مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با روسای جمهور ایران و قرقیقستان در تهران

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با روسای جمهور ایران و قرقیقستان در تهران

  • سه شنبه ۱ تیر ۱۳۷۲

 

سئوال :  جناب آقای هاشمی رفسنجانی نتیجه مذاکرات با آقای عسکر آقایف داشتید چه هست و در ارتباط با مسائل سیاسی و اقتصادی دو کشور به چه توافقی دست یافتید ؟

جواب : بسم الله الرحمن الرحیم : سفر خوبی بود و این دو روز ما بسیاری از مسائل همکاریهای بین المللی : منطقه‌ای و بین الاثنینی پرداختیم و در اکثر موارد هم اتفاق نظر داریم فکر می‌کنم اگر جمع بندی کنیم که روابط ما وارد فصل جدیدی شده اغراق نگفته باشیم . مسائل منطقه که بررسی کردیم به نظر رسید که ایران با کشورهای آسیای میانه همکاریشان بسیار مؤثر می‌تواند باشد برای ثبات منطقه و رفاه مردم منطقه بر همین اساس ما هفت تا توافق نامه امضاء کردیم اصول سیاستهای همکاری را مشخص کردیم و امضاء کردیم در ارتباطات ، حمل و نقل ، زمینی و هوائی و دریایی با واسطه البته چون دریا ندارند وبرای بازرگانی ، آموزشی و  همکاری در سازمان اکو و مسائل  بین المللی همکاری وزراء خارجه مان در مراکز بین المللی به نقاط مشترک خوبی رسیدیم البته کشورهای تازه استقلال یافته از نو استقلال یافته منطقه ما به تدریج دارند بر امورشان مسلط می‌شوند و به تدریج که پیش می‌روند ما هم توسعه می‌دهیم همکاریمان را می‌دانند که ایران امکانات خوبی دارد برای همکاری آنها هم امکانات خوبی دارند به هر حال اینها جزء یک ابر قدرت نیرومند بودند که امکانات خاصی سهم هر یکی شده که در زندگی ما هم مؤثر است ، همکاریهایشان بیشتر از همه اینها ملت ما وملتهای آنها مسلمانند و علاقمندند کارهای فرهنگی و توریستی و آموزشی از همه انواع چیزی است که مردم ما عشق دارند به آنها . سوابق تاریخی ما فرهنگ مشترک ما افتخارات مشترک تاریخی اینها همه ما را دعوت می‌کند به همکاریهای بیشتر .

سئوال : چونکه دو کشور ما  و یژگیهای تاریخی و فرهنگی داریم حضرتعالی از تاریخ قدیم و خودتان می‌دانید در کشور ما اصطلاحات مختلف جریان هست در آن جمله استفاده اقتصادی و دموکراسی و بنطرتان آن سیاستی که الان در قزاقستان دنبال می‌کند شما چطور می‌توانید ارزیابی بکنید ؟

جواب : فرصت خوبی بود که ما با رئیس جمهور محترم شما آقای عسکر آقایف و همراهان مذاکرات

بسیار  جدی داشتیم تا به حال دوستانه از دور بطور قلبی هم ملتمان ، هم مسئولان دو کشور با هم علاقمند بودند . ما فکر می‌کنیم بعد از این سفر آن دوستیهای قلبی نمودهای عینی و علمی و هم در صحنه های مختلف خواهد داشت . طبیعی است که ملت شما که مسلمانند و ملت ما که مسلمانند علاقمندند که دو دولت اسلامی با هم کار بکنند . ما در جریان شکل گیری حکومت قرقیزستان و تحقق استقلالشان بالاخره یک دوره‌ای لازم دارد که بتوانند همه نهادهاشان را برقرار بکنند قرار گرفتیم به نظر ما پیشرفت خوبی کردند وانشاالله با همدلی مردم و دولت و مجلس در آنجا دوره انتقال را به خوبی بگذرانید و ما هم امکاناتی داریم در اختیارتان هست انشاالله استفاده می‌کنید ما هم از تجربه شما استفاده خواهیم کرد .