مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به منقطه ویژه اقتصادی سیرجان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به منقطه ویژه اقتصادی سیرجان

  • دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۷۵

 

- مصاحبه رئیس جمهور در پایان بازدید از منطقه اقتصادی - تجاری سیرجان ،6 فروردین 6/1/ 75

خبرنگار: با توجه به اینکه سه سال پیش به این منطقه تشریف آورده بودید،در مقایسه با سالهای قبل ،منطقه اقتصادی - تجاری سیرجان چه تفاوتی کرده است؟ و دورنمای این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رئیس جمهور: من فکر نمی‌کردم کار با این سرعت پیش برود. می‌دانستم که زمینه یک سری کارها در مملکت خالی است،  اما اینکه به سرعت مردم ارزش کار را متوجه بشوند، فکر می‌کردم زمان بیشتری لازم باشد. الحمدالله الان می‌بینم منطقه خوب شکل گرفته ، تعداد زیادی از واحدهای صنعتی به این منطقه آمده، زمین گرفته و مشغول ساخت هستند. بعضی‌ها به نتیجه رسیده‌اند و بعضی ها آماده افتتاح هستند. تعدادی از افراد دیگر هم استقبال کرده ، زمین گرفته و انبار ساخته‌اند. اینها همه نشان دهنده این است که تجارت و صنعت اعتبار و جایگاه مناسبی را پیدا کرده است. انصافا مرد خوش سلیقه هستند. این منطقه تنها چهارراهی است که راه آهن شمال- جنوب ایران و جاده‌های اصلی از این نقطه می‌گذرد و فرودگاه در کنارش است. این انبار مطمئنی برای کالاهای داخلی ، صادراتی  ترانزیتی خواهد بود، چرا که از آب و هوای مناسبی برخوردار است و خوشبختانه آب، گاز و برق هم به اندازه کافی موجود است. امیدوارم در پایان برنامه دوم اقتصادی ، منطقه ویژه سیرجان به عنوان یک واحد نیرومند عمل کند.

بخش‌های دولتی ما که نیاز به یک انبار مطمئن دارند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند، می‌توانند از تجهیزات به وجود آمده در این منطقه نهایت استفاده را ببرند و بخش خصوصی می‌تواند به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز خود به سرعت دسترسی داشته باشد و مجموع اینها به رشد تولید و سرعت جابجائی کالا کمک می‌کند.

خبرنگار: با توجه به اینکه گاز شهری منطقه را افتتاح فرمودید ، تاثیر انتقال گاز به این منطقه در نگاه کلان اقتصادی تا چه حدی است؟

رئیس جمهور: گاز هر جا می‌رود تحول ایجاد می‌کند. بخصوص در این منطقه که فاصله زیادی با مراکز تولید فرآورده‌های نفتی دارد، برای ما انتقال فرآورده‌ه‌ای نفتی خیلی گران تمام می‌شد. حضور گاز در اینجا هم برای وزارت نفت با ارزش است که هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی را کم می‌کند و هم برای منطقه فوق العاده مهم است.