مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا.... هاشمی رفسنجانی درباره سدّ دوستی مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز مشهد

مصاحبه آیت ا.... هاشمی رفسنجانی درباره سدّ دوستی مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز مشهد

  • محل سدّ دوستی
  • جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۱

 

 

علاقه فراوان مدیران و

مسؤولان آب برای انجام کار

تأخیر در اجرای سدّ بخاطر

ناهماهنگی میان دو کشور

ایران و ترکمنستان 

گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور

ترکمنستان

È آقای هاشمی‌رفسنجانی، شما در سوّمین روز سفر به استان خراسان، امروز از روند عملیات اجرایی سدّ دوستی در مرز ایران و ترکمنستان در شمال شرقی استان خراسان بازدید کردید. ارزیابی حضرت‌عالی از پیشرفت کار چگونه است؟ چه راهکاری برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این طرح عظیم ملّی دارید؟

É بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. دیدم که مدیران و مسؤولان آب و پیمانکاران با عشق و علاقه کارشان را انجام می‌دهند. ولی چون این طرح مشترکی است و یک طرف آن ما هستیم و یک طرف کشور همسایه است، در سالهای گذشته طبعآ مشکلات هماهنگی و همکاری بوده است. لذا دچار یک مقدار تأخیر شده بود. قبلا من از جناب آقای اردکانیان در یک بازدید دیگر اوضاع این سدّ را پرسیدم. احساس کردم نیاز دارد که ما یک مقدار کمک کنیم برای اینکه مشکلاتی که احتمالا از ناهماهنگی ناشی می‌شود، حل شود که قرار بازدید گذاشتیم و جزو اهداف سفر من به مشهد بود.

به آقای نیازوف در ترکمنستان اطلاع دادیم که می‌خواهیم از سدّ بازدید کنیم و علاقه‌مند هستیم که ایشان هم باشند و ایشان هم خوشحال شدند و تصمیم گرفتند بیایند. امروز هوا نامناسب بود و هواپیمای ما هم نیامد و چون مسافت آنها 500 کیلومتر بود، نمی‌توانستند مثل ما با ماشین بیایند. ما در اینجا تلفنی با ایشان صحبت کردیم. صحبت تلفنی ما مفصّل است. هم

توافق با رئیس‌جمهور

ترکمنستان در مورد جلو

انداختن یک ساله

بهره‌برداری از سد

اهمیّت زیاد سدّ دوستی

زیارت امام(ع) هدف

اوّل سفر

سرعت پیشرفت بالای متروی

مشهد

ایشان و هم من خواستیم که یک سال طرح را جلو بیندازیم و بنا شد که آقایان در وزارت نیرو این اقدام را کنند و دو بند به قرارداد اضافه کنیم و یک سال جلو بیندازیم.

باید موانع جزیی که گاهی هماهنگی‌ها را تأخیر می‌اندازد، برطرف شود. اهمیّت این سد خیلی زیاد است. اوّلا حدد 500 میلیون متر آب از دست ما خارج می‌شود و این خسارت مهمّ به‌صورت سالانه است. ثانیآ منطقه‌ی سرخس احتیاج به این آب دارد و باید منطقه را با این آب آباد کنیم و اگر آبی از اینجاها به مشهد نرسد، حتمآ دچار مشکل بی‌آبی می‌شود که همه‌ی اینها جزو اهداف مهمّ ملّی است. ان‌شاءاللّه با همّتی که دوستان در وزارت نیرو می‌کنند، بتوانیم یک سال زودتر سد را به بهره‌برداری برسانیم.

Èچون حضرت‌عالی عازم تهران هستید، اگر مقدور است نتیجه‌ی سفر و ارزیابی خود را از سفر به استان خراسان و شهر مقدّس مشهد و بازدیدها و دیدارها بفرمایید.

Éدر مشهد بیشتر برای زیارت بودیم که طبیعی است هر زائری برنامه خودش را دارد. سه، چهار برنامه هم داشتیم. اوّلا مترو را دیدم و خوشحال شدم که متروی مشهد به سرعت پیش می‌رود و کار مهمّی برای مشهد است. با مهندسان بسیجی که از سراسر کشور آمده بودند، ملاقات خوبی داشتیم و صحبت کردیم. با علما، روحانیون، مدیران استان و استاندار بحثهای معمولی داشتیم و درباره شرایط کشور با آنها حرف زدیم. کار خوبی هم انجام شد که شبکه هفت آموزشی استان خراسان افتتاح شد. فکر می‌کنم خراسانی‌ها از این شبکه استفاده کنند و در بخشهای آموزش و پرورش، دانشگاهی و جاهای دیگر می‌تواند تأثیر بگذارد.

Èفکر کنم ساختمان موزه بنیاد پژوهشهای اسلامی را که

ساختمان موزه بنیاد

پژوهشهای اسلامی از طرحهای

پایه‌ای آستان قدس

لزوم تقویت استان خراسان

لزوم حفظ مرکزیت فرهنگی

استان خراسان

حضرت‌عالی دیروز بازدید فرمودید و با حضور حضرت‌عالی آغاز به‌کار کرد و بهره‌برداری از ساختمان آن شروع شد، فراموش کردید. اگر مقدور است در این‌باره توضیح بفرمایید.

Éیکی از طرحهای پایه‌ای آستان قدس است. اصولا در کشور ما، توجّه به تحقیقات کم‌کم جدّی می‌شود. خوشبختانه آستان قدس پیشتاز شد و یک ساختمان بسیار آماده ازهر جهت تهیّه کرد و نیروهای خوبی هم جمع کرد و این برنامه ما را خوشحال کرد.

Èبا توجّه حضور قدرتمند کشورهای آسیای میانه در اطراف استان خراسان، ما بحث تقسیم استان را داریم. نظر خودتان را در مورد تقسیم استان خراسان بفرمایید و اینکه تبعات مشکلات ناشی از عدم تقسیم استان را به چه شکلی باید حل کرد؟

Éمایل نیستیم در مسأله‌ای که حساسیّت دارد و در استان موافق و مخالف دارد و مسایلی هم خواهد داشت، اظهار نظر کنم. البته نظر دارم، ولی نمی‌خواهم در این دعوای اختلاف نظرها وارد شوم. ولی می‌دانم باید استان خراسان را تقویّت کرد. استان خراسان همان مرکز خراسان بزرگ است که باید همه‌ی آسیای میانه و افغانستان را پوشش دهد و پشتیبانی کند و مرکزیّت فرهنگی خودش را حفظ کند. نمی‌توان اینجا را یک استان معمولی حساب کرد. حتمآ باید تقویّت کنیم. راهکارهایش را مسؤولان انتخاب می‌کنند.

Èمتشکرم.

Éموفّق باشید.