مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بازدید از موزه بانک مرکزی ( خزانه بانک مرکزی )

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بازدید از موزه بانک مرکزی ( خزانه بانک مرکزی )

  • دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۶۹

 

س:* آقای هاشمی رفسنجانی لطفاً در مورد بازدیدی که از موزه بانک مرکزی داشتید توصیح بفرمائید؟

ج: بسم‌اللّه الرحمن الرحیم برای اینکه دوره جدیدی شروع میشود برای این موزه به این مناسبت من آمدم اینجا را ببینم برای ما چیز با ارزشی است یک سند بسیار با ارزشی است که در دوران انقلاب توانستیم این پشتوانه عظیم کشور را بخوبی حفظ بکنیم طوری که کارشناسان اینجا توضیح می‌دهند کاملاً اینجا محفوظ مانده و هیچی در تمام این دوران از این کم نشده چه در دوران انقلاب و چه در دوران جنگ ما. در دوران جنگ در مقطعی که به تهران موشک می‌زدند نگران شده بودیم که اگر موشکی این نزدیکی‌ها بخورد ممکن است که مایه خسارت برای این چیزهایی که اینجا هست بشود آنروز سران سه قوه تصمیم گرفتند که اجازه بدهند جواهرات و چیزهایی که اینجا هست تحت ضابطه بسیار محکمی جمع آوری بشود پرونده درستی برایش تنظیم بشود که اینکار را کردند و حفظ کردند. محل موزه را از لحاظ امنیت وضع بهتری برایش درست کردند هیأت نظارت هم به موقع برداشتن و هم به موقع برگرداندن نظارت کردند که خوشبختانه ما امروز شاهد هستیم که این منبع عظیم ثروت و پشتوانه بسیار بزرگی که می‌گویند در دنیا بی‌نظیر است قاعدتاً هم اینطوری است. البته ما تخصص، تشخیص این چیزها را نداریم ولی کارشناسان می‌گویند در دنیا چنین مجموعه‌ای وجود ندارد اینرا به این خوبی حفظ کردند. من به عنوان تشکر از کسانیکه زحمت کشیدند و این مجموعه را حفظ کردند برای ملت ما نگه داشتند آمدم اینجا و از نزدیک شاهد زحمت و دلسوزی و تلاش آقایان هستم من پیشنهادم این است که آقایان اینرا برای مردم سریعاً باز بکنند که مردم بیایند ببینند الان کسی می‌آید؟

س: * الان ... بجز از امروز که جنابعالی افتتاح فرمودید و از تاریخ آینده انشاءاللّه اجازه می‌دهیم که مردم هم بیایند از اینجا استفاده بکنند.

ج: خیلی خوب است واقعاً مردم ببینند این چیزهایی که اینجا هست مخصوصاً از جهت اینکه حفظ شده و خداوند خواسته که در دوران انقلاب چنین فرصتی به این طاغوتیها داده نشده که این امکانات مملکت را ببرند.

س: با توجه به اینکه در هفته بانکداری قرار داریم بفرمائید که برقراری سیستم جدید بانکداری چه نتایجی برای نظام اقتصادی کشور در بر داشته؟

ج: ما که خیلی راضی هستیم از کاری که کردیم. اولین نتیجه‌ای که ما گرفتیم نتیجه ایدئولوژیک است که ما خب حسابی رنج می‌بریم از اینکه در کشور اسلامی با شیوه غیر اسلامی ما بانکداری بکنیم. نگرانیها این بود که اگر بخواهیم به این شیوه بیائیم ضربه بخورد بانک خوشبختانه ضربه نخورد بلکه بخوبی تقویت شد، پشتوانه روحی که کارکنان بانک بدست آوردند در گذشته فکر می‌کردند کارشان مشروع نیست. بالاخره هر مسلمانی یک مقدار برایش سخت است که آنجوری کار بکند الان خیالشان راحت است که دارند کار اسلامی می‌کنند در خدمت اقتصاد هستند. از لحاظ فنی هم تا بحال ما اعترافات زیادی از کارشناسان خارجی داشتیم که سیستم موفقی بوده خب ما خودمان هم شاهد هستیم که بانک تحرک خوبی پیدا کرده امیدواریم با تجربه‌ای که بدست آوردیم و شرایط جدیدی که کشور دارد بوجود می‌آید سیستم بانکی هم گامهای بلندتری را بتواند بردارد.

س: از توضیحات حضرت‌عالی خیلی متشکریم