مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر با کشورهای مالزی ، اندونزی و برونئی

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر با کشورهای مالزی ، اندونزی و برونئی

  • جمعه ۲۲ مهر ۱۳۷۳

 

سئوال خبرنگار : جناب آقای رییس جمهور در آستانه سفر به کشورهای اندونزی ، مالزی و برونئی لطفا" بفرمائید که چه اهدافی در این سفر دنبال می کنید ؟

جواب رییس جمهوری : بسم الله الرحمن الرحیم . اولین نقطه این است که ما بدهکاریم به این سه کشور هر سه کشور رؤسایشان آمدند به ایران و مذاکراتی داشتیم اینجا و از ما متقابلا" دعوت کردند ما هنوز توفیق پیدا نکرده بودیم تا بحال که جواب سفر آنها را بدهیم . نکته دوم این کشورها ، کشورهای اسلامی هستند ما امروز در دنیای اسلام مسایل فراوانی داریم برای بحث و بررسی که تقریبا" همه این مسایل مورد نظر هم جزء دستور مذاکرات ما است و مطلب دیگر اینکه در مسافرتهای که آقایان داشتند گویا ما مذاکراتی داریم که بعضی از بحث هایمان ناتمام ماند یا کارهای در دست انجام داریم یا مذاکرات نیمه تمام داریم که باید در آن زمینه ها با آقایان صحبت بکنیم . انشاء الله بتوانیم آنچه که تا بحال بدست آوردیم در مراودات مان آنها را تکمیل بکنیم . همه زمینه ها را هم شامل می شود . هم مسایل فرهنگی است ، هم مسایل سیاسی است ، هم فنی و علمی و هم مسایل تجاری و اقتصادی به معنای اعم در هر نوع اش ما نوعی از روابط داریم و همکاری ها را فکر می کنیم که در این سفر می توانیم یک گامی در جهت اعتلا برداریم .

سئوال خبرنگار : بفرمائید در خصوص تصویب شدن سازمان همکاری اقتصادی اکو و همچنین اتحادیه جنوب شرقی آسیا آسه آن .....

 

جواب رییس جمهوری : بله یکی از بخش هایمان هم همین است . قبلا" هم مذاکره کرده بودیم البته یک کوشش وسیع تری داریم ما با اینها که مسایل جهان سوم است که این روزها حرفهای خاصی درباره اش داریم که و هم همکاری های منطقه ای است . آنها علاقه مند هم هستند که از طریق ما در منطقه آسیای میانه و قسمت های شمالی ما حضور داشته باشند همکاری داشته باشند که آن هم جزء دستورات است . من الان فهرست مسایل مورد نظر را بنا ندارم اینجا بگویم چون طبعا" باز است موضوعات مورد نظرمان انشاء الله در پایان سفرجمع بندی خدمت مردم عزیزمان خواهیم داشت .