مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی درباره طرح ملّی نگارش قرآن کریم در یک روز

مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی درباره طرح ملّی نگارش قرآن کریم در یک روز

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۷۹

 

Èنظر کلّی حضرت عالی درباره طرح ملّی نگارش قرآن کریم در یک روز چه می‌باشد؟

Éبسم‌الله الرحمن الرحیم، باید خدمت تمام کسانی که در این طرح مهم اسلامی و ملّی شرکت کردند، تبریک بگویم. کسانی که اصل مسئله را طراحی کردند و هم برادرانی که در صداوسیما زحمت مدیریت این طرح را می‌کشند و هم هنرمندان، خطاطان و تذهیب‌گرانی که وقت گذاشتند.

این حرکت را به عنوان یک حرکت استثنائی و یک بار نمی‌بینم. ان‌شاءالله شروع یک کار طولانی باشد تا هنرهای اصیل ایرانی که بسیار با ارزش است، احیا شود. چون احیای آنها وظیفه همه‌ی ماست. باید آنها را تکمیل و به روز کنیم. این کار، هنر ایرانی را بیشتر به قرآن نزدیک می‌کند.

قرآن مهمترین سند زندگی بشریت از آدم تا قیامت است. هیچ سندی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زندگی انسانها به اندازه قرآن نقش نداشته است. هر چه جلوتر برویم، نقش قرآن هم بر جسته‌تر می‌شود. هنر هم همیشه این گونه بود. هنر با نقاط زیبایی که در زندگی انسانها ترسیم می‌کند، زندگی را بسیار شیرین و معنادار می‌کند.

هر هنری که بتواند با قرآن آمیخته شود، ولی در قرآن نباشد، خسارت می‌بیند. ما وظیفه داریم این هماهنگی را بین قرآن و هنرهای ایرانی ایجاد کنیم. باید زیبایی‌های ظاهری را با زیبایی‌های معنوی قرآن تکامل ببخشیم. باید این کار را وارد تاریخ کنیم.

امیدوارم جمهوری اسلامی بیش از دیگر کشورها از عهده این کار بر بیاید. قطعآ شما که پیشتاز هستید، امیتاز دارید. خداوند را شکر کنید که چنین امتیازی را به شما داده است.

Èخیلی ممنون

Éموفق باشید