مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در بدو ورود حافظ اسد، رئیس جمهور سوریه به ایران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در بدو ورود حافظ اسد، رئیس جمهور سوریه به ایران

  • فرودگاه مهرآباد
  • پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۷۶

 

 سؤال: جناب آقای هاشمی، سفر آقای حافظ اسد به ایران را آن‌هم در این شرایط زمانی چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

رئیس‌جمهور: ما از اول انقلاب همیشه با سوریه در مورد مسائل مهم منطقه و جهانی و بین کشور در مذاکره و مشورت هستیم. معمولاً در هر سنتی، هرماه یک‌بار هیئت عالی‌رتبه‌ای از ایران به سوریه می‌رود و با مسئولان سوری ملاقات می‌کند. آقای دکتر حبیبی و آقای خدام و آقای دکتر ولایتی و آقای فاروق‌الشرع معمولاً با هم ملاقات دارند. گاهی هم در سطح رؤسای جمهور این مذاکرات بوده که من سفری به دمشق رفته بودم و مذاکرات مبسوطی داشتیم. نوبت جناب آقای حافظ اسد بود که به ایران تشریف بیاورند. ما خیلی منتظرشان بودیم. خوشبختانه ایشان زحمت این سفر را تحمل کردند و به ایران تشریف آوردند. ما از سفر ایشان متشکریم. مطالب فراوانی داریم. موقعیت حساسی هم هست. انتخاب زمان به خاطر شرایط ویژه‌ای است که الآن در منطقه هست.

 اقدام کنگره آمریکا در مورد بیت‌المقدس که یک بدعت جدید است. همچنین اظهاراتی که نخست‌وزیر اسرائیل این روزها می‌کند و بروز ادامه روحیات توسعه‌طلبی بعدازآن دورانی که این‌ها دم از صلح می‌زدند، شرایط جدیدی را به وجود آورده است.

تند شدن و حاد شدن شرایط منطقه هم روشن است. وضع جدیدی که در رابطه با ترکیه و اسرائیل پیش‌آمده است، ایجاب می‌کند که ما با سوریه و برادران دیگر اسلامی مذاکره بکنیم. مسئله عراق هم در صحبت ما جایی دارد. همچنین کنفرانس قطر که بنا است به‌عنوان یک کار اقتصادی با حضور اسرائیل برگزار بشود، در گفتگو ما موردتوجه خواهد بود.

 به‌طورکلی شرایط منطقه و دنیای اسلام و عرب با اسرائیل یک بحث است و مسائل بین دو کشور هم که بسیار فراوان است. الآن در طرح‌های فراوان اقتصادی و فنی همکاری داریم که همراهان جناب آقای حافظ اسد و همکاران ما برای توسعه این همکاری‌ها مذاکره خواهند کرد.

 درمجموع فکر می‌کنم که مسائل مهمی در پیش داریم و شایسته بود که آقای حافظ اسد این زحمت را کشیدند و سفر را قبول کردند.