای شمالی ما هم این جا نقطه امید و اتکا است . ما بندرعباس و آن دو نقطه را بسیار مهم می‌دانیم و انتظار داریم مدیران ما آن طوریکه شایسته این منطقه است اینجا را برای استفاده کشور آماده بکنند.

          والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.