مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

پیرامون آزادی قدس

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۶۰

س - با تشکر از جنابعالی، لطفاً بفرمائید که به‏مناسبت روز قدس، آیا امسال کنگره‏ای برای آزادی قدس در نظر گرفته شده است؟

ج - من از مراسم آنها اطلاعی ندارم و دقیقاً نمی‏دانم. شما می‏توانید با شورای عالی تبلیغات صحبت کنید.

 

س - سال گذشته، یک چنین کنگره‏ای برگزار شد. آیا جنابعالی در آن شرکت داشتید؟

ج - بله، دعوت کرده بودند و من هم بودم؛ ولی نمی‏دانم برنامه‏های امسال در چه زمینه‏ای است.

 

س - در پی کنگره سال گذشته، کشورهای عربی تا چه اندازه قبول کرده‏اند که خطر اسرائیل در خاورمیانه یک خطر جدّی است؟

ج - کشورهای عربی می‏دانند، لازم نیست این حقیقت را از ما بپذیریند. آنها خودشان این مسئله را با همه وجود احساس می‏کنند. مسأله مهم این است که آنها برای دفع خطر چه اقدامی انجام می‏دهند. همان طور که در کنگره سال قبل گفتم، باید به‏شکلی جدّی مبارزه کرد و از همه امکانات موجود برای مبارزه استفاده برد؛ حتی از نفت.

کشورهای عربی باید بهترین حربه خود را که همان حربه اقتصادی است، بکار گیرند. خطر اسراییل، بدون برگزاری کنگره و هرگونه بحث دیگری روشن است. راه دفع شرّ آن را هم همه می‏دانند؛ ولی آنچه که لنگ می‏زند این است که این دولتها حاضر نیستند نیروهای تحت اختیارشان را بکار گیرند.

 

س - یکی از موارد دستور کار در کنگره سال گذشته، ایجاد کانال‏هایی به‏منظور توسعه همبستگی میان ملت‏های اسلامی بود. آیا در این زمینه اقداماتی انجام شده است؟

ج - لابد شده است. من از جزییات کارها بی‏اطلاعم، چون مسئولیتی در آنجا نداشتم و فقط بعنوان یک سخنران در کنگره شرکت کردم. کار من هم زیاد است. البته ممکن است به‏صورت تصادفی در جریان کارهائی که دیگران انجام می‏دهند قرار بگیریم؛ اما الان چیزی در ذهنم نیست.

 

س - در ارتباط با آزادی قدس چه پیامی دارید؟

ج - من همیشه حرفهای خودم را درباره آزادی فلسطین - قدس کافی نیست - زده‏ام ما باید ریشه آن را قضیه را پیدا کنیم و آنهم آمریکاست. باید با منافع آمریکا در منطقه مبارزه کنیم. آمریکا اگر بفهمد که با داشتن اسراییل، منافع خود را کشورهای دیگر هم از دست می‏دهد. ( همان طور که در ایران از دست داد )، ممکن است از خیر اسرائیل بگذرد. و چنانچه روزی آمریکا از اسرائیل حمایت نکند، اسرائیل ماندنی نیست و از بین می‏رود. حداقل آن این است که دیگر اسراییل دولت نخواهد بود و فقط یهودی‏هایی که حق زندگی در آنجا را دارند می‏مانند و در یک کشور مشترک زندگی می‏کنند.

اگر کشورهای اسلامی به صورت همه جانبه عمل کنند، اسراییل از بین می‏رود. باید سلاح نفت را بکار بگیریم و به آمریکا بگوییم که شوخی نداریم و اگر بخواهید از اسراییل حمایت کنید، به‏شما نفت نمی‏دهیم. کشورهای غربی بدون نفت به‏طور موقت می‏توانند زندگی کنند؛ زیرا به‏اندازه کافی ذخیره ارزی دارند؛ اما اگر اندوخته‏های بانکی را از آمریکا بیرون بیاورند قضیه فرق می‏کند.

عربستان روزی صدها میلیون دلار پول نفت می‏گیرد و اگر بخواهد، می‏تواند طلاهای خود را از بانکهای خارجی بیرون بکشند، خریدهای خود را قطع کند و اگر لازم باشد، یکسال هم ریاضت بکشد البته آمریکا این اقدام را تحمل نمی‏کند و طور دیگری عمل می‏کند. ما می‏توانیم نیروهای نظامی خودمان را در یک نقطه هماهنگ کنیم و اگر لازم شد، مبارزه با منافع آمریکا و یا جنگ علیه اسرائیل را شروع کنیم با این کارها می‏توانیم فلسطین را آزاد کنیم.