مصاحبه
  • مصاحبه

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درپایان سفر به استان ایلام

• شنبه ۱۵ دی ۱۳۷۵

جناب آقای رئیس جمهور؛ سفر چهار روزه حضرتعالی به استان ایلام از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی مهم تلقی می‌شود و قابل ارزیابی است . در بخش سیاسی حضور با نشاط ، پرشور و بسیار گسترده مردم در استقبال برای دیدار از حضرتعالی دارای پیامها و آثار جانبی فراگیری هست . خواهش می‌کنم تحلیل خود را از این مورد بیان بفرمائید.بسم‌الله الرحمن الرحیم . به نظر من هم ، نقطه برجسته مسافرت  به این استان مرزی جنگ زده بعد مردمی آن است که خیلی قابل توجه بود و ما هم در این سفر علاوه بر اینکه وقت زیادی را به کارهایمان اختصاص دادیم وقت قابل توجهی را برای مردم در نظر گرفته بودیم .من در آن مسافرت هر هفت شهرستان استان را رفتم و وقت هم گذاشتم ، بعلاوه بعضی جاهای دیگر ، هم ملاقاتهائی در شهرستانها ، روستاها و بخشهای مختلف جامعه استان داشتم . در شهرستانها ، درخود ایلام در شیروان چرداول ، دره شهر ، آبدانان ، دهلران ، مهران ، ایوان و موسیان که در مجموع هشت شهر را رفتیم .همانطور که شما شاهد بودید مردم واقعآ در حد اعلای حضور در صحنه دیده شدند. دیگر از این بالاتر قابل تصور نبود. در بعضی جاها مانند منطقه شیروان چرداول ، آبدانان و دره‌شهر، سرآبله جمعت آنها حدود هفت هشت هزار نفر است اما روستائیان از اطراف آمده بودند به نحوی که اجتماعی شبیه خود شهر ایلام دیده می‌شد. خیل جمعیت زیاد و پرشور بود. مشکل ما این بود که این مردم را آرام کنیم، برای اینکه بتوانیم صحبت کنیم. به بعضی روستاها به خاطر کارهایمان رفتیم که در کنار روستاها طرحی بود ؛ آنجا هم مردم واقعآ در نهایت صفا و لطف و محبت و بسیار آگاه وبا نشاط دیده شدند. جاهای غیر شهری که ما رفتم مثلاً در منطقه بدره در دره شهر و روستاهای هینی مینی که آن‌جا سد هینی مینی بود یا در منطقه مورموری ، دشت کلات ، منطقه مولاب که برای طرح کشاورزی رفته بودیم ، یا در مهران که برنامه ملاقات با عشایر را داشتیم . در دشت امیرآباد که مردم روستای بالان و بخشی از صالح آباد بودند و در کنار ایوان در دشت غربی ایوان که برای سدی رفته بودیم مردم در روستای سرتنگ جمع شده بودند. در هلیلان که مردم منطقه اجتماع داشتند و در کنار سد سازبن که در دو طرف ، عشایر لرستان در آن طرف رودخانه و عشایر منطقه ایلام در این طرف در خود منطقه سازبان بودند و جاهای دیگری که تصادفآ برای کارها می‌رفتیم، روستایی ها خبر می‌شدند و می‌آمدند. حقیقتآ من از نشاط و شادابی و رضایت و وفاداری مردم بسیار خوشحال شدم. آنجا یک استان محروم مرزی است که در دوران جنگ مردمش خیلی صدمات دیدند. کنار مرز عراق بودند و عراقیها مردم آنجا را اذیت کردند . اصولاً ایلام استان محرومی بوده است . جالب این است که در اکثر شاخصها که بعدآ خواهم گفت مردم آنجا می بینند که زندگی شان بسیار بهتر از بعضی جاهای دیگر است و اکثر شاخصها حتی از استانهای برخوردار جلو است .قشرهایی از مردم را هم جداگانه دیدیم . مثلاً ملاقاتهائی با فرهنگیان داشتیم . دانشگاهیان ، آموزش و پرورش و هنرمندان جمع بودند اجتماع باشکوه و پرمایه‌ای بود.با علما وروحانیون اجتماعی داشتیم . با بسیجی ها جلسه بسیار پرشوری را داشتیم ، با عشایر به عنوان یک بخش از جامعه برنامه خوبی داشتیم . شورای اداری را داشتیم که با مدیران استان مذاکرات مؤثری بود ، چون آنجا استان مرزی است و نیروهای نظامی ، سپاه و ارتش و نیروهای انتظامی‌خیلی نیرومند و وسیع هستند در صبحگاه مشترک شرکت داشتیم . همچنین ملاقاتی جداگانه با نیروی انتظامی‌داشتیم . با کارکنان صدا و سیما اجتماع جداگانه‌ای داشتیم . تقریبآ با همه بخشهای جامعه جداگانه مذاکره و بحث داشتیم که من به نظرات و افکار و خواسته ها و پیشنهادات آنها واقف شدم.

به هر حال جمع بندی بخش مردمی این است که استان ایلام همانطور که در جنگ نشان داد ما با اینکه حدود 400 کیلومتر مرز دارد و در همه مرز هم جنگ بود چهار شهر صالح آباد ، مهران ، دهلران و موسیان خالی شد و دو شهر بکلی نابود و با خاک یکسان شد ولی اینها هیچ آواره نداشتند. آواره ها رفتند در کوهها و مزارع و دشتها کار می‌کردند و تولید می‌کردند حتی از جاهای دیگر آواره می‌پذیرفتند این از افتخارات ایلامیها در جنگ بود. به نظر من این مردم شایسته احترامند . شیعه صد در صد خالص و فوق العاده علاقه‌مند به اهل بیت هستند. در آنجا گروهی از مردم عراق - معاودین - هستند که پیش از انقلاب، دولت عراق ایرانیان ساکن عراق را بیرون کرده بودند، آنجا یک جامعه خوب فعالی دارند که برای من نکته جالبی بودند. به هر حال من برای این مردم احترام زیادی قائل هستم و آنها را خیلی دوست می‌دارم . به خاطر علاقه ای که بطور کلی به مردم دارم از شادابی که در مردم آن منطقه دیدم بسیار لذت بردم . از نکات جالب این بود که وضع شهریها و روستائیها شبیه هم بود . لباس و همه اوضاع زندگی آنها را نزدیک به هم دیدم که برای من بسیار زیبا بود و این نشانه نفوذ سیاستهای محرومیت زدائی است که روستائیها را این قدر به شهری‌ها نزدیک کرده است . باتوجه به اینکه تنوع جمعیت هم در آنجا داریم تنوع قومی ، در بخشهای مختلف استان تفاوتهائی وجود دارد جا دارد که همین جا من این نکته را عرض کنم که حضرتعالی در اجتماع مردم مهران یکی از بارزترین و یکی از نکته هائی که خیلی مشخص بود شادابی حضرتعالی نسبت به سایر نقاط استان بود که بنده در خدمتتان بودم. سال 69 که سفری به مهران داشتید و من دقیقآ چهره حضرت عالی را در اینجا با آن زمان مقایسه کردم تحلیل شما از احساسات در اجتماع مردم چیست ؟بله . حق با شماست . من به مهران زیاد رفته بودم وقتی که مهران آزاد شد رفتم و بعد از مسئولیت در امور اجرائی سال 69 برای بازسازی رفتم یادتان است که آن زمان در مهران هیچ چیز نبود. فقط زمین صاف بود فقط یک دفتر با چند اتاق بود که برای شروع  کار بازسازی ساخته بودیم . ماصبح زود رفتیم و صبحانه را در همان دفتر خوردیم و به وضع رسیدگی کردیم . الان که رفتم دیدم شهر زیبائی ساخته‌اند با خیابانهای وسیع وسرسبز و آب نماهاو استخرها و ساختمانهای کوتاه یک طبقه و نوساز و بکارگیری آجرهای نازک سه سانتی. شهر خیلی زیباست و یک شهر دیدنی است که در موسیان نیز همین وضع بود. منتها موسیان کوچکتر از اینجاست . چون قبلاً به مهران رفته بودم - به موسیان نرفته بودم - نهایت شادابی ممکن را در مردم دیدم به همین دلیل من از آن منظره شاداب شدم . در بخش طرحهای این استان در سفر چهار روزه حضرتعالی نزدیک به هزار طرح عمرانی افتتاح و یا بازدید شد و یا عملیات اجرائی آن شروع شد که ارزش سرمایه‌گذاری این طرحها نزدیک به دو هزار میلیارد ریال برآورد شده است . خواهش می‌کنم درمورد تأثیر این طرحها در اقتصاد ملی توضیحاتی بفرمایید. بله این هم قابل توجه است . در استان ایلام آنقدر کار شده که این استان محروم در اکثر شاخصها از حد بالایی برخوردار است . نکته جالب این است که هنوز طرحهای بزرگ استان یا به ثمر نرسیده یا کارش تازه شروع شده است . من همان رقمی را که شما گفتید همین طور می بینم . حدود 200 میلیارد تومان طرح جدید را داریم و 30 میلیارد تومان طرح را افتتاح کردیم. نزدیک 250 میلیارد تومان طرح در استان بود که دیدیم و افتتاح کردیم یا شروع نمودیم .بعلاوه کارهای فراوانی که انجام شده و به اتمام رسیده است و ما کاری به آنها نداریم که بطور مثال یک قلم آن بازسازی مناطق جنگی است که بیش از 30 میلیارد تومان خرج بازسازی کردیم خرج همان شهرهائی که خراب شده بود. دربازسازی کار معجزه آسائی شده است . من همین جا باید از مدیران و کارکنان بازسازی تشکر کنم که اینجور این استان را ساختند. شاید یکی از ادله سرعت تبدیل به برخوردارشدن استان از شاخصهای بالا همین کار بازسازی به اضافه کار دفتر مناطق محروم باشد که پول زیادی در آنجا خرج کرده است .چند نوع کار داشتیم که من یکی یکی می‌گویم اگر فراموش کردم شما یادآوری‌کنید و اگر هم سئوال کردید جواب می‌دهم . از اول شروع می‌کنیم . اول همین بازسازی است که تقریبآ هر کاری که لازم بوده کرده‌اند و سال آینده هم اعتبار بازسازی داریم که ان‌شاءالله کارهای جدیدی در بازسازی اتفاق خواهد افتاد.راه یکی از کارهای ما بود که آنجا برج فرودگاه مجهز شده است و سیستم نورشب آن هم شروع شد. ما بیش از ده طرح راهسازی را افتتاح کردیم . یکی از آنها تونل آزادی بود که یکی از آرزوهای 60 ساله مردم ایلام است . می‌دانیدکه ایلام با کبیر کوه که یک رشته  کوه بسیار پرخیر و برکت است از شهر ایلام جدا می‌شود ، یک منطقه این طرف کبیر کوه و یک منطقه طرف دیگر کبیر کوه قرار دارد و عبور از این کبیر کوه برای مردم خیلی سخت است مخصوصآ در زمستانها و درگردنه‌ها، بعلاوه راه هم خیلی دور می‌شود. این تونل باعث شد که منطقه شیروان چرداول که آن طرف کوه و منزوی است با راهی کوتاه به شهر ایلام وصل شود ؛ مردم در عرض چند دقیقه از کوه می‌گذرند. کاری که ما اینجا کردیم این است که این راه مستقیم به کرمانشاه وصل شود و شاخه دوم راه کربلا شود . ما یک راه کربلا داریم که از طریق قصرشیرین و خسروی می‌رود . این راه را از کرمانشاه از طرف ایلام به مهران می بردیم به همین دلیل کار حمل و نقل مهران را همانجا شروع کردیم. با سرمایه‌گذاری که در دشت مهران خواهد شد آن دشت چند ده هزار هکتاری آباد و سرسبز و تبدیل به یک گلستان خواهد شد. یکی از ایستگاههای زوار کربلا دشت مهران می‌شود که فعلاً برای ما یک منطقه تاریخی الهام بخش است . همانطور که قصرشیرین است . سرنوشت قصرشیرین و مهران مثل هم است. هر دو جا را برای مسافران کربلا بسیار زیبا وآباد خواهیم کرد که اینجارا هم باید مثل کربلاحساب کنند. کربلای شهدای ایران است .در بخش کشاورزی ما شش الی هفت  طرح بزرگ آبیاری قطره‌ای یا بندهای انحرافی - مثلاً بند انحرافی میرعلمدار یا سه سد انحرافی روی دوایرج و یادشت مورموری و کلات و جاهای دیگر را افتتاح کردیم . چیزهائی هم شروع شد که در کشاورزی حرکت وسیعی است . کارهائی که جهاد سازندگی در آنجا دارد خیلی وسیع و مردمی است . حدود 85 طرح آنها را ما افتتاح کردیم . برقرسانی ، آبرسانی ، کارهای جنگلی و دام ، شیلات و عشایر خیلی فراوان بود. منجمله از طرحهای مهمی که سراغ آن رفتیم یکی طرح آبخوان‌داری بود که مردم ما هنوز با آبخوان‌داری خوب آشنا نیستند ، چون یکسال است که این سیاست را از سفر بم در نرماشیر اعلام کردیم . هنوز همه مردم واقف نیستند. یکی از کارهای بزرگ کشور است که من انتظار دارم در آینده فراموش نشود؛ این طرح ، کشور ما را از کم آبی نجات می‌دهد . مردم می‌دانند که کشور ما کوهستانی است و خیلی جاها کوهستان دارد. تعداد زیادی رودخانه از کوهستان وارد دشت می‌شود گاهی در بهار یا زمستان باران می‌آید و این آبها به صورت سیل به دشتها می‌رود یا به دریا می‌ریزد، به هر حال قسمتی از آن استفاده می‌شود تعداد زیادی رودخانه از کوهستان وارد دشت می‌شود گاهی در بهار یا زمستان باران می‌آید و این آبها به صورت سیل به دشتها می‌رود یا به دریا می‌ریزد به هر حال قسمتی ازآن استفاده می‌شود . در جاهائی که می‌شود سد بزنیم ما سد ساخته ایم یا داریم می سازیم ولی برای مقدار زیادی از اینها نمی‌شود سد ساخت یا جای سد نیست یا ارزش سرمایه گذاری برای یک سد بزرگ را ندارد بنابراین طرحی الان به نام آبخوان داری که از طرحهای جدید دنیاست وجود دارد و آن این است که ما در همان دهنه ورود آب به دشت که قاعدتآ زمین آنها از آبرفتهای درشت دانه پرشده است وگاهی ده‌تابیست متر آبرفتها جمع شده است و اینها به صورت آب انبارهای زیرزمینی می‌توانند آب را نگه‌دارند؛ جهاد طرحی اجرا می‌کند و وزارت نیرو هم در بعضی جاها همین کار را می‌کند که با زدن شیارها جلوی مسیر سیل و خاکریزهای کوچک آب را پشت اینها پخش می‌کند و همانجا هم درخت می‌کارند درختهائی که با آب کم سازگار باشند. این درختها در ظرف چند سال به یک جنگل تبدیل می‌شود یعنی در مقابل هر دهنه‌ای که سیل دارد یک جنگل ایجاد می‌کنیم و آبهائی که از دست می‌رفت به زمین تزریق می‌شود و دشتهای زیرپای این جنگلها را پرآب می‌کند. چاه‌هائی که بیلان آن ها الان منفی است در ظرف چند سال مثبت می‌شود و برداشت آب در آنجا جایز می‌شود که یک نمونه آنرا که عمل شده است دیدیم . شانزده چاه با بیلان منفی بوده است که آب آنها ده تا پانزده متر پایین رفته بود این طرحها که اجرا شد به بیش از 20 چاه تبدیل شده است و آب هم بالا آمده است در دامنه کوهها در  ایران می‌شود این کار را کرد که ما داریم انجام می‌دهیم . مردم هم اگر بخواهند وارد شوند می‌پذیریم که آنها هم بیایند و سرمایه گذاری کنند . ما در دشت دهلران در دامنه کوههای دالپری یک طرح 10 هزار هکتاری را هم بازدید کردیم و هم فاز دوم آنرا شروع کردیم .امسال در بهمن ماه بنا داریم 60 میلیون درخت در همین آبخوانها غرس شود ؛ به تعداد تمام جمعیت ایران . جهاد این طرح را اجرا می‌کند و هزینه‌اش را هم ما تأمین کردیم و هر سال این طرح توسعه پیدا می‌کند . یک طرح دیگری جهاد داشت و آن کشتارگاه صنعتی بود که از کارهای بسیار مهم در کهگیلویه هم این کشتارگاه را داشتیم . در مناطق دامی و جنگلی این کار خیلی لازم است کشتارگاههای عظیمی است که هم کشتار بهداشتی است و گوشت بهداشتی به مردم می‌رسد و هم از ضایعات استفاده می‌شود دیگر خون و مو و استخوان و شاخ و سم و هرچه که گوسفندها و گاوها دارند به محصولات با ارزش تبدیل می‌شود. طرح دیگر؛ طرح عشایری جهاد در دشت مهران بود و خیلی زیبا بود. همانجائی که عشایر در زمان جنگ تار و مار شده بودند، چاههای عمیق زیادی اکنون زده‌اند و زمینها را آماده کرده بودند. شهرک اسکان عشایر را ساخته‌اند. من بین عشایر رفتم اینقدر عشایر ممنون ومتشکر و با حال بودندکه ما را به وجد آوردند. عده زیادی اسب سوار آمده بودند ما هم تشویق شدیم که سوار اسب آنها شویم که اسب ، بسیار سریع و تیزپا بود و ما را برداشت و به بیابانها برد آنقدر سریع رفت که عمامه ما را هم بادبرد. من عشایر را آنقدر با حال دیدم که از طرح اسکان عشایر خوشحال شدم یکی دوسال است که اجرا می‌شود و ان‌شاءالله عشایر را به یک زندگی خوبی خواهد رساند. که اینها در طول تاریخ حق زیادی به گردن ما دارند.طرحهای دیگری هم جهاد داشت ، یک پارک جنگلی چهارهزار هکتاری است که بزرگترین پارک جنگلی ایران  خواهد بود در کنار شهر ایلام ، در ارتفاعات بین فرودگاه و شهر که برای محیط زیست آن منطقه خیلی مهم است. 185 طرح عمرانی را جهاد به نتیجه رسانده بود ، طرح شیلات (پرورش ماهی ) در مرز کشور را بازدید کردیم که چون خیلی آب در مرزهایمان هرز می‌رود در مرزها طرح پرورش ماهی را برای مرزنشینان تنظیم کردیم که استفاده کنند و هم مرزنشینان وضعشان خوب شود و هم از آب و زمین بهتر استفاده شود.وزارت نیرو همه جا طرحهای بزرگ دارد ؛ من‌جمله در استان ایلام که برای من جاذبه فوق‌العاده دارد . ما در ایلام خیلی رودخانه داریم چون از دامنه کبیرکوه - در دو طرف آن - سیل جاری می‌شود و کرخه نیز از آنجا عبور می‌کند از کرمانشاه و همدان و لرستان آب می‌آید و از آنجا از مرز دو استان عبور می‌کند . طرحهای وزارت نیرو هم در برق و هم در آب طرحهای خیلی عظیمی است . پنج ، شش سد در آنجا در دست کار است . سدهایی که شروع کردیم یکی سد سیمره واقع در منطقه هینی مینی دربدره است که یکی از سدهای بزرگ کشور ما در آینده خواهد بود و 3250 میلیون متر مکعب آب و 67 میلیارد تومان هزینه دارد. سد سازبن با یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب آب یک بار دیگر پشت سد قرار می‌گیرد برای تولید برق و همچنین جلوگیری از آمدن رسوبها که سد کرخه را پرنکنند.این کار خیلی لازم بود که دارند انجام می‌دهند، آن هم 45 میلیارد تومان هزینه دارد. طراحی و ساخت همه طرحها با خودمان بوده است . سد بزرگ دهلران روی رودخانه‌ای که آنجا هست و رودخانه بسیار مهمی است که از دشتهای وسیع دهلران عبور می‌کند این سد هم نزدیک 200 میلیون متر مکعب آب - به اندازه سد کرج می‌تواند پشت سر خودش داشته باشد که کار آن شروع شد. سد مهمتر دیگر سد ایلام است که بالادست مهران می سازیم که آب دشت مهران، شهر ایلام و دشت امیرآباد را تأمین می‌کند که بند انحرافی آن هم ساخته شده است و پمپاژ آن هم افتتاح شد و بهره‌برداری از آن شروع شد . طرح انتقال آب به شهر ایلام که 20 میلیون مترمکعب آب را به ایلام می برد. سد ایوان که روی رودخانه گنگیر می‌زنند آن هم سد مهمی است . همچنین کانال و زهکشی و پمپاژ دو دشت هلیلان و امیرآباد که وزارت نیرو اجرا می‌کند آنها به نتیجه رسید و من که آنجا بودم مورد بهره‌برداری قرار گرفت .به اضافه کار خیلی مهمی که ابتکار آنها بود و ما لذت بردیم از کارشان ، انتقال بخشی از آب دریاچه سد کرخه و دشت عباس و در انتها به دشت وردشت در غرب دهلران است که نزدیک صد هزار هکتار را از سرمایه‌گذاری سد کرخه استفاده می‌کنند، فقط یک کانال 6 کیلومتری از دریاچه می‌زنند آب آنجا زیادی است و آب را به این طرف می‌آورند و این دشت را زیر بال خودش می‌گیرد و بنظر من این ابتکار بعد از ساخت سد کرخه یکی از افتخارات وزارت نیرو است . همچنین از لحاظ برق ما که آنجا بودیم 48 میلیارد ریال طرحهائی که انجام داده بودند افتتاح شد و طرحهای جدید شروع شد.وزارت کشور و شهرداریها تعداد زیادی طرح عمران شهری داشتند که همزمان افتتاح شد. از جمله طرح والفجر ایلام است . یک ارتفاع خوبی در کنار شهر است برای مردم استخر ، آب‌نما ، پارک، شهربازی برای کودکان و میدان امام حسین و چیزهای زیادی آنجا ساخته‌اند که شهر مرزی ایلام را خیلی زیبا می‌کند. نیروی انتظامی‌که تابع وزارت کشوراست تعداد زیادی طرح عمرانی داشت از جمله پاسگاههای مرزی که در زمان جنگ خراب شده بود. الان همه را ساخته اند و در این سفر افتتاح شد که برای مرز ما یک اقدام حیاتی است .وزارت کشاورزی، آموزشگاههای فنی در دهلران و مهران ساخته است ، البته با بودجه بازسازی ، که برای آموزش نیروهای فنی که هم افتتاح کردیم و هم بازدید کردیم . این کارها از کارهای زیربنائی و مهم ماست.وزارت آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش ، هر دو طرحهای زیادی داشتند. 60 طرح آموزشی افتتاح شد که من آنجا بودم . وزارت بهداشت و درمان از پیشتازان بالا بردن شاخصهاست . در آنجا از لحاظ تعداد تخت نسبت به مردم از همه ایران شاید وضعشان بهتر باشد. چند بیمارستان جدید هم در دهلران و مهران و شیروان چرداول و در جاهای دیگر بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و بیمارستان 50 تختخوابی آبدانان افتتاح شد . انواع آموزشکده های مورد نیاز علوم پزشکی آنجا هست . دانشگاههای دولتی در ایلام حدود 7 هزار دانشجو دارند . و دانشگاه آزاد هنوز آنجا نرفته است و اگر برود نسبت دانشجو الان در وضع خوبی است و جالب این است که 60 درصد دانشجویان آنجا نیز بومی هستند. بخش آموزش عالی بحمدالله خوب شده است .وزارت ارشاد یک فرهنگستان بسیار نیرومندی را ساخته است که بسیار جامع بود . فرهنگسرائی که وزارت ارشاد در آنجا ساخته است مجتمع فرهنگی - ورزشی آن یکی از نمونه های خوب بود که در کمتر استانی چنین واحدهایی یافت می شود ؛ البته بناست که در همه جا بسازند . آنجا از این بابت جلو است که رفتیم و افتتاح کردیم . سازمان ثبت اسناد طرح کاداس را که از طرحهای زیربنائی برای اسناد کشور است افتتاح کرد و اسنادی را به مردم داد . چون منطقه جنگ زده هم هست و سندها مغشوش شده و قطعات درهم رفته است ، آنجا و خرمشهر سرعت بیشتری به خرج دادند. کار بسیار بزرگی است که آقای زواره‌ای به آنجا آمد و برای مردم توضیح داد. مثل همه جا که می‌رویم مخابرات؛ آنجا هم خیلی کار کرده است و بیش از صد طرح هنگامی که در آن‌جا بودیم افتتاح شد که پست و تلفن و چیزهای مورد نیاز را به همه جا رسانیده‌اند. دفتر مناطق محروم در آن استان بسیار فعال بود و لذا مردم مناطق محروم خیلی راضی بودند ، همانجا به ما گفتند یک روستایی در منطقه محروم با یک دامداری، برای هزینه های مراسم استقبال هیأت ما 50 گوسفند داده بود که خودش جمعآ 400 گوسفند داشت . این سخاوت از یک دامدار متوسط برای ما الهام بخش بود من‌گفتم گوسفندان را بفروشند و به اضافه کمکی که من کردم یک بنای مهمی یا مسجدی و یا هر چیز که آن منطقه لازم دارد بسازند و برخورداری روستایشان اضافه کنند.چون در منطقه مرزی تبلیغات برای مامهم است در همان روزهائی که ما آنجابودیم دهها طرح عمرانی را صدا و سیما افتتاح کرد ، از جمله یک فرستنده پرقدرت در نخجیر که از مناطق استراتژیک ماست برای فرستادن موج که عراق را هم تحت پوشش بگیرد. بقیه دستگاهها هم از این طرحها داشتند که حالا یادم نیست . حضرتعالی به برخی شاخصهائی اشاره کردید که استان در قیاس با سطح ملی فراتر است منجمله در بخش آموزش و پرورش و بهداشت و درمان .بله این چیز جالبی است که یک استان محروم در بعضی شاخصها ازخیلی جاهای دیگر جلوتر است. مثلاً روستاهای استان ، مخصوصآ روستاهای بالای 20 خانواری را برای برق و آب و مدرسه و راه و بهداشت جلو بیندازیم . به هر شهرستانی که می‌رفتیم مثلاً اگر 80 روستا داشت 78 روستا همه چیز گرفته بودند. شاخصهای برخورداری از آب و برق و راه ، بهداشت ، مدرسه و تلفن از همه جای کشور قوی‌تر بود. این خیلی جالب بود ، به ما گفتند اگر امکانات برای 20 روستای دیگر بدهید ما دیگر روستای محروم بالای 20 خانوار نداریم و ما قبول کردیم و دفتر مناطق محروم امسال اعتبار آنها را دارد که به آن حد برسانند. البته دو سه چیز هست که باید روی آن بیشتر کار شود و کار نشده است یکی راه آهن است که به استان نرفته است یکی گاز است که به استان نرفته است ، با اینکه خود منطقه منابع نفت و گاز دارد . یکی صنعت است که تقویت نشده است .بخش صنعت در این سفر ما خیلی چیزها ارائه داد. الان کارخانه سیمانی آنجا ساخته اند که سنگ شکن و مخلوط کن آن افتتاح شد و قرار شد تا بهار محصول نهائی آن بیرون بیاید . این یکی از کارخانه های مدرن و بزرگ ماست که کل استان را متحول می‌کند چون سیمان در آنجا در سازندگی خیلی نقش دارد و راه آنها هم دور است .یکی گاز است که قرار شد شروع کنیم و از لوله های نزدیکتر گاز را ببریم ویکی هم صنعت است که بنا شد تشویق کنیم که صنعت را در آنجا توسعه دهند . الان البته شروع شده است . وزارت صنایع، سه شهرک ساخته که یکی از آنها را در ایلام افتتاح کردم و یک نمایشگاه صنعتی گذاشته بودند و من از 75 غرفه آن بازدید کردم و دو سه تا صنعت بدیع آنجا دیدم که مهم است . بقیه صنعتگران هم می‌توانند دنبال آن بروند. از میوه بلوط و دانه های دیگر بلوط محصولات بسیار گران قیمتی می‌سازند که کیلوئی 80-90 دلار صادر می‌شود . جالب این است که معاودین عراقی این ابتکار را کرده‌اند، همان معاودینی که از 20 سال پیش در ایران بوده‌اند. در همان موقع که ما آنجا بودیم دهها طرح صنعتی افتتاح شد ولی این استان هنوز از لحاظ صنعت به پای استانهای دیگر نرسیده است. به کسانی که بروند آنجا سرمایه‌گذاری کنند ارز می‌دهیم، برای اینکه این عقب ماندگی استان هم جبران شود مخصوصآ صنایع جنبی کشاورزی و دام و جنگلی که وزارت صنایع در اولویت قرار داده است. حضرتعالی در طول سفرتان صحبت از طرح عظیم زاگرس کردید خواهش می‌کنم در مورد ابعاد این طرح وچگونگی اجرای آن توضیحاتی بفرمائید.بله . این یکی از طرحهائی بود که جایش همان ایلام بود چون صد درصد در حوزه طرح زاگرس است و تعداد زیادی رودخانه و مراکز پرآب که تأثیر زیادی در کشور دارد در آنجا است. ایلام در شاخصهای طرح توسعه زاگرس جایگاه بالائی دارد. این یک طرح بسیار عظیمی است که بخشهای مختلف آن جداگانه عمل شده و ماهم اعلام کردیم ولی حالا مجموعه طرح را می‌خواهیم هماهنگ اعلام کنیم . زاگرس از نعمتهای عظیم خداوند به ایران است هم از لحاظ استراتژیکی که یک سد دفاعی است و همیشه ایران را از طرف جنوب حفظ کرده است . منطقه ای که از آرارات تا گواتر یعنی از شمال غربی کشور تا جنوب شرقی کشور یک خط پیوسته ای دارد ، کوههای سربه فلک کشیده در همه جا . البته اینها در هر جائی یکی شاخه‌هائی پیدا می‌کند و منشعب می‌شود البته جابه جا فرق می‌کند . قله های مثل دنا و الوند نیز در همین منطقه هستند . در تابستانها در بعضی از قسمتهای آن برف است و هیچ وقت بی برف نیست . ما منطقه ای را به پهنای  200 کیلومتر و طول 1800 کیلومتر ازمیناب تا پیرانشهر برای این طرح جامع مشخص کردیم و جهاد روی طرح جامع بیشتر مطالعه کرده است . اینجا حدود 5/7 میلیون هکتار جنگل با ارزش دارد جنگلهائی که دانه‌های بلوط و دانه های وحشی و سایر گونه‌های گرانقیمت را دارد تا بحال از اینها استفاده نمی‌شده است ، ولی با صنایعی که ایجاد شده و اشاره کردم ، شناسائی آنها شروع شده و ما می‌توانیم کلی از اینها سود ببریم . مثلاً از همین بنه وحشی یک کارخانه‌ای در ایلام دیدم که شیره اینها را می‌گیرند با ایجاد شیار روی کنده های آنها صمغی می سازند که این محصول بیش از صد دلار در کیلو قیمت دارد و این همه بنه وحشی که در اینجا هست و این همه بلوط که هست خوراک دام و مواد صنعتی کشور می‌شود.رودخانه‌های عظیم آب را در اینجا داریم که به دو طرف می‌آید ، هم به طرف مرکز کشور و هم به طرف خارج ، محاسبه ای که کردیم در آن مقدار که فعلاً شناسائی کرده ایم 20 هزار مگاوات برق می‌توانیم بگیریم که مثلاً بیش از 10هزار آن را کارون می‌دهد. چند هزار مگاوات را دز میدهد. همین کرخه بیش از3 هزار مگاوات برق می‌دهد که در همین سفر حدود 1500مگاوات آنرا شروع کردیم. 500 هزار تن ماهی قزل آلا در سرابهایی که از چشمه ها و جاهائی که می‌شود ماهی پرورش داد بدست می‌آید که البته بیشتر هم می‌شود، این وضع موجود را می‌گویم وگرنه در حال توسعه است . علاوه بر دشتهائی که فعلاً معمور است یک میلیون و پانصد هزار هکتار زمین جدید را می‌توانیم زیر کشت‌های استراتژیک ببریم. الان ایلام  60 میلیون دام دارد که می‌توانیم آنرا به 100 میلیون دام برسانیم . باغستانهای فراوان گردو و بادام و زیتون و انگور به صورت دیم در بین همین جنگلهای بلوط که نوعآ تنگ است می‌توان ایجاد کرد. حالا این بخشی از چیزهای عمده‌ای است که الان در ذهن من ماندهاست . طرح جامع آن‌را معرفی خواهند کرد . ما این طرح را به عنوان هماهنگ کننده مجموعه فعالیتهائی که داریم آب و برق و کشاورزی و سایر چیزها اعلام خواهیم کرد. این منبع عظیم خدادادی که به ما داده است از آن استفاده کنیم . البته برق خیلی بیشتر است چون الان گاز و نفت ما ارزان است دنبال نیروگاههای بخاری وگازی می‌رویم . اگر قیمت واقعی نفت حساب شود من فکر می‌کنم خیلی بیش از اینها می‌توانیم برق بگیریم. چون این سدهائی که می سازیم فعلاً جنبه آبیاری دارد اگر بخواهیم برای برق بسازیم قطعه به قطعه در ارتفاعات می‌توانیم سد بسازیم و آب پشت سدها جمع شود از این سد برق بگیریم برویم به سد بعدی بازبگیریم ده بار بیست بار می‌شود در مسیر کارون و کرخه برق تولیدکرد ، تا به آن نقطه پایین برسد. واقعآ ثروت عظیم و تمام نشدنی هم هست . نفت یک روزی تمام می‌شود . اما آب ، باران و این کوه همیشه است از قدیم بوده و باز هم خواهد بود. باتوجه به مرزی بودن استان ، جناب آقای رئیس جمهور ، موضوع امنیت یکی از محورهای مهم است حضرتعالی امنیت استان را چگونه دیدید؟امنیت بسیار قوی است. شما با ما بودید ما چهار روز شهرها و روستاها را رفتیم و با مردم زندگی کردیم ، خون از دماغ کسی نیامد ، مردم خیلی آگاه هستند . مردم آنجا واقعآ رشد کرده اند هم عشایر ، هم روستائیان و هم شهریها ، زن ها و مردها . از نکات جالب نقاط مرزی قدیم این است که زنهای آنجا همدوش مردها ، در دانشگاه ، در مدرسه و در همه امور کشور شرکت دارند. در آبدانان که یک شهر منزوی است بین کبیرکوه و دینار کوه در یک دره گیر کرده است آنجا تعداد دانش آموزان دختر بیشتر از دانش‌آموزان پسر است. گفتند حدود 8 هزار دانش‌آموز دختر دارد و حدود 7 هزار دانش‌آموز پسر . در مجموعه دانشگاههای پزشکی آنجازن بیشتر از مرد تحصیل می‌کند. زنها بحمدالله به میدان آمده‌اند و مردم آگاه و پیشرفته و امنیتی و مرزداران مطمئنی دارد . امنیت آن‌جا هم به گونه‌ای است که سایر نقاط کشور است. هرکس در هر جا سرمایه گذاری کند مثل تهران و اصفهان است.

ضمنآ آنجا یک ملاقات با برادران اطلاعات داشتیم که آنها مسئول قسمت عمده مسائل امنیتی هستند که گزارشهای اطمینان بخشی از و کارهای با ارزشی که در نوار مرزی کرده‌اند، ارائه دادند. یکی از پایانه های مهم کشور در مهران در دست احداث است نقش این پایانه را در غرب کشور چگونه ارزیابی می‌کنید.به هر حال در آینده یکی از مسیرهای پرمسافرما همین مسیر کربلاست که مردم ما سالهاست که تشنه هستند.

این پایانه برای خدمت دادن به مردم بسیار با ارزش است که ما کار آنرا شروع کرده‌ایم و به استقبال سفر کربلا رفته ایم .بخش فرهنگی در آنجا در اولویت قرار گرفته است. ما چندین مجتمع ورزشی در مهران و جاهای دیگر افتتاح کردیم و قرارشد که چیزهای جدیدی هم ساخته شود . در ایلام روحانی نسبت به سایر استانها کم است . کلنگ مدرسه علمیه ای را در آنجا زدیم که ساخته شود. یک مدرسه قدیمی کوچکی دارد ، همچنین مصلای آنرا تقویت می‌کنیم .

از لحاظ مدیریت هم آنجا دانشکده آموزش مدیریتهای کشور که سازمان اموراستخدامی اداره می‌کند مرکز بسیار پیشرفته ای را ساخته است که من بازدید کردم. افتتاح کردم قرار است که در همه کشور ما نیروهای دولتی -بخصوص مدیران - را آموزش دهیم هم برای ارتقاء کیفیت مدیریت و اداره کشور و هم برای بالا آوردن سطح زندگی خود کارمندان که از کارهای خوب ماست .مدیران استان - که خوشبختانه  80 درصد آنهاهم بومی هستند این چیز جالبی است آدم خیال می‌کند مناطق دور افتاده را مدیران استانهای دیگر اداره می‌کنند - بین روحانیت ، امام جمعه و نمایندگان اتحاد بسیار خوبی بود . از همه آنها تشکر می‌کنم.

از مدیران ، بخصوص از مردم ، خانواده های ایثارگران که ملاقات خوبی با آنها داشتیم و همچنین از خبرنگاران و رسانه ها که کمک می‌کنند که این واقعیتها در اختیار مردم قرار گیرد تشکر می‌کنم .