مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مذاکره خصوصی هاشمی با رئیس جمهور تاجیکستان

مذاکره خصوصی هاشمی با رئیس جمهور تاجیکستان

  • تهران
  • یکشنبه ۷ تیر ۱۳۷۱

 

خبرنگار : جناب آقای رییس جمهور در آغاز سفر عالیجناب نبی‌اف به جمهوری اسلامی ایران ، ارزیابی حضرتعالی از سفر ایشان و هیأت همراه چه هست ؟ و روابط و همکاری ها را در چار چوب چه زمینه های پیش بینی می کنید ؟

رییس جمهور : بسم الله الرحمن الرحیم . طبیعتا" زمینه های همکاری بین ما و تاجیکستان خیلی وسیع است . ما دو کشور مسلمان و هم زبان که در گذشته هم روابط فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی زیادی بوده بین دو ملت . هر دو ملت ما انتظار دارند که ما همکاری زیادی داشته باشیم . مخصوصا" برادران تاجیکستان که تازه مستقل شده اند . طبعا" حق آنهاست که از ما انتظار داشته باشند ما از تجربه هایمان و از امکانات مان در اختیارشان بگذاریم ، ما هم چنین وظیفه ای برای خودمان قایل هستیم . همه کشورهای جدید آسیای میانه با ما چنین اند .

حضور جناب آقای نبی‌اف در تهران می تواند حرکت سریعتری را در جهت این همکاری ها که از پیش شروع شده بوجود بیاورد . ما مذاکرات قبلی مان زمینه های همکاری را مشخص کردیم با آمدن ایشان اینها مسجل می شود . ضمنا" ما برای رفع مشکلاتی که کشور ایشان به خاطر شرایط جدید الاستقلال بودن شان دارند برای مردم شان مشکلاتی پیش آمده ، اختلافاتی هست ما می توانیم کمک بکنیم ، همکاری بکنیم و این مختصر اختلافاتی که دیده می شود ما برادرانه کمک بکنیم حل بکنیم و یکپارچگی ، وحدت و انسجام تاجیکستان که الان مورد نیاز مردمش هست برای سازندگی کشورشان انشاء الله محقق می شود . رفت و آمدها بیشتر می شود ما هنوز شکل نگرفته همکاری هایمان بعد از شکل گرفتن شاید خیلی در بسیاری از زمینه ها بتوانیم با هم همکاری بکنیم هم آنها به ما کمک بکنند و هم ما به آنها کمک بکنیم . من امیدوارم سفر مؤفق و پر ثمری باشد این سفر .

خبرنگار : با تشکر .