مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در حین بازدید از کار خانه مجتمع فولاد مبارکه

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در حین بازدید از کار خانه مجتمع فولاد مبارکه

  • جمعه ۲۵ دی ۱۳۷۱
چرا هاشمی نام "روز فولاد" را نگفت؟

 

رییس جمهور : بازدید این دفعه برای این بود ببینیم کارهای جدید شان چقدر موفق بوده‌است راضی هستم از آنچه که دیدم و شما در صحبتتان اشاره کردید هم توانسته اند یک مقدار هزینه ها را بیاورند پایین با کم کردن نیروی کار که یکی از مشکلات آن کار خانه است آنها قبلا کارگرهای ساختمانی شان را با یک قانونی که در مجلس گذشت جزء پرسنل شان آوردند که طبقه زده زیادی را تحمل کرد . این یک کار تدریجی است . باید به تدریج حل بکنند هم تولیدشان را بالا بردند  ما آن موقع که شروع کردیم فکر می کنم که حدود یک میلیون تن بود که حالا .....و صادرات هم شده بود بخش دوم هم محیط کار خانه را نسبتآ بهتر از گذشته درست کردند کار خانه قبلا هنوز حالت جنگی داشت حالا واقعآ حالت یک کار خانه تمیز و قابل کار بود . محیط زیستن را مناسب کرده بود از کارهای خوب دیگرشان این بود که دستکاری زیادی کرده بودند . برای محیط زیست منطقه که باید این را بیشتر انجام بدهند . از کار های دیگرشان این بود که شروع کرده بودند ساختمانهای این کار خانه را واگذار کنند به کار کنان که من این کارما مثبتی تشخیص می دهم آنها مال خود مردم باشد . به جای این که در خانه های ساز مانی زندگی بکنند ملکشان باشد .اندوخته ای باشد .رفته ، رفته هم بتوانند به اقساط دراز مدت بپردازند که یک جایی داشته باشند .یک ذخیره ای در زندگیشان داشته باشند . برای کار خانه هم صرف می کند . دلیلی ندارد آنجاها را تدارک بکنند و در حالی که خود مردم می توانند تدارک بکنند خودشان را ، کار مهم‌تری که در پیش دارند توسعه آن کار خانه ذوب آهن که ما در ظرفیت نهایی تولید فولادمان باید آن توسعه را بررسی کنیم ببینیم چه مقدار می خواهیم توسعه بدهیم و نیز بهتر کردن تولیدات نهایی نوردهاشان هنوز کنترل اش به اندازه معلوم نرسیده مدیریت مشکل داشت و ضایعات کار خانه زیاد که باید کمکشان بکنیم که این مشکلاتشان را حل بکنند . به  نظر من در این دوره کاربسیار با ارزشی شده بود ولی نا تمام است هنوز.

سؤال : در مورد نوسازی مرکز اصفهان هستم که اگر اجازه بفرمایید یک سؤال از خدمتتان بپرسم آقای هاشمی در مورد نوسازی و مدل نازسیون کار خانه ذوب آهن نظرتان چیست پر کردن خطوط  و بکار گیری ماشین در قسمتهایی که سرعت کم است .

جواب : اتفاقآ همین صحبت را داشتم می کردم که اگر بخواهند به روز باشند باید آن تکنیک جدید را وارد بکنند الان مدیریت با او تاماسیون قوی نیست و ضایعات زیاد است قطعآ باید انجام بشود .

سؤال : آقای هاشمی شما فکر می کنید در طول این چند سال موفقیتهای مختلفی که این کار خانه کسب کرده البته زمینه سازش اجرای سیاستهای تعدیل بوده نقش مدیریت و کار کنان چقدر بارز بوده است ؟

جواب : بسیار خوب است در مدیریت ،مدیریت شجاعی بوده تصمیمات اساسی گرفته به نظرم باید تشویق بشوند هم کار کنان هم مدیران .

سؤال : آقای هاشمی با توجه به یک نرخی شدن ارز و نیاز به نقدینگی با لایی که همین کار خانه ذوب آهن احتیاج دارد و بارها هم اعلام کردند در برنامه های ما چه کمکهایی را دولت در نظر دارد و این واحدها که این همه تلاش کردند و رو به جلو حرکت کردند انجام بدهد ؟

جواب : ببینید ما کمک مهمی که به اینها کردیم محصولشان را قیمتش را آزاد گذاشتیم می توانند به قیمت بازار بفروشند در گذشته یک قیمتی مثلا می گفتیم کیلویی 4 تومان بفروشد الان بازار آزاد است برایشان ، ما به ایشان اجازه دادیم صادرات بکنند و ارزشان مال خودشان باشد . آقایان با سوخت ارزان با حمل و نقل ارزان با کارگر ارزان با بسیاری از زیربناهای ارزان دارند تولید می کنند . که هیچ یک از رقبای اینها در دنیا اینها را ندارند و نه در ترکیه و نه در پاکستان و نه در کشورهای مثل ژاپن ایتالیا هیچ جا این طور چیز ها را ندارند . البته آنها تکنیک بالایی دارند. من خیال می کنم الان دیگر اینها باید روی پای خودشان بایستند . وقتی که این همه میدانشان باز است همه صنایع ما این طوری هستند تقریبآ سوخت شبه مجانی از ما می گیرند و کار گری که اینجا کار می کند برای اینها ما آرد کیلویی 1 تومان 2 تومان می دهیم مصرف می کند هیچ جای دنیا این طوری نیست دولت دارد حمایت های قوی می کند از صنایع .

سؤال : آقای هاشمی در مورد فولاد مبارکه وبازدید که در فاصله بازدید قبلی تان تا حالا انجام شده چه پیشترفتهایی را ملاحظه کردید و فکر می کنید فولاد مبارکه در این مرحله باز نیاز به نقدینگی دارد و حمایتهای دولت دارد ؟

جواب : آن دفعه که من آمدم اوائل شروع به راه اندازی بود هنوز احیاء مستقیم راه نیفتاده بود که امروز دیدم دارد کار می کند کوره ها تعداد کمی کار می کرد الان دیگر نزدیک به تمام کوره ها دارد راه می افتد خط ریخته گیری  دیگر کامل شده بود نورد گرم به محصول نهایی رسیده نورد سردشان آن موقع اصلا شروع نشده بود بهره برداری که حالا شروع شده ولی همه اینها هنوز به حد نهایی نرسیده هنوز یک زمان طولانی ظاهرآ لازم دارند تا این که این مسیر تولید را برسانند به ظرفیت اسمی چیزی که ما این دفعه فهمیدیم این است که اگر دو سه جا کمک بکنیم ظرفیت تا 5/2 میلیون تن تا 5/3 تا 4 میلیون تن قابل افزایش است که معلوم شد این سرمایه بیش از آنی است که ما قبلا رویش حساب کرده بودیم به سرعت پیشرفتتان در بهره برداری‌خوب بوده است نیروها رشد بهتری از آن زمان که دیدیم پیدا کردند ولی هنوز هم تجربه بیشتری لازم دارد که کسب بکند .

سؤال : آقای هاشمی آخرین سؤال در مورد موضوع تک نرخی شدن ارز با توجه به این که آثار بلند مدت و میان مدت مثبت این حرکت در بخشهای مختلف اقتصادی ما روشن است فقط آثار کوتاه مدتش بخصوص آثار تورمی اش مورد سؤال است نظر شما چیست ؟

جواب : ما آثار تورمش را با تصمیمات سوبسیدی خنثی می کنیم یعنی بنا داریم آنجاهایی را که به مصارف عمومی مربوط می شود که قبلا کمک ارزی می کردیم حالا کمک ریالی بکنیم بنابراین در مصرف کننده فعلا اثری  ندارد مگر آن مواردی را که خودمان بخواهیم یعنی حتی اگر نرخ ارز هم  مثل گذشته بود ما آن تعدیل ها را انجام می دادیم آنجا هایی را که بنا داریم باقی بماند سوبسید ما الان ریال می‌دهیم ما فکر می کنیم که حرکتی را که شروع کردیم که در سال حدود 20 % تعدیل انجام می شود این حرکت را سال آینده هم انجام می دهیم مثل سال گذشته یعنی اتفاق جدیدی نخواهد افتاد انشاالله متشکرم از شما .

سؤال : کشور را چگونه می بینید ؟

جواب : این دو کار خانه به اضافه کار خانه فولاد اهواز مجموعآ فعلا ظرفیت نصب شده حدود  6 میلیون تن دارند که ما برنامه توسعه ای داریم امکان این که همین ها را به ظرفیت نزدیک 10 میلیون تن برسانیم وجود دارد بدون کار خانه جدیدی با هزینه کمتری از تأسیس کارخانه و روز ی که ما بتوانیم 10 میلیون تن فولاد تولید بکنیم با مزید های نسبی که داریم سنگ آهن و گاز و سوخت ارزان و اینها فکر می کنند ما یکی از تولید کنندگان مهم منطقه ای فولاد خواهیم بود همین حالا هم داریم صادر می کنیم ولی صادرات را مخصوصآ وقتی که ورقها مان به  بازار سر ازیر بشود با ارزش افزوده مناسب تری می توانیم جدی تر بشویم .

سؤال :با توجه به این که صنایع پایین دستی مجتمع فولاد مبارکه زیاد است شما وضعیت اشتغال را در این زمینه چگونه می بینید ؟

جواب : بسیار مؤثر است در اشغال زایی البته حالا هم ورق هر کس می خواهد می رود وارد می کند کسی که مثلا بخواهد یک ورق  فورآ بخرد در بازار خودمان داشته باشیم یا این که مدتی صبرکند تا وارد بشود غیر مطمئن باشد . انبار ها باید شارژ باشند . ما خیال می کنیم که بعد از این که این کار خانه به تولید نهایی برسد ما یک پشتوانه محکم و مطمئنی را برای اشتغال و ایجاد صنایع زیر دستی داریم .

خبرنگار: تشکرمی کنم  خیلی ممنون

 ( این سخنان را رئیس جمهور بعد از بازدید، بصورت یک مصاحبه بیان کرده‌اند )

DMT یک حلقه مفقوده‌ای در صنعت الیاف مصنوعی و نیازهای پوشاک ما تأمین می‌کند که بخش عمده‌ای از مواد اولیه پلی‌اکریل است که تا کنون وارد می‌شده است در صورتی که موادش در کشور خود ما هست. ما از پالایشگاهها و بعدآ از کرماتیک ماده‌ای داریم که می‌تواند با همین کاری که در  DMTمی‌شود، تبدیل می‌شود به ماده ارزنده‌ای که خوراک پلی اکریل هست. حدود چهل درصد از مواد مصرفی در این مجموعه ماست که با این طرح فعلا تأمین شده و با طرح توسعه‌ای که دارد امکانات صادرات هم پیدا می‌کند. اصولا حلقه مفقوده در این مسائل اگر داشته باشیم، در این صنایع حساس وابسته‌ایم. الان یک مسیری دارد درست می‌شود که از نفت تا پارچه، در کشور خودمان، به دست خودمان تهیه بشود. برای من جالب بود که این طرح به موقع تمام شده بود و بسیار تمیز و مرتب و با انضباط مشغول کار بود. سرعت عمل و انضباط مشغول کار بود. سرعت عمل و انضباط کاری نشان قدرت سازندگی مهندسین و نیروهای فنی ما است. این طرح دوم داروسازی فارابی است که در صنعت داروسازی منطقه ما یک واحد بسیار بزرگی است. اینطور که گفته‌اند بزرگترین واحد داروسازی خاور میانه است، البته باز این هم طرح توسعه دارد که با این زیربناهایی که تعبیه شده به دو برابر این مقدار خواهد رسید. کار مهم‌تر ما در داروسازی، تهیه مواد اولیه است که چند روز پیش من در تهران یک طرحش را افتتاح کردم و در اصفهان طرح بزرگتری ما داریم و همان کارخانه هم دارد که مواد اولیه دارو را بسازد. در دارو ما هنوز وابسته‌ایم در مواد اولیه‌اش و گران هم هست خیلی. مثلا ما همین جا یک دارویی را که دیدیم، ماده اولیه را کیلویی هفتاد دلار معلوم شد وارد می‌کنند و حتی شیشه‌هایش را هم وارد می‌کنند که انصافآ برای ما چیز خوبی نیست. خوشبختانه برنامه تهیه مواد اولیه و نیازهای اولیه صنعت دارو الان در برنامه‌مان هست که امیدواریم در برنامه دوم ما به نتیجه برسیم.

سؤال :دیدگاه و ارزیابی حضرت عالی از سفر به استان اصفهان چیست ؟

جواب :کارخانه سیمان خوبی هم واز مواد آهکی باقی مانده حوض ماهی که برای فولاد مبارکه می آید تأمین اجتماعی خیلی کار خوبی کرده از آن سرمایه گذاری استفاده کرده یک کارخانه سیمانی را شروع کردند با اینهمه مراسم و افتتاح اینها هم یک برنامه ای داشتیم در اصفهان مجمو عآ اصفهان خیلی نیرو مند شده از لحاظ بنیه صنعتی که قابل توجه است و به سرعت هم رو به توسعه است به روستاهایشان خوب رسیدند اکثر روستاهای اصفهان از محرو میت بیرون رفتند و مردم اصفهان بسیار فعال و با نشاط در صحنه سازندگی هستند سؤال :حضرتعالی به موارد مهمی در مورد صنعت فولاد اشاره فرمودید بسیاری از دارندگان این تکنولوژی در جهان ایران را در حد جهش تو صیف کردند آنها پیشرفتهای این بخش را، شما سقف تولیدی که پیش بینی شده برای آینده چقدر هست وآیا افزایش داده خواهد شد

جواب :ما در برنامه دوم انتظار داریم که تولیدمان به یازده میلیون تن برسد اصفهان و اهواز به اضافه فولاد مشهد که خدا بخواهد نیاز به چند واحد فولاد در یزد ، درهمدان و کردستان و آذر بایجان و جاهای دیگر فولادهایی که حالا خودمان کوچک طراحی کردیم و اجرا می کنیم ولی با این وضعی که من در فولاد مبارکه دیدم به نظر می آید که رقم بالاتر از این میرود چون این در محاسبات قبلی مانبود آقای مهندس محلوجی می گفتند تا چهارده میلیون تن دارند ترقی می کنند