مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی درباره اهمیّت نماز جمعه مصاحبه کننده : خبرنگار واحد مرکزی خبر

مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی درباره اهمیّت نماز جمعه مصاحبه کننده : خبرنگار واحد مرکزی خبر

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۱

 

ابعاد عبادی و سیاسی

نماز جمعه

اطلاع‌رسانی به روز،

وظیفه اصلی ائمه‌جمعه

نقش نمازهای جمعه در

انقلاب اسلامی

È جناب آقای هاشمی درباره‌ی نقش سنگر نماز جمعه برای بینندگان صحبت فرمایید.

É بسم‌اللّه الرحمن الرحیم. نماز جمعه از تدبیرهای خداوند و یکی از احکام مسلّم عبادی - سیاسی اسلام است. هم بُعد عبادی و هم سازندگی دارد که انسان‌ها را از دورن تصفیه می‌کند و هم بعد سیاسی دارد. به‌خاطر اینکه مردم را در روز جمعه جمع می‌کند. به‌خصوص در مکتب شیعه تا دو فرسخ باید یک نماز جمعه باشد و همه‌ی مساجد در یک جا جمع شوند که معمولا هم این‌گونه است.

خطیب جمعه مکلّف است هم درباره تقوا و خودسازی صحبت کند و هم اطلاع رسانی و مردم را آگاه کند و اوضاع روز را بگوید و تحلیل کند. مردم را در جریان امور قرار دهد. در اجتماعی که مردم به‌صورت انبوه جمع می‌شوند، آثار فراوانی در اجتماع دارد. ابهت اجتماع مردم که در هفته یک روز جمع می‌شوند، می‌تواند کارساز باشد. در مجموع یکی از تدبیرهای بسیار بسیار مهمّ و معجزه‌آسای اسلام است که خوشبختانه قرآن هم روی آن تأکید دارد و یک سوره قرآن مخصوص نماز جمعه است.

È نقش نماز جمعه را در انقلاب اسلامی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

É نقش آن بسیار زیاد است. از روزی که نماز جمعه شروع شد، همه‌ی

حمله گسترده دشمنان به

نماز جمعه

توطئه‌های فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام معمولا در روزهای جمعه خنثی می‌شود. البته این روزها می‌بینید که حمله به نماز جمعه برای بی‌اعتبار کردن این سنگر و تریبون زیاد است و این کار دشمنان خارجی و ضد انقلاب است. فکر می‌کنم مایه‌ی عظمت و افتخارات اسلامی است.

È سپاسگذارم.

É موفّق باشید.