مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان مراسم افتتاح دارالحجه

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان مراسم افتتاح دارالحجه

  • مشهد
  • سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷
اقدامات بزرگ آیت‌الله طبسی در آستان قدس رضوی/ توسعه خوب و تدریجی حرم/ توسعه بیشتر حرم در آینده با تدبیر آیت‌الله طبسی/ دانشگاه و کتابخانه از افتخارات فرهنگی آستان قدس/ موج بزرگ مهدویت در کشور در معرض سوءاستفاده/ آشکار ساختن حقایق مهدویت، وظیفه علما/ بعد جهانی مهدویت/ احتیاط به زمان بیشتر برای بررسی سند چشم انداز 20 ساله آستان قدس/ کعبه، مقدس‌ترین مکان در جهان/ حضرت زهرا (س) قداست دهنده فدک

س) جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجموعه اقداماتی را که در طول این 30 سال برای توسعه و در جهت رفاه حال زائران آستان قدس رضوی اتفاق افتاده، چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

ج) بسیار عظیم و مهم ارزیابی می‌کنم، ولی فکر می‌کنم آیت‌الله طبسی بهتر می‌توانند توضیح بدهند که خودشان لحظه به لحظه انجام می‌دادند.

س) حضرت‌عالی در سفرهای خود به مشهد، معمولاً از طرح توسعه حرم بازدید دارید. روند را نسبت به گذشته چگونه می‌بینید؟

ج) از همان سال اول پس از انقلاب و مسئولیت آیت‌الله طبسی به صور مختلف در رابطه با توسعه حرم درگیر بودم و میزان پیشرفت را در همه سفرها می‌دیدم. همیشه تعبیرم این بود که این مجموعه به صورت موجود زنده، آن به آن در حال رشد و تکامل است. معمولاً رشد آن حس نمی‌شود، چون خیلی بتدریج انجام می‌شود.

در هر سفری که می‌آمدیم، دستاورد جدیدی را در آستان قدس می‌دیدیم. در این سفر این طرح عظیم بود و می‌دانم در سفر بعدی هم پروژه‌های دیگری را در حرم خواهیم داشت. الحمدلله مجموعه‌های زیادی با پشتیبانی و تدبیر آیت‌الله طبسی مشغول کار هستند و هنوز هم تا حدی که این بارگاه باید بشود، فاصله داریم.

س) نظر حضرت‌عالی درباره فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی چیست؟

ج) کارهای زیربنایی بسیار مهمی انجام شده است. دانشگاه، بهترین کتابخانه، پژوهشگاه بسیار نیرومند و نیروهای نیرومند فرهنگی داریم که حضور پیدا کرده‌اند. آموزش‌های بسیار زیادی در جریان است. آثار مکتوب فراوانی دارد. فکر می‌کنم همه این فعالیت‌ها از کارهای مسیر بود و باید ازاین به بعد آثار محسوس‌تری از تشکیلات آستان قدس در سراسر دنیا پخش شود.

س) سؤال من درباره موج مهدویت گرایی است. آیا امروز بشریت آمادگی تفکر مهدویت را دارد؟

ج) موج مهدویت در کشور روزافزون است که حق است. چون بشر و به خصوص ما باید صاحب الزمان را بشناسیم. متأسفانه این تفکر مخلوط با حرف‌های نادرست است و از خرافات سوء استفاده می‌شود که مهدویت در طول تاریخ گرفتار این سوءاستفاده‌ها بود که نمونه‌اش همین بهایی‌ها هستند که این قدر فتنه می‌کنند. باید مواظب بود تا این معارف بر حق الهی آلوده به اغراض نفسانی و فرصت‌طلبی نشود.

س) تکلیف چیست؟

ج) تکلیف علماست که باید حقیقت را به مردم بگویند و نگذارند حواشی متن را خراب کند.

س) آیا بعد جهانی هم دارد؟

ج) بله چون منجی جهان است و از طرف دیگر، همه ادیان معتقدند که دنیا عاقبت به خیر می‌شود.

س) درباره سند چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس چه نظری دارید؟

ج) این یک بحث طولانی است و نیاز به وقت بیشتر داریم.

س) نظر شما در باره کعبه چیست؟

ج) مکانی بسیار مقدس در جهان است که هیچ جا با آنجا قابل مقایسه نیست.

س) فدک چطور؟

ج) به خاطر اسم حضرت زهرا (س) جای مقدسی است. کارهای حضرت زهرا (س) پس از سالها هنوز در تاریخ آنجا زنده است.

س) خیلی ممنون.

ج) موفق باشید.