مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به مناسبت استقلال جمهوری ترکمنستان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به مناسبت استقلال جمهوری ترکمنستان

  • تهران
  • شنبه ۲۱ مهر ۱۳۷۵

 

خبرنگار : جناب رئیس جمهور سئوال اول من از جنابعالی اینست که سیاست ترکمنستان بیطرف و سیاست احدمش سیاست جناب آقای صفرمراد نیازوف رئیس جمهور ترکمنستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیت الله هاشمی فسنجانی  :

بسم الله الرحمن الرحیم : من این را یک اقدام هوشیارانه‌ای می‌دانم . قبل از این اقدام جناب آقای نیازوف با من هم مشورت کردند من پسندیدم این فکر را و کمک کردیم در اسلام آباد به تحقق این منظور کار خوبی شد  . عشق آباد می‌تواند به عنوان یک مرکز بیطرف بیشتر توجه خودش را به سازندگی ترکمنستان معطوف بکند و گرفتار مسائلی که در منطقه ما هست در خیلی از کشورهای اطراف نشود . و روابطش را با کشورهای دیگر حسنه نگه بدارد . چون لایحه‌ای برای مسائل خارج خودش ندارد و بیشتر دنبال رفاه مردمش و زندگی خودشان هستند . جناب آقای نیازوف ، برادر عزیزم ترکمن باشی یک مشی عاقلانه‌ارا انتخاب کردند امیدوارم که مردم ترکمنستان قدر این سیاست را بدانند و استفاده بکنند از این سیاست .

خبرنگار : سوال دومی من اینست که نقش ترکمنستان در مسائل منطقه‌ایی را چگونه می‌بینید ؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی  :

ترکمنستان رفتارش با همسایه‌های خودش خیلی خوب و عاقلانه است . ما به عنوان یک همسایه‌یی که مرز زیادی هم داریم ، می‌بینیم که واقعآ آنجا مرز صلح است . کمک هم می‌کند به حل مسائل منطقه‌یی منجمله کاری که شما کردید برای خط آهن تجن سرخس که یک نقش بین‌المللی است و همین حالا هم خاک ترکمنستان مقادر زیادی کالا را از اطراف و کشورهای مجاور ترانزیت می‌کند و در برنامه های منطقه‌یی شرکت می‌کند . بیطرفانه قضاوت می‌کند . و ضمن اینکه کشور خودش را می‌سازد ، ارتباطات خوبی هم با کشورهای دیگر دارد . نقش مثبت است من هیچ نقطه منفی در کارهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی ترکمنستان نمی‌بینم .

خبرنگار:جناب رئیس جمهور ، سئوال آخر من از جنابعالی اینست که دور نمای رقابت بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را چطور تصور می‌کنید ؟ و تقاضا دارم از جنابعالی به مناسبت پنجمین سالگرد استقلال ترکمنستان برای مردم ترکمنستان و همچنین برای جناب آقای صفرمراد نیازوف و رئیس جمهور محترم ترکمنستان اگر پیامی دارید بفرماید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی : در مورد روابط کشور و همه ناظران بین المللی قبول دارند که روابط ما واقعآ برادرانه است . دلیلش هم همین است که دو تا کشور مسلمان هستیم . مردم ترکمن درایران هم هستند . و ما از اول ما آقای نیازوف قرار گذاشتیم که هرچه کمک بتوانیم بکنیم برای انتقال تجربه ایران به ترکمنستان وکمک بکنیم در سازندگی شما خواهیم کرد . بحمدلله امروز دربسیاری موارد جمهوری درکنار مردم شماست .

همین خط لوله گاز را اجرایش را شروع کردند بعد از ماهها مطالعه وطراحی و تهیه کارگاه . این یک کار بسیار بزرگی برای کشور شماست . چون بعدآمقادیر گاز شما را میتواند به بازار عرضه بکند واز انحصار بازار مصرف شمارا نجات میدهد . وبرم زدایی گاز که مورد نیاز کشور شماست آنجا داریم طرحش را اجرا می‌کنیم . در کنار این ، طرح در ساخت سیلو ها ، در سیاخ کارخانه ها ، در ساخت راهها و همچنین در تجارت وسایل منطقه‌ایی ما بدون هیچ اشکالی داریم کار می کنیم .هرزمان مرزصلح است رفت وآمد مردمان هم بسیار صمیمی است گمان میکنم نمومه خوبی ازهمسایگی است ومن خیلی خوشحام که شما دارید پنجمین سالگرد استقلالتان را جشن می گیرید . آرزو داشتیم که امسال هم باز من درمراسم شما شرکت بکنم ولی کارهای زیاد اینجا این فرصت رااز من گرفت . ازدور تبریک میگویم به جناب آقای نیازوف و همچنین ملت شریف ودوست داشتنی ترکمن که من واقعآ آنها را دوست می‌دارم . وامید دارم که این حرکت استقلال طلبانه باتوسعه خوب کشورتان به نتیجه مطلوب برسد و یک کشور آباد و آزاد و مستقل و اسلامی شماها داشته باشید. ما هم خوشحال می شویم از پیروزیهای شما .

خبرنگار : جناب آقای رفسنجانی،آرزوهای گرمی وصمیمانه یی که برای مردم ترکمنستان وهمچنین برای جناب آقای صفرمراد نیازوف رئیس جمهور محترم ترکمنستان کردید اظهار تشکر می نمایم خیلی ممنون .

آیت الله هاشمی رفسنجانی :سلام برسانید