مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • اقامه نماز هاشمی در مسجد الاقصی

اقامه نماز هاشمی در مسجد الاقصی

  • فرودگاه عشق آباد
  • شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۱

 

خبرنگار ایتارتاس : جناب آقای رییس جمهور هدف اصلی شما برای سفر به ترکمنستان چه هست ؟

رییس جمهور : بسم الله الرحمن الرحیم . ما یکی از آرزوهای دیرینه مان در سالها این بوده که روزی در میان برادران عزیز ، همسایگان مسلمان مان اینجا باشیم که امروز آن آرزو دیرینه ما تحقق پیدا کرده . من باید صمیمانه از برادر عزیزم جناب آقای نیازوف تشکر کنم که با دعوتشان این تحقق آرزوی ما را ممکن کردند . زیارت مردم ، آشنائی بیشتر با این کشور جدید الاستقلال و بسیار قدیمی معتبر و آشنائی بیشتر با همسایگانمان ، تسریع در همکاریهای که از پیش برنامه ریزی شده و شرکت در اجلاس سران کشورهای آسیای میانه به منظور تحکیم همبستگیها و توسعه همکاریها .

خبرنگار تلویزیون ترکمنستان : جناب آقای هاشمی رفسنجانی هدف این روابط بین دو کشور غیر از هدف سیاسی آیا اهداف اقتصادی هم دارد ؟ اگر امکان باشد در این رابطه توضیح دهید ؟

ریاست جمهوری : حتما" دارد . ما مسایل اقتصادی جزء مهمترین مسائلی است که می تواند پیوندهای دو کشور را و دو ملت را تقویت بکند و نیازهای واقعی است که خودش را نشان می دهد در این ارتباطات اقتصادی . در کشور شما امکانات اقتصادی استعدادهای بسیار خوب وجود دارد همچنین در کشور ما و می توانیم ما مکمل همدیگر باشیم برای بهتر کردن زندگی مردم مان .

سئوال : در رسانه خارجی چنین مطلبی نوشتند که یک رقابتی مساوی است بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در رابطه با گسترش فعالیت اقتصادی خودشان در جمهوریهای سابق شوروی می خواستیم ببینیم دیدگاه شما به چه صورت است در این مورد ؟

رییس جمهور : مسئله را بزرگ می کنند رسانه های غربی . همه ما علاقمندیم با هم کار بکنیم هر کشوری بیشتر امکانات مناسب داشته باشد بیشتر کار می کند . کشور شما هم بررسی می کند هر جا بیشتر به نفعش است ، عمل می کند . دیگران هم همینطورند اصولا" ما و ترکیه و شما ، مجموعه کشورهای آسیای میانه می توانیم همدیگر را ، مشکلاتمان را برطرف کنیم . چرا رقابت ناسالم بکنیم . رقابت سالم هم اگر باشد خوب است . رقابت در همه دنیا هست یعنی هر جایی رقابت هست و باید هم باشد منتها باید سالم باشد .