مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با چند تن از اصحاب رسانه کشورهای اسلامی

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با چند تن از اصحاب رسانه کشورهای اسلامی

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷

 

آقای رهیاب طله محمد احمد: ما به عنوان اصحاب رسانه از سودان به ایران آمدیم و مقاومت شما در مقابل مستکبران غرب را تبریک می گوییم و تأکید می کنیم که با شما در یک صف علیه مستکبران هستیم. برای نصرت مستضعفان جهان و احقاق حق مشروع شما در استفاده از انرژی هسته و آنچه که خیر و مصلحت اسلام است، مقاومت و جهاد می‌کنیم.

دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راجع به چگونگی ایجاد وحدت اسلامی چیست؟

سئوال دوّم این است که ایران چگونه می خواهد به تهدیدات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و جهان اسلام جواب دهد؟

● اولاً از مطلبی که راجع به مواضع ایران گفتید، تشکر می کنیم. من هم مایل هستم چنین حرفی را در مورد سودان بزنم. چون سودان هم ویژگی مقاومت و جهاد را در مقابل مستکبران دارد. من سودان را به خوبی می شناسم. سفری به همراه آقای عمر البشیر به طوبی در جنوب سودان رفتیم. در آنجا و در مسیر تا طوبی به خوبی با مردم شما آشنا شدیم. روحیات دینی و قرآنی مردم سودان را به خوبی لمس کردم. البته امروزه کمی متأسفیم، چون  وحدتی را که آن روز در سودان دیدیم، کمی آسیب دیده است. امیدواریم شما بر این مشکلات فائق شوید.

در خصوص سئوال اول شما باید بگویم که از نظر ما خیلی روشن است که تکیه روی مشترکات و پرهیز از نقاط اختلافی اهمیت فوق العاده ای دارد. من در کنگره مکه که برای همین منظور تشکیل شده و حدود 800 عالم اهل سنت از همه دنیا حضور داشتند، گفتم: حدود 95 درصد افکار دنیای اسلام متحد است و در 5 درصد اختلافات جزئی است. چرا باید به خاطر آن 5 درصد این امت بزرگ را از هم جدا کنیم؟

در مورد سئوال دوم که چگونه می خواهیم در مقابل تهدیدات آمریکا و اسرائیل مقاومت کنیم، باید بگویم که الان 30 سال است که داریم این کار را تجربه می کنیم و تجربه اش را خیلی خوب داریم. وقتی که مبارزه را شروع کردیم، آمریکا در ایران تقریباً همه کاره بود. دربار، ارتش، نفت، اطلاعات و برنامه های ایران زیر سلطه آمریکا بود. فرماندهی ارتش ایران عمیقاً با آنها بود. هم آمریکا و هم شاه را از مملکت بیرون کردیم.

شوروی آن روز هم این گونه بود و تلاشهایی داشت که ایران را از دست شوروی هم آزاد و نفوذ آنها را قطع کردیم و حتّی مانع شدیم که بتوانند در افغانستان بمانند. بعد ها هم با اینکه علیه ما وارد جنگ شدند و تحریم درست کردند، شرّ همه این کارها را از خود دور کردیم. همه این کارها را با حضور مردم و با اتکای به مردم انجام دادیم و مردم را هم به برکت اسلام به صحنه آوردیم. الان این سرمایه در اختیار ما ست و آن تجربه را هم داریم.

○ با اجازه از جناب عالی به نمایندگی از خواهران حاضر در جلسه سئوالاتی را مطرح می کنم. در سخنرانی خود فرمودید موقعیت و جایگاه وحدت اسلامی در دیدگاه جمهوری اسلامی چگونه است. آیا فکر نمی کنید این حالت مذهبی تّشیع که در ایران وجود دارد، مانع وحدت اسلامی با کشورهای مسلمان، مخصوصاً کشورهای اسلامی وابسته به غرب می شود؟

● بالاخره مذاهب در اسلام متعدد هستند. پنج مذهب عمده داریم که هر کدام آنها در کنار مشترکات فراوان، اختلافاتی هم در سلایق دارند که چهار مذهب مهم اهل سنت و یک مذهب شیعه امامیه هستند. این واقعیت موجود امت اسلامی است. اگر با اسلام و احکام اسلامی و براساس آیه « انّما ا لمؤمنون اخوه» با همدیگر رفتار کنیم، دلیلی ندارد که دشمنان بتوانند از این وضع سوءاستفاده کنند.

راه اتحاد این نیست که به پیروان یک مذهب بگوییم که دست از مذهب خود بردارید. مطمئناً دست برنمی دارند. باید با هم همکاری کنیم. در خود مذهب هم بین علمای همان مذهب اختلاف هست. اختلاف را نمی توان ریشه کن کرد. باید در عین اختلاف با هم هماهنگ بود. در قرآن آنچه که نهی شده، نزاع و تفرقه است و اختلاف نظر نهی نشده است.

○ شما حتماً برنامه ای داشتید که به رفاه ایرانیان برسید. آیا به نظر شما به اهداف خود رسیدید؟

● در مسیر هستیم. البته فکر می کنم سازندگی و توسعه نیاز به حرکت وسیع تری دارد، ولی الحمدلله متوقف نشدیم و همیشه داریم جلو می رویم.

آقای بدرالدین از تاجیکستان: از حضرت عالی تشکر می کنیم که این فرصت را به ما  دادید. شما شخصیت معروفی در تاجیکستان هستید و در زمان ریاست جمهوری       کمک های وسیع به مردم تاجیکستان کردید. دو سئوال دارم:

1 - نگاه شما به روابط جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان چگونه است؟

2 - با توجه به حضورگسترده آمریکا در کشورهای آسیای میانه برنامه های ایران برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه چیست؟

● هر دو سئوال برادر تاجیکی ما مهم بود. وقتی کشورهای مسلمان آسیای مرکزی از سلطه روسها آزاد شدند، یکی از موهبت های الهی برای ما آشکار شد. آن موقع من رئیس جمهور بودم. فوراً یک شورای عالی برای کمک به کشورهای تازه استقلال یافته تشکیل دادم تا در قفقاز و آسیای میانه حضور داشته باشیم. با همه مسئولان آن کشورها روابط دوستانه و برادرانه برقرار کردیم. بارها به آن کشورها سفر کردم.

خط آهن آنها را به ایران وصل کردیم تا به دریای آزاد راه داشته باشند که قبلاً نداشتند. یعنی در منطقه سرخس خط آهن ایران را به ترکمنستان وصل کردیم. در آن موقع نیازهای فوری و ضروری را به سرعت برای آنها تأمین می‌کردیم.

در اختلافات آنها دخالت و مودّت و محبت ایجاد می کردیم. در خود تاجیکستان اختلافات زیادی بین حزب اسلامی و دیگران بود که حل کردیم. برنامه های وسیع برای همکاری ها طراحی و تصویب شد. همه آنها عضو اکو شدند که ما قبلاً عضو بودیم.

من یک ایده برای تاجیکستان مطرح کردم که متأسفانه هنوز عملی نشده و اگر شود، تاجیکستان موقعیت فوق العاده ای پیدا می کند و آن، این بود که تاجیکستان بیشتر از هر کشوری منابع برقی آبی دارد. یعنی برقی که از آب می‌گیرند. با رئیس جمهور تاجیکستان صحبت کردیم که می توانید 50 هزار مگاوات برق از آب هایی که وارد سیحون و جیحون می شود، تولید کنید و حاضریم سدها و نیروگاههای شما را بسازیم و برق شما را از طریق ایران به کشورهای دیگر  برسانیم.

اگر این کار را کرده بودید، الان از نفت ما هم درآمد بیشتری داشتید. بانکهای دنیا حاضر بودند وام بدهند، چون این برنامه کمبود انرژی دنیا را جبران می کرد. همچنین به خاطر محیط زیست که انرژی کاملاً سالمی بود. ما هم می توانستیم این کار را برای شما انجام بدهیم. امیدواریم روزی این کار که هنوز نشده، بشود.

برای بقیه کشورهای آسیای میانه برنامه های دیگری شبیه این برنامه داشتیم. اگر این کار را بکنیم، آمریکا دلیلی برای نفوذ پیدا نمی کند.

○ از شما صمیمانه تشکر می کنیم و سلامتی جناب عالی و همه مسئوولان ایران را از خداوند خواستاریم.

● من هم از جناب عالی که خیلی خوب ترجمه می کنید، تشکر می کنم. شما یکی از مترجمان خوبی هستید که در عمر خود دیدم . باز هم به همه شما می‌گویم که همگی خوش آمدید.