مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بازدید از نمایشگاه فرهنگ و دفاع مقدّس

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بازدید از نمایشگاه فرهنگ و دفاع مقدّس

  • غرفه‌های نمایشگاه فرهنگ و دفاع مقدّس
  • جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۰

 

هشت سال دفاع مقدس

برجسته‌ترین قطعات

تاریخ ایران

تحمیل جنگ بر ایران

لزوم اطلاع‌رسانی دقیق

رسانه‌ها و نیروها از

هشت سال دفاع مقدس

Èحضرت آیت‌الله هاشمی، به شما خیر مقدم می‌گویم و از طرف همه‌ی همکاران در شبکه اوّل سیما تشکر می‌کنم که با حضور خودتان این نمایشگاه را مزیّن فرمودید که برای همه رزمندگان غیور اسلام در طول هشت سال دفاع مقدّس دلگرمی است. جناب آقای هاشمی، با توجّه به گذشت دوازده، سیزده سال از پایان جنگ، ارزیابی شما از هشت سال دوران دفاع مقدّس چگونه است؟

Éبسم الله الرحمن الرحیم. من این هشت سال را برجسته‌ترین تاریخ ایران به حساب می‌آورم. نه به خاطر جنگ، جنگ بر ما تحمیل شد. مسأله دفاع مهم است. دفاعی که مردم و نیروهای مسلّح ما کردند، با توجّه به اینکه شرق و غرب و ارتجاع و همه چیز در مقابل ما صف بسته بود و ما تنهایی و با تحریم و بایکوت از خودمان دفاع کردیم، بسیار با اهمیّت است. فکر می‌کنم آن قدر سرمایه‌ی فرهنگی، حماسی و تاریخی در این هشت سال نهفته است که می‌تواند تاریخ آینده ما را به لحاظ بالا بردن روحیه مردم و نقش افتخارات تاریخی قوی کند.

من از امثال شما و ارباب رسانه‌ها و نیروهای فرهنگی انتظار دارم، عمیقانه به ابعاد این هشت سال برسید و برای نسل نو و دنیای خارج از خودمان اطلاع‌رسانی کنید و مانع کسانی شوید که می‌خواهند شبهاتی بیندازند و این افتخار را از نسل ما بگیرند و به سرشکستگی تبدیل کنند. نسلهای آینده باید بتوانند منصفانه قضاوت کنند.

 

آگاهی کم نسل نو از مسایل

دفاع مقدس

تشکر از مسؤولین نمایشگاه

دفاع مقدس

اهداف استکبار برای

تأمین منافع خود

Èجناب آقای هاشمی، شما امروز شاهد برگزاری اوّلین نمایشگاه فرهنگ و حماسه دفاع مقدّس هستید و با حضور حضرت‌عالی این نمایشگاه افتتاح می‌شود، طبیعتآ مردم هم استقبال شایانی خواهند کرد و برای یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدّس در اینجا حضور پیدا خواهند کرد تا گوشه‌هایی از حماسه‌ها و دلاورمردیهای عزیزان خود را در اینجا مشاهده کنند. نمایشگاه شکلی از یادآوری آن دوران و حفظ دستاوردهای دفاع مقدّس است. به اعتقاد شما لزوم این کار و شیوه‌های بهتر و دیگری که فکر می‌کنید می‌تواند به حفظ دستاوردهای فرهنگ دفاع مقدّس کمک کند، چیست؟

Éلزوم آن برای این است که ما تقریبآ در آستانه ورود نسل جدیدی هستیم که از دفاع مقدّس خیلی کم می‌داند و با تأخیر هم انجام می‌دهیم. ما باید بعد از جنگ این‌گونه برنامه‌ها را شروع می‌کردیم. البته همیشه بوده، امّا به این جامعیت نبوده است. جامعیت نمایشگاه قابل توجّه است و از کسانی که کار کردند، تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم یکی از کارهای مفید نرم‌افزاری است. یعنی باید اهل ادب و هنر و اهل ذوق و کسانی که سیاست و جامعه‌شناسی را خوب می‌دانند، از این سرمایه‌ی عظیم که در اختیارشان است، مطلب بنویسند.

از یک جهت این نمایشگاه حساس است و آن شرایطی است که مسایل آمریکا این روزها در دنیا درست کرده است. به نظر می‌رسد که استکبار، خیزی همانند خیزی که علیه انقلاب اسلامی آن موقع داشت، برداشت. برای حفظ منافع خود برنامه دارند و این نمایشگاه می‌تواند به آنها هم چیزهایی را بفهماند.

Èخیلی متشکرم.