مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم فارغ‌التحصیلی پنجمین دوره دانشکده فرماندهی نیروی دریا کوهک

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم فارغ‌التحصیلی پنجمین دوره دانشکده فرماندهی نیروی دریا کوهک

  • چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۶۹

 

بسم‌ا... الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول‌اللّه وآله

س : آقای هاشمی رفسنجانی با توجه به اینکه شما در مراسم پنجمین دوره دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی شرکت داشتید بفرمائید که در این مراسم و بازدیدی که از کتابخانه داشتید چه نکاتی نظر شما را جلب کرد؟

ج : بسم‌اللّه الرحمن الرحیم

برای من اهمیت دافوس نداجا از این جهت هست که ما نیروی دریائیمان در منطقه دارای اهمیت زیادی است در این منطقه نمی‌شود با این مسئولیتهای سنگینی که ما در حفظ امنیت منطقه داریم نیروی دریائی‌مان متناسب با روز نباشد. برای بالا بردن کیفیت نیروی دریائی دافوسشان نقش بسیار حیاتی دارد یعنی افراد لایق‌تر نیروی دریائی به دافوس، می‌آیند اینجا آموزشهای لازم را می‌بینند و کیفیت خودشان را بالا می‌برند و این بالا رفتن نیرو را متحول می‌کند. اینکار در دوران جنگ شروع شد و چند سالی هم که الان می‌گذرد من مایل بودم ببینم. آموزشهای اینجا در سطح مطلوب هست، این مقداری که من موفق شدم امروز ببینم. البته وقت کمی بود به جزوه‌های پایانی دانشجوها نرسیدم دقت بکنم و برنامه‌ها را سطحی عبور کردم یعنی فقط عناوین را دیدم و توضیحات سطحی را شنیدم ولی گزارشها این را می‌گوید که دافوس نداجا می‌تواند برای تحول نیروی دریائی گام مؤثری باشد. البته این دوره پنجم رشد نستباً خوبی داشته و توجهی که شده در این دوره به مسائل اخلاقی و فکری که میتواند بنیه افسران و فرماندهان آینده ما را تقویت بکند. ما در این جنگ در صلابت و در قدرت خودمان نقش ایمان و آشنایی به معارف اسلامی را دیدیم و لذا اهمیتی که در این دوره به این بخش دادند هم برای ما قابل توجه بود. خب جنگ افزار هم برای نیروی دریائی اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه ما در این دوره اخیر دستمان بازتر از گذشته است.

س : ضمن تشکر اگر ممکن است نتایج بازدیدتان امروز از نیروی دریائی بیان بکنید و به ما بفرمائید دولت چه تدابیری برای مدرنیزه کردن هر چه بیشتر نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده یا خواهد کرد؟

ج : تدابیری که وجود دارد خیلی گفتنی نیست الان چون ما بخواهیم بگوئیم ممکن است برای اجرای تدابیرمان مزاحم درست بکنند. اما دولت پشتیبانی خودش را بطور جدی از مدرنیزه کردن امکانات نیروی دریائی هم ارتش و هم سپاه دارد و کارهای خوبی هم شد. در این یکسال اخیر ما به امکاناتی که در طول جنگ از ما دریغ می‌شددست پیدا کردیم. امیدواریم که نیروی دریائی‌مان بعد از دو سه سال آینده و دیدن دوره‌هایی از این قبیل که ما اینجا دیدیم و تقویت دانشکده‌ها و آموزشگاههایی که دارند گامهای بهتری را نسبت به گذشته با اتکاء به تجربه‌های جنگی خودشان بردارند.

س : خیلی متشکرم