مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از مترو مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز مشهد

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از مترو مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز مشهد

  • متروی در دست مشهد
  • شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۰

 

È حاج‌آقا امروز شما از روند اجرا و پیشرفت طرح ملّی قطار شهری مشهد بازدید فرمودید، به نظر شما اجرای این طرح چه آثاری خواهد داشت.

É بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. مهمترین آثارش برای شهر بزرگی مثل مشهد که پیش‌بینی می‌شود به سرعت جمعیت آن رو به افزایش است، این است که مشکل ترافیک و زیست‌محیطی از لحاظ آلودگی هوا را خیلی کم خواهد کرد و یکی از نیازهای روز برای شهرهای بزرگ بیشتر از یک میلیون جمعیت، مترو است که اینجا تحقق پیدا می‌کند. من آن سالها که بحث می‌شد مترو برای مشهد یا تبریز یا شیراز یا اصفهان لازم است، شکی نداشتم که لازم است. به‌خصوص برای مشهد. در سالهای گذشته کمی نگران شده بودم که تصمیمی که برای شروع کار گرفته شده بود، احتمالا متوقف می‌شود. ولی امروز وقتی اینجا را دیدم، مطمئن شدم متروی مشهد واقعیتی است که انجام شده و کسی نمی‌تواند متوقّفش کند. ان‌شاءالله مشهدی‌ها ظرف دو یا سه سال آینده سوار مترو خواهند شد.

È به نظر شما چه کارهایی باید انجام شود که ان‌شاءالله شاهد بهره‌برداری به موقع از طرح ملّی قطار شهری مشهد باشیم؟

É اوّلین کار این است که اعتباراتشان را به موقع بدهند. الان هشت ماه از سال می‌گذرد و آقایان هنوز چیزی نگرفتند. به تدبیر خودشان و همکاری پیمانکاران توانستند کار را از توقّف نجات بدهند. خوشبختانه فترتی پیش نیامده و کار انجام شده است. دوم اینکه نیازهای بعد از ساخت تأمین شود.

لزوم تهیه لوازم دیگر مترو

ابتکارمشهدی‌ها درسیستم‌مترو

لزوم شروع طرحهای مترو در

شهرهای تبریز و اصفهان

به هر حال باید قطارها، سیگنالها و چیزهایی را که در کنار مترو ضرورت دارد، تأمین کرد.

È به نظر شما مراکز دیگر استانهای کشور چگونه می‌توانند از تجربه قطار شهری مشهد به نحو احسن استفاده کنند؟

É بعضی شهرها همین الان شروع کردند. در اصفهان برای ساخت اوّلین خط از همین سیستمی که در مشهد ابتکاری است، استفاده می‌شود. در مترو من تقریبآ از اوّل تا آخر در جریان شیوه ساخت بودم. اینجا کاملا ابتکاری است. دو، سه نوع شیوه حفّاری و ساخت تونل داشتیم که اینجا نوع جدیدی است که آقایان عمل می‌کنند که هم خیابانها کمتر مشکل پیدا می‌کنند و هم سرعت کار خوب است. اصفهان هم همین شیوه را عمل می‌کند. ممکن است جاهایی مثل تبریز و شهرهای دیگر ابتکاراتی انجام بدهند، امّا به نظر می‌رسد این ابتکار کارایی خوبی دارد.

È متشکرم از اینکه وقتتان را به ما دادید.

É بنده صمیمانه از شورای شهر، شهرداری و مدیرانی که این کار خیلی مشکل را انجام می‌دهند، تشکر می‌کنم.