مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در اسکله تجاری - صنعتی عسلویه مصاحبه کننده : خبرنگار صداوسیمای مرکز بوشهر

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در اسکله تجاری - صنعتی عسلویه مصاحبه کننده : خبرنگار صداوسیمای مرکز بوشهر

  • محل اسکله
  • شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۰

 

پتروشیمی، اساسی‌ترین رکن

اقتصاد کشور

منابع غنی نفت و

گاز عسلویه

اشتراک ایران و قطر در

مخازن گاز پارس جنوبی

لزوم کمک همه مسؤولان

به طرح نفت و گاز پارس

جنوبی

È با توجه به تلاش چشمگیر متخصصین پتروشیمی و نفت در چند سال اخیر، حضرت‌عالی آینده این صنعت و توسعه فعالیت در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

É بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، فکر می‌کنم یکی از اساسی‌ترین ارکان اقتصاد کشور و زندگی ما در اینجا شکل می‌گیرد. آن‌گونه که امروز وزیر نفت گزارش دادند، در شعاع 100 کیلومتری همین منطقه 10 در صد گاز دنیا را داریم. در این نقطه‌ای که شما ایستاده‌اید، 10 درصد گاز دنیا در 100 کیلومتری اطراف شما جمع شده است. در بهترین نقطه دنیا هم هست. لب دریا و تقریبآ وسط دنیا. به هر طرف که بخواهیم برویم، می‌توانیم از اینجا محصولات نفتی و گازی و پتروشیمی را ببریم. برنامه‌ای که برای اینجا داریم، این است که در درجه اوّل از مخازن مشترک گازی که با قطر مشترک است و طبعآ بهره‌برداری آن الویت دارد، به سرعت باید سهم خودمان را برداریم. قطری‌ها به‌خاطر حمایتی که از جاهای دیگر می‌شوند، از ما جلو هستند. الان باید با سعه‌صدر نسبت به اولویت دادن به این طرح بها بدهیم و به مسؤولان کمک کنیم تا بتوانیم سهم خودمان را برداریم، چون گاز به طرف شریک ما فرار می‌کند. خوشبختانه الان زمینه توسعه پتروشیمی، گاز و صنایع دیگر، در اینجا

عسلویه، مناسبترین نقطه

برای حرکت در جهت ایران

 1400

اهمیّت اقتصادی مخازن

گازی عسلویه

پارس جنوبی، عظیم‌ترین منبع

تأمین ارز

موقعیت ممتاز جغرافیایی

عسلویه

کارشکنی دشمنان در عدم

موفقیت ایران برای برداشت

درست و به موقع از مخازن

گازی پارس جنوبی

فراهم شده است. من مناسب‌ترین نقطه را برای حرکت در جهت ایران 1400 در اینجا می‌بینم.

Èحضرت‌عالی امروز از طرح عظیم گاز پارس جنوبی بازدید کردید. خواهش می‌کنم ارزیابی خود را از این طرح عظیم بیان فرمایید. فکر می‌کنید این طرح چه پیامد اقتصادی برای کشور و استان محروم بوشهر دارد؟

Éشاید اینجا بیش از هر یک از بخشهای اقتصادی برای تأمین ارز کشور از طریق صادرات گاز، گاز مایع، محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی و مایعاتی که در گازهای استخراج شده وجود دارد، نقش داشته باشد. جدای از صادرات نفت برای ما ارزآوری دارد. الان درپارس جنوبی تا فاز 14 رسیدیم، اگر بخواهیم دقیقآ عمل کنیم و 30 فاز را به بهره‌برداری برسانیم، می‌توانیم عظیم‌ترین منبع تأمین ارز و محصولات قابل صدور را در اینجا به‌وجود بیاوریم.

به‌علاوه یکی از بهترین نقاط کشور ما و مناسب‌ترین نقطه توسعه از لحاط امنیت و ارتباط با مرکز کشور این منطقه دریایی است که خوشبختانه به نظر می‌رسد حرکتی که آغاز شده، دیگر متوقّف نمی‌شود. مگر اینکه دشمنان خیلی زرنگ و رند ما با شیوه‌های غیر مستقیم بخواهند به اینجا آسیب برسانند که باید هوشیار باشیم و منافع خودمان را درک کنیم. الان خیلی از شیاطین در فکر هستند که نگذارند ما سهم‌مان را از گاز پارس جنوبی برداریم. در اینجا سهم نفتی هم داریم. خوشبختانه وزرات نفت تدبیر خوبی کرد، پروژه‌ای را که در زمان شاه

مخزن پارس شمالی، ذخیره

استراتژیک کشور

بحث‌منطقه‌آزادشدن‌علسویه

در دولت سازندگی

پیشرفت ایران در

صنعت پتروشیمی

تأثیر طرح گازی پارس جنوبی

بر منطقه و کشور

طراحی شده بود که گازهای پارس شمالی را برای تزریق به خوزستان ببرند، متوقّف کردند و به‌جای آن از گازهای پارس جنوبی می‌برند. برای اینکه پارس جنوبی حوضه مشترک است و مخزن عظیم پارس شمالی به عنوان ذخیره استراتژیک کشور باقی می‌ماند.

Èاز اینکه شاهد به ثمر رسیدن طرح مهم اقتصادی هستید، چه احساسی دارید؟

Éفوق‌العاده خوشحال و با نشاط هستم. اوّل دولت بعد از جنگ من بود که به فکر افتادیم اینجا را منطقه آزاد کنیم. آن موقع در دولت بررسی و کارشناسی شد. به دو دلیل کیش را ترجیح دادند. شاید خیر آن در همین بود که آنجا از آن جهت جلو بیفتد و اینجا با تجربه‌ای که از منطقه آزاد پیدا کردیم، یک منطقه آزاد صنعتی شود و فکر می‌کنم حقیقتآ صنعت مادر که آرزوی دیرینه ماست، عملی می‌شود و به سرعت هم پیشرفت می‌کند. هر کس افق دور دست اینجا را ببیند، مثل ما خوشحال خواهد بود.

Èپیامد این طرح مهم ارزی و اقتصادی برای استان بوشهر چه خواهد بود؟

Éکلّ منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استان بوشهر در درجه اوّل است و تأثیر آن بر استان هرمزگان و فارس و خلیج‌فارس و جزایر ما جدّی است. اینجا خیلی عظمت دارد. 10 درصد گاز دنیا در اینجا است و صنایع زیر مجموعه گاز که هزاران صنعت وجود دارد، در اینجا قابل تحقق است،

لزوم حلّ مشکل آب

منطقه عسلویه

می‌توانید پیش‌بینی کنید که توسعه اینجا چه وسعتی خواهد داشت. اطراف این کوهها در آینده باید شکل دیگری به‌خود بگیرد. البته مسأله مهم اینجا آب است که یک مقدار از دریا قابل استحصال است. ولی باید فکری برای انتقال آب کرد.

Èتشکّر می‌کنم.

Éموفق باشید