مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی درباره‌ی مجروحین فلسطین

مصاحبه آیت ا... هاشمی درباره‌ی مجروحین فلسطین

  • بیمارستان بقیة‌اللّه
  • یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۷۹

 

Èجناب آقای هاشمی رفسنجانی، شاهد بودیم که حدود  2 ساعت با حوصله‌ی تمام از مجروحین عیادت کردید، می‌خواستم احساس شما را بدانم.

Éبسم الله الرحمن الرحیم. من آن قدر متأثر هستم که نمی‌توانم توضیح بدهم. با 14 مجروح انتفاضه عیادت و با 11 نفر از همراهان آنان درباره‌ی وضعیت زندگی و جسمی و روحی صحبت کردم. سؤالات زیادی مطرح کردم. تقریبآ از همه چیز زندگی، تحصیل، شغل، مسکن، درآمد، مخارج، معاش، آینده و امیدهای آنان پرسیدم. واقعآ تحت تأثیر حرفهای آنان قرار گرفتم.

چیزی که انسان را بیشتر متأثر می‌کند اینکه تقریبآ همه مجروحین دانش‌آموز و کارگر- دو نفر کارمند - بودند. دانش‌آموزان را با هلی‌کوپتر مجروح کردند. گلوله‌های دو زمانه به کار بردند که در بدن بچه‌ها منفجر شد. آنقدر وضعیت و تعداد مجروحین بدو زیاد است که دست کمک به سوی کشورهای اسلامی به خصوص ایران دراز کردند. ان‌شاءالله در ایران شفای کامل پیدا می‌کنند.

Èبه نظر شما وظیفه‌ی مسلمانان در این برهه حساس چیست؟

وضع تأثّرآور مردم فلسطین

حمایت همه جانبه از قیام

مردم فلسطین وظیفه مسلمانها

 

لزوم حمایت و کمک مسلمانها

به فلسطین

 

فلسطین متعلّق به

همه‌ی مسلمانان

É وضع مردم فلسطین تأثرآور است. مطمئنم اگر انسان مسلمان که در راحتی زندگی می‌کند، از وضعیت زندگی برادران مسلمان خود در فلسطین مطلع شود، متأثر می‌شود. من در اینجا پدران عیال وار را دیدم که با 10 تا 15 فرزند، کارگری می‌کنند. متأسفانه بعضی‌ها کارگر اسرائیلی‌ها بودند که 80 کیلومتر راه را صبح می‌روند و عصر بر می‌گردند که هر وقت اسرائیل خواست، آنها را بیرون می‌کند.

به نظرم وظیفه‌ی مسلمانان در این زمان که مردم فلسطین انتفاضه دوّم را شروع کردند، حمایت همه جانبه از قیام بر حقشان است. واقعآ همه‌ی ما بیش از این مسؤول هستیم.

È روحیه مجروحین را چگونه دیدید؟

É واقعآ روحیه بالایی داشتند. برایم جالب بود. نوجوان بودند، امّا آرزو می‌کردند زودتر بر گردند و در مبارزه حضور داشته باشند. از مردم ایران و انقلاب اسلامی احساس رضایت داشتند. البته مردم ایران بیش از این احساس مسؤولیت می‌کنند.

È اگر سخن خاصی با مردم دارید، بفرمایید.

É باید به انحای مختلف کمک کنیم. باید همراه همه‌ی کشورهای اسلامی کمک کنیم. فلسطین مال مسلمانان است. اسرائیل رفتنی است. مطمئنآ دندان طمع کشورهای استکباری، مخصوصآ آمریکا در سرزمین فلسطین به سنگ غیرت مسلمانان می‌خورد و می‌شکند.

È خیلی ممنون.

É موفق باشید