مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی هاشمی رفسنجانی با صدا و سیما در ستاد انتخابات کشور

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی هاشمی رفسنجانی با صدا و سیما در ستاد انتخابات کشور

  • تهران
  • جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۷۴
به مناسبت انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی

 

سؤال: جناب آقای هاشمی، هدف شما از این بازدید چیست؟ آیا از مجموعه چیزهایی که دیدید، راضی هستید؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. من آمدم اولاً وضع کار ستاد انتخابات در وزارت کشور را ببینم. گزارش‌هایی که از مسئولان هر بخش گرفتم و درمجموع نشان می‌دهد که انتخابات در سراسر کشور مطابق برنامه پیش‌بینی‌شده به‌خوبی دارد اجرا می‌شود.

در اجرای برنامه انتخابات، ازلحاظ امنیت کار انتخابات، ازلحاظ بارز سی‌ها، ازلحاظ نظارت‌ها و آمار و مسائلی که ممکن است هر کاری در هر جا اتفاق بیفتد، یک گزارش مختصر گرفتم. ضمناً اینجا خوشبختانه با تدبیری که در وزارت کشور انجام شده است، نیروهای خاصی برای هر موضوعی با تعداد افراد متعهد دارند که وظایفی را انجام می‌دهند. همه‌چیز به‌روز است. یعنی اینجا الآن هر سؤالی داشتیم، جوابش آماده و مشخص بود. تا این لحظه انتخابات را خیلی منظم و مرتب و حوزه‌ها را همه‌جا فعال و مردم را بانشاط می‌بینم که هرکسی دنبال ابراز نظر خودش است. البته هنوز یک مقدار دیگر هم باید وقت مصرف کنم؛ چون سؤالات دیگری هم دارم که جواب بگیرم. تا این لحظه باید همه ما از کاری که انجام شده است، هم در بعد اجرایی و هم در بعد نظارتی شورای نگهبان، ابراز رضایت کنیم.

سؤال: در جریان بازدید موردی دیدید که انتظار نداشتید؟ آیا توصیه خاصی به مردم ندارید؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: چون از قبل هم پیش‌بینی می‌کردم که همین‌جور خواهد بود، حالت جدیدی برایم پیش نیامده است. فقط خوشحال شدم که آن‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، کارها دارد پیش می‌رود. می‌خواهم به یاد مردم بیاورم و به همه هم‌وطنانمان عرض کنم، همان‌طور که می‌بینید مسئولان عالی کشور با نهایت بی‌طرفی شرایط رأی دادن شما را فراهم کردند. من حتی اظهاری هم نمی‌کنم که شما فکر کنید من دارم به یک‌طرف جهت می‌دهم؛ به خاطر اینکه به رأی مردم اعتماد دارم و می‌دانم مردم هر چه رأی بدهند، با توجه به آشنایی که به افکار عمومی دارم، نتیجه‌اش را برای کشور مفید می‌دانم و انتظار دارم که همه کارگزاران، ناظران و دست‌اندرکاران، این امانت را مراعات بکنند که ما آرای واقعی مردم را در پایان انتخابات داشته باشیم و مردم ما هم مطمئن بشوند که اگر رأی می‌دهند، این رأیشان به‌اندازه خودش اثرش را در کشور دارد. حتی آن‌هایی که کاندیداهایشان رأی نمی‌آورند، آمارشان به‌حساب می‌آید. ما بعداً حساب می‌کنیم تا ببینم درجایی که کاندیدایی موفق نشده است، چه مقدار رأی وجود دارد. روی آن در برنامه‌هایمان حساب باز می‌کنیم. لذا هیچ رأیی در کار آینده بی‌اثر نخواهد بود.

سؤال: از طرف صداوسیما از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم در برنامه‌های برای کشور و مردم موفق باشید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: من هم از شما برادران و خواهران صداوسیما و سایر رسانه‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم. زحمت‌های زیادی برای انتقال آنچه لازم بود در جامعه منتقل بشود، کشیدید و افکار را به‌خوبی متوجه حساسیت برنامه انتخابات کردید.

خبرنگار: بفرمائید صبح چه ساعتی رأیتان را به صندوق انداختید؟ سؤال دیگر اینکه چرا این‌قدر شاداب هستید؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: فکر می‌کنم صبح حدود ساعت 5/8 بود که به حسینیه جماران در کنار منزلمان رفتم و رأی خود را به صندوق انداختم. اگر چهره ما را شاداب می‌بینید، به خاطر واقعیت‌هاست که مرا سرحال نگه می‌دارد. چقدر منظره زیبایی امروز در کشور ما هست! شما مقایسه کنید با انتخاباتی که در بقیه کشورهای مشابه انجام می‌شود. زیبایی و سلامت و حضور مردم واقعاً آدم را بسیار شاداب می‌کند. شما هم مثل من شادابید.

سؤال: خود خبرنگاران فراوانی از کشورهای مختلف برای پوشش اخبار برگزاری انتخابات به ایران آمدند. ارزیابی شما از حضور این‌همه خبرنگار چیست؟ به نظر می‌رسد پنجمین دوره انتخابات آن‌چنان اهمیتی دارد که مسؤولین و کارشناسان و شخص جناب آقای بشارتی که الآن اینجا تشریف دارند، در یک مصاحبه اعلام کرده بودند که حضور این‌همه خبرنگاران از کشورهای دیگر واقعاً بی‌سابقه بوده است؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: اگر خبرنگاران خارجی انصاف به خرج بدهند، می‌توانند منظره‌های جالبی را منعکس کنند. هم نصاب حضور درصحنه واقعاً خوب است، هم تبلیغات نسبت به همه‌جاهای دیگر که ما می‌بینیم، سالم است و هم شیوه‌های اجرایی، دموکراتیک و پیش‌بینی‌های لازم، برای حفظ امانت آراء مردم است. اگر گزارش‌های خبرنگاران غیرازاین باشد، خلاف امانت است.

سؤال: حضرت‌عالی به‌عنوان یکی از هم‌وطنان این مرزوبوم، امروز در رأی‌گیری شرکت کردید. به‌عنوان رئیس‌جمهور در انتخاب نمایندگانی که خودتان انتخاب کردید، چه معیارهایی را در نظر گرفتید؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: چون اکثر این نامزدها را کم‌وبیش می‌شناختم، از قبل لیست‌های گروهی را با موارد انفرادی جمع کرده بودم و امروز صبح نشستم و مرور کردم. به آن‌هایی که به نظرم به درد مجلس می‌خورند، رأی دادم. مجلس را هم خیلی خوب می‌شناسم که چه کارهایی در مجلس لازم است. بر اساس نیازهای کشور آن‌ها را انتخاب کردم. البته من این‌ها را نمی‌خواهم الآن بگویم، به خاطر اینکه می‌ترسم با گفتن من مردم فکر کنند که من دارم برای فردی یا گروهی تبلیغ می‌کنم. سعی می‌کنم که مردم با تشخیص خودشان عمل کنند. من واقعاً الآن معتقدم که مردم خیلی احتیاج به راهنمایی ما ندارند که بگوییم به کی رأی بدهید و به کی رأی ندهید. خودشان می‌فهمند و انتخاب می‌کنند.

سؤال: جناب آقای رئیس‌جمهور، خوش‌آمد عرض می‌کنم خدمت شما. از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران خدمتتان رسیدیم. می‌خواستیم که نظر مبارکتان را در مورد اهمیت انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی و دیدگاهتان را در این زمینه بفرمایید. این هفدهمین انتخاباتی هست که پس از انقلاب اسلامی در ایران برگزار می‌کنیم. خواهش می‌کنم که برای بینندگان شبکه دو بفرمایید که اهمیت حضورشان در انتخابات چیست؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: شما و مردم کم‌وبیش می‌دانید که اهمیت انتخابات این دوره از چند جهت مهم است: یکی از جهت مسائل خارجی که الآن در حساس‌ترین موقعیت هستیم. می‌بینید که آمریکایی‌ها حسابی گستاخانه لخت شدند و اسرائیلی‌ها به میدان آمدند و دارند از هر فرصت کوچکی برای فشار بر انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند. در مقابل و برای دفاع از انقلاب هیچ‌چیز نیرومندتر از حضور مردم درصحنه نیست. وفاداری مردم آن‌ها را جای خودشان می‌نشاند. آن‌ها حساب می‌کنند و ارزش رأی در جامعه را می‌دانند. این‌یک نکته از ویژگی‌های این دوره است.

 نکته دیگری که کار را حساس کرده، این است که امسال خوشبختانه با شیوه‌های خوبی که وزارت کشور و شورای نگهبان و دیگران در مقدمات کار فراهم کردند، رقابت بسیار خوبی در کشور به وجود آمده است. می‌بینید از هر بخشی، از خانم‌ها، از آقایان، از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی، از روحانیت، از کارگر، از کارمند و از هر قشری، نماینده‌ای در این نامزدها حضور دارند. اگر ایرانیان کمی به سرنوشت کشورشان علاقه‌مند باشند که هستند، دیگر حجتی ندارند که در انتخابات شرکت نکنند. بیایند رأیشان را اظهار کنند. این رقابت فشرده‌ای که ایجاد شده است، هم مسؤولیت ما رأی‌دهنده‌ها را واقعاً مهم و هم مسؤولیت مجریان را جدی می‌کند که امانت رأی مردم را حفظ بکنند. نکته دیگری که الآن برای کشور مهم است، همین مسیری است که ایران دارد عبور می‌کند. سال‌هاست که از دوران جنگ بیرون آمدیم و داریم پایه‌های کشورمان را در ابعاد مختلف فرهنگی، مذهبی، علمی، فنی، اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی محکم می‌کنیم. مردم با توجه به این مجموعه می‌توانند آنچه خودشان تشخیص می‌دهند که اولویت کشورشان است، رأی بدهند.

انشاء الله که موفق باشید. به مردم کمک کنید برای اینکه خوب و راحت‌تر بتوانند افکارشان را مطرح بکنند. از همه شما متشکریم. انشاء الله آقایان بتوانند تا آخر شب این انتخابات را به‌خوبی برگزار کنند.