مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بازدید از نمایشگاه ره آورد انقلاب اسلامی استان کرمان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بازدید از نمایشگاه ره آورد انقلاب اسلامی استان کرمان

  • چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۲

 

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور: با توجه به بازدیدی که قریب 5 سال از نمایشگاه داشتید، لطفآ نظرتان را در باره پیشرفتهای صنعتی استان بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم

صنایع کرمان بسیار، بسیار جالب است. بنظرم طبیعی و منطبق با وضعیتهای نسبی استان و نیازمندیهای استان شکل گرفته است. البته این مقدار، فرصت کافی نبود که من همه چیز را ببینم. چهار، پنج ساعت هم گشتیم و با صاحبان صنایع هم گفتگو کردیم. بین دویست و پنجاه تا سیصد غرفه را ما در بخشهای مختلف دیدیم. در بخش کشاورزی نخل، مرکبات، پنبه، ادویه، پسته و انواع صنایع درست بر محور کشاورزی استان به چشم می‌خورد و صنایع خوبی هم هست. نیازهای معدنی استان بخاطر غنای معدن استان، کار زیادی را برای صنایع ایجاد کرده و واقعآ چیزهای جالب و پیشرفته‌ای است. صنایع دستی استان دیدنی، متنوع و هنرمندانه است از فرش و انواع کاردستیهای دیگر. ما بطوری که اینجا گزارش را شنیدیم حدود هزار و دویست واحد صنعتی مال صنایع و حدود چهارصد واحد مال صنایع سنگین است. به نظر من بسیاری از آنها جالب و در سطح ملی قابل توجه است. ابتکارات و ذوقیات صنعتگران کرمان برای من بسیار جالب بود. مهمتر از همه روحیات امیدوار و پر انرژی اینها بود. من در طول این بازدیدم یک یا دو مورد برخوردم که صحبت از مشکل داشتند بقیه همه از رونق، رواج و امید حرف می‌زدند و راضی و متشکر از وضع موجود و عمدتآ آنهایی هم که تحلیلی داشتند با تک نرخی شدن ارز، که راه توسعه و ترقی صنایع باز شده بود اظهار رضایت می‌کردند.

خبرنگار: می‌خواستم بفرمائید که هدفتان از سفر اخیر به استان کرمان چه بوده و پیشرفتهای این استان را در چند سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رئیس جمهور: هدف من در همه سفرهایم بررسی وضع استانها، مذاکراتی با مردم، دیدن نیازها، امکانات، مشکلات و بهرحال تماس با مردم است که در این استان هم، همینها است به اضافه صله رحم که ما بسیاری از بستگان و دوستان قدیمی و دوران کودکیمان را اینجا داریم که باید احوالی از آنها بپرسیم. چون من از قدیم با این استان آشنا بودم، در استان تحول می‌بینم. انصافآ استان از ابعاد مختلف دارد رشد می‌کند. امیدوارم در آینده جزء یکی از استانهای موفق و پیشرفته کشور ما باشد. خوشبختانه منابع استان در خودش است، از این استان کمترین فشار را برای گرفتن امکانات از دولت داریم. نوعآ خودشان با امکانات و ابتکارات خودشان عمل می‌کنند.

خبرنگار: یکی از اهداف برنامه ما، ترویج برنامه کار در جامعه است. با توجه به اینکه در دوران سازندگی قرار داریم جناب عالی برای مردم چه پیامی دارید؟

رئیس جمهور: ما می‌دانیم که بدون کار هیچ پیشرفتی، هیچ کمالی بدست نمی‌آید. جوهر کار، جوهر انسانیت را تقویت می‌کند و جامعه ما اگر بخواهد رفاه و آسایش و ترقی و تکامل را ببیند حتمآ باید پیش از آنچه که امروز کار می‌کنند، کار کنند. ما کشورهای پیشرفته را می‌بینیم، آنها بر حسب امکانات کاریشان و تلاششان جلو رفتند.

خبرنگار: از این که در این گفتگو شرکت کردید تشکر می‌کنم.