مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر به ترکیه پیرامون شرکت در اجلاس سران

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر به ترکیه پیرامون شرکت در اجلاس سران

  • شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۷۶

 

 خبرنگار : جناب آقای هاشمی رفسنجانی ، در آستانه سفر به ترکیه برای شرکت در اجلاس سران گروه دی - 8 ، لطفآ نظر خود را در خصوص این گروه بیان نمایید .

 بسم الله الرحمن الرحیم

مسئله تشکیل گروه دی - 8 از هنگام به قدرت رسیدن حزب رفاه در کشور ترکیه آغاز شد و آقای اربکان در سفر به ایران در خصوص چنین جمعی با ما مشورت کردند . ما نیز پس از بررسی موافقت خود را اعلام نمودیم و ایشان اقدام کردند . هدف اصلی این جمع آن است که کشورهای در حال توسعه اسلامی امکانات خود را برای کارهای بزرگ فنی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی هماهنگ کنند که در قدم اول 8 کشور بزرگ اسلامی در این امر شرکت دارند . البته قرار  است بعد از تشکیل و تثبیت این گروه ، از کشورهای دیگری که شرایط لازم را داشته باشند نیز دعوت به عمل آید .

در مدتی که از زمان اعلام تشکیل این گروه گذشته ، مقدماتی فراهم گردیده است ، جلسات وزرای امور خارجه و جلسات کارشناسی برگزار شده و برای اولین اجلاس سران که فردا برگزار می‌شود برنامه‌ای تنظیم شده است . از نظر ما تشکیل این مجمع ابتکار خوبی است زیرا کشورهایی مثل ایران ، ترکیه ، مصر ، پاکستان  ، اندونزی و مالزی امکانات فراوان فنی و اقتصادی دارند و کشور نیجریه نیز بخاطر منابع نفتی و کشور بنگلادش بخاطر فراوانی جمعیت مهره های مناسبی برای همکاری و ارائه کمکهای لازم هستند . این کشورها حدود 800 میلیون نفر جمعیت دارند و از بازار و موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردارند . این گروه ترکیبی از کشورهای آسیایی و آفریقایی از نیجریه در غرب آفریقا تا اندونزی در شرق آسیا را به هم متصل می‌نماید و فکر می‌کنم می‌تواند حرکت خوبی برای تقویت جهان اسلام باشد . البته این روزها حادثه‌ای اتفاق افتاد که نشان داد این گونه اجتماعات ضروری است و آن اقدام آمریکاییها برای شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب و همچنین تخصیص اعتبار خاصی برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس است . این مسئله سالهاست که مورد توجه دنیا بوده و جای تأمل است که آمریکا در چنین شرایطی اقدام به این کار می‌کند . معنای صریح این اقدام آمریکا این است که اعتنایی به دینای اسلام و کشورهای عربی ندارد و در بدترین شرایط به موضوع ضعیف خود در قبال مسائل خاورمیانه اصرار می‌ورزد. اگر در دنیای اسلام قدرت قابل توجهی بود ، آمریکا چنین اقدامی را مرتکب نمی‌شد چون بیت المقدس در قلوب 5/1 میلیارد مسلمان جهان جای دارد . این نکته که کنگره آمریکا با 400 رأی موافق و فقط 17 رأی مخالف چنین تصمیمی می‌گیرد نشان از بی اعتنایی کامل آنها به 5/1 میلیارد مسلمان است . این امر خود نشانگر آن است که ما باید کارهایمان را برای دفاع از اسلام و مقدسات اسلامی هماهنگ کنیم و من امیدوارم که در این اجلاس نیز بتوانیم گامهایی در این زمینه برداریم