مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی هنگام شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی هنگام شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • حسینیه جماران
  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷
اهمیت حضور در انتخابات/ جایگاه مجلس در نظام اسلامی/ ضرورت تدوین قانون جامع انتخابات/ وظیفه شهروندی مردم در انتخابات/ حضور عاشقانه مردم در انتخابات سالم/ لزوم پرهیز از کارهای شبهه‌ناک در انتخابات

س) با توجه به اهمیت انتخابات به عنوان مظهر حضور مردم، انتظار جناب‌عالی از مجلس هشتم پس از تشکیل چیست؟

ج) بسم الله الرحمن الرحیم. اولاً به همه کسانی که در این راه زحمت می‌کشند، خسته نباشید می‌گویم و به خصوص از مردم که این اراده آمدن به پای صندوها را دارند، تشکر می‌کنم. طبیعی است که مرحله دوم، مکمل مرحله اول است. ما انتظار داشتیم که در مرحله اول، بیشتر به مجلس راه پیدا کنند. تعداد زیادی به مرحله دوم افتادند که انشاءالله امروز به خوبی این مرحله انجام بگیرد.

انتظار ما از مجلس آینده این است که جدّی‌تر به وظایف خودشان عمل کنند. اولاً در قانون‌گذاری و ثانیاً در نظارت. در قانون‌گذاری الان به قوانین فراوانی برای اجرای سیاست‌های کلی به خصوص سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیاز داریم که نیاز به کار زیادتری دارد. همچنین چشم‌انداز 20 ساله که پایه اساسی توسعه و حرکت تاریخ ماست. امیدواریم که مجلس مایه آرامش و اطمینان جامعه ما شود و یکی از کارهایی که در انتخابات خوب روشن شد و تقریباً درک عمومی شده، این است که باید قوانین جامع‌تری را برای انتخابات بنویسیم. در این دوره نشان داده شد که هم در مرحله ثبت‌نام، تعیین صلاحیت‌ها و هم در مرحله نظارت و رأی‌گیری، نیاز به اصلاحات واقعی حتی در شمارش آراءست. چون از این به بعد، تقریباً اکثر کشورهای دنیا دارند با کامپیوتر و شیوه‌های دیجیتالی رأی‌ریزی و رأی‌شماری می‌کنند. وقت کمتری می‌گیرد و اطمینان بیشتری دارد. خستگی کمتری برای نیروهایی که زحمت می‌کشند، دارد. ما یا باید به طرف کارت الکترا برویم که جزء بهترین شیوه‌های انتخابات، در دنیا هست و یا حداقل به طرف کامپیوتری کردن کامل انتخابات برویم. این کار هم باید به صورت قانونی انجام شود. انشاءالله مجلس آینده ما، این حرکت تکاملی را در قانون انجام خواهد داد.

خبرنگار شبکه خبر: اشاره فرمودید که تفاوت‌هایی در مرحله اول و دوم انتخابات وجود دارد. شما چه توصیه‌ای برای حضور گسترده مردم درمرحله دوم برای بینندگان شبکه خبر دارید؟

ج) شبکه خبر هر لحظه برای مردم هم خبر و هم بیانیه‌ها و مطالب لازم را پخش می‌کند. فکر می‌کنم مردم الان در تماس وسیعی با این شبکه هستند. نباید تفاوتی بین دو مرحله گذاشت. گرچه به خاطر تبلیغات بیشتر مرحله اول و تعداد بیشتر نامزدها، اشتیاق مردم برای حضور در مرحله اول بیشتر بوده. در خیلی از شهرها، اصلاً مرحله دوم نداریم. امّا بالاخره این یک وظیفه ملی و هم حق شهروندی است. من برای حق شهروندی بیشتر تکیه دارم. مردم حقی بزرگی دارند که رأی آنها در سرنوشت کشورشان از طریق انتخابات مؤثر است، نباید به آسانی از این حقشان بگذرند. ممکن است ملاحظاتی باعث شود که مردم پای صندوق نیایند. امّا این اشتباه است. من دفعه قبل هم گفتم، این کار خودزنی است. چرا ما با یک رأی تأثیر نگذاریم، قطعاً با یک رأی تأثیر دارد. البته مقدار یک رأی زیاد نیست، امّا همین یک رأی‌هاست که مجموع آرا را تشکیل می‌دهد.

کشورهای پیشرفته که انتخابات سالم و درستی هم برگزار می‌کنند و کشورهای جهان سوم که انتخابات سالم برگزار می‌کنند، مردمشان با عشق می‌آیند. البته ما در طول دوران انقلاب به نحوی در اوایل و نیمه عمر انقلاب، از لحاظ حضور جزء بهترین‌ها بودیم. اخیراً یک مقدار کمرنگ شده، ولی هنوز در نصاب قابل قبولی ست. ولی ما انتظار داریم که اکثریت قاطع مردم ما در انتخابات حضور پیدا کنند. هم منطقی است، هم شرعی است، هم ملی است و هم منافع کشور را تأمین می‌کند.

خداوند ما را موظف کرده که به مصالح کشور، انقلاب و اسلام توجه داشته باشیم. انشاءالله به این وظیفه عمل خواهیم کرد.

خبرنگار خبرگزاری آزاد: ما شاهد هستیم که در بحبوحه انتخابات وزیر کشور تغییر می‌کند. آیا فکر نمی‌کنید چنین تغییر و تحولاتی به صیانت از آرای مردم، خدشه وارد کند؟

ج) بی‌تأثیر نیست. مردم هر کاری را که باعث تردید شود و سئوال برایشان ایجاد بکند، در فکرشان، رأیشان و حضورشان حتماً منعکس می‌کنند. طبیعی هم هست. بهتر است این مسائل کمتر باشد. متشکریم. خداوند انشاءالله به شما توفیق بیشتری بدهد.