مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • جلسه هاشمی با رهبری درباره شوروی

جلسه هاشمی با رهبری درباره شوروی

  • شنبه ۲ شهریور ۱۳۷۰

   

- خبرنگار چند سالی است که از ایجاد بازار مشترک می شود و ایران به عنوان مبتکر و کردهای مخالف ترک از طریق شمال عراق به ایران گریختند با توجه به حمله ترکیه به شمال عراق و ادّعای اخیر آنها درباره ایران که با سکوت ایران مواجه شده دورنمای روابط ایران و ترکیه را چگونه می‌بینید؟

رئیس جمهور: بیشتر اینها حرفهای روزنامه‌هایی بود که معمولا اخلال می‌کنند در روابط ما و ترکیه. این قضیه واقعیت ندارد تا آنجایی که ما می‌دانیم. بالاخره ترکیه حمله کرده به افرادی در داخل خاک عراق که اینها هم به یک طرفی فرار کردند، به یک جاهایی رفتند. ما مرزهایمان را حفاظت می‌کنیم. مرزهای ما از زمان جنگ تابحال بشدّت حفاظت می‌شود. حالا اگر یکنفر مثلا از کوه یا از یک جایی عبور بکند بیاید این طرف یا در درّه‌ها گم بشود این اتفاق در همه مرزها هم می‌تواند بیفتد. آنجا مرزهای کوهستانی است و دیده‌بانی هم دارد، آن طرق مواصلاتیش هم خیلی زیاد نیست که اینها از جادّه‌ها بتوانند بیایند. قطعآ این حرکت بصورت یک جریان نبوده و مسئولین مسئول جدی ترک هم چنین حرفی را تردند ما هم به آنها گفتیم که این دروغ است.

سؤال: البته این ادعا را نخست وزیر ترکیه کرده بودند؟

رئیس جمهور: آنهم به اتکاء گزارش روزنامه‌ای این حرف را زده بود که ما اطلاع دادیم که اگر دلیلی دارید دلیلتان را ارائه بدهید که تا بحال هم هیچ دلیلی ارائه ندادند.

سؤال: آمریکا در نظر دارد سیاست امنیّتی جدیدی را در خلیج فارس و خاور میانه اعمال بکند که شامل کنترل ورود سلاح به منطقه هم می‌شود. در صورت اعمال این سیاست ایران چه سیاستی را برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود از خارج پیش خواهد گرفت؟

رئیس جمهور: من در صحبتهای یکی از خطبه‌های نماز جمعه گفتم ما اصلا برنامه اجرایی نمی‌بینم برای اینکار. عملا گفتیم مثلا اسرائیل را خلع سلاح می‌کنند یا نه اگر او را خلع سلاح بکنند همسایه‌هایش را هم خلع سلاح کنند که قطعآ آمریکاییها به این زودی زیربار خلع سلاح اسرائیل نمی‌روند. اگر هند خلع سلاح نشود، پاکستان را نمی‌شود خلع سلاح کرد. بنابراین این یک حرف است و ما خیلی جدی نمی‌گیریم مسأله را.

سؤال: در مورد طرح پیشنهادی شورای فرهنگی اجتماعی زنان در زمینه ایجاد نهاد اجرایی امور بانوان که پیشنهاد کرده بودند و تعیین معاونت اجرایی آیا برنامه‌ای دارید یا خیر؟

ج: در مورد ایجاد یک نهاد اجرایی بله. ما به طور قطعی داریم من از اولی که آمدم مسئولیت اجرایی را گرفتم دو تا سه تا دفتر بنا داشتم اضافه بکنم یکی دفتر نقاط محروم که اضافه کردم، یک دفتر مطالعات استراتژیک که اضافه کردم یکی هم دفتر برای خانمها بود که رویش مطالعه کردیم، می‌خواستیم یک دفتر موفقی بشود. مقدمات کار ایجاد دفتر آماده شده، بعضی از خانمها که در شورای انقلاب فرهنگی بودند، پیشنهادشان این بود که این در سطح معاونت ریاست جمهوری باشد اینهم تحت مطالعه است آنچه که ما قبلا فکر می‌کردیم در حدّ دفتر بود که بعدآ وقتیکه موفقیتشان روشن شد و کارها را راه انداختند، سطحش را بالاتر بیاوریم روی اینهم داریم فکر می‌کنیم.

سؤال دوم من در زمینه صادرات محصولات کشاورزی است اخیرآ در خبرها داشتیم که مقدار زیادی میوه در یکی از بنادر کویت فاسد شده قیمت میوه حتمآ خبر دارید که امسال اصلا پایین نیامده و خیلی بالاست در حالیکه ما خودمان نیاز به این میوه‌ها داریم درست است که صادرات به این شکل باشد و میوه‌های ما در آن بنادر خراب بشود؟

ج: اوّلا خوب است شما یک رقمی را بگیرید بهرحال شما مطبوعاتچی هستید یک رقمی را از وزارت کشاورزی بگیرید بگویید محصول میوه چقدر است و صادرات چقدر است مثلا اگر 15 میلیون تن ما محصول داشته باشیم ممکن است 200 هزار تن صادر بشود آن وقت می‌بینید این اصلا رقمی نیست که صادرات روی محصول اضافه بکند که آدم خیال کند که فشاری روی محصول بیاورد و اینکه حالا بعضی جاها میوه‌ای فاسد بشود این اتفاقی است که معمولا در صادرات میوه می‌افتد مخصوصآ ما که بسته‌بندی درستی نداریم در کویت سردخانه مناسبی نیست و گاهی هم میوه‌ها را بدون همراهی دولت، لنجها و اینها برمی‌دارند می‌برند اصل این نیست اصل یکی از کارهای خوبی که ما نسبت به جنوبیها می‌توانیم بکنیم این است که این میوه‌های فراوان ما در جنوب باشد مردم جنوب خیلی ترجیح می‌دهند الان. در گذشته اینجوری بوده که میوه‌های ما را با بسته‌بندی ترکیه یا جاهای دیگر می‌برند آنجا. می‌رفتند می‌فروختند که چون ما تجارت مستقیم با جاهایی مثل عربستان و اینها نداشتیم و برای کشاورز که مثلا یک کشاورزی اگر 1000 تن تولید می‌کند اگر بتواند یک 40 و 50 تن این را صادر بکند و تقویت بشود بنیه کارش، کار بسیار خوبی است. خشکبار و میوه همیشه از محصولاتی بوده که از ایران به جاهای دیگر می‌رفته، الان متأسفانه نسبت به نیاز دنیا کم است. این حرفهای بدی است که گاهی القاء می‌شود که مثلا این میوه‌ای که ما صادر کردیم حالا در کشور میوه کم شده و امثال اینها، شما رقم را بگیرید حالا و بعد منتشر کنید. من هم اینجا اضافه بکنیم که ما پارسال مقدار زیادی سیب و پرتقال روی دست باغداران مانده به خاطر این که صادر نشده. رقم، خیلی بالاست یعنی باغداران شمال و باغداران آذربایجان غربی، خسارت بردند از این که نتوانستیم به موقع سیبهای اینها را به بازار برسانیم به خاطر این که ما یک برنامه تجارت درستی در گذشته نداشته باشیم تا پیدا کردن بازار یک مقدار طول می‌کشد که عادت بکنند بیرون به میوه‌های ما.

سؤال: در بحث کنترل جمعیت یک رقمی را ما در مورد مهاجرت اتباع بیگانه داریم. خواستیم ببینیم دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم خاصی را در مورد محدود کردن این رفت و آمدهای اتباع بیگانه دارد یا خیر؟

ج: لابد می‌دانید شما که ما این مهاجرت که برای ما اتفاق افتاد، چیز طبیعی که نبود. در افغانستان آن مصیبت پیش آمد، مردم پناه آوردند به ما، ما هم نمی‌توانستیم نپذیریم، مسلمانهایی را که آنقدر تحت فشار بودند. عراق هم همین اتفاق افتاد. در جاهایی از کویت تعدادی آمدند که عمدتآ ایرانی بودند وقتیکه وضعشان بهتر شد دارند برمی‌گردند و رفتند خیلیهایشان. آن دو جا هم وقتیکه درست می‌شود اوضاعشان اینها برمی‌گردند. زیاد اگر اینطور حوادث اطراف ما نباشد، ما مهاجرت زیاد نداریم به طور طبیعی و متأسفانه منطقه هنوز ان ثبات و آرامش و امنیت را ندارد نگرانی همیشه هست که اتفاقاتی بیفتد و ما با آن روحیات انسانی و اسلامی که جامعه‌مان دارد گرفتار این مشکل بشویم. ما هم برنامه‌های داریم برای اینکه از آثار سوء اینها در حد مقدور جلوگیری بکنیم.

سؤال: در اظهاراتتان به رشد مالیات اشاره کردید و پیشرفتهایی که دولت در خصوص وصول مالیاتهای داشته. بفرمایید که بحث اصلاح سیستم مالیاتی کشور در حد مرحله‌ای هست و آیا با توجه به این رشد تغییراتش بر چه مبنایی انجام خواهد شد؟

ج: در گذشته یک قانون جامع مالیات من که در مجلس بودم تصویب شد که آن دارد اجرا می‌شود. در اجرا ما نقاط ضعفی را در قانون دیدیم که اصلاحیه را دولت فرستاده به مجلس و الان در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس است و دارند کار می‌کنند.

سؤال آخرم در مورد روابط با عراق هست آیا با توجه به بحثهایی که در مورد قطعنامه پیش آمده و بهر حال مسائل اخیر، دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم مسأله برقراری روابط را مد نظر دارد یا خیر خیلی متشکرم؟

ج: بله، اصل برای ما این است که رابطه داشته باشیم بهر حال در عراق هر دولتی باشد همسایه ماست. مردم آنجا برادران و خواهران ما هستند و عتبات عالیات آنجا داریم، نمی‌توانیم با عراقیها رابطه نداشته باشیم اصل بر این است که رابطه داشته باشیم خب حالا شرایطی هست که یک مقدار مشکل است ولی امیدواریم کم‌کم اصلاح بشود.

سؤال: ضمن عرض ادب. می‌دانیم که روزنامه‌نگاران ما، عمدتآ حرفه روزنامه‌نگاری را بخاطر کم ثباتی در تداوم شغلی آن بعنوان شغل دوم نگاه می‌کنند. حال آنکه برای اعتلای آن لزومآ باید این شغل کاملا حرفه‌ای باشد. برای ثبات بخشی بیشتر به این اصل مهم فرهنگی جامعه، حضرتعالی چه برنامه دارید؟

ج: من نمی‌دانم چرا بی‌ثبات یعنی من تابحال این سؤال برایم پیش نیامده بود که شغل روزنامه‌نگاری یک شغل بی‌ثباتی باشد. ( خبرنگار ) از نظر ببینید یک یک روزنامه‌نگار به کارهای دیگر هم می‌پردازد یعنی به آن شغل خودش بسنده نمی‌کند. چرا؟ برای اینکه از نظر مسائل رفاهی اقناع نیست.

آقای هاشمی: این معنایش این است که روزنامه‌های ما درآمد کافی ندارند نمی‌توانند خبرنگاران را تأمین کنند خب این اشکال کا مطبوعات ماست ما البته دلمان می‌خواهد مطبوعات کشورمان، بازارشان رونق داشته باشد مطبوعات خیلی برای کشور خوبند، سازنده‌اند و آگاه دهنده هستند. در گذشته مشکل چاپ، مشکل کاغذ، مشکل خیلی چیزها بوده که قطعآ تحت تأثیر بودند ما قطعآ جزو اولویتهای تأمین امکانات برایمان مطبوعات هستند یعنی کاغذ و مسائل چاپ و اینها را حتمآ باید در حد وافر در کشور داشته باشیم که از این جهت کمبود نباشد. مطبوعات هم باید برنامه خودشان را درست بکنند که بتوانند کارکنانشان را راضی بکنند دیگر آن ( خبرنگار ) منظور اینکه قدمهایی برداشته شده برای تسهیل در این امر؟ من مشخصآ الان نمی‌دانم تنگناهای شما در چی هست در کاغذ است، در چاپ است، در مشتری است، ( خبرنگار ) کلیت است که به اصطلاح باید یک مقدار رویش سعی بشود. (آقای هاشمی ) بهر حال من الان جواب مشخصی برای این سؤال شما چون سؤال هم خیلی مشخص نیست نمی‌توانم داشته باشم اگر ارباب مطبوعات پیشنهادشان را حرفشان را به من بگویند من هم بررسی می‌کنم.

س: بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای رئیس جمهور همانطور که می‌دانید استعمار از راههای مختلف با رواج مفاسد اجتماعی در کشورهای جهان سوم بخصوص کشورهای در حال رشد سرمایه‌گذاری زیادی روی قشر جوان می‌کند. بعضی از مسئولین کشور از جمله شخص جنابعالی در خصوص انحرافات نسل جوان مطالبی در زمینه‌های مختلف بازگو نمودند. در گوشه و کنار صحبت از تشکیل وزارتخانه‌ای بنام جوانان است. این خبر چقدر صحت دارد و آیا سازمان تربیت بدنی هم با تشکیلات موجود خود تابع این وزارتخانه خواهد شد و آیا وزارت ورزش که صحبتهای آن در گذشته از قول آقای دکتر غفوری فرد معاون محترم ریاست جمهوری و سرپرست سازمان تربیت بدنی بیان شده است چه هنگام تحقق پیدا خواهد کرد. در این مورد توضیح بدهید؟

ج: بله یکی از حرفهای مهم آینده جامعه ما همین تأمین نیازهای فطری و اساس قشر جوان کشور است که الان باید بگوییم جوانان ما به اندازه کافی از وسایل تأمین نیازهایشان برخوردار نیستند. نه از امکانات ورزشی، نه از امکانات تفریحات سالم، نه از کلوپهای مناسب ساعات فراغتشان برای پر کردنش خیلی جاها مشکل دارند و اینکه حالا این با تشکیل وزارت جوانان باید حل بشود یا سازمان دیگری می‌تواند متکفّل بشود، این قدم بعدیست که اجرایی است. ما الان داریم بحث می‌کنیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو دستور ماست. در جاهای دیگر هم دارند کار می‌کنند که چه چیزهایی می‌توانیم به اینها بعنوان تغذیه روحیه مردممان و جوانانمان که فرهنگشان را حفظ بکنیم و واکسینه‌شان کنیم در مقابل تزریقاتی که می‌شود از خارج، سم تزریق می‌کنند داریم کار می‌کنیم. الان پیش‌بینی ان یک مقدار دشوار است که من بگویم که این وزارت خواهد بود چیز دیگری خواهد بود بهر حال به یک جایی خواهیم رسید.

سؤال: جناب آقای رفسنجانی گرانی بلیطهای سفرهای برون مرزی ورزش برای حضور در میادین بین‌المللی، برای سازمان تربیت بدنی و فدراسیونهای مختلف ورزشی مشکلاتی را بوجود آورده است. همین موضوع بتعث شده است تا بودجه یکساله فدراسیونهای جوابگوی سفر خارجی نباشد و از طرفی فدارسوینها وظیفه دارند ورزش را در سطح کشور گسترش بدهند و از طرفی دیگر برای ایجاد انگیزه در بین جوانان، حضور در میادین بین‌المللی ورزش با توجه به استحقاق ورزشکاران ما در سطح جهانی از وظایف مهم سازمان تربیت بدنی می‌باشد و این مشکلاتی که بازگو کردم مانع از حضور گسترده ورزشکاران ما در سطح جهانی می‌باشد در این خصوص چه برنامه‌هایی دارید؟

ج: برای بلیطهایی که گران شدکه ما حل کردیم. ببینید اصل گران کردن بلیط یک کار بسیار ضروری بود اولا به خاطر مسافرتهای بی ربطی که به خاطر ارزانی اتّفاق می‌افتاد که شما خودتان می‌دانید. نمونه‌هایش را من لازم نیست باز بکنیم. بایست مسافرتهای هوایی در حدّ نیاز واقعی انجام شود که با یک تعادل این کار اتّفاق می‌افتاد. ضرر دیگری که داشتیم مسافرین که از طریق شرکتهای هواپیمایی غیر ایرانی می‌آمدند به ایران و می‌رفتند از اینجا اینها بایست ما به ارز 7 تومان بپردازیم یعنی اگر آنها مسافری را از ایران می‌برند به خارج. پولش و ارز ما با ارز 7 تومان می‌گرفتند و این خسارت عمده‌ای به بیت‌المال کشور شما وراد می‌کرد در سال که رقم هولناکی دارد. ما این دو مشکل را با این تصمیم حل کردیم چون قیمت واقعی ارز ما 7 تومان نبود. چرا این ضرر را می‌کردیم؟ برای این سفرهای ضروری مثل همین ورزشکاران یا مأموران وزارت خارجه و امثال اینها یا هیأتهای دولتی، آنهایی که باید بروند، هیأتها کوچک باید باشند بروند، از درآمد همین ارز مبلغی را اختصاص دادیم که سازمان برنامه و بودجه بررسی می‌کند آن مسافرتهای لازم را جبران می‌کند کسریش را. بنابراین مشکلی برای آنها اتّفاق نمی‌افتد. سفرهای غیر ضرور هم نباید واقعآ انجام بشود. ما در شرایطی نیستیم که سوبسید بدهیم برای سفر کردن تفریحی یا تجاری خاص دلّالی به ژاپن و به اروپا آمریکا و اینها. از این مردم فقیرمان بگیریم سوبسید بدهیم به اینگونه سفرها. این ظلمی بود داشت اتّفاق می‌افتاد که ما آن را حل کردیم خب دیگر سؤالی مثل اینکه ندارندآقایان. من متشکرم از همه شما که با حوصله اینجا حضور پیدا کردید و حرفها را گوش دادید و ان‌شاءالله که همه با هم موفق بشویم، مردممان را آگاه نگه داریم در مقابل این دسیسه‌ها و شیطنهایی که در دنیا هست.

          والسلام علیکم و رحمة‌الله

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله والسلام علی رسول الله آله

خیلی خوش آمدند برادران خبرنگاران داخلی رسانه‌های داخلی. فکر کردیم که در شروع هفته دولت یک مقدار اطلاعات جمع بندی شده، در اختیار رسانه‌ها قرار بدهیم که از این طریق مردم در جریان امور کشور قرار بگیرند. گرچه در طول سال، به مناسبتهای مختلف معمولا مطالب گفته می‌شود. ولی به شکل جمع بندی شده جامعی می‌تواند مفید باشد هم برای شما هم برای مردم و هم بناست در وزراء هر کسی در بخش خودش توضیحاتی به مردم بدهد در این چند روز لذا حرفهای من خیلی کلی و فهرست وار است. بعد از آن که من کلیّاتی عرض کردم وقت را در اختیار شما می‌گذاریم که حالا یا بر اساس ذهنیات خودتان و یا بر اساس مطالبی که اینجا من مطرح می‌کنم، اگر سؤالی به ذهن آقایان برسد، و لازم آقایان برسد و لازم داشته باشند مطرح کنند که من پاسخ بدهم. قابل از اینکه وارد صحبت بشویم یاد دو همسنگر و دوست و همراه خودمان، شهید رجائی و باهنر را گرامی می داریم و معطری می‌کنیم جلسه‌مان را به یاد آنها. آنها که برای مردم ما، برای انقلاب ما، برای امام ما، خیلی عزیز بودند و ناجوانمردانه از دست مردم ما گرفته شدند. گرچه آنها نقش شان را ایفا کردند، در آن زمان. و یاد روح بزرگ امام امت مان. من خودم به عنوان مسؤل اجرایی کشور و منتخب و امین مردم در این مسؤلیت، بسیار راضی‌ام از آنچه که در این دوران مسؤلیت دولت جدید اتفاق افتاده و فکر می‌کنم که آن مقدار که ما می‌دانیم اگر مردم ما هم بدانند همه یک چنین رضایتی که ما داریم، خواهند داشت، این معنایش این نیست که ما مشکل نداریم الان، بلکه معنایش این است که آن مقدار که می‌شده در رفع مشکل و حرکت به سوی صلاح، اقدام شده، البته کار ما فقط نیست، کار دولت نیست این در درجه اول راهنمایی آن روز امام است بعد سیاست گزاریها در درست رهبر است و بعد مجلس شورای اسلامی و دولت و قوه قضائیه و همه نهادها و مردم. همه زحمت کشیدند ما این مسیر را توانستیم تا به حال طی کنیم. قطعآ آقایان در جریان اظهاراتی که من در خطبه خودم در نماز جمعه داشتم هستند. بد نیست که یک مروری بکنیم وضع آن روز را نگاه بکنید که ما در چه شرایطی بودیم و در مقابل، نقاط مقابلش امروز را، هم نگاه بکنیم، ببینیم در چه شرایطی هستیم بعد می‌شود که قضاوت کرد و جمع بندی کرد و سؤال کرد. خوب این باید خیلی سریع انجام بشود لذا من یادداشت کردم که فقط بخوانم فهرست شرایط و شاخصهای آن روز و امروز را قسمت عمده‌اش من در نماز جمعه آن روز وضع گذشته را گفتم البته همه‌اش را نگفتم بعضی‌هاش را امروز اضافه کردم و قسمت کمی از اصلاح شده و مشکلات. مشکلاتی که ما آن روز داشتیم آنچه که من الان شمردم 23 مورد کلیاتش را شمردم دیگر وارد ریز نشدیم. خرابیهای جنگ بود نیازهای بازسازی، دوم تعهدات داخلی و خارجی کشور بود بدهکاریهایی که با بانکها و صندوق پس انداز و حقوق بگیرها داشتیم و تعهدات ارضی‌مان

3- عدم جبران حقوق مزد بگیران بود که ما به خاطر دوران جنگ به تناسب تورم به آنها، مزدشان را اضافه نکرده بودیم هم نظامی‌ها و هم کشوری‌ها

4- پروژه‌های نیمه تمام بود که گفتم رقم بسیار بالایی بود و بسیار پرهزینه و پرخسارت

5- کمبود سرمایه گذاری بود که در دوران سرمایه‌گذاری شده بود که هم دولت و هم بخش خصوصی بیشتر رفته بود در کارهای مضر و خدماتی و دلّالبازی  و اینها

6- افت تولید و خساراتی که کارخانه‌ها، مراکز تولید ما از این جهت داشتند که ساختار اقتصادیشان به هم زده بود.

7- عقب ماندگی نیازهای زیربنایی بود در آب و برق و راه و حمل و نقل و انرژی و انواع انرژی، سوخت و دیگر چیزهایی که شما خودتان می‌دانید و بارها گفته شده این هفتم بود

8- فرسودگی کارخانجات ما بود که قطعه و اینها نرسیده بود و خوب عقب هم افتاده بود از روز.

9- خالی بودن انبارها بود. هم انبارهای کارخانجات دولتی و هم انبارهای جتی مغازه‌ها و فروشگاهها که آن شارژ انبارها یک دوره طولانی را می‌خواهد که اینها به حدی مطلوب برسد.

10- تمرکز شدید در امور اداری کشور و مقررات دست و پاگیر که به تناسب نیاز تمرکز ما داشتیم.

11- وابستگی شدید مردم ما به سوبسید. هم مردم و هم سازمانهای دولتی، سازمانهای اقتصادی که فقط به کمک دولت زندگی‌یشان را می‌گرداندند.

12- ادامه محاصره اقتصادی بود که چیز بسیار موذیانه‌ای بود.

13- ادامه وضع نه صلح و نه جنگ بود که از این طریق ما مخارج نظامی هم برایمان تحمیل می‌شد خوب در جریان هستید شما

14- محرومیت شدید بخشهای محروم. هم انسانی هم بخشهای جغرافیایی که در آن قاصد ما با اینکه پرداخته بودیم به محرومین و جزء اهدافمان بود اما شرایط نگذاشت محرومیت ناجوری پیش آمده بود که حالا در یکی از بندها من یک رقمی هم دارم که آنجا می‌آید. شاید همین جا بگوییم بهتر است مثلا شما ببینید فاصله استفاده اغنیاء و فقرا از درآمدها اینجور شده بود که 20% مردم 50% درآمد را در سال 65 طبق آماری که هست می‌گرفتند حالا با این که آن موقع بسیاری از این اغنیاء و اینها اموالشان مصادره شده بود و آنها از میدان دررفته بودند ولی یک چیزهای جدیدی داشت جایگزین می‌شد همین کثافت کاریها و احتکارها و دلابازیها و اینهایی که یک خطر جدیدی بود.

15- رکود شدید امور شهرداریها که باز شما در جریان هستید که شهرداریها امکاناتشان را به جبهه می‌دادند و درآمدی هم نداشتند که خودشان را سازنده شهرها

16- توقعات مردم بعد از جنگ جنوب توقعات جدیدی در مردم کرد و طبیعی هم بود مردم در جنگ صبرشان بیشتر از بعد از جنگ بود.

17- این چندم بود که خواندم ...... را نخواندم چون در این ردیف نبود نخواندم یادداشتم این است. حوادث زلزله و سیل و آورگان اینها البته موقع تدوین برنامه نبود اینها چیزهایست که بعدآ پیش آمد. خوب زلزله سنگینی ما داشتیم و سیل سنگینی و آوارگانی که ما از قبل داشتیم از عراق و از افغانستان

18- مطالبات و حقوق رزمندگان و خانواده‌های آسیب دیده جنگ که یک رقم بسیار بالایی است. ما همین حالا چیزی بیشتر از مثلا دویست میلیاردمان این گونه کمکها داریم که از مجموع کمکها می‌کنیم به آسیب دیده‌ها یا به طور کلی اصلا کمک بگیر هستند.

19- جریان فرار سرمایه از کشور خوب این از اوایل انقلاب شروع شده و تا آخر جنگ هم ادامه داشت. معمولا کسانی که می‌توانستند و علاقه به انقلاب نداشتند به راه موجود علاقه نداشته سعی می‌کردند یک مقدار امکاناتشان را منتقل کنند به خارج حالا به هر دلیل یا به قصد اخلال و یا به مقصد سودجوییهای دیگری که داشتند.

20- کسری موجود بانکها چون اعتماد مردم در جنگ به اقتصاد کشور ضعیف است، هرکسی سعی می‌کرد چیزهای خودش را در بانک کمتر بگذارد چون همیشه احتمال می دادند دولت مجبور بشود برداشت بکند از آنجا لذا  همیشه مشکل پرداخت داشتیم و تسهیلات که بانک می‌خواست بدهد حتی مشکل اسکناس و مشکل امکانات بود که باید اسکناس جابه جا بشود و چیزهای دیگر.

21- که قبلا به نحوی اشاره کردیم، همان فاصله بیشتر اغنیا و فقرا بود که در آن بخش محروم گفتم.

22- رواج شدید قاچاق و احتکار که ا ین دو پدیده بسیار برای کشور مضّر بودکه تجارت کشور را به کلی مختل کرده بود آثارش هم شماها می‌دیدید که چه وضعی ما داشتیم.

23- کمی وصول مالیات، ما از کشورهایی هستیم در دنیا که کمترین نسبت به ارقام موجود ثروتها و امکانات و درآمد و تولید ناخالص ملی وصول می‌کنیم. آن هم منفی بود  در گذشته که ا ین عیب بایست روزی از اقتصاد ما برداشته بشود، اینها حالا کلیات مشکلات آن روز بود. جامعه مان خوب برای حل این مسأله تحقیقآ ما برنامه لازم داشتیم. دیگر بی برنامه کار نمی‌توانستیم کار بکنیم برنامه اول شما اگر حوصله داشتید می‌خواندید یا مردم ما می‌خواندند یک کتاب بزرگی است. آنجا سیاستهایی دارد و ارقام دارد و شیوه‌های اجرایی دارد و هدفها و شاخصهایی دارد. در برنامه پیش بینی شده که همه این مطالب منفی که عرض کردم اینها تبدیل بشود به مطالب مثبت که رقم هم تعیین نشده در هر سالی چقدر باید وضع بشود و تا پایان برنامه ما به کجا باید برسیم. خوب یک کتاب قطور با حروف ریز نوشته شده و ما باید آن کتاب را اجرا کنیم اما ما کارهایی که انجام دادیم هم در بخشهای سیاسی، فرهنگی، اداری و اقتصادی، من به طور خلاصه حدود سی مورد بیست و هفت، هشت مورد آنها را به تناسب آن مشکلاتی که آنجا لیست کردم برای شما توضیح می‌دهم. حالا اول سیاسی و فرهنگی را بگوییم و اداری را بعد اقتصادی.

اولین کاری که انجام شد، حالا این کارهایی که انجام شده باز این طور نیست که ما به خودمان بگیریم بگوییم از مجاهدات فقط دولت است. همان مجموعه‌ای که عرض کردم تلاش کردند. هم در تدوین برنامه، هم در اجرای برنامه و لطف خداوند در خیلی از جاها کمکمان کرده که این‌ها از الطاف خفیه الهی در طول انقلاب و و جنگ همیشه استفاده می‌کردیم و تلاش کسانی هم که تلاش کردند، باید ارج گذاشته بشود. حلّ مشکل جنگ خوب یادمان است. چقدر نگران بودیم از شرایط جاری جبهه‌های نه صلح و نه جنگ که خداوند کرد به آن صورتی که در جریان قرار گرفتید و آن حرکت‌های سیاسی که شد و برخوردهای مناسبی که شد جنگ، مسأله‌اش حل شد و اسرا برگشتند، دشمن از خاک ما رفت بیرون و دنیا اعتراف کرد به پیروزی ما به بهترین شکل پیروزی، حتی اگر ما در جنگ همان موقع عراق را هم اشغال می‌کردیم این محصولاتی که بعد از این داشتیم، نداشتیم. این مشکلات خاص خودش را به وجود می‌آورد که اینها ما باید یک مقدار زیادش را الطاف خداوند و جزای مجاهدتهای رزمندگان مان در نظر بگیریم.

دوم مسأله حج که یک عقده‌ای شده بود برای کشور ما مردم ما، از این وظیفه فاصله گرفت بودند که بحمدا... حل شد و مردم رفتند حج.

سوم اصلاح حضورمان در صحنه سیاست جهانیست که ما موفق شدیم آن حصاری که دورمان بود در آن رخنه ایجاد کنیم نمی‌گوییم همه حصار را فرو بریزیم. رخنه ایجاد کردیم و وضع ارتباط سیاسیمان را با کشورهایی که مایل بودیم خیلی اصلاح کردیم. گرچه هنوز آن حصار باقی است و حصار جدی است. این از حرفهایی که می‌زنند و اینها شما خیلی چیز نشوید، فریب نخورید که بعضی چیزهایی که می‌نویسند و می‌گویند و اینها شما می‌بینید که هنوز کینه توزاند دارند اموال ما را آنجا حفظ می‌کنند که این اموال ما بسیار برای ما اهمیت دارد. فرانسویها که باز خوب، قدمهایی برداشته شده شما می‌بینند که هنوز ندارند طلب ما را و بسیاری از قراردادهای مهمی که ما با کشورهای غربی داشتیم، با انگلیس، با فرانسه، با آلمان، که نسبتآ خوب روابط داریم الان، دوست هم هستیم و هنوز اجرا نشده، با ژاپنیها که مشکلی هم ما نداشتیم تحت تأثیر دیگران آنها دیدید که پتروشیمی را حاضر نشدند بیایند تمام بکنند، با اینکه 80% 85% ساخته شده اینها همه نشان می‌دهد که یک نوعی حصار نامرئی برای ما هست و آن چیزهایی که استراتژیک تکنولوژیها و نیازهای صنعتی اینها، اینها را معمولا هنوز از ما دریغ می‌کنند ولی خوب آن شدتی که در گذشته داشت حالا ندارد. حضور در مجامع بین المللی، با اینکه ما تقریبآ بایکوت بودیم الان می‌بینید در خیلی جاها ما به عنوان رئیس انتخاب می‌شویم آنجایی که نفوذ آمریکاییها و اینها کم باشد کشورها آمادگی دارند که جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور مستقل و دارای حرف حسابی و دارای یک رسالت به آن بها بدهند قطعنامه، دشمن تلاش می‌کرد که بر خلاف جهت حق اجرا کند ما مسیر را عوض کردیم الان در مسیر درستی افتاده که قطعنامه 598 اجرا بشود یک گامهایی هم برداشتیم. در بخشهای فرهنگی که برای ما اهمیت دارد حضور بین المللی در مجامع فرهنگی خوب است حضور در نمایشگاهها در مسابقات وضع بهتری دارد از گذشته در داخل رشد خوبی داشتیم در امور فرهنگی. شما امسال لابد مطلعید که ما حدود دویست هزار دانشجو می‌گیریم. حدود صدو سی هزار بخش دولتی می‌گیرد از آموزش و پرورش برای فیلم و آموزش عالی برای کارهای دیگر و حدود هفتاد و هزار هم بخش غیر دولتی که این رقم رقم خیلی خوبی است اگر فرض کنیم دوره تحصیل اینها چهار پنج سال باشد مجموعآ ، در مدت کمی ما حدود نزدیک یک میلیون دانشجو داریم و این رقم برای کشورهای بعد از جنگ در ظرف دوسه سال چیز، رقم مطلوبی است. در آموزش و پرورش هم همین حرکت شده، امسال ما چهارده هزار در کلاس اضافه کردیم. تازه با مشکلات مصالح ساختمانی و اینها هم روبرو بودیم که این دارد وسعت پیدا می‌کند. توانستیم دیگر این شهریه‌ای که می‌گرفتند از دانش‌آموزان دولتی اینها را حذف کنیم و امسال قدم اساسی است گرچه این مبلغش زیاد نبوده اما به هر حال یک فشار روانی بر روی مردم بود این را حل کردیم آموزش فنی را توسعه دادیم الان وزارت کار خیلی خوب دارد آموزش می‌دهد و آموزش و پرورش هم و برنامه‌ای که داریم برای اصلاح آموزش یک کار بهتری را در سالهای آینده ارائه می‌دهد. از لحاظ فرهنگی در صحنه هنر، فیلمسازی توسعه پیدا کرده، کارهای هنری، محصولات هنری، خلاقیتهای هنری، توسعه پیدا کرده در صحنه‌های جهانی که ما راه نداشتیم راه پیدا کردیم. الان در بسیاری از مسابقات، خلاقیتهای هنری هنرمندان، ما خریدار دارد و گاهی جلو می‌افتد. این شروع کار است. در جهانگردی موفق بودند. رشد خوبی داشتیم که ما این را یک پدیده اقتصادی نمی‌دانیم به عنوان فرهنگی به این نگاه می‌کنیم. از لحاظ اداری کارهایی کردیم و آثارش هم دیدیم. داریم سرعت می‌دهیم کارمان را آقایانی که با  گمرکها و با مرزها و با این جاهای مربوط رابطه دارند می‌دانند چقدر کار تسهیل شده. مقررات دست و پاگیر حذف شده در گمرکها. در وارد شدن و خارج شدن کالا، در بانک مرکزی خیلی تسهیلات درست کردیم ..... برای کارهای مردم. در موافقتهای اصولی، خیلی باز کردیم به سرعت دارند در شهرستانها موافقت می‌دهند. صادرات و واردات بسیار آسان شده گرچه هنوز یک مشکلاتی در راه دارد که باید اصلاح کنیم. گذرنامه را و گواهینامه را یک روزه می‌دهند گواهی نامه تجربه اش را داد و موفق بود کاملا و گذرنامه از دیروز شروع شده فکر می‌کنیم این هم موفق خواهد بود. اینها نمونه انتخاب شده بعدش کارهای دیگری که مردم در ادارات طولانی معطل بودند، از دستگاهها خواستیم بیایند و پیشنهاداتشان را بیاورند تصویب کنیم مقرراتشان را اصلاح کنیم که کارها به سرعت انجام شود برای امور روزانه مردم اینها کم بشود نیروهای انتظامی ادغام شدند. یک حرکت بسیار موفقی بود که وزارت کشور انجام داد که این را هم البته هنوز گامهای اولش است. به نظر می‌رسد که یکی از کارهای خیلی خوبی بود که شد. اینها حالا بخشهای اداری و فرهنگی و آموزشی و سیاسی بود که عرض کردم. در مورد امور اقتصادی هم یک لیستی نوشتم، فقط فهرستش را می‌خوانم. رشد تولید، همت‌مان را گذاشتیم روی رشد تولید و واقعآ موفقیم یعنی خیلی از برنامه ما جلو هستیم در رشد تولید منتهی تا این انبارها پر بشود و تا آن کمبودها جبران بشود یک مقدار طول می‌کشد شما اشباع بازار را بفهمید ارقام را من دیگر نمی‌توانم بخوانم این ارقام اینجا هست اگه آقایان مایل بودند استفاده کنند از آن ارقام صنایع را و صنایع سنگین را و کشاورزی را می‌توانید بگیرید البته چون خود وزراء می‌دهند این روزها خیلی لازم نیست دیگر ارض بگیرید اینها خودشان می‌دهند یکی دوتا که خیلی کم است و آسان می‌توانید شما ضبط بکنید آسانترهایش را می‌خوانم شما ببینید. مثلا در صنایع سبک، صنایعی که وزارت صنایع مسؤلش هست، ما از 800% رشد داریم تا مثلا سه، چهاردرصد بعضی صنایع 800 % رشد کرده. حالا این کم است که در این حد باشد. بعضی‌ها پایین تر از 20% ،30%،100% و 50% آن ارقامش خیلی زیاد است. صنایع سنگین را من در نماز جمعه هم بخشی از آن را خواندم امروز هم دیدم که رادیو هم داشت نقل می‌کرد. دیگر تکراری نداشته باشیم در معادن که خیلی معادن فلزات که ارقامش درشت است. و مهم و استراتژیک است. اینجا دوسه چیز آوردم ببینید مثلا ما آلومینیوم، در سال 68 بیست پنج هزار تن البته قبلش که نداشته اصلا خیلی کم بود در سال 67. سال 68 که ما رشد دادیم وجهش دادیم رسیدیم به بیست پنج هزارتن. سال 69 ششصدو شش هزار تن و امسال تا حالا چهارماه، بیست پنج هزارتن شده. یعنی معدلش خواهد بود حدود 75 هزار تن و این یعنی کل نیاز کشور و مقداری هم برای صادرات. من در سال 68، هفتاد دوشش هزارتن بوده، تازه جهش کرده بود آن سال با آن شش مااهی که ما بودیم و سال 69، 92 هزار تن شد و امسال این چهار ماه، سی ونه هزار تن شده. یعنی نزدیک 120 هزار تن تولیدمان خواهد شد چون هرچه هم پیش می‌رویم و صنعتش بهتر می‌شود.

فولاد، اینها همه کالاهای استراتژی تولید داخلی است. فولاد سال 68، یک میلیون و ششصد هزارتن بود. سال 69 یک میلیون و نهصد هزار تن رسید. امسال چهار ماهه مان، هشتصد و سی و یک هزار تن شده که حالا اهواز هم دارد به سرعت رشد می‌کند. فولاد مبارکه هم شروع می‌کند کارش را البته آن ارقام زیادی نخواهد داشت مافکر می‌کنیم نزدیک سه میلیون تن امسال می رسیم تولید امسالمان و این گونه رشدها نشان بسیار خوبی است برای اقتصاد کشور. سنگ مس، استخراج سنگ مس در سال 68، یازده میلیون و هفتصد هزار تن بود. در سال 69 پانزده میلیون و ششصد هزار تن بود. امسال تا این چهارماهه، پنج میلیون و ششصد هزار تن شده که می‌بینید رو به رشد است و ارقام خوبی است. سنگ آهن در سال 68، دومیلیون تن بود. در سال 69 دومیلیون و هفتصد هزارتن شد. امسال این چهار ماه، یک میلیون و دویست هزار تن شده. یعنی اگر این روند پیش برود می‌شود سه میلیون و ششصد هزار تن. این چیز بسیار جالبی است برای ما. در کشاورزی آمار را شما هر روز دارید می‌فهمید ما تا به حال نزدیک دو میلیون و ششصد هزار تن گندم خریدیم. تا حالا بیش از پارسال خریدیم که پارسال هم به همین نسبت بیش از سال 68 بوده هنوز یکی دو ماه داریم که داریم می‌خریم خوب این رقم خیلی بالا می‌رود. موجودی سیلوهای شما، یک موجودی کاملا اطمینان بخش است. هیچ وقت سیلوهای ما انبارهای ما این مقدار گندم و غلّه در آن نبوده که خوب این ذخیره استراتژیک برای کشور در برنامه هم ما حدّش را معین کردیم باید انجام بدهیم خوب این یک کار است، کار تولید است آمارش را من خواهش می‌کنم یکی از کارهایی که شما برای مردمتان برای انقلابتان می‌توانید بکنید در دوره هفته دولت، این است که ریز این آمار تولیدات را به مردم بگویید دل مردم محکم بشود که کشورشان دارد آن اساس کار را دارد انجام می‌دهد کسر بودجه این دومی است عرض می‌کنم این بلای جدی بود و واقعآ سال 67 ما نگران بودیم 51% بودجه مان کسری داشت این یکدفعه افت عجیبی کرد که پارسال ماحدود ششصد میلیارد چیز داشتیم خیلی رقم آمد پایین. این بلا را از سر کشور برطرف کردیم. از برنامه پارسال، خیلی جلو بودیم برای امسال ما پول زیاد تزریق کردیم چون 50% درصد مالیات بیشتر پول تزریق کرده بانکها هم تسهیلات زیادی دادند و رونق چون خیلی زیاد است ممکن است از آن رقم پارسال بیشتر،  چون در بودجه  بالاتر نوشته شده حدود صد میلیارد تومان نوشته شده حدود صد میلیارد تومان نوشته شده رقم ریزش یادم نیست. همین حدود است که ما فکر می‌کنیم در حدّ همانچه که در بودجه داشتیم آن را حفظ بکنیم که خیلی راضی هستیم. نقدینگی که یک بلایی برای جامعه بود، مهار شد رشدش و اگر مثل گذشته نسبت به تولید، نقدینگی اضافه می‌شد، ما الان بایستی یک رقم سرسام آوری داشته باشیم که این را مهار کردیم با اینکه رونق الان است در بازار پولها جهت چون پیدا کرده بود رشد دیگر ندارد رشد مطلوبی دارد همان حدی که لازم جریان فرار سرمایه را معکوس کردیم و الان سرمایه داخل کشور می‌شود فرار نمی‌کند از مدتی که ما اعلام کردیم بودن انتقال ارز مردم می‌توانند کالا وارد بکنند حدود پنج میلیارد دلار جنس وارد کشور شده که دولت پول نداده معنی این پولها این است که در جاهای دیگری پیدا می‌شود خارج از اختیارات ما، این پولها بر می‌گردد به کشور شما. در صورتیکه در گذشته به همین نسبت پول می‌رفت بیرون پول و ثروت از کشور می‌رفت. وضع بانکها بسیار خوب شده آنها موجودی خوبی دارند برای تسهیلات الان هی فشار به دولت می‌آورند که اجازه بدهیم بیشتر تسهیلات بدهند و ما به خاطر اینکه نرخ نقدینگی، رشد نقدینگی زیاد نشود یک قدری ملاحظه می‌کنیم با احتیاط، عمل می‌کنیم. شرکتها و کارخانجات که وضع مالیشان بد شده بود، گفتم ساختارشان خراب شده، به خاطر عدم تولید، نوعآ خوب شده و الان به تعادل دارند می‌رسند البته یک مقداری عجله می‌کنند چیزی که در طول ده سال خراب شده اینها می‌خواهند در ظرف یک سال در سال درست کنند این نتیجه‌اش این است که یک مقدار اجناس گرانتر و بی انصافی می‌کنند با مردم که ما باید یک فکری برای این عجله را از اینها بگیریم در ظرف چند سال کارهایشان را خرابیهایشان را اصلاح بکنند این هفتم بود.

هشتم آن حرکت بدی که به طرف فاصله گرفتن درآمد قشر محروم برخوردار بود که گفتم 20% ، 50 % درآمد را داشتند حرکتش عوض شده. حرکت اصلاحی پیدا کرده که در سال 69 20%،48% را اینها توانستند از خودشان بکنند به جای 50%. دو درصد اصلاح شده همین روندش برگشته به طرف اصلاح وضع تفاوت اغنیا و فقرا مبارزه با فقر و مبارزه با ظلم و راه درست برای عدالت اجتماعی این یک نوید خوبی است برای دنیای اقتصاد ما. مشکل بعدی که داشتیم هزینه‌های جاری نسبت به هزینه‌های عمرانی خیلی بالا بود. این نسبت اصلاح شده. الان هزینه‌های عمرانی به سرعت دارد نسبتش بالا می‌رود که ما الان رقمش را در نماز جمعه گفتیم. تورم نرخش یعنی آهنگ حرکتش کند شده. گرچه تورم هنوز باقی است که گفتم 17% در سال 68 و 9% در سال 69 و این چهارماه را هنوز جمع بندی نکردیم چون آسان نیست جمع بندی‌اش، حدود ده دوازده درصد الان بانک مرکزی می‌گوید باید آنها باید رقم خودشان را بگویند. البته ممکن است این برای شما سؤال باشد چون خیلی بحث روی تورم وگرانی می‌شود و معمولا ذهنها نمی‌پذیرد من یک آماری هم آورده بودم که قیمتها روبه شما بگویم دیگر این خیلی طول می‌کشد، بحثهای ما حالا اگر خودتان سؤال داشتید ممکن است بگویم والّا آن آمار را می‌توانیم به شما بدهیم. بسیاری از کالاها هست که رقم زیادی هم هست. در کل آنها ارزان شده. که مثلا حالا همین الان جلوی دست دست من است در محصولات .... اینجا نوشتند مس که اینجا کیلویی  280 تومان بوده در سال 69، که تازه ارزان شده بود، حالا شده 170 تومان آن مفتول مسی است و کابل که متری 48 تومان بود شده 38 تومان که آن ..... در بسیار در بازار گرانتر بود لذا بقیه هم لیستش این طوری است. تمام صنایعی که ما به اشباع رسیدیم اثر خودش را در بازار کرده هر جا که مشکل داریم، به خاطر این است که اشباع نیست. آن مشکلات دیگری دارد مثلا کل فلزاتی که ما الان در ساختمان و جاهای دیگر مصرف می‌کنیم همه‌شان قیمتها خوب سقوط کرده کل محصولات پلاستیکی سقوط کرده. کل محصولات، بسیاری از محصولات خانوادگی، خانگی که محصولات خودمان هست آمده پایین. من خواهش می‌کنم آن ارقام حالا اگر مایل بودید شما اگر سؤال کردید من ارقامی که اینجا دارم برای شما می گویم این از مواردی است که من خیال می‌کنم باید یک مقدار رسانه‌ها رویش کار بکنند آن لیستی که تنزل کرده را بیاورند در مقابل آن لیستی که ترقی کرده بگذارند آن وقت معلوم می‌شود مردم می‌فهمند چون یک چیزهایی که خیلی سرو کارش با زندگی روزمره مردم است گران شده بیشتر هیاهوها روی اینها می‌شود به هر حال قاطعانه عرض می‌کنم که مهار شده تورم تا ان‌شاءا... برسد به حد مطلوب. صادرات واقعآ حرکت کرد ما در ده سال گذشته خیلی تلاش کردیم صادراتمان و غیر نفتی را تکان بدهیم نشده از اواخر پارسال شروع شد و امسال که صددرصد رشد داشته؛ قاچاق و احتکار در بسیاری از موارد دیگر معنا ندارد با سیاستهایی که ما انتخاب کردیم. اصلا دلیلی ندارد بروند دنبال قاچاق چون جنس آزاد است وارد کردنش و در داخل هم چون جنس در موارد زیادی فراوان شده و دیگر احتکار معنا ندارد هرکسی سعی می‌کند جنسش را زودتر بفروشد ولی هنوز در انی بخش ما مشکل داریم که باید ادامه بدهیم. ساختار اقتصادی کشور که به کلی معیوب بود، شروع شده به اصلاح شدن. این قیمتهای خاصی که گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرد اینها از افتخارات این برنامه است که دارد انجام می‌شود. شما در سالهای آینده آثار اینها را خواهید دید و مثلا برق مان، آب مان، تلفن‌مان، پالایش و توزیع نفت مان، راه‌آهن مان، سیمان مان و فولاد مان اینها همه سوبسید بگیر بودند از دولت یعنی دولت یک رقم زیادی هر سال می‌داد که اینها زیاد به این وضعی که اداره می‌شد، اداره بشوند. همه اینها به طرف خودکفایی رفتند، با این اصلاح ساختار که کردیم. در ظرف آخر برنامه تمام ا ینها روی پای خودشانند و سود بده خواهند بود. دیگر در آن روز ما مشکل تولید انرژی، مشکل تولید پولاد و وابسته به دولت نداریم اینها در صورت حرکت اقتصادی خودکفا کار می‌کنند سود هم می‌دهند مال مردم هم هستند قیمتهایشان هم چون تولید می‌رود بالا می‌آید پایین. ما الان تولید نداشتیم که اینها همه وضع ناجوری داشته البته تولید برود بالا مشکل ....... به خودشان می‌گیرند. بورس فعال شده که دارید می‌بینید همین در خبرهای این هفته، آخر هفته من دیدم رقم هشت میلیارد را در هفته گفته‌اند که شروع که ما کردیم حدود پنجاه میلیون تومان بود آن موقع شروع شده بود حالا حدود هشتصد نهصد میلیون تومان هست  این نشان اعتماد مردم و نشان اعتماد صاحبان سرمایه است به اقتصاد کشور گرچه این رقم هنوز رقم درستی نیست. ما در برنامه داریم ( این را ) توسعه بدهیم به کارگرها و کارکنان بیشتر و بقیه مردم هرکس بتواند که این جلب سرمایه‌های سرگردان است حقوق کارکنان شروع کردیم به ترمیم. پارسال خودتان ارقام را می‌دانید حدود دو هزار تومان را با اضافاتی دادیم امسال هم اضافه خواهیم کرد و نمی‌توانیم یک دفعه این را ترمیم کنیم طلب گذشته اینها را یکدفعه بدهیم چون ضرر می‌کنند خودشان ریختن پول در بازار تورم را اضافه می‌کند به تدریج باید اصلاح بکنیم. حمل و نقل و مصالح ساختمانی دو تا بن بست نظام بود. دوتا واقعآ محدودیتهای عجیبی بر ما تحمیل می‌کند. تکان خورده در پارسال و اوایل امسال رشد خوبی داشتند هردویشان و فکر می‌کنیم در ظرف یک سال، یک سال و نیم آینده وضع اینها طبیعی خواهد شد. وصول مالیات که نقطه ضعف ما بود بسیار بسیار خوب شده. امسال مالیات از برنامه جلو است که در سال 68 ما 43% رشد داشتیم. در سال 69 همان که در بودجه بوده 98% بودجه تحقق ما افزایش وصول مالیات داریم و آنهایی که اهل اقتصادند می‌دانند که این یعنی چه و چه کار اساسی است. اگر کشور شما یک روزی با مالیات که می‌گیرد امور جاریش را اداره بکند سالم است اگر نباشد نفت بفروشیم و منابع کشور را بفروشیم و کشور را اداره بکنیم، این از جیب خوردن است مثل اینکه ما متولی یک خانواده بی سرپرست بشویم دائمآ سرمایه‌شان را بفروشیم. و به آنها بدهیم بخورند و بعد که بزرگ شدند و آمدند در میدان می‌بینند دیگر چیزی ندارند بخواهند کار کنند این حالت که ما در گذشته داشتیم یک چنین چیزی بود. الان وضع این طوری است که مالیات گفتم 82% امسال رشد داشته، این هم نیست که بعضی‌ها ههی می‌گویند فشار مالیاتی، برای اینکه کشور رونق پیدا کرده، مسیر اصلاح مالیات درست شده، در حین اینکه ما مالیات حقوق پایین را کم کردیم، مالیات مشاغل کم درآمد را کم کردیم مالیات مناطق محروم را کم کردیم. با این که این کار را کردیم رشد هم به این صورتی که شما می‌بینید داشتیم. آن مسأله بخشهای محروم که واقعآ مشکل انسانی دارد برای ما، که واقعآ خیلی زشت است برای جامعه ما، بعد از این همه تلاش برای انقلاب و انقلابی که مال محرومین و ما امسال حدود 17 میلیارد تومان در بودجه مان داریم برای مخصوص بخشهای محروم. اضافه آن چه که در بودجه ملی و استانی است که داریم انجام می‌دهیم که از همین 17 میلیارد تومان امسال، سال و 69 هم خوب بود، حالا امسال را می‌گویم پنج هزار و دویست پروژه داریم اجرا می‌کنیم در بخشهای محروم که در حال الان انجام است. که خوب آنها آنقدر محرومند که تا بزنند به حدی که خود ما در تهران و جاهای دیگر هستیم خیلی فاصله دارد. ما مکلفیم در برنامه‌مان بعد از پنج سال اینها را در آموزش و بهداشت و راه و این طور چیزها به سطح امروز بقیه جاهای کشور برسانیم. این کار را داریم با این برنامه انجام می‌دهیم که ان‌شاءا... این کار. 30% اعتبارات بانکی تبصره سه را که قرض الحسنه و پولهای ارزی نیست به مناطق محروم داریم می‌دهیم مشمولین زیادی از نظام وظیفه داریم برای مناطق محروم می‌گیریم. مقرراتی گذشتیم برای جذب نیروهای کیفی نقاط محروم که بتوانند آنجا بروند. مالیات را ار سرمایه گذاری در مناطق محروم برداشتیم برای اینکه پولها برود آنجا صرفشان بکند. برای کارهایی از این قبیل که ان‌شاءا... این بلا را هم از جامعه خودمان دفع بکنیم. من در عین حال فکر می‌کنم همه این تلاشهایی که مسؤلان کشور کردند در مقابل مجاهدتهایی که مردم ما کردند، چیز با ارزشی نیست که ما بخواهیم به رخ آنها بکشیم اما این حداکثر توانی است که می‌شده به کار بگیریم که کشور را و انقلابمان را بدهیم  به طرف تعادل و یک نقطه سیاسی اقتصادی اجتماعی را عرض کنم خدمت‌تان این کارها را کشورتان بدون اتکا به خارجی‌ها کرده. شما تاریخ جنگلها را ببینید، ببینید هر کشوری بعد از جنگ خواسته خودش را بسازد چقدر کمک از این جا و آنجا گرفته. ولی ما نه تنها کمک نگرفتیم بلکه امکاناتی که هم در خارج داشتیم به ما نداند. این سازمان مللی ها که آمدند همین اخیرآ وقتی خسارت جنگی ما را دیدند وحشت کردند، رفتند گزارش هم دادند گفتند خیلی طول می‌کشد و حالا شما یک سر بزنید یک وقتی به آبادان، به خرمشهر، به پروژه‌هایی که داریم بازسازی می‌کنیم ببینید بازسازی چه سرعتی دارد حرکت می‌کنیم. با امکانات فقط خود شماها و ما روی پای خودمان با نیروهای خودمان، با دست خودمان با سرمایه خودمان و با صرفه‌جویی خودمان و با ریاضتی که خودمان می‌کشیم داریم این حرکتها را انجام می‌دهیم و ما می‌فهمیم معنای این حرف یعنی چه. خارجیها تیلیغ می‌کنند نیاز به غرب دارد به خاطر این نیاز چه بکند ولی وضع ما روشن است ما حاضر نیستیم یک قدم از آرمانمان به خاطر این گونه مسائل عقب نشینی کنیم آنها هم فهمیدند این را و تاریخ شوروی را جلوی چشم ماست. ما داریم می‌بینید آنها چگونه تحقیر کردند این کشور بزرگ را به اسم این که می‌خواهند کمک کنند و کمک هم نکردند ولی ما حاضر نیستیم در این تله و این دام بیافتیم. ثابت هم کردیم که می‌توانیم. من امروز به شما می‌گویم که شما آن نقطه خطر را که بعد از جنگ، از لحاظ اقتصادی بود و پیش بینی می‌کردند که ما یا با سفر حضرت امام  از دنیا به آخرت و یا با مشکلات جنگ، مشکلات اقتصادی بعد از جنگ از پا در می‌آییم هر دویش را بحمدا...

شماست ما هر سؤالی که آقایان داشته باشید در هر موردی بنده آماده‌ام که جوابتان را بدهم

بسم الله الرحمن الرحیم ؛ ضمن تشکر و تبریک هفته دولت به جنابعالی، جناب آقای هاشمی، یک از سه قوه‌ای که به عنوان کارگزاران مورد خطاب سخنان اخیر مقام معظم رهبری قرار گرفتند، مسؤلان دولت بودند. بفرمائید در هفته دولت چه برنامه‌ای را برای پیگیری تصحیح روند سیاستهای خود در سه محور احتراز از تجمل گرامی، محرومیت زدایی و مبارزه با تهاجم سازمان یافته فرهنگی غرب و شناسایی مهره‌های آن در جاهای مختلف به اجرا در خواهید آورد.

- جواب آقای رئیس جمهور؛

این اظهاراتی که مقام معظم رهبری کردند درست در جهت سیاستهای مورد نظر دولت بود. ما از همان روز اول به وزرایمان به مدیرانمان گفتیم که مواظب باشند نیفتند در چاه ویل تجمل و اسراف و اینها. مواردی گوشه و کنار به چشم می‌خورد، که یا با تذکری که ایشان دادند، پشتوانه خوبی است برای آن سیاست. محرومیت زدایی را من در اظهاراتم گفتم که چگونه از ا ول در سیاست ما و در برنامه ما بوده. مسائل فرهنگی جزو ارکان انقلاب است که ما هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرآ سیاستهایش را تصویب کردیم و آن جهاتی که شما اشاره کردید، برنامه‌هایی است که مواظب باشیم البته سیاست اصلی ما این است. بر اساس اغناء مردم جامعه ما با عقیده جذب فرهنگ بشوند ولی ناچار همیشه در کنار اغنا و تربیت مسکّن‌ها و جراحّیهایی وجود دارد که باید انجام شود.


 

- بفرمائید پیام آقای گورباچف به جنابعالی حاوی چه موضوعاتی بود و ضمنآ موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل اخیر شوروی چیست؟ خیلی متشکرم

- آقای رئیس جمهور

پیام ایشان یک پیام دوستانه‌ای بود و فقط روی اینها تکیه شده بود که به هر حال قانون در کشورشان اجرا خواهد شد و با بی‌نظمی مخالفت می‌کنند و تعهداتی که در قراردادهایی که من با ایشان داشتم و زمانی که رفتم ایشان اعلام کرده بودند آنها به جای خودش باقی است و عمل می‌شود و اظهار امید کرده بودند که روابطمان توسعه پیدا بکند جواب من هم در همین حدود بود به مسائلی که دادم در موضع ما هم به هر حال ما با شیوه‌های کودتایی موافق نیستم در هیچ کشوری باید افکار عمومی مردم را در مسیر درست هدایت کرد. آراء مردم باید سرنوشت را تعیین کرد.

- به نام آقای رئیس جمهور الان با تمهیداتی که دولت درخصوص مسائل اقتصادی به کار برده و بیانات‌تان به تفضیل شما تشریح فرمودید ولی هنوز این مسائل برطرف نشده و مردم با مشکلات عدیده معیشتی مواجه هستند سؤال من این است که طرحهای اقتصادی دولت چه زمانی به ثمر می‌رسد.

- پاسخ رئیس جمهور

این آماری که من الان خدمت‌تان دارم اگر نگاه بکنید طرحها و همه در جریان به ثمر رسیدن است چیزهایی که ما اینجا نیاوردیم نیروگاههایی که داریم می‌سازیم سدهایی که داریم می‌سازیم راه آهنهایی که داریم توسعه می‌دهیم کارخانجاتی که دارد به ثمر می‌رسد و حرکتهای صادراتی وارداتی همینهایی که من مثال زدم آمار را شما اگر توجه به آنها بکنید ما به ثمراتی که در برنامه انتظار داشتیم رسیدیم. البته می‌دانم مردم مشکل دارند چون هیچکس هم توقع نداشته در ظرف دو سال مردم مشکلاتی که دوازده سال برایشان وجود آمده و ارث از گذشته داشتیم حل بشود.

- بسم الله الرحمن الرحیم: جناب آقای رئیس جمهور با تشکر از جنابعالی، جنابعالی با زبان آمار پیشرفتهای اقتصادی دولت خودتان را برشمردید ولی آنچه مسلّم است مردم هنوز با مشکلاتی مواجه هستند اگر بپذیریم که آماری که شما ارائه دادید  می‌دید در زمان خودش باید به نتیجه برسد این وضع را باید بپذیریم که هنوز نتیجه اینها به مردم نرسیده و یا کانال توزیع اصلاح نشده یا کانالهای مدیریت میانی اصلاح نشده و یا مسائلی که داریم به مردم نرسیده. شما اشاره می‌کنید به تورم 9% و افزایش حقوق در حدود 30% در سال گذشته. واقعیت این است که اگر این حرف تحقق پیدا کند باید اوضاع اقتصادی مردم به مراتب بهتر از آن چیزی باشد که ما داریم می‌بینیم اما وقتی واقعیت این را که تورمهای سال گذشته انباشته شده و مردم از آن رنج می‌برند در نظر می‌گیریم، باید بپذیریم که هنوز به آنجا نرسیدیم و این تورم نه درصدی و افزایش حقوق سی درصد نمی‌تواند آن تورمهای گذشته را بپوشاند این یک بحث اقتصادی و خیلی روشنی است که مردم تا حدودی می‌پذیرند اما از طرفی در بخش تبلیغات ما می‌بینیم که این تبلیغات به درستی عمل نمی‌شود و اشاره می‌کنید مرتب به اینکه ما افزایش حقوق سی درصدی داریم و تورم نه درصدی برای همین است که اگر تبلیغات درست هیأت دولت در زمینه اقتصادی داشت می‌توانست این مسأله را جا بیندازد با توجه به این ( مفهوم نیست )

- شما بفرمائید از این به بعد برای بخش تبلیغات اقتصادی هیأت دولت چه برنامه‌هایی را دارید؟

- پاسخ رئیس جمهور

این نقطه‌ای که ایشانت اشاره کردند من قبول دارم. این ضعف کار ما همین است که ما روزانه با زبان آمار و اوضاع آنطور که الان من گفتم با مردم حرف نمی‌زنیم. از طرفی تریبونهایی هست که مشکلات مردم را دائمآ منعکس می‌کنند یک چیزی است که دیده می‌شود می‌آیند و می‌گویند و می‌نویسند یا چه می‌کنند نه اینکه ناحق می‌گویند به هر حال مردم مشکل دارند ما آن را قبول داریم. این هی از لحاظ روانی فشار می‌آورد و شاید هم تشویق می‌کند گرانفروشها و آدمهای ناباب را که انجام بدهند. این کار تبلیغاتی را ما باید سامان بدهیم. شما رسانه‌ها هم باید کمک کنید. شما همه‌تان باید بخش اقتصادی داشته باشید. روی آمار و ارقام کار بکنید مقایسه بکنید. و این چیزها را بگویید همین هایی که من عرض کردم شما می‌گویید به مردم نرسیده. این لیست تولیداتی که وزارت صنایع می‌دهد شما الان در بازار که می‌روید دیگر محصولی نیست که نباشد آن هایی که ما تولید می‌کنیم، هست البته قیمتها خوب نیست بعضی قیمتها الان خیلی پایین آمده همانهایی که من اشاره کردم زیاد بود، اینهایی که الان ما هفتگی این آمار را می‌گیریم ما از سیصدو چهارصد قلم کالا را از بازار آزاد همه جا شمال جنوب مرکز شهرستانها می‌رویم وزارت بازرگانی می‌روند بانک مرکزی در می‌آورند برای ما هفتگی می‌دهند ما قیمتها را می‌بینیم وقتی که نگاه می‌کنیم من از همین روز  به ترتیب نگاه می‌کنم، فرض کنید مثلا تیرآهن در سال اینجا 69 را دارد  68 که خیلی گران بوده در این لیست نیست 67 که خیلی گران تر بوده در این لیست نیست حتی 69 مثلا شاخه‌ای تیر آهن 12 که هشت هزار و و سیصد تومان بوده و امسال که گران شده چون آن پارسال که ارزان بود امسال که گران شد هشت هزار و پانصد تومان معینی سیصد تومان اینجا اضافه شده. این ارقام را این جوری به ما گوید که روبرو داریم، کنترل می‌کنیم. همین‌ها را اگر دائمآ مردم بدانند، همه کارهایی که می‌خواهند انجام بشوند فرض کنید که مثلا همه مواد غذایی را که شما نگاه می‌کنید، قند، شکر، تخم مرغ، مرغ، چای، اینها سال به سال که ما داریم نگاه می‌کنیم روند نزولی در بعضی‌هایشان هست روند صعودی در بعضی‌هایشان هست، نوعآ متوقف شده. بعضی موارد هست که بزرگ شده یعنی بالاتر رفته که خوب مقیسه می‌کنیم با بقیه را وقتی جمع بزنیم همان رقم 9% می‌شود یا رقم 17% سال گذشته می‌شود همانی است که جمع بندی می‌شود اینها را باید به مردم بگوییم که ان‌شاءا... می‌گوییم‌و.

- یک مورد دیگر کنترل در بخشهای مختلف اقتصادی است. متأسفانه علی‌رغم این افزایش تولیدها که جنابعالی می‌فرمائید، هنوز هم کالا باهمان قیمتهای قبلی با توجه به روانی شناختی که از قبل در جامعه بوده به دست مردم می‌رسد یا در بعضی مواقع حتی قیمتهای پایین‌تر را هم فقط در حد رسانه‌ها و تبلیغات، ما می‌بینیم. وقتی مراجعه مستقیم می‌کنید چون کنترلی نیست قیمت همان قیمتهای قبلی را اعمال می‌کنند. در این زمینه چه تصمیماتی را دولت شما اتخاذ کرده.

پاسخ آقای رئیس جمهور

من گفتن سیاست اصلی‌مان  همین است که به تعادل برسیم و عرضه و تقاضا مسأله را حل بکند. انتظار داشتیم که کسبه و تولید گرها در این مرحله عبوری به ما کمک بکنند و شرایط جامعه را بفهمند، معولم شد که بعضی‌هایشان مایل نیستند که سالم عمل بکنند لذا فکر کردیم در حالی که دایم این بیمار را معالجه می‌کنیم معالجه اساسی می‌کنیم باید یک مواظبتهای تکلیفی و کارهای جنبی هم بکنیم لذا گذاشتیم در برنامه‌مان که بعضی کالاهایی که در زندگی مردم خیلی مؤثر است قیمت بگذاریم برایش و مواظبت بکنیم و با آن برنامه دیگری که من اشاره کردم در صحبتهایم فروشگاههایی که در نظر بگیریم که مردم در آنجا بتوانند بروند به آسانی کالاهایشان را بخرند باید فرهنگ اتیکت زدن روانی اجناس و فاکتور نویسی در جامعه ما، در مبادلات ما باید رایج بشود که هر چیزی که مردم می‌بینند قیمتش رویش نوشته باشد هر چی هم ....قیمتش آزاد هم است در فاکتور بیاید تا اینکه نظمی بگردد این حرکت را ان‌شاءا... از حالا دیگر شروع خواهیم کرد - خیلی متشکرم .

- با عرض سلام خدمت آقای رئیس جمهور. آقای رئیس جمهور در برخی از نقاط مردم از شیوه تأمین درآمد شهرداریها و برخوردهای خلاف قانون انتقاد دارند آیا شما برنامه‌ای برای پیشگیری این امر تدارک دیده‌اید؟

پاسخ رئیس جمهور

جزء مشکلات ما همان طور که گفتم وضع شهرداریها بود. شهرداریها در این چند سال جنگ حسابی فرسوده شده بودند. کارهای شهری روی زمین مانده بود. دولت هم کمکی کمی به شهرداریها می‌کند در بودجه اگر رقم را ببینید رقم ناچیزی است. شهرداریها رقم بالایی الان به ما؟، پانصد تا شهر داریم اینها همه برای خیابان، برای آسفالت، برای پارک، برای بسیاری از خدمات، نیاز به کار دارند. کارهای بزرگی هم الان دارند نوعآ اینها اتوبوس رانی‌هایشان همه یک اتوبوس‌های فرسوده و کم. تاکسی‌ها همین‌طور. برای کارهای عمرانی دیگر چیزی ندارند. مردم هم عادت نکردند آن حقوق شهرداری را درگذشته بدهند همه سعی می‌کردند یک جوری تخلف کنند. خیلی ها البته تخلف می‌کردند و حقوق شهرداری را نمی‌دادند یک مقدار قضایا به خاطر این است که چیزهای جدیدی که عادت نکرده بودند و حقوق نمی‌دادند باید بدهند یک مقدار هم مواردی دیده شده که زورگوییهایی بوده که ما اگر موردی را بفهمیم که زور گویی شده قطعآ جلویش را می‌گیریم ولی در حدود قانون نمی‌خواهیم جلویشان را بگیریم مثلا من همین پری‌روز در شورای اقتصاد روز دوشنبه گذشته جلسه داشتیم، شرکت واحد اتوبوس‌رانی آمده بود چهار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. چون آنها آمارشان می‌گوید هر مسافری که جابجا می‌کنند سه تومان و هشت هزار برایشان تمام می‌شود یک تومان از مسافر می‌گیرند آمده بود از ما پول می‌خواست چهار میلیارد تومان. حالا این چهار میلیارد که در بودجه دولت که نیست آنها هم الان می‌خواهند اتوبوس بخرند می‌خواهند توسعه بدهند این گرفتاریها را دارند یا مثلا تهران کارخانه‌های تبدلی زباله به کود یک چیز لازمی است برای همه شهرهای بزرگ دنیا از خیلی چیزهای پرسودی هم هست ندارد از ما سرمایه می‌خواهند برای اینکه اینها درست بکنند. دولت هم برای این‌طور چیزها در بودجه مجلس چیزی در نظر ندارد مردم باید حقوق شهرداری را با طیب خاطر بدهند بله اگر زورگویی بود منعکس بشود به ما، ما جلویش را خواهیم گرفت ما دائمآ مراقبت می‌کنیم مواردی هم هست.

- سؤال بعدی در مورد برنامه‌های دولت برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است. خصوصآ اینکه رهبر انقلاب فرمودند در دستگاههای رسمی فرهنگی کشور عناصر فرصت طلب وجود دارند و حرکات ضد انقلابی انجام می‌دهند. خواستم نظر شما را در این مورد جویا باشم.

پاسخ آقای رئیس جمهور

- بله ، من هم راضی نیستم از مجوعه پیشرفت امور فرهنگی کشور ضمن اینکه مسؤلان مربوطه تلاش خودشان را می‌کنند. ما یک حرکتهای سازنده عمیق تری را لازم داریم برای اینکه جوانهایمان را قانع بکنیم، معتقد بکنیم به راه اسلام. کار اساسی را آن می‌دانیم. ظاهرآ ما همین امروز یک جلسه‌ای داریم که این مسأله را داریم بررسی می‌کنیم. راههای عملی چون سیاستها را تعیین کردیم. راههای اجرایی این کار را در نظر بگیریم ولی خیلی هم ما نباید واقعآ این مردمی که توده مردم با آن فطرت الهی که دارند، انقلاب را با آن فطرت پشتیبانی می‌کنند، کم بها بدهیم باید کاری بکنیم این ارزشهایی که در دین ما در جامعه ما هست اینها را باید خیلی رویش کار بکنیم که محفوظ بماند این سرمایه.

- بله ، ببخشید آخرین سؤال من در مورد سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران هست سؤالم این است که این سفر در تاریخ مقرر انجام خواهد شد یا نه؟ خیلی متشکرم

پاسخ رئیس جمهور

آنچه که تا به حال همین بوده که آنها از من دعوت کرده بودند من هم از آنها دعوتی کردم قرار را بر این گذاشتند در آینده تعیین شده که بیایند. روال همان بوده چیز تازه‌ای نداریم ظاهرآ که این نفر اتفاق نیافتد اگر مشکلی پیش بیاید همانجور انجام می‌شود مثل بقیه سفرها

- آقای رئیس جمهور شما در یکی از دیدارهای اخیرتان فرمودید که شرایط ایران در جنگ تحمیلی در حال تحقق است یا بازگشت بقیه اسراء و دریافت خسارات جنگی از عراق به زودی انجام خواهد شد.

- در مورد بقیه اسرا عراق هنوز اعتراف نکرده که آن اسرایی که ما نامشان را داریم یک روزی در عراق بودند و برنگشتند آنها هستند. یک تعداد کمی را اخیرآ اسم دادند که آن چهل و پنجاه نفر اینها می‌توانند برگردند که ما هم  داریم اقدام می‌کنیم متقابلا. در مورد قطعنامه همان طور که می‌دانید بند شش قطعنامه می‌گوید که باید دبیر کل گروهی را تعیین بکند برای تعیین متجاوز که این کار را ایشان دارد مقدمشان را فراهم می‌کند بند هفت هم  مأموریتی داده که این آمدند اینجا که خسارات را ببینند مقدمه‌ای بود، یک بررسی دوم هم دارد کارشناسی باید ارقام را بیاورند دارد انجام می‌شود اینکه بعد از این چه خواهد شد دیگر ما داریم و پیگیری می‌کنیم ان‌شاءا... به نتایج خوبی برسیم .

- می‌خواستم سؤال بکنم از خدمت‌تان که حذف سوبسید، سوبسیدهایی که حذف شده تا حالا موفق بوده یا نه به‌طور مثال با حذف سوبسید گوشت مرغ قیمت گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های گوشتی در بازار افزایش قابل توجهی داشته آیا در ادامه این روند فشارهای موجود بر قشر آسیب پذیر مضاعف نخواهد شد؟ در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

پاسخ آقای رئیس جمهور

- حذف سوبسید هنوز در دستور ما نیست یعنی در برنامه سیاست حذف سوبسید آمده ولی مرغ را ما سوبسیدش را حذف نکردیم گفتیم تفاوت قیمت را باید بپردازیم منتهی باید پول بدهیم کاری که ما انجام دادیم این است که مرغدار را، تولید مرغ را، روند آزادی به آن بدهیم که آنها انگیزه داشته باشند مرغ زیادتر تولید بکنند مثلا در گذشته حدود بیست میلیون جوجه می‌گرفتند الان تقاضای حدود سی‌میلیون جوجه است برای اینکه این اگر اتفاق بیفتد یعنی شما سه ماه دیگر یک برابر و نیم گذشته تولید مرغ دارید اگر این اتفاق بیفتد که دارد می‌افتد. بنابراین ما سوبسید را بنا نداریم که حذف بکنیم ولی همین شوکی وارد کردند از همان کارهایی بود که ما را به این نتیجه رساند که ما باید قیمت تعیین بکنیم در موردی چون ما برای رفاه آنها این کار را کردیم، برای منافع آنها این کار را کردیم منابع مردم و آنها. خودشان در بررسیهای ابتدایی می‌گفتند قیمت تمام شده مرغ با اختلاف نظری بین صد تا صدوبیست تومان تمام می‌شود خوب دلیلی نداشت الان بیایند گران بکنند باید با همان قیمت تمام شده بیاورند به مردم بدهند این کار را ما نمی‌پسندیم که باید رویش مواظبت بکنیم با مواظبتهایی که می‌کنیم این نوع سوبسیدها، این اصلاح نوع سوبسید می‌تواند مؤثر باشد. به هر حال سیاست حذف سوبسید وقتی که اجرایش شروع بشود در جهت بالا بردن تولید است اگر آن اتفاق بیفتد اینهایی که نگران هستند اتفاق نخواهد افتاد.

- بسم الله الرحمن الرحیم، بنده نیز به نوبه خودم هفته دولت را خدمت جنابعالی و دیگر مسؤلین دولت تبریک می‌گویم در بیانات‌تان اشاره داشتید به خصومت آمریکا و اینکه کینه توزیها همچنان ادامه دارد و این حصار اقتصادی همچنان باقی است. در ادامه این روند کینه توزانه آمریکا مشاهده تبلیغات مسومی هستیم در رابطه با مسأله  گروگانها. علی‌رغم تلاشهای انسان دوستانه ایران روند آزادی گروگانها ظاهرآ متوقف شده می‌خواستیم ببینیم جنابعالی خبر با مطلب جدیدی در این رابطه و احیانآ  در رابطه گروگانهای ایرانی دارید

پاسخ رئیس جمهور

- آنچه که من می‌فهمم این است که اسرائیل مانع اساسی آزادی گروگانهاست. دلیلش هم روشن است. آن نمی‌خواهد مسأله غربیها و لبنان و ایران و بقیه مسائل حل شود کارشکنی می‌کند او سیصد چهارصد نفر از لبنانیها را در زندان دارد واقعآ هم گروگانند یعنی آنها که نه اسیر جنگی‌اند و نه در اسرائیل رفتند جرمی کردند که بازداشت شده باشند و محاکمه شده باشند اینها آمدند از لبنان ربودند، بردند آنجا اسیر کردند. نگه داشتند در زندانها و حاضر نیست که اینها را آزاد کند. نفوذ آمریکا روی اسرائیل خوب جدی است چون ما می‌بینیم آمریکا همه نفوذش را به کار نمی‌برد شک در خود آمریکا می‌کنیم. آمریکا که اگر بخواهد، اسرائیل جرأت نمی‌کند تخلف بکند. بنابراین هم آمریکا زیر سؤال است از نظر ما هم خود اسرائیل زیر سؤال است. مردم لبنان انصافآ از خودشان رشادت به خرج دادند، داوطلبانه بدون هیچ شرطی آمدند دو تا گروگان را آزاد کردند می‌بینیم آنها جواب مساعد نداند به نظرم مسأله آنجا باید حل بشود دیگر این طرف مشکلی ندارد. متشکرم

- سؤال دوم من در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری است. نکته دیگری که ایشان در بیانات اخیرشان متذکر شدند، لزوم تفاهم بین جناحهای سیاسی بود. پس از بیانات مقام معظم رهبری دو گروه عمده سیاسی در اطلاعیه‌های جداگانه از بیانات ایشان حمایت کردند به نظر جنابعالی راههای عملی برای دست یافتن به چنین تفاهمی چه می‌تواند باشد؟ متشکرم

پاسخ آقای رئیس جمهور

- یکی از کارهای عملی این است که به همدیگر حرفهای نامناسب نزنند. متهم بکنند طرف را، از کارهای بد است. حرفهای نیش دار که آثارش از کینه در آن باشد بسیار مضّر است و اینها را بگویند و به جهت .......هم این است که بنشینند با هم مثلا درباره مسائل کشور با هم مذاکره بکنند موضع مشترک انتخاب بکنند آنجایی که موضع مشترک می‌شود مواضعی هم که مشترک نمی‌شود نقادانه در رسانه‌هایشان بحث بکنند اصلا چیز زیبا در جامعه این است که ما بنشینیم، بنده الان حرفی می‌زنم شما آزاد باشید بلند شوید بگویید که من این حرف تو را قبول ندارم خوب این حرف تو به این دلیل حرف درستی نیست که دعوا ندارد دو تا انسان با هم بحث می‌کنند بالاخره هم جامعه انتخاب می‌کند یعنی اگر منظور انتخابات است خوب مردم حرفها را می‌فهمند و به آن رأی می‌دهند هر کسی قبول دارند فرض هم بر این است هر دو جناح حسن نیت دارند می‌خواهند خدمت بکنند. انقلابی‌اند اصلا مشکلی نیست. آنچه که برای من غیرقابل فهم است این که چرا به همدیگر بتازند؟

- با عرض تشکر از آقای رئیس جمهور، سؤال من در رابطه با مسائل اقتصادی بود که بیان کردید با توجه به اینکه قیمت گذاری اجناس و کالاهای مخالف سیاستهای تعدیل اقتصادی دولت است چه عوامل و دلایلی موجب اتخاذ این سیاست شدند؟

پاسخ آقای رئیس جمهور

- ما همان روزهای اول که ارزهای رقابتی را آوردیم جزو مصوبه‌مان هست که آن چیزهایی که یک نوع انحصار است و رقابت در آن نیست، تولید کننده یا وارد کننده می‌تواند به مردم زور بگوید آنها قیمت‌گذاری باید بشود بنابراین در اصل مخالف آن سیاستهای ما نیست. حالا هم من گفتم که سیاست اصلی ما حل مسأله ا ست از طریق عرضه و تقاضاست. همانطور که در این لیست که اینجا است نشان می‌دهد آنهایی که به اشباع رسیده، خودبه خود تعدیل شده ولی موارد سوءاستفاده خلاف توقع ما وجود دارد که ما فکر می‌کردیم به این زودی نیاز نباشد یک مرحله‌ای باید باز باشد که مردم بروند سراغ تولید بیشتر تشویق شوند یک مقدار جلو انداختیم برنامه قیمت گذاری مان را البته این قیمت گذاری به تدریج خواهد بود از انحصاریها می‌گیرد بعد جلو می‌افتد.

- متشکرم. سؤال دوم من در رابطه با انتخابات است حضرت عالی در روزهای اخیر اظهارات صحیح پیرامون لزوم برگزاری سالم انتخابات داشتید. با توجه به تفسیر شورای نگهبان چه تضمینی برای برگزاری انتخابات سالم وجود دارد و آیا ملاک دولت، قانون موجود انتخابات است یا تفسیر شورای نگهبان؟ متشکرم .

پاسخ آقای رئیس جمهور

-  وقتی‌که فرض بر این است که شورای نگهبان مردم عادلی هستند، به عنوان مجتهد عادل از طرف امام و از طرف رهبری انتخاب شدند و اینها ناظرند خوب این بهترین تضمین است که آنها آنی که حق است اجر بکنند. و شورای نگهبان در گذشته هم حتی در زمان امام هم افرادی را کنار می‌گذاشت یعنی او همان موقع هم معتقد بود که افرادی هستند که صلاحیت ندارند. موردی امام یک مورد که حالا مشخصآ من نمی‌خواهم اسم ببرم فرمودند او را بگذارید باشد این چیزی بود که شورای نگهبان در گذشته هم ادعا می‌کرد ولی منتهی هیچ وقت تفسیر رسمی نکردند الان تفسیر رسمی کردند و ما تلاش داریم می‌کنیم با شرایطی که به وجود می‌آید، افرادی که واقعآ صلاحیت کاندیدا شدن دارند از این حق شان محروم نشوند که ان‌شاءا... چنین اتفاقی هم نخواهد افتاد.

- بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای هاشمی رفسنجانی در بیاناتی که داشتید حضرت عالی تأکید داشتید روی مسأله تولید و در مصاحبه‌هایی هم که قبلا با سایر مسؤلین اجرایی می‌کردند داشتیم به عنوان سیاست اصلی دولت در مقابله با گرانی مسأله توجه به عرضه را مطرح می‌کردند به همین لحاظ دو سؤال من در همین زمینه است. در سال گذشته در چهار ماهه سوم سال گذشته دولت با اعلام سیاست خوبی که در مورد ارز رقابتی داشت و گشایشهای فراوانی که انجام داد باعث مقدار زیادی از نیازهای مواد اولیه کشور تأمین بشود و قیمت در بازار آزاد بشکند و تولید فراوان بشود و قیمتها به همان نسبت پایین بیاید. در سال جاری یک مقداری این قضیه در بانک مرکزی با مشکل مواجه شد. یعنی قضیه گشایشها پس از شروع سال، پس از چند ماه هنوز به کندی صورت می‌گیرد. همین قضیه باعث شده تا قیمت مواد اولیه در بازار آزاد باز رشد صعودی پیدا نکند و کالاهای باز در خلاف ان جهتی که در پایان سال گذشته داشتند دومرتبه گران بشوند بفرمائید که علت این مسأله چیست ؟ آیا سیاست دولت تغییری کرده است ؟

پاسخ آقای رئیس جمهور

- نه تغییر نکرده، ببینید ما امسال هم حتی طبق قانون بودجه که باید اجرا بکنیم باید در حدود پنج میلیارد دلار ارز بدهیم به قیمت رقابتی چون در قانون آمده که ما سه هزار میلیارد ریال باید بودجه ریالی‌مان از این طریق داشته باشیم. این رقم اجباری است در بودجه باید انجام بشود این یک دو سه ماه اول کم دادیم دو دلیل داشت یکی این بود که در سال گذشته بعضی از دستگاهها آمدند پیش خور کردند گفتند که ارز سال آینده ما را بدید اینها سال آینده‌یشان را بعضی‌ها گرفتند امسال، سال قبل گرفته بودند دلیلش هم این است بعضی چیزهایی که حالا سفارش می‌دهند هفت هشت ماه دیگر دستشان می‌رسد خواستند جلو بیفتند دلیل دوم این بود که در بنادر ما و کشتیهایی که روی آب داشتیم کالاهای زیادی انباشته شده بود که حمل و نقل مانمی‌کشید که اینها را بیاورد داخل ما بایستی ( مفهوم نیست ) دموراژ دادیم در دریا یا کالاها را در بندر بماند روی زمین گفتیم یک مقدار کند بکنند که این کالاها منتقل بشود به انبارها و بعد آنها وارد بشود البته این هم اثر دیگری داشت بعضی موارد بودکه کالا را آب نداشته در انبار هم نداشتند دچار مضیقه می‌شدند که خوب به آنها هم کم و بیش کمک می‌شد اما برای آنها مشکل پیش آمد کم وبیش. به هر حال آن برطرف شد ما همان ارز را خواهیم داد و با همان رشد که داشتیم ادامه می‌دهیم .

- یکی از مواردی که دولت می‌تواند به تولیدکنندگان و به اقتصاد در زمینه برنامه ریزی اقتصادی برای رشد تولید و یا نظم بخشیدن به مصرف کمک بکند، مردم را، مسأله اعلام سیاستهای پولی و ارزی دولت است یعنی اینکه مردم یا تولید کننده تا قبل از اینکه به فرض سیاست اعلام بشود نمی‌دانند تا چند روز دیگر چه اتفاقی می‌افتد. و همین باعث می‌شود که در سیاستها، سیاستگذاری یا برنامه ریزی اقتصادی‌شان دچار شک و شبهه بشوند آیا دولت تصمیم ندارد با اعلام مشخص سیاست‌های ارزی و یا پولی خودش در ابتدای سال یا هر شش ماه به شش ماه یا هرسه ماه به سر ماه، در طی یک زمان بندی این را برطرف بکند و به برنامه ریزی و سیاست گذاری واحدهای صنعتی کمک بکند.

پاسخ آقای رئیس جمهور

- من نمی‌دانم این تردیدهایی که شما می‌گویید در چه موردی هست چون ما قیمت ارز که گفتیم همین است و سیاستهای پولی‌مان هم همین است معلوم است که آنهایی که می‌خواهند کار بکنند ما این مقدار تسهیلات بانکهایمان می‌دهند. این مقدار نقدینگی جمع می‌کنیم با این ارزی که می‌فروشیم.

- خبرنگار  نه به این معنی که گاهی شایع می‌شود که دولت تصمیم دارد ظرف چند روز آینده نرخ ارز  را سی‌و پنج تومان اعلام بکند ارز رقابتی را بکنند سی و پنج تومان این کسی را که می‌خواهد برای واردات اقدام بکند یا برنامه ریزی بکند برای تولید یا آن مصرف کننده را برای خرید این دچار تردید می‌کند اعلام این مسائل به طور روشن و اینکه دولت طی مثلا سه ماه آینده سیاستش این است و تغییر ایجاد نمی‌شود خودش می‌تواند مؤثر باشد.

پاسخ آقای رئیس جمهور

- نه من همین می‌گویم شاید این تردیدها را همان افراد مزاحم درست می‌کنند شایعات بی‌اساس است ما الان اصلا بنا نداریم قیمت ارز از شصت تومان عوض بکنیم ارز رقابتی را ارز شناور هم تابع بازار است هرچه شد یا کم می‌شود یا زیاد می‌شود هرچه اتفاق افتاد به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود و ارز دولتی هم کالاهای خاصی دارد که مربوط به مردم فعلی نیست. ما عمدتآ طرحهای دولتی است و بعضی از کالاهای استراتژیکی که ما وارد می‌کنیم همین کوپنها و اینها را داریم می‌دهیم. به خیال من ما الان نقطه‌ای نداریم که مردم شک بکنند ارز قطعآ شصت تومان است تا یک مدتی که شاید از یک سال دوسال آینده بیشتر هنوز کمتر از این نباشد مگر اینکه یک دفعه مثل شرایط اقتصادی عوض بشود که این هم که می‌دانید یک چیز آنی نیست که بتواند عوض بشود.

- متشکرم

- با تشکر از خدمات دولت، بفرمایید که با توجه به رشد واردات و رشد بخش خصوصی در ایران آیا برای جلوگیری از مصرف‌گر این دولت طرحهایی در دست دارد یا خیر؟

پاسخ آقای هاشمی رفسنجانی

- ما برنامه خاصی برای جلوگیری از مصرف گرایی نداریم جز اینکه قیمتها، قیمتها تعادلی باشد و کالاهایی که نباید مصرف شود ما اصلا در لیست واردات مان نمی‌گذاریم. آنهایی که نیاز مردم هست ما اجازه ورود می‌دهیم. اکثریت مردم که واقعآ درآمدهایشان آن قدر نیست که مصرف گرایی افراطی داشته باشند یک عده پولدار هستند در جامعه که متأسفانه مشکلات ما، گرانی شدنها و خیلی چیزها به این‌ها مربوط می‌شود که به هر قیمتی که بگویند اینها می‌خرند و به همان قیمت کالایشان را خدمتشان را بیشتر می‌روند اضافه می‌کنند. مشکل جدّی کار در آنهاست. شاید در مراحل بعد باید فکری برای این جریان کرد که من الان برنامه خاصی در برنامه‌هایم نمی‌بینم.

- سؤال دوم این است که در مورد ( توزیع ) درآمد سالانه حاصل از این امر چه فکرهایی کردید؟

پاسخ آقای رئیس جمهور

- خوب این سیاستهایی که ما گذاشتیم برای رفتن به طرف توزیع عادلانه است یعنی همین‌هایی که ما تا به حال گفتیم اصلا برنامه جزو اهدافش این است که به آنجا برسد شما برنامه را نگاه بکنید دنبال همین است که این جریان‌هایی که وجود دارد با احتکار و دلّای و واسطه‌گری قاچاق و آن کارهای نامشروع، ثروتهای زیادی انباشته می‌شد جلو این طور چیزها را بگیرد آن نمونه‌ای که من گفتم جهت دارد به طرف اصلاح می‌رود نتیجه همین حرکت است البته اینها طولانی است ضربتی نمی‌تواند انجام بشود به طور جریانی باید انجام بشود.

- تشکر

- بسم‌الله‌الرحمن الرحیم. ضمن تبریک هفته دولت و تشکر از مساعی حضرت عالی در رابطه با تصویب قانون و همچنین اعمال سیاست واگذاری سهام کارخانجات به کراگران، دو سؤال از حضورتان دارم.

شما در دیدار با مسؤلین وزارت بازرگانی و کنترل قیمتها و گسترش فروشگاههای دولتی تأکید کردید. با توجه به فرمایشات جنابعالی آیا این واقعیت را نباید پذیرفت که دولت بیش از گذشته نظارت و کنترل همه جانبه و دقیق بر قیمتها و اوضاع بازار داشته باشد و برنامه مشخص دولت در این رابطه چه خواهد بود؟

پاسخ آقای رئیس جمهور

- آن که گفتم واضح بود یعنی ما احساس می‌کنیم که برای معالجه این بیمار غیر از تقویت بنیه و کارهایی که داریم انجام می‌دهیم یک مسکّنهایی لازم است کاری که بنا شده وزارت بازرگانی و شورای اقتصاد بکنند. البته آن سیاست اصلی نیست سیاست اصلی این است که بازار به تعادل برسانیم و این کنترل در همان حدودی است که من اشاره کردم. خواستم از وزارت بازرگانی بیاورند طرحهایشان را.

- بله سؤال دیگرم این است که طبق آمارهای به دست آمده بیش از 80% کارگران موافق ادامه سیستم بن کارگری هستند و معتقدند که این سیستم تأثیر فوق العاده ضد تورمی داشته بفرمائید ادامه این سیستم در آینده به چه نحو خواهد بود؟ متشکرم

پاسخ آقای هاشمی رفسنجانی

- ما به طور کلی از اینگونه کمکهایی که می‌کردیم، کوپنها و بنها و اینهایی که در برنامه‌مان بوده تا نرسیدن به تعادل باید حفظ بکنیم، سیاست‌مان همین است بنهای کارگری هم یک رقم قابل توجهی ارز را می‌خواست که اخیرآ ارزش را هم اختصاص دادیم که ادامه داشته باشد.

- بسم الله الرحمن الرحیم . من دوتا سؤال سیاسی به حضورتان عرض می‌کنم جناب آقای هاشمی  منشور اصلاح شده دمشق پیرامون سیستم امنیتی منطقه اخیرآ اعلام شده بود نظر جنابعالی در رابطه با این منشور چیست ؟ با توجه به اینکه منشور مزبور هیچ نقشی را برای جمهوری اسلامی ایران در سیستم امنیتی منطقه خیلج فارس قائل نبوده است.

پاسخ آقای رئیس جمهور

- ما نظر ابتدایی خودمان هم همیشه این بود که آنچه که تضمین می‌کند امنیت منطقه را روابط بین الاثنینی بین ما و کشورهای منطقه یعنی باید واقعآ صمیمی باشد روابط و احساس اطمینان بشود. حضور کشورهایی که خارج از منطقه هستند در ترتیبات امنیتی دست جمعی را قبول نداریم و حضور خودمان را هم در حرکتهای دست جمعی و مبنای اصلی‌اش حسن روابط بین خودمان و کشورهاست و اگر این حسن رابطه به مرحله خوبی برسد طبعآ در کارهای دست جمعی هم حضور خواهد داشت.

- سؤال بعدی با توجه به پیشرفتهای حاصله در رابطه با اجرای طرح صلح آمریکایی در منطقه به ویژه بعد از پایان جنگ خلیج فارس و آمادگی خیلی از رژیمهای عرب برای پذیرش طرح مزبور اینجا چه نتیجه‌ای عاید است از تقاضای جنابعالی با کشورهای عربی و اسلامی که با ارسال نامه‌هایی توسط فرستادگان شما صورت گرفته؟

پاسخ  آقای رئیس جمهور

- ما هنوز جواب همه کشورهایی که پیغام دادیم دریافت نکردیم. دارند می‌آورند کم‌کم. ما پیغامهای صریحی به آنها دادیم وضع را توضیح دادیم نگرانی خودمان را از اینکه در این حرکت چیزی عاید فلسطینیها نشود و همه سودش را اسرائیلیها یا آمریکاییها ببرند ابراز کردیم. راههایی هم که به ذهن‌مان  می‌رسیده برای مقابله با آنها در میان گذاشتیم که وقتیکه جوابها همه رسید جمع بندی این جوابها را آن مقداری که لازم باشد توضیح خواهیم داد به هر حال ما کارمان را ادامه می‌دهیم برای اینکه از این مقطع نامناسب، آمریکاییها سوء استفاده نکنند و کلاه سر فلسطینیها و مسلمانان نگذارند.

- بسم الله الرحمن الرحیم. سؤال اول من در مورد دعوت از متخصصان ایرانی و سرمایه داران ایرانی مقیم خارج است. با توجه به این که عکس العملهای متفاوتی در داخل کشور به دنبال داشته نظرتان را در این رابطه بفرمائید و اگر به طور کلی پیامی برای عموم ایرانیان مقیم خارج دارید را اضافه بفرمائید.

پاسخ آقای رئیس جمهور

- آن مسأله دعوت چیز تازه‌ای نیست. ما از اول وقتی که حرکت فرار ایرانیان از ایران به خارج شروع شد و دیگر کم‌کم می‌رفتند و سرمایه‌شان را هم می‌بردند همیشه مخالف بودیم این کار اتفاق بیفتد و مایل نیستیم که مردم‌مان در خارج باشند. هم از امکاناتشان کشرو محروم باشد و هم از بدآموزیهای خارج اینها تحت تأثیر قرار بگیرند و آثارش به مردم ما و مسلمانها بر می‌گردد همیشه سیاست ما این بوده که اینها در داخل کشور باشند خوب آنهایی که جرمی دارند خوب مثل همه مجرمین دیگر باید در دادگاه عادلانه به آنها برخورد بشود. آنهایی هم که جرمی ندارند باید خیالشان راحت باشد. اکثریت کسانی هم که خارج هستند جرمی ندارند یک تعداد کمی هستند که ممکن است مجرم باشند و اینکه حالا اسمش را گذاشتند دعوت از سرمایه دارها خوب از آن کارهای نابابی بود که بعضیها کردند. هرکس، هر ایرانی که حاضر باشد در شرایط انقلاب در ایران زندگی بکند ما استقبال می‌کنیم از او. دعوت ما هم این است پیام ما هم به آنها این است واقعآ ما ناراحت هستیم از اینکه ببینیم بچّه‌های ایران، خانواده‌های ایرانی در محیط‌هایی زندگی بکنند که نتیجه خوبی برای آینده آنها و سعادت آنها نداشته باشد ما همه تلاشمان این است دستورات دینی‌مان این است که اگر بتوانید یک نفر را هدایت کنید و کوتاهی بکنید گناه کردید. گاهی گفتند اگر یک نفر را دست شما هدایت بشود بهتر از هر چیزی است که در زمین و آسمان است این مقدار خوب است و ما ببینیم خیلی خیلی بچه‌ها، جوانهای مردم ما در خارج منحرف می‌شوند طبعآ چیز نامطلوبی است برای ما. من فکر نمی‌کنم این مسائل برای مردم ابهامی داشته باشد.

- سؤال دوم من در مورد پیشرفت کلی برنامه پنج ساله با آنچه که در ابتدا پیش بینی شده در حال حاضر چقدر هست و احیانآ اگر فاصله‌ای وجود دارد علل وجود این فاصله چیست؟

- تقریبآ بیش از 90% موارد جلو هستیم از برنامه در تولید همه جا تقریبآ جلویم رشد تولید بنا بوده 8% بشود پارسال بشود 10% و 1/10% و در طرحهایمان اجرای طرحهایمان جلو هستیم خوشبختانه در کسر بودجه جلو هستیم در رشد نقدینگی جلو هستیم در همه آن شاخصهایی که تا به حال گفتم و من هم گفتم ما یا از برنامه جلو هستیم یا همراه برنامه هستیم و آن روزهایی که برنامه در مجلس بود بعضی‌ها می‌گفتند این برنامه بلند پرواز است من خودم که آنجا بودم این حرف در مجلس مطرح شد و من گفتم که ما بلند پروازانه نمی‌دانیم مثلا در صادرات غیر نفتی عقب هستیم در سال گذشته عقب بودیم که با تکانی که خورده امیدواریم امسال نزدیک بشویم به برنامه مواردی از این قبیل هم داریم که حالا اگر موردی یک وقت سؤال بشود علتش را هم می‌گوییم.

بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض سلام و خسته نباشید من دو تا سؤال اقتصادی داخلی و خارجی دارم از حضورتان، سؤال اول داخلی این است که در یکی دوسال اخیر درآمد حاصل از فروش ارز دولت به میزان زیادی افزایش یافت اگر چه این امر ممکن است از نظر کوتاه مدت یک امر تسکینی حساب بشود ولی در بلند مدت به نظر می‌رسد که آثارش تخریبی فراوانی ممکن است داشته باشد. از جمله مبنای تعیین قیمت کالاها بر اساس ارز گران قیمت صدوسی‌وهشت  تومان باشد مگر اینکه دولت هزینه‌هایش را کاهش بدهد به میزان قابل توجهی که البته این امر چندان میسّر نیست برای دولت. خواستم ببینیم تحلیل شما از این روند چگونه ممکن است باشد.

پاسخ آقای رئیس جمهور

- اولا دولت ارز صدوسی‌وهشت تومانی و اینها که تقریبآ یا نمی‌فروشد و یا خیلی می‌فروشد برای اینکه آن به بازار مربوط است الان ارزهای صادراتی، آن بازار را پر می‌کند مال دولت نیست بلکه ما مقداری هم می‌خریم تا آنجایی که من می‌دانم امسال این چهار ماه اول مقدار خرید و فروش بانکها ارز آزاد نزدیک به هم است گاهی مثلا ده میلیون دلار جلو می‌افتیم گاهی عقب می‌افتیم این طور هاست. ارز در حدّ شصت تومانی و هفتاد تومانی هفت تومانی الان هست عمده  ارز ما الان هفت تومانی است از هفده، هجده میلیارد دلاری که خرج می‌کنیم سیزده، چهارده میلیارد دلارش هفت تومانی است و چهار پنج میلیاردش شصت تومانی است که این منبع درآمدی که برای دولت هست من فکر می‌کنم برای همیشه خواهد ماند گرچه قیمت ارز معلوم نیست شصت تومان باشد چون هنوز قمیت واقعی ارز به دست نیامده ولی قطعآ هفت تومانی هم نیست آن روزی که ما به یک قیمت واحد برسیم قطعآ بالاتر از هفت تومان است بنابراین درآمد ریالی دولت همیشه از این سطحی که فعلا وجود دارد بیشتر خواهد بود نه کمتر. بنابرانی ما نگرانی از این نداریم یک روزی هم باید برسد که در این کشور ارز یک قیمت داشته باشد و همه ارز دولت هم با همان قیمت فروش برود.

- خبرنگار چند سالی است که از ایجاد بازار مشترک می شود و ایران به عنوان مبتکر و کردهای مخالف ترک از طریق شمال عراق به ایران گریختند با توجه به حمله ترکیه به شمال عراق و ادّعای اخیر آنها درباره ایران که با سکوت ایران مواجه شده دورنمای روابط ایران و ترکیه را چگونه می‌بینید؟

رئیس جمهور : بیشتر اینها حرفهای روزنامه‌هایی بود که معمولا اخلال می‌کنند در روابط ما و ترکیه. این قضیه واقعیت ندارد تا آنجایی که ما می‌دانیم. بالاخره ترکیه حمله کرده به افرادی در داخل خاک عراق که اینها هم به یک طرفی فرار کردند، به یک جاهایی رفتند. ما مرزهایمان را حفاظت می‌کنیم. مرزهای ما از زمان جنگ تابحال بشدّت حفاظت می‌شود. حالا اگر یکنفر مثلا از کوه یا از یک جایی عبور بکند بیاید این طرف یا در درّه‌ها گم بشود این اتفاق در همه مرزها هم می‌تواند بیفتد. آنجا مرزهای کوهستانی است و دیده‌بانی هم دارد، آن طرق مواصلاتیش هم خیلی زیاد نیست که اینها از جادّه‌ها بتوانند بیایند. قطعآ این حرکت بصورت یک جریان نبوده و مسئولین مسئول جدی ترک هم چنین حرفی را تردند ما هم به آنها گفتیم که این دروغ است.

سؤال : البته این ادعا را نخست وزیر ترکیه کرده بودند؟

رئیس جمهور : آنهم به اتکاء گزارش روزنامه‌ای این حرف را زده بود که ما اطلاع دادیم که اگر دلیلی دارید دلیلتان را ارائه بدهید که تا بحال هم هیچ دلیلی ارائه ندادند.

سؤال : آمریکا در نظر دارد سیاست امنیّتی جدیدی را در خلیج فارس و خاور میانه اعمال بکند که شامل کنترل ورود سلاح به منطقه هم می‌شود. در صورت اعمال این سیاست ایران چه سیاستی را برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود از خارج پیش خواهد گرفت؟

رئیس جمهور : من در صحبتهای یکی از خطبه‌های نماز جمعه گفتم ما اصلا برنامه اجرایی نمی‌بینم برای اینکار. عملا گفتیم مثلا اسرائیل را خلع سلاح می‌کنند یا نه اگر او را خلع سلاح بکنند همسایه‌هایش را هم خلع سلاح کنند که قطعآ آمریکاییها به این زودی زیربار خلع سلاح اسرائیل نمی‌روند. اگر هند خلع سلاح نشود، پاکستان را نمی‌شود خلع سلاح کرد. بنابراین این یک حرف است و ما خیلی جدی نمی‌گیریم مسأله را.

سؤال : در مورد طرح پیشنهادی شورای فرهنگی اجتماعی زنان در زمینه ایجاد نهاد اجرایی امور بانوان که پیشنهاد کرده بودند و تعیین معاونت اجرایی آیا برنامه‌ای دارید یا خیر؟

ج : در مورد ایجاد یک نهاد اجرایی بله. ما به طور قطعی داریم من از اولی که آمدم مسئولیت اجرایی را گرفتم دو تا سه تا دفتر بنا داشتم اضافه بکنم یکی دفتر نقاط محروم که اضافه کردم، یک دفتر مطالعات استراتژیک که اضافه کردم یکی هم دفتر برای خانمها بود که رویش مطالعه کردیم، می‌خواستیم یک دفتر موفقی بشود. مقدمات کار ایجاد دفتر آماده شده، بعضی از خانمها که در شورای انقلاب فرهنگی بودند، پیشنهادشان این بود که این در سطح معاونت ریاست جمهوری باشد اینهم تحت مطالعه است آنچه که ما قبلا فکر می‌کردیم در حدّ دفتر بود که بعدآ وقتیکه موفقیتشان روشن شد و کارها را راه انداختند، سطحش را بالاتر بیاوریم روی اینهم داریم فکر می‌کنیم.

سؤال دوم من در زمینه صادرات محصولات کشاورزی است اخیرآ در خبرها داشتیم که مقدار زیادی میوه در یکی از بنادر کویت فاسد شده قیمت میوه حتمآ خبر دارید که امسال اصلا پایین نیامده و خیلی بالاست در حالیکه ما خودمان نیاز به این میوه‌ها داریم درست است که صادرات به این شکل باشد و میوه‌های ما در آن بنادر خراب بشود؟

ج : اوّلا خوب است شما یک رقمی را بگیرید بهرحال شما مطبوعاتچی هستید یک رقمی را از وزارت کشاورزی بگیرید بگویید محصول میوه چقدر است و صادرات چقدر است مثلا اگر 15 میلیون تن ما محصول داشته باشیم ممکن است 200 هزار تن صادر بشود آن وقت می‌بینید این اصلا رقمی نیست که صادرات روی محصول اضافه بکند که آدم خیال کند که فشاری روی محصول بیاورد و اینکه حالا بعضی جاها میوه‌ای فاسد بشود این اتفاقی است که معمولا در صادرات میوه می‌افتد مخصوصآ ما که بسته‌بندی درستی نداریم در کویت سردخانه مناسبی نیست و گاهی هم میوه‌ها را بدون همراهی دولت، لنجها و اینها برمی‌دارند می‌برند اصل این نیست اصل یکی از کارهای خوبی که ما نسبت به جنوبیها می‌توانیم بکنیم این است که این میوه‌های فراوان ما در جنوب باشد مردم جنوب خیلی ترجیح می‌دهند الان. در گذشته اینجوری بوده که میوه‌های ما را با بسته‌بندی ترکیه یا جاهای دیگر می‌برند آنجا. می‌رفتند می‌فروختند که چون ما تجارت مستقیم با جاهایی مثل عربستان و اینها نداشتیم و برای کشاورز که مثلا یک کشاورزی اگر 1000 تن تولید می‌کند اگر بتواند یک 40 و 50 تن این را صادر بکند و تقویت بشود بنیه کارش، کار بسیار خوبی است. خشکبار و میوه همیشه از محصولاتی بوده که از ایران به جاهای دیگر می‌رفته، الان متأسفانه نسبت به نیاز دنیا کم است. این حرفهای بدی است که گاهی القاء می‌شود که مثلا این میوه‌ای که ما صادر کردیم حالا در کشور میوه کم شده و امثال اینها، شما رقم را بگیرید حالا و بعد منتشر کنید. من هم اینجا اضافه بکنیم که ما پارسال مقدار زیادی سیب و پرتقال روی دست باغداران مانده به خاطر این که صادر نشده. رقم، خیلی بالاست یعنی باغداران شمال و باغداران آذربایجان غربی، خسارت بردند از این که نتوانستیم به موقع سیبهای اینها را به بازار برسانیم به خاطر این که ما یک برنامه تجارت درستی در گذشته نداشته باشیم تا پیدا کردن بازار یک مقدار طول می‌کشد که عادت بکنند بیرون به میوه‌های ما.

سؤال : در بحث کنترل جمعیت یک رقمی را ما در مورد مهاجرت اتباع بیگانه داریم. خواستیم ببینیم دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم خاصی را در مورد محدود کردن این رفت و آمدهای اتباع بیگانه دارد یا خیر؟

ج : لابد می‌دانید شما که ما این مهاجرت که برای ما اتفاق افتاد، چیز طبیعی که نبود. در افغانستان آن مصیبت پیش آمد، مردم پناه آوردند به ما، ما هم نمی‌توانستیم نپذیریم، مسلمانهایی را که آنقدر تحت فشار بودند. عراق هم همین اتفاق افتاد. در جاهایی از کویت تعدادی آمدند که عمدتآ ایرانی بودند وقتیکه وضعشان بهتر شد دارند برمی‌گردند و رفتند خیلیهایشان. آن دو جا هم وقتیکه درست می‌شود اوضاعشان اینها برمی‌گردند. زیاد اگر اینطور حوادث اطراف ما نباشد، ما مهاجرت زیاد نداریم به طور طبیعی و متأسفانه منطقه هنوز ان ثبات و آرامش و امنیت را ندارد نگرانی همیشه هست که اتفاقاتی بیفتد و ما با آن روحیات انسانی و اسلامی که جامعه‌مان دارد گرفتار این مشکل بشویم. ما هم برنامه‌های داریم برای اینکه از آثار سوء اینها در حد مقدور جلوگیری بکنیم.

سؤال : در اظهاراتتان به رشد مالیات اشاره کردید و پیشرفتهایی که دولت در خصوص وصول مالیاتهای داشته. بفرمایید که بحث اصلاح سیستم مالیاتی کشور در حد مرحله‌ای هست و آیا با توجه به این رشد تغییراتش بر چه مبنایی انجام خواهد شد؟

ج : در گذشته یک قانون جامع مالیات من که در مجلس بودم تصویب شد که آن دارد اجرا می‌شود. در اجرا ما نقاط ضعفی را در قانون دیدیم که اصلاحیه را دولت فرستاده به مجلس و الان در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس است و دارند کار می‌کنند.

سؤال آخرم در مورد روابط با عراق هست آیا با توجه به بحثهایی که در مورد قطعنامه پیش آمده و بهر حال مسائل اخیر، دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم مسأله برقراری روابط را مد نظر دارد یا خیر خیلی متشکرم؟

ج : بله، اصل برای ما این است که رابطه داشته باشیم بهر حال در عراق هر دولتی باشد همسایه ماست. مردم آنجا برادران و خواهران ما هستند و عتبات عالیات آنجا داریم، نمی‌توانیم با عراقیها رابطه نداشته باشیم اصل بر این است که رابطه داشته باشیم خب حالا شرایطی هست که یک مقدار مشکل است ولی امیدواریم کم‌کم اصلاح بشود.

سؤال : ضمن عرض ادب. می‌دانیم که روزنامه‌نگاران ما، عمدتآ حرفه روزنامه‌نگاری را بخاطر کم ثباتی در تداوم شغلی آن بعنوان شغل دوم نگاه می‌کنند. حال آنکه برای اعتلای آن لزومآ باید این شغل کاملا حرفه‌ای باشد. برای ثبات بخشی بیشتر به این اصل مهم فرهنگی جامعه، حضرتعالی چه برنامه دارید؟

ج : من نمی‌دانم چرا بی‌ثبات یعنی من تابحال این سؤال برایم پیش نیامده بود که شغل روزنامه‌نگاری یک شغل بی‌ثباتی باشد. ( خبرنگار ) از نظر ببینید یک یک روزنامه‌نگار به کارهای دیگر هم می‌پردازد یعنی به آن شغل خودش بسنده نمی‌کند. چرا؟ برای اینکه از نظر مسائل رفاهی اقناع نیست.

آقای هاشمی: این معنایش این است که روزنامه‌های ما درآمد کافی ندارند نمی‌توانند خبرنگاران را تأمین کنند خب این اشکال کا مطبوعات ماست ما البته دلمان می‌خواهد مطبوعات کشورمان، بازارشان رونق داشته باشد مطبوعات خیلی برای کشور خوبند، سازنده‌اند و آگاه دهنده هستند. در گذشته مشکل چاپ، مشکل کاغذ، مشکل خیلی چیزها بوده که قطعآ تحت تأثیر بودند ما قطعآ جزو اولویتهای تأمین امکانات برایمان مطبوعات هستند یعنی کاغذ و مسائل چاپ و اینها را حتمآ باید در حد وافر در کشور داشته باشیم که از این جهت کمبود نباشد. مطبوعات هم باید برنامه خودشان را درست بکنند که بتوانند کارکنانشان را راضی بکنند دیگر آن ( خبرنگار ) منظور اینکه قدمهایی برداشته شده برای تسهیل در این امر؟ من مشخصآ الان نمی‌دانم تنگناهای شما در چی هست در کاغذ است، در چاپ است، در مشتری است، ( خبرنگار ) کلیت است که به اصطلاح باید یک مقدار رویش سعی بشود. (آقای هاشمی ) بهر حال من الان جواب مشخصی برای این سؤال شما چون سؤال هم خیلی مشخص نیست نمی‌توانم داشته باشم اگر ارباب مطبوعات پیشنهادشان را حرفشان را به من بگویند من هم بررسی می‌کنم.

س : بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای رئیس جمهور همانطور که می‌دانید استعمار از راههای مختلف با رواج مفاسد اجتماعی در کشورهای جهان سوم بخصوص کشورهای در حال رشد سرمایه‌گذاری زیادی روی قشر جوان می‌کند. بعضی از مسئولین کشور از جمله شخص جنابعالی در خصوص انحرافات نسل جوان مطالبی در زمینه‌های مختلف بازگو نمودند. در گوشه و کنار صحبت از تشکیل وزارتخانه‌ای بنام جوانان است. این خبر چقدر صحت دارد و آیا سازمان تربیت بدنی هم با تشکیلات موجود خود تابع این وزارتخانه خواهد شد و آیا وزارت ورزش که صحبتهای آن در گذشته از قول آقای دکتر غفوری فرد معاون محترم ریاست جمهوری و سرپرست سازمان تربیت بدنی بیان شده است چه هنگام تحقق پیدا خواهد کرد. در این مورد توضیح بدهید؟

ج : بله یکی از حرفهای مهم آینده جامعه ما همین تأمین نیازهای فطری و اساس قشر جوان کشور است که الان باید بگوییم جوانان ما به اندازه کافی از وسایل تأمین نیازهایشان برخوردار نیستند. نه از امکانات ورزشی، نه از امکانات تفریحات سالم، نه از کلوپهای مناسب ساعات فراغتشان برای پر کردنش خیلی جاها مشکل دارند و اینکه حالا این با تشکیل وزارت جوانان باید حل بشود یا سازمان دیگری می‌تواند متکفّل بشود، این قدم بعدیست که اجرایی است. ما الان داریم بحث می‌کنیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو دستور ماست. در جاهای دیگر هم دارند کار می‌کنند که چه چیزهایی می‌توانیم به اینها بعنوان تغذیه روحیه مردممان و جوانانمان که فرهنگشان را حفظ بکنیم و واکسینه‌شان کنیم در مقابل تزریقاتی که می‌شود از خارج، سم تزریق می‌کنند داریم کار می‌کنیم. الان پیش‌بینی ان یک مقدار دشوار است که من بگویم که این وزارت خواهد بود چیز دیگری خواهد بود بهر حال به یک جایی خواهیم رسید.

سؤال : جناب آقای رفسنجانی گرانی بلیطهای سفرهای برون مرزی ورزش برای حضور در میادین بین‌المللی، برای سازمان تربیت بدنی و فدراسیونهای مختلف ورزشی مشکلاتی را بوجود آورده است. همین موضوع بتعث شده است تا بودجه یکساله فدراسیونهای جوابگوی سفر خارجی نباشد و از طرفی فدارسوینها وظیفه دارند ورزش را در سطح کشور گسترش بدهند و از طرفی دیگر برای ایجاد انگیزه در بین جوانان، حضور در میادین بین‌المللی ورزش با توجه به استحقاق ورزشکاران ما در سطح جهانی از وظایف مهم سازمان تربیت بدنی می‌باشد و این مشکلاتی که بازگو کردم مانع از حضور گسترده ورزشکاران ما در سطح جهانی می‌باشد در این خصوص چه برنامه‌هایی دارید؟

ج : برای بلیطهایی که گران شدکه ما حل کردیم. ببینید اصل گران کردن بلیط یک کار بسیار ضروری بود اولا به خاطر مسافرتهای بی ربطی که به خاطر ارزانی اتّفاق می‌افتاد که شما خودتان می‌دانید. نمونه‌هایش را من لازم نیست باز بکنیم. بایست مسافرتهای هوایی در حدّ نیاز واقعی انجام شود که با یک تعادل این کار اتّفاق می‌افتاد. ضرر دیگری که داشتیم مسافرین که از طریق شرکتهای هواپیمایی غیر ایرانی می‌آمدند به ایران و می‌رفتند از اینجا اینها بایست ما به ارز 7 تومان بپردازیم یعنی اگر آنها مسافری را از ایران می‌برند به خارج. پولش و ارز ما با ارز 7 تومان می‌گرفتند و این خسارت عمده‌ای به بیت‌المال کشور شما وراد می‌کرد در سال که رقم هولناکی دارد. ما این دو مشکل را با این تصمیم حل کردیم چون قیمت واقعی ارز ما 7 تومان نبود. چرا این ضرر را می‌کردیم؟ برای این سفرهای ضروری مثل همین ورزشکاران یا مأموران وزارت خارجه و امثال اینها یا هیأتهای دولتی، آنهایی که باید بروند، هیأتها کوچک باید باشند بروند، از درآمد همین ارز مبلغی را اختصاص دادیم که سازمان برنامه و بودجه بررسی می‌کند آن مسافرتهای لازم را جبران می‌کند کسریش را. بنابراین مشکلی برای آنها اتّفاق نمی‌افتد. سفرهای غیر ضرور هم نباید واقعآ انجام بشود. ما در شرایطی نیستیم که سوبسید بدهیم برای سفر کردن تفریحی یا تجاری خاص دلّالی به ژاپن و به اروپا آمریکا و اینها. از این مردم فقیرمان بگیریم سوبسید بدهیم به اینگونه سفرها. این ظلمی بود داشت اتّفاق می‌افتاد که ما آن را حل کردیم خب دیگر سؤالی مثل اینکه ندارندآقایان. من متشکرم از همه شما که با حوصله اینجا حضور پیدا کردید و حرفها را گوش دادید و ان‌شاءالله که همه با هم موفق بشویم، مردممان را آگاه نگه داریم در مقابل این دسیسه‌ها و شیطنهایی که در دنیا هست.

          والسلام علیکم و رحمة‌الله